Farkas Péter Fejlesztési javaslatok a nemzetközi tapasztalatok tükrében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
EMELT SZINT - ÉS AMI MÖGÖTTE VAN… Szülői tájékoztató május 10.
Kókai Ivett közismereti igazgatóhelyettes Érettségi vizsgák 2013/2014. tanév, május-június.
Környezettan-tanári mesterszak 1. A szakirány célja: A szak célja olyan tanárok képzése, akik képesek a környezettannal, környezetvédelemmel, természetvédelemmel.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Érettségi tájékoztató 2015/ Értékelt vizsga: 290/ 301 Érdemjegy54321 Darabszám
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Bolyai Farkas Szakképző Iskola „ Régi hagyományok… … új tudományok”
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A KECSKEMÉTI BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
A 2017-es felsőoktatási felvételi pontszámítás
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
MOB (MAGYAR OLIMPIAI BIZOTTSÁG) felügyeletével
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 22.
BOROS SÁMUEL SZAKGIMNÁZIUMA
Egyéb munkaerő-piaci programok
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
2017. Szeptemberében induló képzések
ÉRDI VÖRÖSMARTY MIHÁLY GIMNÁZIUM
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Mátészalkai Szakképző Iskola
A kétszintű érettségi.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
HHR.
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Válaszok a globális oktatáspolitikára
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Emelt szintű érettségi előkészítő választás 2018/2019.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Kétszintű érettségi vizsga
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Általános iskola eredménye, értékelése
A szakképzés aktualitásai
A KECSKEMÉTI BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Érettségi tájékoztató 2019
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Farkas Péter Fejlesztési javaslatok a nemzetközi tapasztalatok tükrében

Az érettségit adó oktatás kiterjesztése a magyar oktatáspolitika központi eleme. Az elmúlt hónapok oktatáspolitikai vitafórumain megfogalmazódtak javaslatok a 12 évfolyamos egységes középiskolára, a szakközépiskola megszűntetésére. „A közoktatás fejlesztésének központi célja az egységes, 12 évfolyamos iskolarendszer megteremtése. Az egységes, 12 évfolyamos közoktatás megteremtése megköveteli a középiskola funkcióinak, tanterveinek újragondolását, a tervezés tudományos megalapozását.” (Csapó Benő) Ugyanakkor a hatályos tantervi szabályozás (NAT 2003) egy egységes 12 osztályos közoktatás megteremtését szolgálja

% of index éves egyetemi végzettségű munkavállalók jövedelme a középfokú szakképzettséggel rendelkezők jövedelméhez viszonyítva (2005) (felső középfokú végzettség= 100) 1. Year of reference Year of reference Year of reference Year of reference 2005.

2005-ben az általános iskolát sikeresen befejezett tanulók 75,7 %-a érettségit adó középiskolában tanult tovább. Kezdő évfolyamos tanulók nappali oktatásban, nappali tagozaton[2][2] ÉvGimnáziumSzakközépiskola 2000/ / / / / /

Felnőttek középiskolájában tanul (fő) 2001/ / / / / Felnőttoktatási intézményben érettségizők Év:Létszám:Az adott évben érettségizők százalékában ,5 ezer fő20,8 % ,8 ezer fő23 % ,3 ezer fő19,4 % ,3 ezer fő17,5 % ,5 ezer fő13 % Kérdés: mi az oka a sikeresen vizsgázók létszámcsökkenésének?

A felnőttek középiskoláinak működési feltételei : Az alacsony finanszírozás miatt nagy a tanulócsoportok létszáma, nincs lehetőség az egyéni fejlesztésre, s magas a lemorzsolódás A pedagógusok zöme túlmunkában oktat Az oktatás a kerettantervekre épül. Ismét kötelező az idegen nyelv, megjelenik az informatika, a kommunikáció, a vizuális kultúra, a társadalomismeret. A tantárgyak száma magas, az oktatás így elaprózódik. Pedagógiai feltételek: A kétszintű érettségi bevezetése Megjelennek a hátrányos helyzetű, hiányos képzettségű, nehezen kezelhető tanulók után átalakult a szakiskola szerkezete. A felnőttek középiskoláiban 2002 után beléptek a 10. osztályt elvégzett és OKJ szakképesítéssel is rendelkező fiatalok.

Jogi keretek: A Közoktatási Törvény 27. § (15) bekezdése szerint „Ha a szakiskolai nevelés és oktatás középiskolai nevelést és oktatást ellátó többcélú intézményben folyik, a szakiskola tanulója a szakmai vizsga letételét követően - a kilencedik-tizedik évfolyamon folytatott tanulmányainak beszámításával - folytathatja tanulmányait az érettségi vizsgára történő felkészülés céljából. ”[1][1] [1] Hatályos: szeptember 1-től

A szakiskolát végzett fiatalok érettségire felkészítését a tanulók előképzettségének hiányosságai is korlátozzák. Az Oktatási Minisztérium honlapján elérhető PISA 2003-diagramm szerint a szakiskolai tanulók 23%-a egyes szint alatt, 33,5%-a egyes szinten, 30,5% kettes szinten teljesített. A hármas szintet 11%, a négyes szintet alig 2% érte el. A középiskola sikeres elvégzéséhez szükséges 3-4-es szintet a PISA-dokumentumok szerint a tanulók alig 13%-a, az adott kilencedikes évfolyamra vetítve, kb fő teljesítette.

A feladat: Rendezni kell az előzetes ismeretek és végzettség beszámítását Az esti-levelező munkaformához illeszkedve csökkenteni kell a tantárgyak számát A pedagógiai rendszert a kétszintű érettségi követelményeinek megfelelően kell átstrukturálni Beszámítás: évfolyam beszámítása ? Alapműveltségi vizsga beszámítása ? Szakképző évfolyamok beszámítása ? Nemzetközi gyakorlat

Európai gyakorlat Érettségit adó képzés expanziója Hagyományos szakképzés visszaszorulása Törekvés a hagyományos szakképzés vonzóerejének növelésére, felértékelésére, az érettségi felé vezető rugalmas utak megteremtésével Beszámítás: Tankötelezettség teljesítése Záró vizsga (9. vagy 10.év után) Igényes szakképzettség Érettségire felkészítő „rövid program” (Anglia, Franciaország, Németország, Ausztria, )

Az angol gyakorlat Az angol közoktatás és szakképzés szerkezete Az angol oktatáspolitikai célok: növelni kívánják a GCSE-vizsgát (alapvizsgát) tett fiatalok arányát növelni kívánják az érettségizők létszámát és arányát (A level) növelni kívánják az ISCED3 szintű szakmai végzettséget szerzők arányát Eszközök: programkínálat bővítése, új továbblépési utak rugalmas vizsgalehetőségek

Az angol érettségi elemei: A közismereti oktatás folytatása a éveseknek A közismereti oktatással párhuzamosan szakmai előkészítő- alapozó képzés, amely emelt időkerettel és esetenként négyszeres kredit-értékkel számítható be a GCSE-vizsgán. GCSE-vizsga a 11. tanév lezárásakor (16 éves életkorban) A GCSE -vizsga után a évfolyamon három teljes időkeretben oktatott tárgyból készül fel a tanuló az érettségire. (A level) A sixth-form programokban választhat felezett időkeretű programokat, amelyek után felezett kredit-értékű vizsga tehető (AS-level) A sixth-form programokban tanulhat szakmai tárgyat (szakmát) is, emelt időkeretben, az emelt időkeretű szakmai képzés után kétszeres kredit-értékű szakmai vizsgát tehet, amely két közismereti vizsgát vált ki. Egyes, a magyarországi szakmunkás-végzettséggel összevethető igényes szakképzettségek (New apprenticeship) két „A”-level vizsgát váltanak ki.

Franciaország: A kilencedik évfolyam elvégzése után záróvizsga (anyanyelv-irodalom, matematika és földrajz-történelem) A francia általános iskolai záróvizsga: segíti a tanulók allokációját, meghatározza a továbbtanulás irányát segíti az iskolák önértékelését és összehasonlítását motiválja a tanulókat az utolsó tanévben. Szakmunkások szakközépiskolája, szakmai érettségi (Baccalauréat professionnelle.) Két éves képzési idő, felkészítés a szakma magasabb szintű gyakorlására

