Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
„A valóság egy autista számára események, emberek, helyek, hangok és látványok zavarba ejtő, egymással kölcsönhatásban álló egyvelegét jelenti. Látszólag semminek sincsen világos körvonala, rendje vagy jelentése.” (Therese Joliffe)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Intézményes keretek között: AAT – csoportos AAT – egyéni Csodakutya Alapítvány: AAT – egyéni
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Terápiás helyszínek: Integrált Óvoda Gyógypedagógiai Intézmény Szegregált Speciális Iskola Nappali foglalkoztató Csodakutya Alapítvány terápiás szoba
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Nagyon fontos: -Korai fejlesztés -Megértetni a kommunikáció fontosságát, előnyeit -Család, szülők, testvérek segítése
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Alapvető társadalmi elvárások fontosságának megértetése -Eszközök, játékok megfelelő (rendeltetés szerű) használatának tanítása -Dicséret, jutalom, jutalmazás fontosságának, módszerének megértetése -Motiváció ill. hiperaktivitás kezelése
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Viszonylagos rugalmasság kialakítása -Szemkontaktus, ölelés, érintés fontosságának megértetése -Passzív szókincs kialakítása, aktív szókincs -Kudarctűrés
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Bizarériák „kordában tartásának” tanítása -(túl)érzékenység kezelési/tolerálási módjának tanítása -Kapcsolati nehézségek oldása
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
- Szeretettel - Kedvesen de határozottan - Következetesen - Fokozatosan és lassan - Hosszú távra tervezve - Bizalommal és megértéssel - Együttműködve a családdal - Szakemberek bevonásával - Terápiás páros közreműködésével
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
Édesanya elmondása szerint: -2,5 éves kisfiú -nem beszél -Nevére nem hallgat, megszólításra nem figyel, egyszerű utasításokat sem hajt végre -Öntörvényű, nem együttműködő, hisztizik -Agresszív kitörései, kirohanásai vannak -Szinte lehetetlen együtt élni -Diagnózis nincs -A szülők tanácstalanok, elkeseredettek
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Mit vár a szülő? Miben kér segítséget?: Kommunikáció Viselkedészavar, agresszivitás csökkentése, megszüntetése Felkészítés az óvodára, közösségre Család, testvérek segítése Normális együttélés
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Nagyon fontos: -Korai fejlesztés -Megértetni a kommunikáció fontosságát, előnyeit -Család, szülők, testvérek segítése
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
Fontos: -Alapvető társadalmi elvárások fontosságának megértetése (pl.: köszönés, stb.)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
Fontos: -Eszközök, játékok megfelelő (rendeltetés szerű) használatának tanítása (pl:. Dobálás helyett a kockákkal építünk, stb. elpakolunk, visszatesszük a helyére, stb.)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
Fontos: -Dicséret, jutalom, jutalmazás fontosságának, módszerének megértetése (pl.: megtapsoljuk a kutyát és magunkat is, ha jól dolgoztunk, stb.)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
Fontos: -Motiváció ill. hiperaktivitás kezelése (pl.: kérésre hintázhatok, ugrálhatok, stb.)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Viszonylagos rugalmasság kialakítása (pl.: ugyanazokat az eszközöket más-más tevékenységhez, feladathoz is használhatjuk, más szabályt is alkalmazhatunk, stb.) (Szinek tanulása)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
Fontos: -Szemkontaktus, ölelés, érintés fontosságának megértetése (pl.: megdicsérni a kutyát )
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
Fontos: -Passzív szókincs kialakítása, aktív szókincs (pl.: mozgással kísért versek a kutyáról, kutyának, együtt tornázás, stb.)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Kudarctűrés (pl.: ha nem te vagy az első, ha nem te nyersz, ha várnod kell, stb.)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Bizarériák „kordában tartásának” tanítása -(túl)érzékenység kezelési/tolerálási módjának tanítása (pl.: jeleznem kell)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Kapcsolati nehézségek oldása (pl.: kapcsolat a kutyával)
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Együttműködés, alkalmazkodás: -Sokkal együttműködőbb, önállóbb -Kis segítséggel önállóan vetkőzik, öltözik -Szépen viselkedik a kutyával -Elfogadja a változásokat -Agresszivitása elhanyagolható -Kudarctűrőbb, csak duzzog -Feladathelyzetbe vonható
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Kommunikáció, beszéd: Nonverbálisan és szavakkal kommunikál. Rendeltetésszerűen használja a kérem, köszönöm, bocsi, hoppá, egészségedre, köszi, semmi baj, csendesen, halkan, lassan, szépen kifejezéseket. Mi ez? Milyen színű? Főnevek, tárgyak megnevezésére. Színek, számok, zöldségek, gyümölcsök, stb.
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Minden más: Finommozgása nagyon sokat fejlődött. Kirakózik, építőkockával játszik, autózik, stb. Képes segítséget kérni és elfogadni! Mindennapi tevékenységei során az összefüggéseket felismeri. Pl.: megszorítja a tépőzárat, stb. Együttműködő, az irányítást elfogadja. Jutalmazási rendszert érti, elfogadja, használja. Óvodába beilleszkedett.
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél -6 éves kisfiú -Kommunikál -Nevére hallgat, figyel, egyszerű utasításokat megért, végrehajt -Kudarctűrő, minimálisan duzzog -Kedves, mozgásigényét kezeli, feszültségét oldja -Együttélésre képes -Diagnosztizált, óvodába jár, beilleszkedett -Heti 3 AAT folyamatosan, hosszú távon
Köszönöm a figyelmet! Csodakutya Állatasszisztált Terápiás Közhasznú Alapítvány Debrecen Telefon: / Web: