Gaál Bertalan Közúti közlekedési politika. 2016. szeptember 25. Előadó: Cím2 A közúti alágazat jellemzői Motorizációs fejlődés –Járműállomány növekedése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Advertisements

Roncz Gábor vezérigazgató
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Elkülönített állami pénzalapok
A magyar közúthálózat fejlesztése
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
A Regionális Fejlesztési ZRt. szerepe, tevékenysége Záhony és térsége fejlesztésében Dr. Vajdáné dr. Horváth Piroska vezérigazgató.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Költségvetés ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE. Költségtervezési alapfogalmak A kedvezményezettek finanszírozási funkciói –Költség- és forrástervezés –Pályázat kidolgozása.
11 Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei Ötlettől a sikerig! A Regionális.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A VOLÁN társaságok versenyképességének tényezői a piacnyitás tükrében „Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció – finanszírozás”
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
„Új kihívások - Mire kell és lehet 2016-ban felkészülni a volt VOLÁN társaságoknak” „XX. A magyar közlekedés helyzete az EU-ban” Konferencia, KTE 2016.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Európai Uniós ismeretek
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

Gaál Bertalan Közúti közlekedési politika

2016. szeptember 25. Előadó: Cím2 A közúti alágazat jellemzői Motorizációs fejlődés –Járműállomány növekedése –Infrastruktúra-kapacitás elégtelensége Társadalmi-környezeti hatások –Mobilitás növekedése –Közlekedésbiztonság –Környezeti hatások Munkamegosztás arányainak változása

Közlekedési munkamegosztás Közúti tkm15,217,920,625,133,7 Összes tkm39,431,833,842,050,5 Közúti %38,656,360,959,866,7 Közúti ukm27,825,826,426,023,6 Összes ukm44,839,943,144,939,7 Közúti %62,164,761,357,959,4 Személygk.48,545,846,648,748,5 Mindösszesen93,385,789,793,688,2 Össz. közúti %81,883,581,479,881,7

közlekedéspolitikai célok Pán-európai hálózat magyarországi bővítése A közlekedési alágazazok közötti együttműködés összehangolása A közlekedésbiztonság javítása A negatív környezeti hatások mérséklése

Jogszabályi háttér évi I. tv. Közúti törvény évi XXVI. tv. Országos Területrendezési Terv évi CXXVIII. tv. Sztráda törvény 2044/2003 Korm. hat.  1222/2011 Korm. hat. Kiemelt beruházások

2044/2003 (III.14.) Korm. hat.

1222/2011 Korm. hat.

2015-re tervezett célállapot Budapest központúságot oldó gyorsforgalmi úthálózat Országos közúthálózat megfelelő minőségi állapotának biztosítása Környezetvédelmi és biztonsági követelményeknek való megfelelés Informatikai fejlesztések feltételeinek biztosítása

Gazdaságélénkítő hatás mérhető terület- és gazdaságfejlesztést indukáló hatás autópályák által közvetlenül vagy közvetetten érintett területeken élők számának növekedése munkahelyteremtő hatás átlagos munkanélküliségi ráta dinamikusabb csökkenése 20%-kal magasabb személyi jövedelmek az érintett térségekben magasabb relatív komplex fejlettségi mutatók

Fenntartás

Finanszírozás Tervalku „kiküszöbölésére” 1989-től Útalap létrehozása – Útgazdálkodáshoz szükséges pénzeszközök automatikus, a költségvetéstől elkülönített biztosítása 1999-ben megszűnt az Útalap és az automatizmus Útfenntatási és fejlesztési célelőirányzat

Finanszírozás Útpénztár konstrukció – Útalaphoz hasonló tartalom, de automatizmus és költségvetési függetlenség nélkül Források: – Költségvetési támogatás – Elektronikus úthálózat-használati díjak és pótdíjak – Adminisztratív bevételek (területhasznosítás, bírságok) – Egyéb bevételek (hozzájárulás, adomány, segély) Útpénztáron kívüli finanszírozási források – Gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztés kiemelt fejlesztési projektjei – Autópálya rendelkezésre állási díj (koncessziós, PPP) – TEN-T pályázatok – Önkormányzatok központosított előirányzatai

