Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
Advertisements

Csoport munka.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Gyermekkori depresszió
Szociális kompetencia
Előadó: J. Lestyán Erzsébet és Kós Nóra Paks, február 24.
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
MOTIVÁCIÓ.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
ZÁRTINTÉZETI NEVELÉSI PROGRAMOK
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Harmadik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Beilleszkedési zavarok
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichikumról általában
Gyermekkori pszichopatológia
Baba Etológia.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Tervezett szenzomotoros tréning TSMT
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Speciális gyermekvédelem
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
Magatartászavarok és agressziókezelés
Érzelmi intelligencia
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
A szocializáció folyamata
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Egyéb dinamikus elméletek
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014

Erikson pszichoszociális fejlődés elmélete

A pszichoszociális fejlődés szakasza: Kezdeményezés a bűntudattal szemben Hangsúly: aktív, öníndította cselekvés Állandó mozgás, felfedezés, kíváncsiság, kérdések tömkelege Próbálkozások, dac-korszak Idegrendszer érésének minőségileg kiemelt időszaka Megismerő tevékenységek gyors fejlődése

A mozgás jelentősége és jellemzői

INTIMITÁS IZOLÁCIÓ Identitás szerepkonfúzió

A mozgás jelentősége gyermekkorban 1.A mozgás szorosan összekapcsolódik az értelmi fejlődéssel 2.Kognitív struktúra stabilizálódása 3.Egészséges beilleszkedési jellemzők kialakulása (énkép, önbecsülés, önértékelés)

Kognitív komponens alakulása optimális fejlődésnél Inger kedvező Megfele- lő Informá- ció Jó kognitív fejlődés Szenzo- motoros és Kedve- zőtlen Intellek- tuálisan Semele- ges Kompe- tens gyermek

Kognitív komponens alakulása problematikus gyermeknél Inger kedvező Hiányos/ torz Informá- ció Elégtelen megválto zott kognitív fejlődés Szenzo- motoros és Kedve- zőtlen Intellek- tuálisan Semele- ges inkompe- tens gyermek

Teljesítmény komponens Optimális fejlődés Probléma, feladat Sikeres megoldás Igényszint növekedik Optimális fejlődés Kompetenciaérzés Problémás fejlődés Probléma, feladat kudarc Igényszint csökken Inkompetenciaérzés

Az érzelmi érettség ismérvei Kialakult akaratlagos folyamatok dominanciája Fejlett feladattudat Képes önállóan elfoglalni magát Jól fejlett szociális készségek Aktív figyelem Gondolkodási műveletek megjelenése A beszéd formailag-tartalmilag jól fejlett Gazdag szókincs, kifejezőkészség

Énkép=szociális tükör, kompetencia /Piaget/ ( Mert ehhez is a mozgáson keresztül vezet az út!) Önbizalom, önértékelés, pozitív énkép Belső kontroll irányítás Felelősségvállalás Önállóság Énerős gyermek Önbizalom, önértékelés gyenge Negatív énkép Külső kontroll attitűd Függőség Éngyenge gyermek

Gyermekkori zavarok Szocializáció jelentősége /Tanulási folymat; kötődés-szorongás/ Ha az optimális ismérvek nem teljesülnek problémák alakulnak ki

Gyermekkori zavarok Depresszív magatartás Gyermekkori szorongások:  Elektív mutizmus (nem beszél idegenekkel)  Dadogás  Teljesítményhelyzetekhez kötődő szorongások ( hiperaktivitás, figyelem)

A hiperaktív gyermek

Disszociális tünetek Agresszivitás (kudarcok szerepe) Hazudozás ( szembefordulás a felnőttel, érzelmi vágyak kielégítése Lopás (kárpótlás) Csavargás ( tudattalan anyakeresés)

Pótcselekvések Újjszopás (örömszerzés, öncsillapítás) Körömrágás (agressziós késztetések levezetése) Hajkitépés (súlyosabb agresszió, kényszer) „Örömszerző” pótcselekvés ( óvodás korúaknál főleg) Nehézségek iránti leküzdése, a világ iránti érdeklődés csökkent.

Pszichogén funkciózavarok Éjszakai ágybavizelés (autoszeggeszció) Beszékelés ( szorongás, elmagányosodás) Alvászavarok (éjszakai felriadás) Táplálkozási zavarok Tic (a felgyülemlett indulatok megszokott módon nem reagálhatók le)

Ártalmak, problémák Teljesítmény és viselkedészavar kialakulása Segítség / vagy elmaradása

Ártalmak, problémák Teljesítményzavarokból eredő konfliktusok Neurotikus vagy normaszegő fejlődésirány

Ártalmak, problémák Neurotikus fejlődésirány generalizálódása Nem megfelelő alkalmazkodás, deviancia

Köszönöm a figyelmüket!