GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Mennyire tudatos a magyar lakosság pénzügyekben? 2010/10/14 Bacher János – ügyfélkapcsolati igazgató GfK Hungária
2 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Pénzügyekhez fűződő (v)iszony
3 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Bankügyfelek – vége a növekedésnek? Forrás: Retail Banking Monitor Bázis: teljes minta , 2010 I. félév éves lakosság Bankkapcsolattal rendelkezők arányának alakulása
4 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Bankügyfelek Kelet-Európában - középmezőny Forrás: Retail Banking Monintor 2009; Bázis: * Bázis: 16+
5 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Ki az a 19 százalék? Hol kezdődjön a nevelés?
6 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Tudatosság - Kapjuk vagy keressük az információt? Összes említés, %. n= Hogyan tájékozódik, ha pénzügyeivel kapcsolatban keres információt?
7 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Attitűdök
8 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság A válság csúcsa Állítás: „Jól informáltnak érzem magam a pénzügyekben” 23% 25%24%23% Összes említés, %. n= %
9 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Állítás: „Ha csak rajtam múlna, egyik banknak sem lennék ügyfele ” Összes említés, %, n= % 32% 34% 36% A válság csúcsa
10 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Állítás: „Megbízom a bankokban” 48% 39% 42% Összes említés, %. n= % A válság csúcsa
11 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Állítás: „Fennáll a veszélye, hogy egy bank csődje miatt sok ember elvesztheti a megtakarításait” Összes említés, %. n= % 55% 62% 58% 54% A válság csúcsa
12 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Állítás: „Ha pénzről van szó, csak a legbiztonságosabb befektetések jöhetnek szóba számomra” Összes említés, %, n=6.000 Megtakarítással rendelkezők körében: 77% 79% 82% 78% A válság csúcsa
13 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság GfK pénzügyi szegmentáció - Ők jönnek be a fiókba? Érdektelen – 10% Általában nem törődik a bankügyekkel. Többségük nem is rendelkezik bankkapcsolattal. Nyitott átlagügyfél – 25% Átlagos bank és termékhasználat. Alapvetően elégedett, megtakarítással nem nagyon rendelkezik és nem igazán érdekli a pénzügy, de elfogadja, hogy szükség van a pénzintézetekre. Ellenséges – 22% Nem érdekli a pénzügy, kifejezetten ellenséges a bankokkal, biztosítókkal szemben. „az egész rendszer egy összeesküvés a pénzének elvételére”. Pénzügyi szakértő – 17% Jól informált a pénzügyekről, napra kész, elkötelezett a bankok és biztosítók iránt. Általában számos pénzügyi termékkel rendelkezik. Bizalmatlan – 22% Rendelkezik megtakarítással, amit nagyon félt. Nem mer új dolgot kipróbálni. Neki a bank egy „betétkönyv”
14 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Célba érő üzenetek
15 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság A banki kommunikáció mobilizáló ereje – mire nyitottak? Forrás: GfK Pénzügypiaci Ad Track ; n= Tervezi-e hogy a hirdetett szolgáltatással kapcsolatban további információkat gyűjt, esetleg bemegy egy bankfiókba érdeklődni? Év Átlagos mobilitási index 4,0% 3,3% 2,4% Személyi kölcsön Lakás/jelzálog hitel Gyorskölcsön 3,9%3,4%4,5% 2,5%3,4%1,2% 2,0%1,5%0,4% Megtakarítás 4,4% 3,2% 3,5%
16 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Pénzügyi reklámok – mit gondolnak róla? 25 hónap alatt vizsgált kampány adatai alapján: Egyes kampányokhoz társított jelzők a válaszadók százalékában. n=500/kampány Forrás: GfK Pénzügypiaci Advertising Tracking
17 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Milyen legyen a reklám, hogy…? … emlékezzenek rá az emberek? … kedveljék az emberek? … behozza az embereket a bankfiókba?
18 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Milyen reklámokra figyel a magyar bankügyfél? + - A kapcsolat erőssége Emlékezés egy reklámra unalmas szórakoztató figyelemfelkeltő olyan, amiről beszélni szoktak szívesen megnézném többször
19 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Milyen reklámokra figyel a magyar bankügyfél? + - A kapcsolat erőssége egy reklám tetszetőssége unalmas szívesen megnézném többször figyelemfelkeltő olyan, amiről beszélni szoktak szórakoztató
20 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Milyen reklámokra figyel a magyar bankügyfél? + - A kapcsolat erőssége egy reklám mobilizáló képesége komolytalan hiteles idegesítő bőséges információt ad érthető növeli a bankba vetett bizalmat érthető meggyőző érthető nekem szól
21 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság És hogy hogyan kell ilyen reklámot csinálni? Ez már egy következő előadás témája
22 GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Bacher János Köszönöm figyelmüket!