Finanszírozás napjainkban Költségvetési források – Kiemelt kormányzati beruházásokra fordítható költségvetési források – Útpénztár Uniós pénzalapok – Kohéziós Alap – Strukturális alapok PPP Hosszú lejáratú hitelek – EIB (Európai Beruházási Bank)

Úthasználati díjszedés M1 koncessziós autópálya – kapus kapuk elbontása az M1 és M3 autópályákon márc. 12. egységes matricás rendszer ápr t felett 42 útszakaszon (2008- tól 3,5t felett) elektronikus rendszer e-útdíj bevezetése

A létrejött Díjpolitikai Szakértői Bizottság kidolgozta a hazai díjszedés alaptéziseit (2004): használattal arányos rendszer, az autós a megtett út arányában fizet megállás nélküli, elektronikus u.n. free flow rendszer a hazai autós társadalom számára is megfizethető díjszint az Európai Unióban alkalmazott elektronikus rendszerekkel kompatibilis, költségvetési támogatás nélkül, magántőkéből valósulhat meg. Az érdemi munka 2005-ben leállt, hibás, szakmailag megalapozatlan, átgondolatlan lépések

A matricás rendszer igazságtalan mert előnyben részesíti az autópályákat rendszeresen és nagy távolságra használókat a rövid távon és alkalomszerűen használókkal szemben, mivel az ingyenes szakaszok használatát is a díjas szakaszok használói fizetik, hacsak az állam nem nyújt támogatást, ekkor viszont az egész társadalom fizet! mert nehezen ellenőrizhető.

Vegyes díjszedési rendszer E-matrica: időtartamhoz kötött használati díj E-útdíj: (elvileg) a megtett úttal arányos díj (HU-GO) (tengelyszám és kibocsátási kategória alapján) Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (Állami Autópálya Kezelő Zrt.)

Közlekedés éves kiadásainak szerkezete közti éves átlagos érték

Közúti gépjármű-közlekedési politika Közúti áruszállítás: – teljes egészében piaci tevékenység Közúti személyközlekedés: – Egyéni közlekedés – Közforgalmú autóbuszközlekedés – A közlekedéspolitika stratégiai főirányait tekintve a menetrend szerinti autóbusz-közlekedésnek kiemelt szerepe van: az ország kiegyensúlyozottabb térségi fejlődésének elősegítésében, a közlekedés hatékony, piac konform működésében, az emberi élet és környezetének védelmében.

Miért fontos a buszközlekedés? Közszolgáltatás 3154 településből csak 8-ba nincs buszjárat (de csak 3 ellátatlan település van – 966 település elérhető vasúttal) A helyközi közösségi közlekedésben részt vevő utasok 2/3-a, az utazási teljesítmények 41%-a tartozik ide

EU csatlakozás hatása Következmény: csak közszolgáltatási szerződés alapján végezhető a menetrend szerinti autóbusz- közlekedés ! az ellátásért felelősnek (államnak vagy önkormányzatnak) a megfelelően kiválasztott szolgáltatóval szerződést kellett kötni, a szabad verseny szellemében az új szolgáltatót pályázati úton kell kiválasztani, decemberében a szakminiszter 24 társasággal megkötötte a közszolgáltatási szerződést, 2007: regionális szemlélet erősítése, alágazatok egységes kezelése/menetrend, díjszabás/, Kormánydöntés júliusában: a Volán társaságok tulajdonviszonyainak felülvizsgálata, tartós állami körből kikerülése, XLI. tv.: egységes személyszállítási törvény, Regionális szemléletű, egységes eljárási rend a helyközi közlekedésben (vasút, autóbusz), Kiindulás a vasúti menetrend. Változás a Volán szervezeti-irányítási rendszerében  regionális busztársaságok.

Szombathely Tatabánya Budapest Miskolc Békéscsaba Kaposvár Szolnok Északnyugat–magyarországi Középnyugat- magyar- országi Dél-dunántúli Dél-alföldi Középkelet- magyarországi Észak-magyarországi Régiós közlekedési központok 2013