Bényi Sára gyógypedagógus, mentálhigiénés szakember, szakvizsgázott mentorpedagógus, addiktológiai konzultáns2016. Figyelem(hiány) zavar és hiperaktivitás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
KARRIER VAGY AMIT AKARTOK
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Az internetfüggőség Kővágó pál és márki Gabriella
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Egészségtan tizenéveseknek
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Iskolai magatartási zavarok homeopátiás kezelése
Alkoholizmus.
A mentális betegségek osztályozása,
Gyermekkori depresszió
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A depresszió megelőzése és kezelése természetes gyógymódokkal
Magatartási zavarok POS pszicho organikus szindróma
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
Skizofrénia.
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Az internetfüggőség Kővágó pál és Bajusz Lili Október 10.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Probléma fa Okozat Ok kevés a gyermek az óvodában
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
Komenczi Bertalan Információelmélet
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A diszfunkcionálisan működő család
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Előadás másolata:

Bényi Sára gyógypedagógus, mentálhigiénés szakember, szakvizsgázott mentorpedagógus, addiktológiai konzultáns2016. Figyelem(hiány) zavar és hiperaktivitás (Attention Deficit Hiperactivity Disorder)

„Senki sem születik figyelemmel, és hidd el nehéz mentális forgószélben élni!” Dr. Máté Gábor pszichiáter, addiktológus

BNO-10 és a DSM V. diagnózisok áttekintése Hogyan alakul ki az ADHD? Tünetek A mi feladatunk (mint segítők) Segítség! – avagy mindennapi és nem mindennapi terápiák Miről lesz szó?

ADHD – Diagnosztikus áttekintés (BNO -10) ADHD kategóriái: F 90 Hiperkinetikus zavarok F 90.0 Az aktivitás és figyelem zavarai (általában ez a legsúlyosabb) F 90.1 Hiperkinetikus magatartászavar F 90.8 Egyéb hiperkinetikus magatartászavar F 90.9 K. m. n. hiperkinetikus zavar BNO-10 zsebkönyv: A betegségek nemzetközi osztályozására szolgáló kódrendszert tartalmazza.

ADHD – Diagnosztikus áttekintés (DSM –V.) DSM-V.: az Amerikai Pszichiátriai Társaság korszerűsített, új diagnosztikus rendszere. ADHD kategóriái: Kombinált típus : ha mind a figyelemhiány zavar mind pedig a hiperaktivitás kritériumai megvannak az elmúlt 6 hónapban Figyelemhiányos/hiperaktivitás zavar figyelemhiányos típus : ha a figyelemhiány zavar kritériumai megvannak, de a hiperaktivitás kritériumai nincsenek (azonban ekkor is ADHD!!!) Figyelemhiányos/hiperaktivitás zavar hiperaktív – impulzív típus : ha a figyelemhiány zavar kritériumai nincsenek, de a hiperaktivitás kritériumai megvannak

ADHD – Diagnosztikus áttekintés (DSM –V.) „A DSM V. nem törődik a fájdalommal, csak a kategóriákkal.” Daniel J. Siegel Daniel J. Siegel Kaliforniai Egyetem gyermekpszichiátere Kaliforniai Egyetem gyermekpszichiátere

ADHD Genetikai öröklődés vs. környezeti hatások Hogyan alakul ki?

ADHD Család… Feszültség, stressz (akár fel nem ismert, elfojtott, pl.: egyedülálló anyaság nehézségei) Hektikus (zaklatott, nyugtalan) életmód Megoldatlan személyes problémák (felismerni!; megoldani!) Gyerekkori veszekedések, válás, örökbefogadás Abúzus

Családi diszfunkciók Korai kötődés Felelősség Szerepek Struktúra Kommunikáció Értékek, szabályrendszer Határok Bizalom Érzelmek, indulatok kezelése Fejlődés ADHD Hogyan alakul ki? Család…

ADHD Hogyan alakul ki? Milyen az „ideális” családi környezet? „Tulajdonképpen olyan kevés gyermek születik optimális körülmények közé, hogy még azt sem tudjuk megállapítani, valójában milyenek a fejlődés ideális paraméterei.” Stanley Greenspan amerikai gyermekpszichiáter

ADHD Hogyan alakul ki? Genetika… A szervi zavar alapja valószínűleg a jobb oldali prefrontális kéregben lokalizálható. Tehát: Nem arról van szó, hogy egy zavar kifejlődik, hanem arról, hogy bizonyos agyi idegpályák nem fejődnek ki.