Németország Bonyolult iskolaszerkezet (Hauptschule, Realschule, Gymnasium) Záróvizsgák a 9. vagy 10 évfolyam lezárása után (szakmai alapozó vizsgatárgyak is) Felsőfokú továbbtanulásra jogosító elemek: igényes általános képzettség (reáliskolai végzettség) szakmai végzettség (pl. szakmunkás-vizsga) főiskolai továbbtanulásra felkészítő egy éves (nappali, full time) tanfolyam (Fachoberschule) egyetemi továbbtanulásra felkészítő két éves (nappali, full time) tanfolyam (Fachoberschule) A felsőfokú továbbtanulásra felkészítő program tantárgyai: szakmai tárgyak, matematika, természetismeret, angol, informatika, gazdasági ismeretek, anyanyelv, társadalmi ismeretek, sport

SVÁJC Szakmunkások érettségije (Berufsmaturität) 9 évfolyamos közoktatás, 3-4 éves szakképzés (tanulószerződés) Szakmunkások érettségije: Felkészülés a szakképzési évfolyamon, heti +1 nap általános képzés Felkészülés a szakmai vizsga után: 1 év nappali, vagy 3-4 félév esti oktatás Egyéni felkészülés Tantárgyak: 2 nemzeti nyelv, idegen nyelv, matematika, történelem/állampolgári ismeretek, gazdasági-jogi ismeretek Szakmai tárgyak, hat szakirányban: technikai, kereskedelmi, művészeti, gazdasági, természettudományos, egészségügyi A szakmunkás-érettségi bizonyítvány csak az államilag elismert szakképesítésről szóló bizonyítvánnyal együtt érvényes és felvételi vizsga nélkül szakirányú szakfőiskolai továbbtanulásra jogosít.

Ausztria: (8 évfolyamos közoktatás + politechnikai év év szakképzés) Berufsreifeprüfung: szakmunkások érettségije Belépés feltétele: szakmunkás-bizonyítvány (tanulószerződés) 3 éves képzés középfokú szakiskolában Képzést szervező: felnőttképzési intézmények, népfőiskolák, munkaerő- piaci képzőközpontok, illetve szakképző középiskolák Felkészítés az érettségi vizsgára az osztrák szakközépiskola (Felső szakképző középiskola) vizsgatárgyaiból: matematika német nyelv angol nyelv, szakmai tárgy 4 félév, 3 vizsga felnőttképzési intézményben, 1 vizsga középiskolában

Az osztrák Berufsreifeprüfung elvei: Abból indultak ki, hogy a tanulók az általános iskolai képzésben, a politechnikai év programja keretében és a szakképzés általános és szakmai programjaiban általános műveltségüket megalapozták, a szakképzés elméleti és gyakorlati oktatása során és a munkahelyi munkavégzés során képességeik, képezhetőségük fejlődött, így az érettségire felkészítő program az érettségi vizsgatárgyak oktatására és a vizsgára való felkészítésre korlátozható

Az osztrák Berufsreifeprüfung programja integrálja a német, angol és svájci modellben megismert elemeket: Érvényesül a különböző kvalifikációk egyenértékűségének elve: a programba lépő tanulók előképzettsége nem azonos a középiskolások előképzettségével. Teljes mértékben beszámítják a szakmai képzésben eltöltött időt és az ott elért eredményeket A vizsgatárgyak (anyanyelv, idegen nyelv, matematika, szakmai projekt) azonosak a német reáliskolai záróvizsga és a Fachoberschule tárgyaival. Érvényesül az angol elv: csak a vizsgatárgyakra terjed ki a program. A modellt az osztrák közoktatás struktúrájába integrálták: a tanulók a közoktatásban előírt követelményeket teljesítik

Fejlesztési javaslatok a nemzetközi tapasztalatok tükrében Jogi keret: K.T. 27. § (15) „Ha a szakiskolai nevelés és oktatás középiskolai nevelést és oktatást ellátó többcélú intézményben folyik, a szakiskola tanulója a szakmai vizsga letételét követően – a kilencedik-tizedik évfolyamon folytatott tanulmányainak beszámításával – folytathatja tanulmányait az érettségi vizsgára történő felkészülés céljából.” Ki, mikor, hol, hogyan? szakiskola tanulója a szakmai vizsga letételét követően többcélú intézményben a kilenc-tizedik évfolyamon folytatott tanulmányainak beszámításával érettségire felkészítő programba kapcsolódhat be.

