Innovációt támogató megoldások: „Halad, aki megindult” ZALAEGERSZEG, 2015.SZEPT.30. JÓ GYAKORLATOT MEGOSZTÓ KONFERENCIA
Milyen innovációban vehettünk részt? -TÁMOP pályázat? -Képzés által generált? -Saját fejlesztés? -Nemzetközi innováció? -Hazai hálózat munkájában? -Pedagógusokat érintő? -Intézményt vagy szervezetet érintő? -Tanulókat, gyerekeket érintő?
Milyen kritikus pontjai vannak a fejlesztésnek? -Nem vesszük komolyan magunkat, nem törődünk a körülöttünk zajló fejlesztéssel -Nem építjük fel alaposan a fejlesztés folyamatát -Nem látható mindenki számára a cél, az út, a hogyan kérdése -A napi teendők felülírják a fejlesztést, megfeledkezünk róla -Nem érvényesül a PDCA-SDCA ciklus -Elfogynak a támogatók, felerősödnek az ellenállók -Ötletszinten marad a fejlesztés, elhal előbb vagy utóbb
Kis lépések elve Helyzetfeltárás:szervezeten belül kölcsönös függések feltárása, szervezeten belüli alrendszerek (szakmai munka, emberek közötti társas) támogató vagy szemben álló jellege, az összhang megléte vagy hiánya Mindenki akkorát változtat a saját korábbi gyakorlatán, amekkorára képes! Építkezés a CBAM modell (Concerns-Based Adoption Model) alapján:érdekeltségen alapuló azonosulás modellje Magamra-feladatra-másokra figyelés fázisai Kezdeményezés-alkalmazás-beépülés folyamata
Támogató képzések -Miért, milyen motivációval vesznek részt pedagógusok a képzésen? -Mit tanulnak a képzésen, hogyan hasznosítják? -Megkérdezi-e tőlük valaki a hasznosságot, az eredményt? -Adunk-e szervezeti keretet és tartalmat a képzésen tanultaknak? -Kérünk-e visszajelzést a gyakorlati tapasztalatokról? -Értékeljük-e a megtett utat? -Tudunk-e továbblépni?
GÖMB:Gondolkodás-Ötletadás- Megbeszélés -Szervezeti szinten kezdeményezett párbeszéd az adott témáról Szimpátia párok tapasztalatcseréje a témával kapcsolatban Támogatók munkacsoportja Mikro-csoportok tevékenysége -Szervezeti szinten gyűjtött tapasztalatok az adott témáról Feljegyzés, reflexiós lap, órarészlet, nyitott óra, meghívás -Szervezeti szinten előre vetített célok és stratégiák Fejlesztési terv ismerete Éves szintű lebontás -Szervezeti szinten tartott értékelések Nagy beszámolók visszajelzései
Szimpátia-párok A szervezeten belüli ismert és kevésbé ismert emberi kapcsolatok alapján szerveződő kapcsolatok Nagyobb bizalom a másik személy iránt Az adott téma kevésbé strukturált megbeszélése Egymás segítése és támogatása Pozitív megnyilvánulások felerősödése Addig él, amíg szükségét érzik az érintettek Különösen kezdeti időszakban, a bizonytalanság idején
Támogatók munkacsoportja A nevelőtestület tagjai, az első pozitív élmények után érdemes létrehozni Azok a személyek, akik nagyon elkötelezettek a téma iránt: képzéseken vettek részt, érdeklődők, a kezdetektől lehetőséget látnak benne, ötleteik vannak a fejlesztésre, képesek támogatóként működni Akiket meg lehet keresni elbizonytalanodás esetén… Akik közösen kialakítják a továbblépés stratégiáját… Akik figyelnek a mikro-csoportra…
Mikro-csoport -Több mikro-csoport a szervezetben -Minden mikro-csoport élén egy támogató -Minden tagnak van terve, elképzelése, mit szeretne tenni a cél érdekében -Havonta megbeszélések arról, hogy milyen tapasztalatra tett szert -Reflektív napló vezetése, reflektív visszajelzések kérése -Mikro-csoportok közös műhelye, napja
GÖMB- a kölcsönös együttműködés eszköze Gondolkodás Ötletadás, ötletcsere Megbeszélés Együtt a közös cél érdekében – „kortárs segítés” és szakmai támogatás Folyamatos önértékelés: -hol tartok most? -hova szeretnék eljutni? -hogyan fogok eljutni? -mit gondolnak mások?
Jó gyakorlat összefoglaló Célja: az innovációs folyamat támogatása, pozitív élmények szerzése Célcsoportja: az innováció tartalmától függ Lényege: a személyes érdekeltség kialakításához szervezeti keretek és módszerek alkalmazása Adaptálási folyamat: intézményfejlesztési szaktanácsadó által Kialakítás nehézségei: minden szervezet más, az egyediség felelőssége Fejlesztésének lehetősége: GÖMB, mint általános munkamódszer
A változás egy folyamat, nem egy esemény először a magánszemély, az ember, aztán intézmények egy rendkívül személyes tapasztalat szerzésen keresztül fejlődéssel jár, gazdagodást jelent, érzések és készségek tekintetében Hord (1998)
„Halad, aki megindult” Vörösmarty Mihály Köszönöm a figyelmet! Gálovics Edit Kaposvári Klebelsberg Középiskolai Kollégium