Pécs és térsége turizmusának helyzete
Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH) Látogatók száma: fő (=2007) Vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken: ( +3%) Vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken: éj (-0,3%) Átlagos tartózkodási idő: 2,6 nap Belföldi vendégforgalom: fő (+4%), véj (+1,6%) Üdülési csekk forgalom: M Ft ( + 39,8%), 2 M csekk tulajdonos Átlagos tartózkodási idő: 2,4 nap Külföldi vendégforgalom: fő (+1,9%), véj ( - 1,8%) Átlagos tartózkodási idő: 2,8 nap
Dél-Dunántúl régió vendégforgalmi adatai ( KSH) Vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken: fő ( -3,7%) Vendégéjszakák száma: vendégéjszaka ( -1%) Átlagos tartózkodási idő: 2,1 nap Külföldi vendégek száma: fő ( -9%) Külföldi vendégéjszakák száma: fő (+ 8 %) Fő küldő országok: 1.Németország ( -12%) 2.Horvátország (800% !) 3.Csehország ( +13%) 4.Ausztria ( +5%) 5.Hollandia ( +6%)
Dél-Dunántúl régió vendégforgalmi adatai ( KSH) Belföldi vendégforgalom Vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken: fő ( -2%) Vendégéjszakák száma: véj ( -4%) Átlagos tartózkodási idő: 2,1 nap Régió részesedése Magyarország vendégforgalmából: Vendégek számát tekintve: 4,7 % Vendégéjszakák számát tekintve: 4,4%
Bel-és külföldi vendégforgalom aránya a Dél-Dunántúlon
Régió településeinek vendégforgalma 2008 évben
Pécs vendégforgalma 2008 év Vendégek száma: fő ( -5,5%) Vendégéjszakák száma: véj (-5,5%) Átlagos tartózkodási idő: 1,9 nap ! Pécs részesedése a régió vendégforgalmából: Vendégek számát tekintve: 34% Vendégéjszakák számát tekintve: 25%
Siklósi kistérség vendégforgalma 2008 évben Vendégek száma: fő (+2,5%) Vendégéjszakák száma: fő (+3%) Harkány: vendég vendégéjszaka ( +7%) Villány: vendég, vendégéjszaka ( +10%)
?
Turisztikai Desztináció Menedzsment - TDM Miért? Hiányzik a fogadóterületek turizmusának fejlesztéséért és menedzsmentjéért felelős szervezet. A desztinációink nem eléggé versenyképesek. Új trendek, amelyekben fontos a települések, térségek márkanévvé alakítása, az élményközpontú marketing kommunikáció. A turisztikai termék ma már nem csak a szolgáltatás, hanem a hozzá kapcsolódó élményeket egységes termékkínálatként reprezentáló település, régió vagy ország. Akkor sikeres egy település, tájegység turizmusa piaci értelemben, ha a vonzerőket sikerül termékké alakítani, azokat desztinációba ágyazottan piacra juttatni és értékesíteni.
