Nemzetközi kutatóegyetemi klasszifikációk Temesi József, egyetemi tanár, társigazgató Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja „Kutató- és kiváló egyetemek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Az UNILO projekt hozzájárulása a tanulási eredmény-orientált képzési programok kialakításához Zarka Dénes.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Felsőoktatás nyilvánossága konferencia november 4. PR tevékenység a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen Dallos Györgyi.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Ázsiai Egyetemek Környezettervezés Vinkó Anna és Donka Sándor gyűjtése.
Horizon 2020 program, illetve a nemzeti K+F+I stratégia aktualitásai Dr. Nikodémus Antal Főosztályvezető Nemzetgazdasági Minisztérium Innovációs és K+F.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A természettudományos alapkutatás minőségi és mennyiségi mérlegelésének néhány lehetőségéről Ésszerű tudománymetria BRAUN TIBOR ELTE, Szervetlen és Analitikai.
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Felsőoktatási és akadémiai mutatószámok Dr. Fábri György PhD.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Beteljesülés – újragondolás – globális társadalmi felelősség Prof. Dr. Hubos Ildikó Előadás a Magyar Szociológiai Társaság.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
EIPEN (European Interprofessional Education Network in health and social care) A projekt célja, lényege, működése, tevékenységének felhasználhatósága Ráczné.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Konferencia a Kutatási kiválóság jövőjéről ELTE június 22. Dr. Farkas Ferenc általános és stratégiai rektorhelyettes PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM CSŐRE.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
1 A menedzserizmus esélyei az Európai Felsőoktatási Térségben Menedzserizmus az oktatásügyben. Műhelykonferencia a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Esély a az európai kiválóságra: a hazai természettudományi kutatások esete Corvinus Egyetem január 27. Patkós András ELTE, Fizikai Intézet.
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM SZENTÁGOTHAI JÁNOS KUTATÓINTÉZET.
Az Open Access hazai és helyi vonatkozásai International Open Access Week October 21-27, 2013.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK ONLINE MARKETING MULTIKULTURÁLIS ASPEKTUSAINAK FELTÁRÁSA MULTIKULTURALITÁS A XXI. SZÁZADBAN TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
A folyóiratok tudományos mérése, presztízs
A magyarországi K+F politika
Ex-LH, Ex Libris bemutatkozás
Az Erasmus eredményei dióhéjban
Hogyan legyünk eredményesek?
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban.
Készítette: Szabó Tamás
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

Nemzetközi kutatóegyetemi klasszifikációk Temesi József, egyetemi tanár, társigazgató Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja „Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon” Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22.

2 A jövő egyeteme A sokféleség elfogadása, intézményi sokszínűség Küldetésnyilatkozat szerepe Lehet-e együtt minden akadémiai és társadalmi funkció? Differenciálódás: az egyik irány a kutatás hangsúlya Klasszifikációk: „kutatóegyetemi” osztály Besorolási és adatproblémák

3 A globalizáció felsőoktatási következményei Felerősödő verseny Láthatóság, nemzetközi megmérettetés Határokon átnyúló oktatás, a felsőoktatás exportja Nemzetközi kutatási hálózatok Európa: Felsőoktatási Térség és Kutatási Térség „Bologna-kísérlet”: verseny és kooperáció együtt az oktatás területén

4 A kutatás mérése, értékelése Az egyén szintjén: szcientometriai módszertan Intézményi szinten (általában mint egyik összetevő):  rangsorok (THES, AWRU, webometrics) (Financial Times, Business Week, Spiegel, HVG, Heti Válasz)  osztályozás (Carnegie)  térképezések (CHEPS)  összehasonlítások (CHE) Világszínvonalú egyetemek EUA, UNESCO, OECD,…: komplex megközelítések Nemzeti stratégiák, regionális törekvések megjelenése

5 Mit mérünk?  Egyetemi kiválóság  Kutatási teljesítmény  Általános pozíció Aggregációs szintek  Egyetem egésze  Karok  Programok  Nemzetközi  Nemzeti  Intézményen belüli Hatókör

6 The Times Higher Education Supplement (THES) Akadémiai Peer Review Kérdőíves felmérés alapján kialakított pontszám (öt kategóriában) 40% Munkáltatói vélemény Munkáltatóknak kiküldött kérdőív alapján 10% Tanár/diák hányados Statisztikai adat 20% Az oktatók idézettsége A kutatási teljesítmény mérésére szolgál, korrigálják az oktatói létszámmal (mérethatás) 20% Az oktatói kar nemzetközisége Külföldi oktatói hányad 5% Hallgatók nemzetközisége Nemzetközi hallgatói hányad 5%

