Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Valóban felelős pénzügyeink Létezik-e fenntartható bank? Salamon János vezérigazgató 2011.11.24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Valóban felelős pénzügyeink Létezik-e fenntartható bank? Salamon János vezérigazgató 2011.11.24."— Előadás másolata:

1 Valóban felelős pénzügyeink Létezik-e fenntartható bank? Salamon János vezérigazgató 2011.11.24.

2 Egyre többen vagyunk, akik környezettudatosak, akik érzik a felelősségüket, akiknek fontos a fenntarthatóság Aki megpróbál a pénzügyeiben is felelősen gondolkodni, milyen lehetőségei vannak? • Egyáltalán, felelős-e az ügyfél a bankba tett pénzéért? • Tudja-e befolyásolni a bankok tevékenységét? A bankok ügyfeleit érdekli-e, • mennyit keres rajtuk a bank, • kit és miért támogat, • mi történik a betétként elhelyezett pénzükkel, • milyen célokat és miért finanszíroz? Másfél éve létrejött az első magyar közösségi bank • Mi különbözteti meg más bankoktól? • Milyen alapelvek szerint működik? • Miért éppen közösségi, miért újbank? Kérdések, kétségek…

3 Egy kis magyar bank Magyar magánszemélyek alapították • takarékszövetkezetként, 1995-ben • rendszerváltás utáni vállalkozás • fejlődés saját erőből, 2008-tól bank • 2010 május: MagNet Magyar Közösségi Bank Többségi (70%) magyar tulajdonban marad • 30%-os spanyol tulajdonos: Banca Civica (Caja Navarra) közösségi bank • a részvényesek 100%-a elkötelezett a fenntartható fejlődés iránt

4 ???… 2008

5 A hagyományos kereskedelmi banki üzleti modell • A rendelkezésre álló szűk forrásokat a legnagyobb haszonnal kecsegtető területekre helyezték ki a bankok (pl. fogyasztási hitel). • A közösség tágabban vett érdekeit figyelmen kívül hagyták. MNB statisztika, 2009 2008-2009-ben hosszasan elemeztük a bankszektor működését

6 RÉSZVÉ- NYESEK BETÉTES ÜGYFELEK HITEL- FELVEVŐ ÜGYFELEK B A N K (vezetők) (beosztottak) Hagyományos banki üzleti modell Ügyfél-bank kapcsolat Bank (részvényes, vezetők, dolgozók) Közösségi vagy etikus banki modell Az elszigeteltség feloldása HITEL- FELVEVŐ ÜGYFÉL BETÉTES ÜGYFÉL KÖZÖS ÉRTÉKEK ÉRDEKELLENTÉTEK

7 Általános banki jellemzők Hagyományos banki üzleti modell Újbanki (közösségi) banki modell A szereplők között nincs kapcsolat vagy érdekellentét áll fenn. Az üzletpolitika középpontjában a profitmaximalizálás áll. Jellemzője: átláthatatlan, bonyolult Betétek: nemzetközi és helyi A Bank bárkit hitelez ( üzleti szempont) Banki dolgozók bevonása: nem jellemző Társadalmi felelősségvállalás, támogatás: vezetőség dönt A pénz: cél A szereplők között van kapcsolat, összefogás a közösségi célok érdekében, a közös felelősségvállaláson alapul. Az üzletpolitika középpontjában a fenntartható fejlődés áll. Jellemzője: átlátható Betétek: kizárólag helyi A Bank szűrési szempontok szerint hitelez Banki dolgozók bevonása Társadalmi felelősségvállalás, támogatás: ügyfelek dönthetnek A pénz: eszköz

8 Negatív szűrés: • fegyver, kábítószer, alkohol, dohány • emberi egészségre ártalmas, emberi jogokkal ellentétes • természetre, környezetre ártalmas Pozitív szűrés: • fenntarthatóság (gazdasági értelemben is) • átláthatóság és közösségek kiszolgálása • az ügyfelek dönthessék el, mi fontos igazán Etikus hitelezés: • tisztességes haszon, nem profithajhászás • apró betűs feltételek nélkül Banki működés gazdasági fenntarthatósága: • a kockázatvállalás nem veszélyeztetheti a prudens működést (betétesek pénzéből hitelez a bank) Újbanki üzletpolitika: új hitelezési szempontok

