LEADER program. Mi a LEADER Francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LEADER  LEADER (francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) = Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért.
Advertisements

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A CLLD-LEADER megközelítés helye és lehetősége a magyar fejlesztéspolitikában VIAB Finta István Ph.D.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
„Jövőműhely beszélgetések” Észak-Kaposi Partnerek LEADER Helyi Közösség Szánjunk rá egy órát, hogy átgondoljuk jövőnket!
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Baranya Megyei Önkormányzat
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az ÚMVP intézményrendszere
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Nyugat-dunántúli Régió
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
„New Hungary” Rural Development Programme Győr, április 27–28. Gönczi Zsolt Ügyvezető igazgató A vidék fejlesztésének titka – a civil szerveződés.
Alsó-Tisza Menti PritavitCa Akciócsoport Előadó: Forgó Henrik polgármester polgármester.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
"Ne féljünk nagyot lépni, ha ez tűnik szükségesnek. Két kis ugrással nem jutunk át a szakadékon.„ David Lloyd George.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
ÚJ SZEREPLŐ A VIDÉKFEJLESZTÉSBEN Helyi Vidékfejlesztési Iroda.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A magyar-szerb Szomszédsági (interreg) program első kiírásának tapasztalatai egy megvalósult projekt tükrében Ricz András Regionális Tudományi Társaság,
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

LEADER program

Mi a LEADER Francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért

A LEADER kialakulása Az Európai Közösség által 1991-ben elindított közösségi kezdeményezés gazdasági, társadalmi és környezeti problémák helyi megoldásával segíti elő a fenntartható fejlődést Európa vidéki területein. Az akkori tizenöt uniós tagállam célja az elszegényedő és elöregedő vidéki térségek további leszakadásának megállítása volt, és a lassan két évtizedes gyakorlat igazolni látszik a program létjogosultságát.

A LEADER lényege A LEADER a helyi közigazgatás, a vállalkozók és civil szervezetek összefogására épít, közösségeik kezébe tényleges döntéshozatali jogkört ad. Földrajzilag összefüggő, 10 és 100 ezer közötti lakosságszámú településcsoportokat hoz létre az érintettek által kidolgozott térségfejlesztési stratégiák megvalósítására.

Eltérések a LEADER és a hagyományos vidékfejlesztési politika között Hogyan lehet elérni a célt ↔ Mit kell tenni Helyi problémák ↔ Átfogó problémák Helyi adottságok ↔ Országos adottságok Integrált Ágazatközi megközelítés ↔ Ágazati fejlesztéspolitika Helyi döntéshozatal ↔ Központosított döntések

A LEADER hét alappillére 1.Területalapú fejlesztés 2.Alulról építkező megközelítés 3.Háromoldalú – szférák közti – partnerség: a vállalkozói-, civil- és közszféra bevonásával 4.Innováció 5.Integrált ágazatközi megközelítés 6.Hálózati működés 7.Kooperáció

Területalapú fejlesztés A területalapuló megközelítés a kisebb, homogén, gazdasági és társadalmi szempontból egyaránt összetartozó térségeket tekinti a vidékfejlesztés célterületének, amelyeket gyakran egy tőről fakadó hagyományok, helyi identitás, az összetartás szellemisége, illetve közös szükségletek és elvárások jellemeznek. Az itt született stratégia kidolgozása során könnyebb a helyi erősségek és gyengeségek, veszélyek és lehetőségek feltérképezése, a helyi adottságok felismerése és a fenntartható fejlődés szempontjából legfontosabb célok azonosítása.

Alulról építkező megközelítés A LEADER leginkább egyedi jellemzője. A helyi szereplők részt vesznek a stratégiáról való döntésben és térségük elsődleges ügyeinek meghatározásában. A tapasztalat azt mutatja, hogy a lentről felfelé építkező megközelítést nem a nemzeti és/vagy regionális hatóságok által alkalmazott fentről lefelé történő megközelítés ellenpólusaként kell felfogni, inkább össze kell hangolni mindezeket, és együtt dolgozni, hogy hatékonyabb, átfogó eredményt lehessen elérni.

Háromoldalú partnerség A „helyi fejlesztési társulás”, úgynevezett helyi akciócsoport (HACS) létrehozása és működtetése a LEADER - szemlélet eredeti és fontos jellemvonása. A HACS feladata, hogy felvázolja és megvalósítsa a helyi fejlesztési stratégiát, döntéseket hozva a források megtervezéséről, felhasználásáról és kezeléséről. Azért lehetnek eredményesek, mert: összegyűjtik, egyesítik és ösztönzik az elérhető emberi erőforrásokat a közszférából, a magán-, a civil- és az önkéntes szférából; a kapcsolódási pontok felismerésével, közös projektek és több szektort érintő akciók révén összehozzák a helyi résztvevőket, így megvalósul a térségi szinergia és elérhető a gazdasági versenyképesség növeléséhez szükséges kritikus tömeg; folyamatos konzultáció segítségével elősegítik a kooperációra való nyitottság elterjedését, a különböző vidéki szereplők között párbeszédet, akiknek gyakran kevés tapasztalata van az együttműködésben; támogatják az alkalmazkodás folyamatát a vidéki gazdaság sokrétű kihívásaihoz, a környezettudatos életmódhoz. Ők döntenek a helyi vidékfejlesztési stratégia fő irányairól, részletes tartalmáról, majd a támogatandó projektekről is.

