Innovatív LCMS szolgáltatások és újszerű pedagógiai stratégiák Szász Antónia 2009. január 30. – I. Oktatás-informatikai konferencia, ELTE PPK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Virtuális oktatási környezet kialakítása
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MOOC és e-learning kölcsönhatása Dr.
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 4. konferencia.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA AZ OKTATÁSBAN
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Fekete Zsombor ÉMRTK Távháló Workshop 2001 szeptember 21.
E-learning és a multimédia
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
E-learning alapú távoktatásos képzés
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
E-learning kompetenciák a mérnöktanár képzés számára
A gyakorlatvezető mentor
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Korszerű, hatékony képzési megoldás E-Learning - SzITÁR június 13.
Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ Új utak a tanárképzésben – a MOTIVATE projekt tapasztalatai Dr. Tóth Péter
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
2009. november Nemzetközi ILIAS Konferencia1/20 Az ILIAS közösség Magyarországon, az együttműködés fejlesztése Berecz Antónia.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
ILIAS ILIAS OpenSource e-Learning keretrendszer Előadó: Baranyi Tamás IRM Oktatási Főigazgatóság
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
Az ILIAS e-learning keretrendszer magyarországi adaptálása és felhasználása az informatika oktatásban, különös tekintettel a szolgáltatások testre szabására.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
1 Budai Attila Költséghatékony e-learning képzés Tananyag és támogatás új ILIAS felhasználók számára Vitaindító előadás 8. Nemzetközi ILIAS Konferencia.
Az e-portfolió lehetőségei az ILIAS 4.2 verziójában Budai Attila
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
Az ILIAS keretrendszer használatának beépülése az oktatói és a hallgatói munkába a Gábor Dénes Főiskolán Berecz Antónia, Balogh Anikó, Littvay László
Nemzeti Köznevelési Portál

Előadás másolata:

Innovatív LCMS szolgáltatások és újszerű pedagógiai stratégiák Szász Antónia január 30. – I. Oktatás-informatikai konferencia, ELTE PPK

A kérdés aktualitása Ugrásszerű technológiai fejlődés Ugrásszerű technológiai fejlődés Emellett az e-learning pedagógiai aspektusainak fejlesztése elmarad Emellett az e-learning pedagógiai aspektusainak fejlesztése elmarad Márpedig a technológia ismerete nem elég Márpedig a technológia ismerete nem elég  új képzési környezet, újfajta lehetőségek  új pedagógiai kihívások  új szerepek, feladatok, kompetenciák

Szükséges kompetenciák kialakítása Alapkompetenciák: Alapkompetenciák:  Az új tanulási környezet ismerete –ILIAS szolgáltatásai –a kommunikáció különféle módjai; –a jelenléti kapcsolattartás új módszereinek ismerete, alkalmazási készsége.  Írásbeli kommunikációs készség.  E-kompetencia További kompetenciák További kompetenciák  Speciális (hallgatói, tanári-pedagógiai…)  Hatékonyság növeléséhez

Hallgatói kompetenciák Képesség Képesség  a tananyag támogatott, de önálló elsajátítására, az egyéni tanulás ütemezésére,  Útmutatások feldolgozására, stratégia kialakítására,  interaktivitásra, együttműködésre. Fejlesztés Fejlesztés –Blended learning módszertannal, megfelelő tananyagokkal –Ütemezés:  Tanév elején: alapkészségek + főiskola, ILIAS megismerése.  Kompetencia-fejlesztés a képzés folyamán mindvégig szakszerű tutori, mentori támogatással.

E-tanári kompetenciák Az új tanulási környezet ismerete Az új tanulási környezet ismerete –ILIAS szolgáltatásai, különféle taneszközök ped. stratégiái Támogató attitűd. / Kooperációs készség. Támogató attitűd. / Kooperációs készség. Képesség a) tananyag individualizálására, b) csoportok kezelésére, közös munka facilitálására Képesség a) tananyag individualizálására, b) csoportok kezelésére, közös munka facilitálására Tutorképzés: korszerű módszertan átadása 1. Bevezetés, géptermi gyakorlat (3 óra) 2. E-learning kurzus, mintatananyagok (30-50 óra egyéni tanulás) 3. Elektronikus konzultáció - ILIAS tanári fórum Továbbképzés: újabb ILIAS szolgáltatások megismerése, problémák megvitatása, fejlesztési javaslatok

Új szolgáltatások alkalmazásának didaktikai szempontjai Mire és hogyan? Mire és hogyan?  Mire használható, mire nem? Célok (miért?) Célok (miért?)  fejlesztendő kompetenciák,  aktivizálás, interaktivitás növelése  sokoldalú fejlesztés, változatos eszközökkel és módszerekkel Tanári teendők Tanári teendők  Előkészítés: –Hallgatók szükséges kompetenciáinak kialakítása –Instrukciók, feladatok kiadása; segédletek készítése, feltöltése  Facilitálás és tevékenység közbeni fejlesztés

