Dr. Sipos László PhD docens Új határkő a civil szférában: 2016.03.15. Digitális oktatási segédanyag Debreceni Egyetem – Fortis Alapítvány 2015.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
HEVES MEGYEI CIVIL INFORMÁCIÓS CENTRUM EGER Létesítő okirat módosítás - Tájékoztató.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Munkajogi ismeretek Jogok és kötelezettségek I.. A felek jogai és kötelezettségei a munkajogviszonyban Együttműködési kötelezettség A munkajogviszonyban.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
2017. március 15! Létesítő okiratok módosítása
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Adományok adózási kérdései
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Új Polgári Törvénykönyv és az egyesületek, alapítványok
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Előadó: Dr. Csányi István,
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Compliance és Corporate Governance
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Helyi bíráló bizottság tagjainak megválasztása clld community led local development
Családi vállalkozások
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Az „Út a munkához” program évi változásai
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Nemzeti Közszolgálati Egyetem
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Dr. Sipos László PhD docens Új határkő a civil szférában: Digitális oktatási segédanyag Debreceni Egyetem – Fortis Alapítvány 2015.

Bevezető gondolatok Ez a digitális oktatási segédanyag egy előadás prezentációs anyaga, mely csak az ott elhangzottakkal együtt ad(hat) megfelelő ismeretanyagot az alapítványok és egyesületek számára.

Az előadás első részében a civil szféra fejlődéstörténetével, majd a civil szervezetekre vonatkozó legfontosabb jogszabályokkal ismerkedünk meg. Megpróbáljuk értelmezni a március 15-i határidő jogi jellegét, rámutatva az e téren kialakult bizonytalanságra.

Ezután áttekintjük az alapító okirat és az alapszabály tartalmi elemeit, az azokkal kapcsolatos új követelményeket. Végezetül a teendőket vesszük sorra, néhány gyakorlati tanáccsal. Sipos László

A vonatkozó jogi szabályozás szintjei Polgári Törvénykönyv (2013. évi V. tv.) Első Könyv (Bevezető rendelkezések, alapelvek) Polgári Törvénykönyv Harmadik Könyv (A jogi személy) - A Ptk. jogi személyekről szóló általános rendelkezései - A Ptk. egyesületekről, alapítványokról szóló fejezetei A Ptké. (2013. évi CLXXVII. tv.) Az új civil törvény (2011. évi CLXXV. tv.)

Pár hónapjuk maradt csupán a civileknek - „A Fővárosi Törvényszéken nyilvántartott több mint húszezer civil és egyéb szervezet közül mintegy tizenkétezer még nem hozta összhangba alapszabályát vagy alapító okiratát a március 15-én hatályba lépett új Ptk.-val - mondta el lapunknak a törvényszék szóvivője. Arra figyelmeztet, hogy az érintett szervezetek akkor is kötelesek a létesítő okiratukat felülvizsgálni és szükség szerint módosítani, ha egyébként nem kívánták volna megváltoztatni.”

Pár hónapjuk maradt csupán a civileknek – (folytatás) „A szóvivő hangsúlyozta, hogy amelyik szervezet létesítő okirata március 15-ét követően nem felel meg az új Ptk. rendelkezéseinek, az törvénysértően fog működni, és az ügyészség törvényességi ellenőrzési eljárást indíthat ellene.” (Magyar Hírlap november 19.)

De miről is van szó valójában? Ptké. 11.§ (3) bekezdés (alapítvány és egyesület) … legkésőbb azonban március 15. napját követően csak a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő létesítő okirat alapján és a Ptk. rendelkezéseinek megfelelően működhet.

Az eddigi kötelezettségekről… Ptké. 11.§ (1) bekezdés A Ptk. hatálybalépésekor nyilvántartásba bejegyzett, illetve a 9. § (1) bekezdése szerint bejegyzés alatt álló egyesület és alapítvány a Ptk. hatálybalépését követő első létesítő okirat módosítással egyidejűleg köteles a létesítő okiratának mindazon rendelkezését felülvizsgálni és szükség szerint módosítani, amelyek nem felelnek meg a Ptk. szabályainak.