Innováció Az innováció minél szélesebb értelmét véve jelentheti egy új termék, egy új folyamat, egy új szervezet vagy egy új piaci stratégia bevezetését, ami egyaránt érvényes a falusi és városi térségekre. Abból adódóan, hogy a vidéki térségeknek kis népsűrűségük és alacsonyabb színvonalú infrastruktúrájuk van, kevesebb a kapcsolatuk a kutatási és fejlesztési központokkal, nehezebb lehet számukra az innovatív megoldások fellelése és alkalmazása. Ezt segíti elő a térségek közötti tapasztalatcsere, a máshol működő jó gyakorlatok átvétele, valamint az információs és kommunikációs technológiák kiaknázása.

Integrált ágazatközi megközelítés A LEADER nem egy ágazat fejlesztési programja: a helyi fejlesztési stratégiának több ágazatra ki kell terjednie, a tevékenységek számos formáját együtt kezelve. A helyi akciókat és projekteket tehát úgy kell összekapcsolni és koordinálni, mint egy összetartozó egészet. Az integráció mindemellett érinthet egyetlen ágazatban megvalósuló fejlesztéseket, de a környezeti kölcsönhatásokat, a különböző érintett gazdasági, társadalmi, kulturális szereplők és ágazatok közötti kapcsolatokat mindig célszerű figyelembe venni.

Hálózati működés A hálózati működés magában foglalja az eredmények, tapasztalatok, eljárások és módszerek cseréjét az EU-n belüli, vidékfejlesztésben érintett LEADER akciócsoportok, vidéki térségek, közigazgatási és egyéb szervezetek között, függetlenül attól, hogy közvetlenül LEADER kedvezményezettek-e. A hálózati működés a jó gyakorlatok átadásának, az innováció elterjesztésének és az egymás iránti nyitottságra való építésnek az eszköze. Mivel kapcsolatot, működő összeköttetést alakít ki az emberek, a projektek és a vidéki térségek között, segíteni tud bizonyos vidéki régiók elszigeteltségének lebontásában.

Kooperáció A kooperáció továbbmegy, mint a hálózati működés: feltételez egy helyi akciócsoportot, amely közös projektet vállal fel egy másik régió vagy tagállam LEADER- csoportjával, illetve egy hasonló megközelítést alkalmazó csoporttal az unión kívüli országokból. Lehetővé teszi számukra, hogy külső tapasztalatok és értékek bevonásával adjanak választ bizonyos problémáikra, vagy aknázzák ki előnyös adottságaikat. Egy példa: közös marketing-stratégia kidolgozása olyan térségekkel közösen, ahol hasonlóak a természeti adottságok, a jellegzetes termékek, vagy a turisztikai jelentőséggel bíró kulturális értékek.

LEADER program Magyarországon 2002 és 2004 között, a Kísérleti LEADER Program formájában valósult meg 12 vidékfejlesztési program keretében 270 támogatott projekt. Az FVM irányítása mellett LEADER+ Program az AVOP keretein belül 70 kiválasztott vidékfejlesztési program (960 település) 2700 támogatott projekt 6,7 Mrd Ft közötti időszakban (ÚMVP) IV. tengelyén belül a LEADER program 96 vidékfejlesztési program (3020 település, az egész országot lefedő) jelenleg is folyik 70 Mrd Ft.

LEADER program szervezetei Irányító Hatóság, politikai és szakmai irányítás Közreműködő Szervezet, pályázatkezelés Kifizető Ügynökség, támogatások kifizetése Helyi Akciócsoportok,

LEADER akciócsoportok (HACS) felépítése Tervezést (HVS) Koordináló Csoport, a Helyi Vidékfejlesztési Stratégia kialakítását felügyelő szakmai szervezet. Mindhárom szférából létrejött civil szervezet (egyesületek), legfőbb döntéshozó. Elnökség, operatív döntéshozó testület. Helyi Bíráló Bizottság (HBB), a projektötletek elbírálásában játszik szerepet. Munkaszervezet, az elnökség és a HBB munkáját segítő szervezet, részt vesz a HVS kialakításában, napi adminisztrációs feladatok elvégzése, LEADER pályázati kiírás előkészítése, pályázatok befogadása és ügyintézése, döntés előkészítés, hálózatépítés.

LEADER program jövője Az EU célkitűzései abba az irányba mutatnak, hogy nem csak az EMOGA LEADER programjának keretében, hanem ahol csak lehet a EMOGA az ERFA és az ESzA keretein belül is alkalmazni kell a LEADER szerű támogatási rendszert, ami több kérdést is felvet.

Kérdések a LEADER jövőjével kapcsolatban Mely programokra alkalmazható ? Van-e értelme a különböző programoknak (ágazat és programközi megközelítés)? Mely települések vehessenek részt benne (csak a fő alattiak, vagy a városok is)? HACS és munkaszervezetének szerepe a jövőben? Helyi döntéshozatali kompetenciák (helyi ↔ központi döntéshozatal)? Akcióterület nagysága?

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Molnár Zsolt Felső-Bácska Vidékfejlesztési Egyesület 6500 Baja, Attila u / /