7 Academic World Ranking of Universities (AWRU) Oktatási kiválóság Nobel-díjat vagy Field-díjat kapott az intézmény végzettje 10% Jelenleg az intézményben oktató Nobel- vagy Field díjas 20% Oktatói kiválóság Legtöbbet idézettek 21 kategóriában 20% A Nature-ben és a Science- ben publikált cikkek 20% 20% Kutatási eredmény A Science Citation Index-Expanded és a Social Science Citation Index-ben indexált publikációk 20% Az intézmény mérete Akadémiai teljesítmény az intézmény méretével korrigálva 10% 10%

8 Academic World Ranking of Universities (AWRU)

9

10 Academic World Ranking of Universities (AWRU)

11 Webometrics Méret: Négy keresőmotorral megtalált oldalak száma: Google, Yahoo, Live Search and Exalead – 20% Láthatóság: Egyedi külső linkek (inlinks) száma a Yahoo Search, Live Search és az Exalead bizalmas adatközlése révén – 50% Rich Files: Az oktatási és publikációs tevékenységet jellemző file-ok közül azok értékelése után fennmaradók: Adobe Acrobat (.pdf), Adobe PostScript (.ps), Microsoft Word (.doc) és Microsoft Powerpoint (.ppt). (A Google, Yahoo Search, Live Search and Exalead révén kapott eredmény) – 15% Scholar (Sc): A Google Scholar szerint egyes akadémiai diszciplínákban megjelent cikkek, közlemények, egyéb akadémiai produktumok száma és idézettségük – 15%

12 Mérések, osztályozások HatókörCélMódszer THESNemzetköziRangsorSúlyozás AWRUNemzetköziRangsorSúlyozás Webometrics Nemzeti / Nemzetközi RangsorSúlyozás CHENemzeti Összehasonlítás / Rangsor Benchmarking CHEPSEUTérképezésStatisztika Carnegie Nemzeti / Nemzetközi ÖsszehasonlításStatisztika

13 Berlini alapelvek (International Ranking Expert Group)  Célok, szándékok Vegye figyelembe az eltérő küldetéseket, kulturális, történelmi hagyományokat  Mutatóképzés Legyenek többségben a kimeneti adatok, a mutatók képzése legyen világos  Adatgyűjtés Az adatok verifikálhatók legyenek  Az eredmények bemutatása Tudományos sztenderdek szerinti közlés, értelmezés

14 Kritikák Mindegyik módszer erős kritikákat kap, még azok is, amelyek tudományos megalapozottságra és értelmezésre törekszik: „Felsőoktatási rangsorkészítési iparág” „Ranking game” Az európai szándékok komplex megközelítéseket favorizálnak (Mapping Diversity, U-Multiranking projektek). A kutatási kiválóságra koncentráló rangsorok a szcientometriai módszertan korlátaiba ütköznek bele: pl. tudományterületi és nyelvterületi különbségek okozta aggregálási problémák, a különböző indexek hatókörükön túlnyúló értelmezése.

15 Sajátos megoldások USA: Carnegie classification – önkéntesen szolgáltatott adatok révén osztályokba rendezett intézmények (4391 intézmény 2005-ben) – PhD-t kiadó 413 intézmény a beiratkozott hallgatók 33.6%-ával, ezeket a „kutatási tevékenységi index” szerint 3 kategóriába osztják Single doctoral (education) 41; 2.1% Single doctoral (other field) 55; 2.6% Comprehensive doctoral with medical/veterinary 78; 11.2% Comprehensive doctoral no medical/veterinary 76; 8.6% Doctoral humanities/social science dominant 13; 0.6% Doctoral STEM 50; 3.1% Doctoral professions dominant 100; 5.4%

16 Sajátos megoldások USA: Top American Research Universities (The Center for Measuring University Performance)

17 USA: Top American Research Universities (folyt.)

18 Sajátos megoldások USA: Universities Research Association – elsősorban fizika és biológia területén kooperálnak. Alapítás: amerikai egyetem + McGill, Toronto, Pisa és Waseda.

19 USA: Universities Research Association (folyt.)

20 Sajátos megoldások Önkéntesen szerveződő kutatóegyetemi ligák - Európa League of European Research Universities (LERU) – 22 kutatásintenzív egyetem 2002-ben alapított konzorciuma (Amsterdam, Barcelona, Cambridge, Edinburgh, …, Leuven, Imperial College,…, Strasbourg, Utrecht, Zürich) hallgató, ebből doktorjelölt, évente mester- és doktori diploma Összes kutatási költségvetésük meghaladja az 5 milliárd Eurót: több mint 1 milliárdot kutatási pályázatokon nyernek el, 1.25 milliárd szerződéses kutatásokból folyik be. EU projektekben 300 millió EUR bevételük van. A LERU egyetemeken 230 Nobel- és Field díjas végzett vagy dolgozik.

21 Sajátos megoldások Önkéntesen szerveződő egyetemi ligák – Ausztrália Group of Eight (Go8): az ausztrál vezető egyetemek csoportja (ALU) – koalíció közös célok megvalósítására (Adelaide, Australian National, Melbourne, Monash, New South Wales, Queensland, Sidney, Western Australia) Innovative Research Universities of Australia (IRU): a 60-as, 70-es években alapított vagy újabb kutatás és innováció intenzív egyetemek csoportja (Flinders, Griffith, LaRobe,Murdoch, Newcastle, JamesCook, Charles Darwin)

22 Sajátos megoldások Önkéntesen szerveződő egyetemi ligák – Kelet-Ázsia The Association of East-Asian Research Universities (AEARU) – 1996-ban alapítva, 17 egyetem vesz részt benne Kína, Japán, Hong Kong, Korea és Tajvan vezető egyetemei (pl. Taiwan International, Seoul, Tsinghua, Tokyo Institute of Technology). Elsősorban természettudományos területeken működnek együtt.

23 Sajátos megoldások Önkéntesen szerveződő egyetemi ligák – globális International Alliance of Research Universities (IARU) – 10 tag: Australian National, Zürich,Singapore, Peking, Berkeley, Cambridge, Copenhage, Oxforg, Tokyo, Yale Közös kutatási célok, grantok együttes megszerzése, kutatási együttműködés, nyári kurzusok, közös diplomák. International Research Universities Network (IRUN) – Jagellonian, Pázmány, Nijmegen (alapító), Barcelona, Duisburg-Essen, Glasgow, Münster, Poitiers, Siena

24 Nemzeti megoldások Sokféle értelmezés, megközelítés Németország: kutatóegyetemek, kiválósági központok (Exzellenzinitiative – több forduló) Anglia: kiemelten finanszírozzák a kutatási kiválóságot Hollandia: bináris rendszer. Egyetemi oktatás: research university, professzionális oktatás: university of applied sciences Magyarország: kutatóegyetemi, kiváló egyetemi cím

25 Tanulságok 1. A kutatási kiválóság kizárólag nemzetközi kontextusban értelmezhető. Egyetemeink nemzetközi orientációját minden szinten ösztönözni, támogatni kell, s ez egyben követelmény is. A kutatási kiválóság mérése az objektív adatok, teljesítmények mellett a hagyományokat, hallgatólagos közös értékek elfogadását is tartalmazza. A kutatásnak nemzeti prioritásként a felsőoktatáspolitikában és stratégiában jelen kell lennie. Azok az országok, amelyek nem tudnak nemzetközi színvonalú (kutató)egyetemeket felmutatni, nem érhetnek el eredményt a nemzetközi gazdasági versenyben sem.

26 Tanulságok 2. Az egyetemi kutatások kiemelt finanszírozása kulcskérdés. Nyilvánvaló, hogy ehhez magas szintű, nemzetközileg elfogadott teljesítménynek kell járulnia. A Magyarországon világhírű kutatók és intézmények mítosza nem tartható. A kutatóegyetem egyben kiemelt színvonalú oktatást is végez. Doktori programjai ezek zálogát jelentik. A doktori programok kiterjesztése és nagyvonalú támogatása nélkül nincs kiemelkedő kutatás vagy elvándorol. A kutatásfinanszírozásba be kell kapcsolni az üzleti szférát is. Ezt össze kell kötni az európai uniós hazai támogatás sémáival, illetve adókedvezményekkel, célzott támogatásokkal.

27 Tanulságok 3. A kutatóegyetemek megerősödéséhez idő, energia és pénz szükséges. Sok pénz. Ha gyorsítani akarunk, akkor jól fizetett, elkötelezett professzorokra, államilag finanszírozott infrastruktúra fejlesztésre, az akadémiai szabadság biztosítására és professzionális egyetemi vezetésre van szükség megfelelő társadalmi érdekérvényesítés és kontroll mellett. Az első lépéseket megtettük.