Mentességek a kötelezettség alól Egyesület esetében Ptké. 11.§ (1) bekezdés második mondata Ptké. 11.§ (2) bekezdés Alapítvány esetében Ptké. 11.§ (2) bekezdés

Ptké. 11.§ (1) bekezdés második mondata Egyesület esetében nem kell módosítani az alapszabályt abból az okból, hogy az tartalmazza az egyesület alapító tagjainak nevét, és azok lakóhelyét vagy székhelyét.

Ptké. 11.§ (2) bekezdés Az egyesület és az alapítvány a létesítő okiratát a Ptk.-val összefüggésben nem köteles módosítani, ha az csak abból az okból volna szükséges, hogy abban olyan hivatkozások, utalások és elnevezések szerepelnek, amelyek a Ptk. és a létesítő okirat tartalmát érintő más törvény rendelkezéseinek már nem felelnek meg…

De! Eddig is kellett módosítani, ha…

Ptké. 11.§ (2) bekezdés második mondata Ha azonban a létesítő okirat egyéb okból módosul, a szervezet az ilyen változásokat is köteles azon átvezetni.

A mostani kötelezettség: A Ptké. 11.§ (3) bekezdésében nyert megfogalmazást. Sajnálatos módon, korántsem egyértelműen!

Ptké. 11.§ (3) bekezdés Az (1) bekezdés szerinti egyesület és alapítvány a létesítő okirata (1) bekezdés szerinti módosításának bírósági nyilvántartásba vételét, legkésőbb azonban március 15. napját követően csak a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő létesítő okirat alapján és a Ptk. rendelkezéseinek megfelelően működhet.

Ptké. 11.§ (4) bekezdés A létesítő okirat - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő - módosítását változásbejegyzési kérelemként kell benyújtani a bírósághoz.

Ptké. 11.§ (5) bekezdés A (3) bekezdés szerinti időpontig az alapítvány, illetve az egyesület a Polgári Törvénykönyvről szóló évi IV. törvény alapján működik. Nincs azonban akadálya annak, hogy az (1) bekezdés szerinti egyesület és alapítvány a Ptk. rendelkezéseinek alkalmazásával módosítsa létesítő okiratát, erre azonban a (4) bekezdés szerinti változásbejegyzési kérelemben utalnia kell.

Ptk. 3:5. § A létesítő okirat tartalma A jogi személy létesítő okiratában a jogi személy létesítésére irányuló akarat kifejezésén túl meg kell határozni a) a jogi személy nevét; b) a jogi személy székhelyét; c) a jogi személy célját, vagy fő tevékenységét; d) a jogi személyt létesítő személy vagy személyek nevét, valamint azok lakóhelyét vagy székhelyét; e) a jogi személy részére teljesítendő vagyoni hozzájárulásokat, azok értékét, továbbá a vagyon rendelkezésre bocsátásának módját és idejét; és f) a jogi személy első vezető tisztségviselőjét.

Vegyük sorra… a neve és a székhelye nem okoz sok gondot a célja, vagy fő tevékenysége ennek kapcsán több korlát is van (törvényességi és gazdasági…) a létesítők (a létesítő személyek neve, valamint azok lakóhelye vagy székhelye - csak az újaknál kell, visszamenőleg nem!) a vagyon (a vagyoni hozzájárulásokat, azok értékét, továbbá a vagyon rendelkezésre bocsátásának módját és idejét rögzíteni kell!) az első vezető tisztségviselő(k) neve (és adatai).

Ptk. 3:71. § Az alapszabály tartalmi elemei (1) A jogi személy létesítő okiratának általános kötelező tartalmi elemein túl az egyesület alapszabályában meg kell határozni a) a tag jogait és kötelezettségeit; b) az egyesület szerveit és azok hatáskörét, továbbá a tagokra, a vezető tisztségviselőkre és a felügyelőbizottsági tagokra vonatkozó kizáró és összeférhetetlenségi szabályokat; c) a jogszabályt, az alapszabályt vagy az egyesületi határozatot sértő vagy az egyesület céljával összeegyezhetetlen tagi magatartás esetén alkalmazható jogkövetkezményeket és a taggal szembeni eljárás szabályait vagy mindezeknek a mellőzését; d) a közgyűlés összehívásának és lebonyolításának, a közgyűlés helye meghatározásának, a közgyűlési meghívó tartalmának, a napirendnek, a közgyűlés tisztségviselőinek, a levezető elnöknek, a szavazatszámlálók megválasztásának, a határozatképességnek, a szavazásnak, a jegyzőkönyvvezetésnek, valamint a határozatok kihirdetésének szabályait; és e) a szavazati jog gyakorlásának feltételeit.

