Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés. - segély: fejlesztési célú külső hivatalos támogatás - kapcsolatrendszer fejlődése: segélyezésből együttműködés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Embassy of Switzerland Swiss Contribution Office Hungary Svájci – Magyar Együttműködési Program Szabályok és eljárások Információs Napok, május Miskolc.
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Alapfogalmak: pályázás •A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
 A közös vámpolitika  Külkereskedelem  Segélypolitika  Szankciópolitika  Stb.  Egyre fontosabbá tette a külpolitikai együttműködést.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
A nemzetközi fejlesztéspolitika kihívásai és lehetőségei Magyarország számára MTA–MeH kutatási projekt május 1. – június 30. Projektvezető.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
A HAND Szövetség javaslatai a NEFE- stratégia és NEFE- törvény kialakításához Bullain Nilda Európai Nonprofit Jogi Központ Kht. (ECNL)
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Alapfogalmak: pályázás A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A magyar NEFE sajátosságai Vári Sára november 22.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Az Európai Fejlesztési Alap által nyújtott támogatások rendszere
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
IPA alapok felhasználása a környezetvédelem területén a Nyugat-Balkánon április 10. Scherczer Károly Róbert Nemzeti IPA koordinátor Külügyminisztérium.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Új innovatív beszerzési modellek (PcP – Pre-Commercial Procurement) és alkalmazásuk Fenntarthatóság és energiahatékonyság a közbeszerzési eljárásban Miskolc,
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Dr. Vadasi Vivien BM, Európai Együttműködési Főosztály A migráció és mobilitás átfogó megközelítése az Európai Unióban (GAMM) Az Európai Unió Menekültügyi,
Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Exportellenőrzési Osztály Nemzetközi szankciókban elrendelt külkereskedelmi korlátozásokról November 5.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Nemzetközi projektek Közép-Európában
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés

- segély: fejlesztési célú külső hivatalos támogatás - kapcsolatrendszer fejlődése: segélyezésből együttműködés (partneri viszony) - külkapcsolati eszköztár fontos eleme - kölcsönös előnyöket biztosít az együttműködő feleknek (külgazdaság, külpolitika, biztonságpolitika, ideológia, humanitárius) - elősegíti a globális célkitűzések és stratégiák megvalósítását - befolyásoló, ösztönző eszköz ezen célok eléréséhez - számottevő forrás áll rendelkezésére

I. Bilaterális fejlesztési együttműködés -minden donor ország rendelkezik saját nemzetközi fejlesztési politikával -a politika megvalósításához költségvetési forrásokat rendelnek -a rendelkezésre álló forrásokat a következő szempontok szerint használják fel: a.) földrajzi prioritások (partner országok) b.) tematikus prioritások (komparatív előnyök) -a bilaterális NEFE politikának tiszteletben kell tartania a nemzetközi kötelezettségvállalásokat is

A magyar fejlesztési együttműködés meghatározó állomásai előtt Fejlesztési együttműködés a hagyományos partnerekkel OECD tagság Magyarország NEFE koncepciójának elfogadása, Nemzetközi Fejlesztési Együttműködési Főosztály létrehozása a KüM-ben EU tagság Szerződés a HUN-IDA-val, mint végrehajtó partnerrel A partnerország rendszer újragondolása 2008 a NEFE része az új Külkapcsolati Stratégiának 2009-ig több mint 300 projekt valósult meg

Magyarország fejlesztési együttműködési politikája Az éves (bilat.) költségvetés m Ft évente A források felhasználásának célja a magyar külkapcsolatok erősítése a partnerországokban A nemzetközi kötelezettségvállalások teljesítése az új külkapcsolati stratégiával összhangban

A fő cél: szegénység csökkentése Béke és biztonság Emberi jogok Demokrácia Gazdasági és társadalmi fejlődés Jó kormányzás

Nemzetközi kontextus ENSZ OECD Európai Unió Külkapcsolati stratégia

Partnerországok rendszere kiemelt partnerek = a tevékenységek a középtávú ország stratégiákon alapulnak: Bosznia-Hercegovina, Szerbia, Moldova, Vietnam, Palesztin Hatóságok; projekt alapú együttműködés: Afrika (Szub-Szahara), Jemen, Kambodzsa, Kirgizisztán, Koszovó, Laosz, Macedónia, Mongólia, Montenegró, Ukrajna; nemzetközi kötelezettségvállalás: Afganisztán and Irak; kötött segély-hitelezés : bármely OECD DAC listán szereplő ország számára

A komparatív előnyök kiaknázása Demokratikus átmenet tapasztalatainak átadása (gazdasági átmenet, EU csatlakozás) Tudás/technológia átadás Egészségügy Oktatás Mezőgazdaság Környezetvédelem Vízgazdálkodás Infrastruktúra

Magyarország fejlesztési tevékenysége számokban A hivatalos fejlesztési támogatás : ODA A nemzetközi fejlesztési együttműködés legfontosabb mutatója Egy adott donor ország bizonyos körbe tartozó támogatásainak volumenét jelenti Az elszámolható támogatások körét az OECD határozza meg A támogatások volumenét leggyakrabban a donor ország GNI- hoz viszonyítják, a nemzetközi kötelezettségvállalások erre az arányra vonatkoznak