Fejlődő szolgáltatások Kommunikáció: Kommunikáció:  Eddig: fórum,  Újabb: chat, azonnali üzenetküldők, web 2.0 Értékelés Értékelés  Önellenőrző kérdések  ILIAS önellenőrző teszt, ILIAS teszt (gépi)  Beküldendő gyakorlatok (tutori visszajelzés)  Wiki  Wikilapok értékelése: anonim, hallgatói, tutori  Hallgatói munka értékelése: tutori

Tesztek

Mátrix-kérdés

Beküldött gyakorlat értékelése

Tutori felület

Új szolgáltatások On-line konzultációk On-line konzultációk  ILIAS chat  Azonnali üzenetküldők  Videokonferencia Web 2.0-ás lehetőségek Web 2.0-ás lehetőségek  Google Maps  RSS  del.icio.us  Címkézés  Jegyzetek  Nyilv. megjegyzések  Wiki Projektmunka támogatása Projektmunka támogatása  Saját objektumok, határidőnapló, levelezőlista, chat…

Csevegőszoba (chat) Alapvető, gyorsan megválaszolható kérdések, bizonytalanságok tisztázására alkalmas. Alapvető, gyorsan megválaszolható kérdések, bizonytalanságok tisztázására alkalmas.

Azonnali üzenetküldők /1  Szöveg, hang, kép, adat (fájl) ->átvitel  Egy időben, különböző helyen  Kisebb csoport  MSN <12 fő, Skype <25 fő

Azonnali üzenetküldők /2 Megfelelő tanári előkészítés Megfelelő tanári előkészítés  Előzetes információk  Szoftver, időpont, átnézendő tananyag  Előzetes teendők  Pl. beküldendő gyakorlat feltöltése, majd javítása  On-line konzultáció ütemezése Közös munka facilitálása Közös munka facilitálása  Bevonni  Támogatni: tanulásban, továbbhaladásban

Videokonferencia Jobb a kép- és hangminőség Jobb a kép- és hangminőség Több résztvevő Több résztvevő Megosztott ablakok Megosztott ablakok Itt is felkészülés szükséges Itt is felkészülés szükséges  Előzetes információk (instrukciók) és teendők  Aktuális anyagok feltöltése  Hallgatók bevonása, facilitálása

Az ILIAS web2.0-s szolgáltatásai Google Maps Címkézés (tagging) del.icio.us - web2.0-ás könyvjelzőgyűjtemény RSS támogatás – web2.0-ás hírlevél Wiki – web2.0-ás enciklopédia Jegyzetelés

Google Maps

RSS Hírszolgáltatás állítható be Hírszolgáltatás állítható be Saját RSS Saját RSS Külső továbbítás (beállítható) Külső továbbítás (beállítható) Felhasználó is írhat (jogosultsággal) Felhasználó is írhat (jogosultsággal)

del.ici.us

Címkézés [tagging] Flexibilis Flexibilis Összetartozó adatok rendezése-> keresése Összetartozó adatok rendezése-> keresése Címkefelhő (a Munkaasztalon) Címkefelhő (a Munkaasztalon)

Jegyzetek

Nyilvános megjegyzések

Wiki A hallgatók rendszerezett formában tehetik közzé az adott témában gyűjtött információkat, oszthatják meg tapasztalataikat. A hallgatók rendszerezett formában tehetik közzé az adott témában gyűjtött információkat, oszthatják meg tapasztalataikat. A wiki-szolgáltatások tanulási-tanítási folyamatba való beépítése  Gondos tanári (módszertani, szakmai) előkészítés.  Pontosan tisztázni kell a kereteket: –kinek mi a feladata, –mire és hogyan kap a hallgató értékelést.  Hasznos ILIAS funkciók segítik a hallgatói tevékenység követését és értékelését.

Tutori feladat: Tutori feladat: 1)Hallgatók előzetes felkészítése, folyamatos fejlesztése 2)A tevékenység előkészítése  hallgatói munka megtervezése, ütemezése,  háttér- és hallgatói anyagok gyűjtése, közlése,  wikilapok struktúrájának előzetes megadása (opcionális) 3)A tevékenység facilitálása 4)Értékelés A hallgató feladata: A hallgató feladata:  Témafeldolgozás, adatgyűjtés és -rendezés  Wikilapok készítése,  mások által készített wikilapok kiegészítése, véleményezése.

Értékelés

Adható személyre szóló és általános megjegyzés. Az utóbbira egy példa:

Projektmunka támogatás Csoportmunka- és kurzusmenedzsment Csoportmunka- és kurzusmenedzsment Kapcsolódó szolgáltatások: „kis ILIAS” Kapcsolódó szolgáltatások: „kis ILIAS”  Csoporthoz, kurzushoz hozzáadható  bármilyen objektum  plug-in lehetőségek

Összegzés Az LCMS rendszerekben rejlő lehetőségek kiaknázhatóak Az LCMS rendszerekben rejlő lehetőségek kiaknázhatóak  a szolgáltatások pedagógiai stratégiáinak kialakításával,  megfelelő e-kompetenciák kialakításával,  módszertanilag megalapozott pedagógiai tevékenységgel.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Szász Antónia