Vegyük sorra ezeket is… A tag jogai és kötelezettségei (egyenlőség és különbözőség…) A kizárás szabályai, azaz jogszabályt, alapszabályt vagy egyesületi határozatot sértő vagy az egyesület céljával összeegyezhetetlen tagi magatartás esetén alkalmazható jogkövetkezményeket és a taggal szembeni eljárás szabályait (vagy mindezeknek a mellőzését…);

Továbbá… az egyesület szervei és azok hatásköre a tagokra, a vezető tisztségviselőkre és a felügyelőbizottsági tagokra vonatkozó kizáró és összeférhetetlenségi szabályok a közgyűlés összehívásának és lebonyolításának, a közgyűlés helye meghatározásának, a közgyűlési meghívó tartalmának, a napirendnek, a közgyűlés tisztségviselőinek, a levezető elnöknek, a szavazatszámlálók megválasztásának, a határozatképességnek, a szavazásnak, a jegyzőkönyvvezetésnek, valamint a határozatok kihirdetésének szabályait; és a szavazati jog gyakorlásának feltételeit.

3:391. § Az alapító okirat tartalmi elemei (kötelezően) (1) A jogi személy létesítő okiratának általános kötelező tartalmi elemein kívül az alapítvány alapító okiratában meg kell határozni a) az alapítvány határozott vagy határozatlan időre történő létesítését, határozott időre történő létesítésnél a határozott időtartamot; b) az alapítványi vagyon kezelésének és felhasználásának szabályait; c) a kuratóriumi tagság keletkezésére és megszűnésére vonatkozó szabályokat, a kuratóriumi tagság határozott vagy határozatlan időre szóló voltát, határozott idejű kuratóriumi tagság esetén a határozott időtartamot, továbbá a kuratórium tagjaira vonatkozó kizáró és összeférhetetlenségi szabályokat; és d) a kuratóriumi tagsági díjazás megállapításának szabályait.

Tételesen: a határozott vagy határozatlan időtartamot az alapítványi vagyon kezelésének és felhasználásának szabályait;

Továbbá: a kuratóriumi tagság keletkezésére és megszűnésére vonatkozó szabályokat, - a kuratóriumi tagság határozott vagy határozatlan időre szól-e - határozott idejű kuratóriumi tagság esetén az időtartamot, továbbá - a kuratórium tagjaira vonatkozó kizáró és összeférhetetlenségi szabályokat; és a kuratóriumi tagsági díjazás megállapításának szabályait. (csak akkor, ha díjazni akarják!)

Ptk. 3:391.§ (2) bek: Az alapító okirat esetleges további tartalmi elemei (1.) a) az alapító jogainak meghatározott alapítványi szerv hatáskörébe utalásáról; b) az alapítói jogok átruházásának szabályairól; c) az alapítványhoz való csatlakozásnak vagyoni juttatás fejében történő megengedéséről, annak feltételeiről és a csatlakozót megillető alapítói vagy egyéb jogokról; d) gazdasági tevékenység folytatásáról és ennek kereteiről; e) az alapítványi szervek hatásköréről és eljárási szabályairól; f) az alapítók gyűlésének létesítéséről és e gyűlés működési szabályairól