ADHD Hogyan alakul ki? impulzuskontroll társas-érzelmi intelligencia motiváció figyelmi folyamatok irányítása impulzuskontrol társas-érzelmi intelligencia motiváció figyelmi folyamatok figy elmi

ADHD „Egy készség nem az adott személy és nem is a kontextus jellemzője, hanem az adott kontextusban lévő személyé.” Kurt Fischer és Samuel Rose agykutató A figyelem és az aktivitás nem a gyermek önmagában álló tulajdonsága, hanem a gyermek és a környezet kapcsolatának terméke. A géneket a környezeti tényezők aktiválhatják vagy kikapcsolhatják, hiszen a környezet nagy hatással van az agy szerkezetére és áramköreire. Hogyan alakul ki?

ADHD Figyelem(hiány) zavar és hiperaktivitás = divatmisztika? A figyelemhiány zavar nem természetes állapot, hanem – Sigmund Freud egyik híres fordulatával élve – a civilizációnk okozta rossz közérzet egyik megjelenési formája. Jellemzői: Gyenge koncentrációs készség Hiányos impulzuskontroll Hiperaktivitás Tünetek

ADHD máshollét Egyfajta automatikus, akaratlan „máshollét” (aktív oda nem figyelés) Rebbenékeny Rebbenékeny figyelem (distractibility) hiperkoncentrált „Kényszeres, hiperkoncentrált összpontosítás” = gyenge figyelmi szabályozás, passzív figyelem (az elme robotpilótába kapcsol) Gyenge koncentrációs készség Rövid koncentrálóképesség

ADHD Gyenge koncentrációs készség Hiányzik az elméből a rendszerezés sablonja, csak ide-oda pakolja a káoszt egyik sarokból a másikba. (mentális modell hiányzik) Koncentrációs nehézségek a finommotoros kontrollt igénylő mozgások terén.

ADHD Gyenge koncentrációs készség A figyelemhiánnyal élő agy képtelen az aktív figyelemre, amikor olyasmire kellene figyelni, ami kevéssé vagy alig érdekli. (Nagyobb motivációs szint szükséges! /prefrontális kéreg szerepe) A figyelemhiány zavar helyzetfüggő.

ADHD Hiányos impulzuskontroll Beszéde és tettei egyaránt impulzívak, érzelmi kontrollja pedig igen gyenge.

ADHD Hiperaktivitás Túlzott beszédtevékenység - Attól félnek elfelejtik, ha nem mondják ki a lehető leggyorsabban. Képtelen egy helyben maradni Izeg-mozog (Lábak vagy az ujjak topognak-mozognak, lába jár le-föl, rágja a körmét, vagy az arca belső oldalát) Akár teljes egészében hiányozhat az esetek egy szűk körében, különösen lányoknál (több fiút diagnosztizálnak hiperaktivitással)

ADHD Egyéb jellemzők… Irtózik és undorodik az unalomtól. Belső nyugtalanságot érzékel. Gyakoriak a frusztráló emlékkihagyások

ADHD Egyéb jellemzők… Problémás társas készségek Változékony hangulat Túl alacsony vs. túl magas izgalmi szint

ADHD Egyéb jellemzők… Érzelmi stressz hatására hirtelen – és egészen őszintén – „fáradtságra” kezdenek panaszkodni, ami néhány perc múlva elillan, ha a stressz forrása (pl.: rendrakás a szobában, túl nehéznek ítélt házi feladat) megszűnik.

ADHD Egyéb jellemzők… Túl magas vagy túl alacsony vércukorszint kiválthatja - kémiai egyensúly megbomlása Megsérthet másokat, megszegheti az ígéreteit, elkéshet… Szétszórtság és nonverbális társas kommunikációs nehézségek

ADHD Egyéb jellemzők… Időtudat?! – vagy inkább annak hiány? (az időtapasztalat feldolgozásáért felelős agyi áramkörök fejletlenek maradnak) „Ha akarom akkor úgy lesz.” (– Vagy mégsem?) - Mágikus gondolkodás jellemzi őket

ADHD Egyéb jellemzők… Könnyen megbántható vagy érzelmileg megsérthető. (Mint valami műszer) apró változásokra is reagál, azokat észleli. Túlérzékeny módon reagál a környezetre Nietzsche: „kifinomult fogékonyságuk van a fájdalomra.”

ADHD A mi feladatunk (mint segítők) Megértem, ezáltal képes vagyok segíteni. Figyelemhiány zavar = normalitás és abnormalitás kategória. Minden a fokozaton múlik, az ADHD nem egy kategória, hanem egy dimenzió. Minden életkorban más- és más tünetek jellemezhetik… A társadalom hasznos tagjaivá válhatnak, azonban ehhez a mi (óvodapedagógusok, dajkák, gyógypedagógusok, fejlesztő pedagógusok…) segítségünkre szükség lesz

ADHD J.F. Kennedy Steve Jobs Bill Gates Jim Carrey Jack Nicholson

ADHD Segítség! – avagy mindennapi és nem mindennapi terápiák

Köszönöm a figyelmet! április 5.