Turisztikai Desztináció Menedzsment - TDM Desztináció fejlesztés, tervezés, kutatás, HR, értékesítés közvetítés, partnerségi hálózat, stratégiai menedzsment, monitoring Marketing és információs feladatok. Alulról építkező hálózat, tulajdonosi szemlélet. Felülről kinevezett vezetők, nincs érdekeltségi viszony. Turisztikai irányítás döntési kompetenciái delegálásra kerülnek a TDM-hez. Turizmus irányítás államilag meghatározott ( OM, TUSZÁT, MT Zrt.) Összhang megteremtése a szintek között ( helyi, térségi, régiós és országos). Döntés a helyszínen. Feladatok megosztásának hiánya az egyes területi szintek között. TDM kiépítése által elért eredményekJelenlegi turisztikai intézményrendszer jellemzői
Aktívabb szerep, közvetlen részvétel a döntéshozatalban. Turisztikai vállalkozók jórészt csak adófizetők. Finanszírozás: turisztikai vállalkozások tagdíj hozzájárulásából, ill. önálló bevételek generálásából. Finanszírozás: csökkenő önkormányzati és állami, ill. pályázati forrásból származik. Informatikai alapú desztinációs szintű CRM rendszer ügyfélkapcsolat, marketing folyamatok is. Ügyfélkapcsolatok központjában helyi információ szolgáltatás TDM rendszer kiépítése által elért eredmények Jelenlegi turizmusirányítási rendszer
Turisztikai Desztináció Menedzsment - TDM 3 fő alapelv: 1.Fenntarthatóság 2.Versenyképesség megteremtése 3.Területi szempontok érvényesítése ( szubszidiaritás, decentralizáció)
Turisztikai Desztináció Menedzsment - TDM 4 szint: 1.Települési TDM ( a rendszer alapja) Létrehozhatja: önálló település, vagy településcsoport Feladatuk: szolgáltatások rendszerbe szervezése, tájékoztatás, ügyfélgondozás 2. Térségi TDM ( min. 3 helyi TDM hozhatja létre). Feladatuk: koordinálás, közös attrakciófejlesztés, sajátos arculat kialakítás, piacra juttatás 3. Regionális TDM( regionális szövetség). Feladatuk: regionális termékfejlesztés, legitim arculat megteremtése, márka fejlesztés, képzés, érdekérvényesítés 4. Nemzeti TDM ???
Turisztikai Desztináció Menedzsment - TDM Mik az előnyei? Általában Település, térség turizmusának lesz gazdája Az érdekeltek érdekével számoló tudatos fejlesztések Partnerség kialakulása ( önkorm. vállalkozók, civilek) Hatékonyabb marketing Közös tevékenység túllép a marketingen, kiterjed a tervezésre, fejlesztésre, minőség ellenőrzésre, képzésre is Komplex turisztikai termékek is kialakíthatók, sajátos arculat alakul ki Elégedettebb vendégek, nagyobb vendégfo r galom Önkormányzat és helyi lakosság számára Önkormányzat több turisztikai tevékenység elvégzését is a TDM-re bízhatja Új munkahelyek Közösségteremtés IFA bevételek nőnek
Turisztikai Desztináció Menedzsment - TDM Mik az előnyei? A vállalkozások számára: Egyedül nem megvalósítható szakmai fel a datok válnak teljesíthetővé Nagyobb vendégfo r galom Jobb érdekérvényesítés Mik lehetnek a hátrányai? Kockázatos finanszírozás További széthúzás Érdekérvényesítés hiánya
Turisztikai Desztináció Menedzsment - TDM A finanszírozás forrásai: 1.TDM tagok díjbefizetései 2.Önkormányzati hozzájárulás 3.Saját bevételek ( jegyértékesítés, szállásközvetítés) 4.Pályázatok ( ROP)
Turizmusmenedzsment Pécsett PÉCS TURIZMUS Egyesület Szállásadók Vendéglátóhelyek Utazási irodák, és utaztatók Látnivalók üzemeltetői Egyéb turisztikai szolgáltatók Turisztikai szakmai és civil szervezetek TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft. Önkormányzat Pécs Kamara Falusi Turizmus Szövetség Vendéglátók Ipartestülete Pécs Turizmus Egyesület Szakmai grémium Operatív irányítás
Turizmusmenedzsment Pécsett A TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft. tevékenysége turizmus marketing és menedzsment egység (termékfejlesztés, piacra vitel, fogadási feltételek javítása, szemléletformálás, hálózatépítés, kapcsolattartás, egységes elektronikus foglalási rendszer kidolgozása, partnerek képzése, minőségbiztosítás, tanácsadás, illetve a tagoknak nyújtott egyéb szolgáltatások) turisztikai tájékoztatás egység (Tourinform szolgálat)
Általános célok: versenyképesség megteremtése vendégek számának növelése fenntarthatóság biztosítása a széleskörű partnerség és a professzionalizmus elvének érvényesítésével. Speciális célok: a városhoz kötődés, valamint a lakosság identitástudatának erősítése az „Európa Kultúra Fővárosa”, a kulturális turizmus fellegvára imázs kialakítása és fenntartása Pécs és a Mecsek, mint márka fejlesztése elérhető és megélhető, megtapasztalható város
Köszönöm a figyelmet!