Ptk. 3:391.§ (2) bek. Az alapító okirat esetleges további tartalmi elemei (2.) g) az e törvényben nem nevesített alapítványi szervek létesítéséről, eljárási szabályainak meghatározásáról, tagjainak kinevezéséről, visszahívásáról és javadalmazásáról; h) az alapítvány képviseletének részletes szabályairól, ideértve az alapítvány munkavállalóival szemben a munkáltatói jogok gyakorlójának a meghatározását; i) a kedvezményezettek körének meghatározásáról, illetve a kedvezményezett személyek megjelöléséről, továbbá a kedvezményezetteket megillető szolgáltatásról és jogokról; j) az alapítvány jogutód nélküli megszűnése esetére az alapítvány fennmaradó vagyona jogosultjának megnevezésről

A közhasznú ság Közhasznú tevékenység A közhasznú szervezetté minősítés feltételei A létesítő okirat elengedhetetlen tartalmi elemei

A közhasznú tevékenység Minden olyan tevékenység, amely a létesítő okiratban megjelölt közfeladat teljesítését közvetlenül vagy közvetve szolgálja, ezzel hozzájárulva a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez.

A közhasznú szervezeti minősítés feltételei A társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez megfelelő erőforrásokkal rendelkezzen Megfelelő és kimutatható társadalmi támogatottsága legyen A közhasznú szervezet szolgáltatásainak hozzáférhetőnek kell lennie

A megfelelő erőforrás az átlagos éves bevétele haladja meg az egymillió forintot, vagy az előző két év egybeszámított adózott eredménye nem negatív, vagy személyi jellegű ráfordításai, illetőleg kiadásai (a vezető tisztségviselők juttatásai nélkül) elérik az összes ráfordítás, illetőleg kiadás egynegyedét. A három vagylagos feltétel közül az előző két lezárt üzleti év vonatkozásában legalább egynek teljesülnie kell.

Megfelelő és kimutatható társadalmi támogatottság az SZJA 1 %-ból a szervezetnek felajánlott összeg eléri az összes bevétel 2 %-át, vagy két év átlagában a közhasznú tevékenység érdekében felmerült költségek és ráfordítások elérik az összes ráfordítás felét, tartósan a közhasznú tevékenység ellátását legalább 10 közérdekű önkéntes tevékenységet végző személy segíti. A három vagylagos feltétel közül az előző két lezárt üzleti év vonatkozásában legalább egynek teljesülnie kell.

A szolgáltatás hozzáférhetősége A szervezet szolgáltatásai -a szervezet testületi tagjain, -munkavállalóin és -önkéntesein kívül hozzáférhetőek legyenek más személyek számára is.

A létesítő okiratoknak tartalmaznia kell: a szervezet milyen közhasznú tevékenység(ek)et folytat; a közhasznú tevékenység(ek)et mely közfeladat(ok)hoz kapcsolódóan végzi; a közfeladat(ok) teljesítését mely jogszabályhely(ek) írja (írják) elő; ha tagsággal rendelkezik, a tagjain kívül más is részesülhessen a közhasznú szolgáltatásaiból;

Továbbá: gazdasági-vállalkozási tevékenységet csak közhasznú (vagy a létesítő okiratban meghatározott alapcél szerinti) tevékenység megvalósítását nem veszélyeztetve végez; gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt a létesítő okiratában meghatározott közhasznú tevékenységére fordítja;

Végezetül: közvetlen politikai tevékenységet nem folytat; szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.

Teendők: Döntés Minden alapítvány alapítója, minden egyesület közgyűlése maga dönt… A változásbejegyzési kérelem Az illetékes törvényszékhez, űrlapon, a szükséges mellékletekkel

Teendők: És ha jön egy bírósági hiánypótlásra való felhívás? A hiánypótlásra való felhívásnak (ami voltaképpen egy pontokba szedett hibajegyzék) eleget kell tenni - Tételesen, pontról pontra, - a megadott határidőben (van lehetőség határidő-módosításra…)

Teendők: A bejegyző végzés elleni ügyészi fellebbezés esetén: - Tételesen, pontról pontra korrigálni

Az OBH által közzétett okirat-sablonok Az Országos Bírósági Hivatal által közzétett okirat-sablonok itt érhetők el: civil-szervezetek-letesito-okiratanak-uj-ptk-szerinti-modositasa

A t ürelem változásbejegyzést terem! Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra!

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Sipos László