Nemzetközi gyakorlat: A 10 évfolyamos közoktatási rendszerekben (Német, angol, holland) beszámítják az alapvizsgával összevethető vizsga eredményét A 10. évfolyamos záróvizsgának vannak szakmai tárgyai is Beszámítják a szakképző évfolyamok, szakmai vizsga eredményét: a szakmai vizsga kiválthat érettségi tárgyakat (angol modell) A felkészítés a vizsgatárgyakra korlátozódik A szakmunkások érettségire felkészítését a nemzeti érettségi követelmény- és jogrendszerébe integrálják A vizsgatárgyak (anyanyelv, idegen nyelv, matematika, szakmai projekt) számos országban majdnem azonosak a magyar érettségi kötelező tárgyakkal.

A koncepció kialakításakor a következő feladatokat kell elvégezni: rendezni kell az előzetes ismeretek és a szakmai végzettség beszámítását az esti-levelező munkaformához illeszkedve csökkenteni kell a tantárgyak számát a pedagógiai rendszert a kétszintű érettségi követelményeinek megfelelően kell átstrukturálni érvényesíteni kell a kvalifikációk egyenértékűségének elvét, amely feltételezi, hogy a fiatalok képességei és kompetenciái a szakmai képzésben is fejlődnek, s a szakmai ismeretek elsajátításával és a gyakorlati képzés során a főiskolai követelményekre is felkészülnek

A 9 – 10. évfolyamon folytatott tanulmányok és a szakmai végzettség beszámítása: Nemzetközi gyakorlat: Rövid, általában két éves érettségire felkészítő program A vizsgatárgyakra koncentrálódik A szakmai vizsga kiválthat érettségi vizsgatárgyat is A 9 – 10. évfolyamon folytatott tanulmányok beszámításának lehetősége Magyarországon: 10. évfolyamos Nat-követelmények nincsenek meghatározva Eltöröltük az alapműveltségi vizsgát A tanulói teljesítmények nagyon alacsonyak

Javaslat: A szakmunkás-vizsga utáni érettségire felkészítés két éves időtartamú, s nappali és esti-levelező formában szervezhető A tantárgyak a kötelező érettségi vizsgatárgyak szabadon választható tárgy A sikeres szakmai vizsga kiválthatja a szakmai előkészítő érettségi tárgyat, illetve a szabadon választható érettségi tárgyat, ha meghatározott szintet (Pl. közepes átlagot) elér Mérlegelhető: a rövid érettségire felkészítő programba lépés feltétele a közepes átlag elérése az érettségi vizsgatárgyakból a 10. évfolyam végén

Problémák, korlátok: A szakiskolai tanulók felkészültsége, motivációja, képességei (Az európai gyakorlatban a jó képességű tanulók vállalkoznak az érettségire) A kilencedik-tizedik évfolyamokon folyó közismereti oktatás eredményessége A nyelvi érettségire felkészítés eredményessége Válaszok: Dinamikus modell, amely visszahat a évfolyamok és szakképzési évfolyamok munkájára A szabályok tisztázása után tudatosítható a évfolyamon folyó közismereti oktatás értelme, funkciója A szakképzési évfolyamokon az érettségire készülők számára bizonyos óraszámban folyhat szinten tartó, fejlesztő képzés matematikából, idegen nyelvből. (Svájci és osztrák példák)

A javasolt modell bevezetése után Megszűnik a szakiskola zsákutcás jellege, felértékelődik a szakiskola Átjárhatóbbá válik a szakképzés, a közoktatás Javulhat a tanulók motivációja a szakiskolában Csökken a lemorzsolódás a felnőttek középiskoláiban, javul az eredményesség Látszatteljesítmények helyett valódi teljesítményekre is lesz idő Ezek az eredmények azonban csak rövid-középtávon várhatók, ha a szakiskolai tanulók felismerik a lehetőségeket, amelyeket az új modell kínál. További feltétel a szakmunkások megbecsülése a munkaerőpiacon. Magyarországon ma a középfokú végzettségűek és a diplomások bérszintje közötti különbség nagyon magas, a legmagasabb az OECD-tagállamok között.

Köszönöm szíves figyelmüket! Farkas Péter vezető tanácsadó NSZFI Tel: