Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014
Erikson pszichoszociális fejlődés elmélete
A pszichoszociális fejlődés szakasza: Kezdeményezés a bűntudattal szemben Hangsúly: aktív, öníndította cselekvés Állandó mozgás, felfedezés, kíváncsiság, kérdések tömkelege Próbálkozások, dac-korszak Idegrendszer érésének minőségileg kiemelt időszaka Megismerő tevékenységek gyors fejlődése
A mozgás jelentősége és jellemzői
INTIMITÁS IZOLÁCIÓ Identitás szerepkonfúzió
A mozgás jelentősége gyermekkorban 1.A mozgás szorosan összekapcsolódik az értelmi fejlődéssel 2.Kognitív struktúra stabilizálódása 3.Egészséges beilleszkedési jellemzők kialakulása (énkép, önbecsülés, önértékelés)
Kognitív komponens alakulása optimális fejlődésnél Inger kedvező Megfele- lő Informá- ció Jó kognitív fejlődés Szenzo- motoros és Kedve- zőtlen Intellek- tuálisan Semele- ges Kompe- tens gyermek
Kognitív komponens alakulása problematikus gyermeknél Inger kedvező Hiányos/ torz Informá- ció Elégtelen megválto zott kognitív fejlődés Szenzo- motoros és Kedve- zőtlen Intellek- tuálisan Semele- ges inkompe- tens gyermek
Teljesítmény komponens Optimális fejlődés Probléma, feladat Sikeres megoldás Igényszint növekedik Optimális fejlődés Kompetenciaérzés Problémás fejlődés Probléma, feladat kudarc Igényszint csökken Inkompetenciaérzés
Az érzelmi érettség ismérvei Kialakult akaratlagos folyamatok dominanciája Fejlett feladattudat Képes önállóan elfoglalni magát Jól fejlett szociális készségek Aktív figyelem Gondolkodási műveletek megjelenése A beszéd formailag-tartalmilag jól fejlett Gazdag szókincs, kifejezőkészség
Énkép=szociális tükör, kompetencia /Piaget/ ( Mert ehhez is a mozgáson keresztül vezet az út!) Önbizalom, önértékelés, pozitív énkép Belső kontroll irányítás Felelősségvállalás Önállóság Énerős gyermek Önbizalom, önértékelés gyenge Negatív énkép Külső kontroll attitűd Függőség Éngyenge gyermek
Gyermekkori zavarok Szocializáció jelentősége /Tanulási folymat; kötődés-szorongás/ Ha az optimális ismérvek nem teljesülnek problémák alakulnak ki
Gyermekkori zavarok Depresszív magatartás Gyermekkori szorongások: Elektív mutizmus (nem beszél idegenekkel) Dadogás Teljesítményhelyzetekhez kötődő szorongások ( hiperaktivitás, figyelem)
A hiperaktív gyermek
Disszociális tünetek Agresszivitás (kudarcok szerepe) Hazudozás ( szembefordulás a felnőttel, érzelmi vágyak kielégítése Lopás (kárpótlás) Csavargás ( tudattalan anyakeresés)
Pótcselekvések Újjszopás (örömszerzés, öncsillapítás) Körömrágás (agressziós késztetések levezetése) Hajkitépés (súlyosabb agresszió, kényszer) „Örömszerző” pótcselekvés ( óvodás korúaknál főleg) Nehézségek iránti leküzdése, a világ iránti érdeklődés csökkent.
Pszichogén funkciózavarok Éjszakai ágybavizelés (autoszeggeszció) Beszékelés ( szorongás, elmagányosodás) Alvászavarok (éjszakai felriadás) Táplálkozási zavarok Tic (a felgyülemlett indulatok megszokott módon nem reagálhatók le)
Ártalmak, problémák Teljesítmény és viselkedészavar kialakulása Segítség / vagy elmaradása
Ártalmak, problémák Teljesítményzavarokból eredő konfliktusok Neurotikus vagy normaszegő fejlődésirány
Ártalmak, problémák Neurotikus fejlődésirány generalizálódása Nem megfelelő alkalmazkodás, deviancia
Köszönöm a figyelmüket!