II. Multilaterális fejlesztési együttműködés -a donor országok tevékenységeinek összessége -a donor országok együttműködnek, hogy növeljék erőfeszítéseik eredményességét, más szóval segélyhatékonyságra törekednek: a.) közös célok kitűzésével (pl: MDG-k), b.) ezek eléréséhez közös irányelvek elfogadásával, c.) közös pénzügyi eszközök felállításával. -a közös politika alkotás és a források közös kezelése intézményesült (UN, OECD, EU)

ENSZ Millenniumi Fejlesztési Célok Monterrey Konszenzus – a fejlesztés finanszírozásáról Kiemelt figyelem az LDC-re (legkevésbé fejlett országokon)

OECD Segélyhatékonyság Párizs-i Deklaráció Accra-i Akcióterv

Európai Unió Az EU (Bizottság és a tagállamok) a világ vezető donorja A fejlesztési együttműködés megosztott kompetencia alá tartozik minden tagállam és a Bizottság rendelkezik saját NEFE politikával azonos trendek biztosítása →irányelvek (politika alkotás) oEuropean Consensus on Development Cooperation 2000, 2005 oJoint Programming Framework oDonor coordination – Code of conduct: division of labour, delegated cooperation oÁKÜT következtetések

Európai Unió -a Bizottság és a tagállamok összesen a világ nemzetközi fejlesztési segélyezésének 50-60%-át biztosítják -az EU tagállamok a fejlődő országok támogatására pénzügyi eszközöket hoztak létre a.) a közösségi költségvetés terhére: DCI, ENPI, EIDHR, IS b.) tagállami hozzájárulásokból: EDF -az eszközök programozása a Bizottság és a tagállamok közös feladata -a végrehajtással kapcsolatos döntések azonban a Bizottság kompetenciájába tartoznak

Az EU fejlesztési tevékenysége számokban

Az Uniós források felhasználásának keretei: a programozás Az egyes pénzügyi eszközök forrásainak szétosztása a programozás során valósul meg szintén földrajzi és tematikus megfontolások szerint A programozásról szóló döntést a tagállamok és a Bizottság közösen hozzák meg A programozás előkészítése azonban a terepen történik: a Bizottság partnerországokban lévő delegációi mérik fel a helyi szükségleteket és készítik el az első tervezetet A programozás eredményeként jönnek létre a -7 éves stratégiák és indikatív programok: tartalmazza a támogatási szektort, a támogatás összegét, és a kifizetés módját (költségvetési támogatás, hozzájárulási megállapodás, projektfinanszírozás) -Éves cselekvési programok: tartalmazzák a projekteket, konkrét tevékenységeket

III. Kapcsolódási pontok nem állami szereplők számára A privát szféra és a nem kormányzati szervezetek a fejlesztési együttműködés végrehajtási szakaszába tudnak igazán bekapcsolódni A végrehajtási szakasz a fejlesztési projektek megvalósítását jelenti Ebben a szakaszban történik az uniós források felhasználása, kifizetése is A végrehajtási szakasz a Bizottság irányítása alatt áll: pályázatok kiírása, elbírálása, ellenőrzése

Tanácsok az uniós források megszerzéséhez 1.) A pénzügyi eszközök felhasználására vonatkozó jogi keretek ismerete: -Az EU költségvetés pénzügyi rendelete és végrehajtási rendelete (DCI, ENPI, IPA), illetve az EDF pénzügyi- és végrehajtási rendelete -PRAG: Practical Guidelines for Contract Procedures -Szerződés minták -PADOR: online adatbázis, amelybe szeptembere óta kötelező regisztrálni;

2. Információszerzés a pályázatok kiírását megelőzően - Nagyon fontos, hogy már a kiírás előtt azonosítani tudják azokat a pályázatokat, ahol érdemes elindulni; a pályázatfigyelés nem elég! -A legfontosabb források a Bizottság delegációi - ők készítik elő a programozást és írják ki a pályázatokat - átlátják az uniós források mozgását az adott országban - ismerik a helyi viszonyokat, kapcsolatban állnak a helyi hatóságokkal -Szintén fontos információkkal rendelkeznek a EuropeAid téma/ország felelős referensei

További lehetséges információs források: Éves cselekvési programok (annual action programs) NGO hálózatok Szakmai szervezetek, kamarák A versenytársak: érdemes konzorciumokat alakítani olyan szereplőkkel, akik már rendelkeznek gyakorlati tapasztalatokkal a pályázást illetően, vagy az adott ország viszonyait illetően A partnerországban lévő kapcsolatok

3. A pályázat elkészítése: -EuropeAid website -A pályázat elkészítése során: - különös hangsúlyt kell fektetni az eljárási követelményekre! (határidők, megfelelő igazolások beszerzése) - nagyobb eséllyel nyer, aki: társul (a konzorcium több és több féle tapasztalatot tud felmutatni) rugalmas (rövid időn belül a helyszínen tud lenni) rendelkezik a partnerországokban kapcsolatokkal

4. ….és ha mégsem sikerült: -Fontos megtudni az okokat; ezek leggyakrabban a - költség hatékonyság - fenntarthatóság -Mivel a sikertelen pályázatok indoklására nincs intézményesített adatbázis, személyes kapcsolatra van szükség a Bizottság illetékes tisztviselőjével

Linkgyűjtemény Finanszírozás: támogatások és szerződések, PRAG Ajánlattételi felhívások, közbeszerzések: e&nbPubliList=15&orderby=upd&orderbyad=Desc&searchtype=QS Éves cselekvési programok: Jogi keretek: m

Köszönjük a figyelmet!