9 A betétesek és a hitelfelvevők érdekközössége A bank vállalja: • a betéteket kifejezetten azzal a céllal gyűjti, hogy hiteleket helyezzen ki a választott célra vagy vállalkozáshoz • ha a betétek állománya meghaladja a hitelek állományát, a többletből magyar állampapírokat vásárol, • a hitelezési kockázatot a bank viseli! Közösségi hitelek: • hitelkamat kedvezmény a betétkamat függvényében • kamatmegtakarítás a hitelfelvevőnél Nyilvánosság: • banktitok alól felmentés Közösségi betétek: • a betétes maga dönti el a betétkamat mértékét • a betétes Szférát vagy Mentor hitelfelvevőt (vállalkozást) választ

10 Szférák 7 szféra • gazdasági területek • célok

11 Ésszerű nyereség elvárás és felelős nyereség felosztás A bank belső tőkeképzési és osztalék politikája: •10% közhasznú célok támogatására (példa nélküli) •max. 30% a részvényesek osztaléka (önkorlátozás) •min. 60% marad fejlesztésekre (emberi és technológiai)

12 Támogatási politika Magyarországon egyedülálló • kiszámítjuk ügyfelenként, mennyi nyereséget köszönhet neki a bank • közöljük: idén 15 ezer levél A bank a nyereségének 10%-át felajánlja közcélokra •az Ügyfél dönti el, a rá jutó nyereség 10%-a kihez kerül A támogathatók listájára felvétel kritériumai: •közhasznú szervezetek (konkrét projektjei) •társadalmilag fontos cél •közelség elve •feddhetetlenség KAP = Közösségi Adományozási Program • idén 92 (tavaly 47) alapítvány kapott támogatást

13 A mi ügyfeleinket érdekli, • mi történik a betétbe helyezett pénzükkel, • milyen célokat és miért finanszíroz a bank, • mennyit keres rajtuk a bank, • kit és miért támogat. Ügyfeleink a pénzügyeikben is felelősen gondolkodnak • jogokat kapnak, gyakorolják a felelősségüket, • meghatározói a bank támogatási és hitelezési politikájának, • a közösség aktív tagjai lehetnek! Az első magyar újbank • alapelveiben és működésében is különbözik más bankoktól, • de a többi bankot nem tekinti „ellenségnek”, • meggyőződésünk, hogy előbb-utóbb a többiek is társaink lesznek az úton… „mert ez a modell fenntartható” Felelős bank, felelős ügyfelek

14 Alapelveink Átláthatóság • a „fal” lebontása (betétesek – hitelesek, érthető kommunikáció) Társadalmi felelősségvállalás • támogatási politika: ügyfelek döntsenek • finanszírozási célok: ügyfelek döntsenek Fenntarthatóság •profit: nem „bármi áron” (ésszerű nyereség elvárás) •növekedés: nem cél (minőség, nem mennyiség) •a többi út járhatatlanná válik •gazdasági értelemben is fenntartható Lokalitás • helyi közösségek kiszolgálása és építése

15 • CSR-Piac: Valóban Felelős Vállalat 2011 • Mastercard Az Év Bankja verseny 2011: 1. helyezés Az év társadalmilag felelős bankja 2010: 2. helyezés Az év társadalmilag felelős bankja 2010: 2. helyezés Az év lakossági megtakarítási terméke Salamon János salamon.janos@magnetbank.hu www.magnetbank.hu www.facebook.com/magnetbank Magyarország első újbankja


Letölteni ppt "Valóban felelős pénzügyeink Létezik-e fenntartható bank? Salamon János vezérigazgató 2011.11.24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések