Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Advertisements

Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Tehetségpont létrehozása
A szaktanácsadás támogató szerepe
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
FŐVÁROSI OKTATÁSI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁST TÁMOGATÓ PORTÁL Horváth Csaba Főpolgármester-helyettes Sajtótájékoztató október 2.
A Z OKTATÁS SZOLGÁLATÁBAN A MÉREI FERENC Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet valamint a FOK Fővárosi Oktatástechnológiai Központ Szolgáltató.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
szerepe a köznevelésben
Pedagógiai szakszolgálat
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Tehetségfejlesztő hálózati program Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Információs nap szeptember 8..
A szaktanácsadó segítő szerepe
A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATOK MEGÚJULÁSÁNAK SZAKMAI TÁMOGATÁSA, EREDMÉNYEI (TÁMOP B) Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
Az Oktatási Hivatal új szervezeti felépítése, feladatainak bővülése
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
A szakszolgálatok működése, távlatok. Kezdet 1800-as évek: Első gyógypedagógiai intézmények 1899: Psychophysikai Laboratórium 1900: Gyógypedagógiai tanárképzés.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Információigények a kliens oldaláról  Specifikus ellátás? Többletszolgáltatás: miért? -Ki észlel, ki jelez? -Ki tájékoztat?  Milyen típusú ellátásra.
Hozzáférés és esélyek a tehetséggondozásban Kállai Gabriella, PhD.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
A SZAKTANÁCSADÁS IRÁNYÍTÁSA ÉS KOORDINÁLÁSA Brassói Sándor Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettes.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Egységes elvek szerint szervezett pedagógiai-szakmai szolgáltatások
AZ OKTATÁSI HIVATAL ÉS A SZAKÉRTŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
EGY PESSZIMISTA MINDEN LEHETŐSÉGBEN LÁTJA A NEHÉZSÉGET, EGY OPTIMISTA MINDEN NEHÉZSÉGBEN MEGLÁTJA A LEHETŐSÉGET Dr. GLOVICZKI ZOLTÁN SONKÁD, június.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
főosztályvezető-helyettes
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella

Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók KIR adatbázis szerint: 401 feladatellátási hely; 90% állami fenntartásban, 10% egyéb Országosan 15 db pedagógiai oktatási központ (POK) Pedagógiai szakszolgálatok: megyei székhelyintézmény és tankerületi tagintézmények (köznevelési törvény) Pedagógiai szakszolgálatok feladatai: szakértői bizottsági tevékenység, továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás, a fejlesztő nevelés, a nevelési tanácsadás, a logopédiai ellátás, a konduktív pedagógiai ellátás, a gyógytestnevelés, az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása

Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók megoszlása járásonként

Pedagógiai szakszolgálatok feladatai a tehetséggondozás terén a) korai tehetségfelismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe kell venni, b) a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítás, c) önismereti csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére, d) tanácsadás, támogatás a szülőnek, e) konzultáció a pedagógus részére, f) közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése, g) speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása, h) a tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladatellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal, i) javaslatot tesz a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra, j) kimeneti mérések elvégzése, k) tehetségfejlesztő műhelyek vezetői számára konzultációs lehetőség biztosítása, melyet a tehetséggondozó koordinátor lát el.

Pedagógiai szakmai szolgáltatók Pedagógiai oktatási központok (POK) április 1-től; feladataik: Szaktanácsadás; Tantárgygondozás; Pedagógiai értékelés; Továbbképzések szervezése; Tanulótájékoztató-, tanácsadó szolgálat működtetése; Tanügyigazgatási feladatok ellátása; A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók támogatásához kapcsolódó korai jelző- és támogatórendszer működtetése; A pedagógusok minősítését és pedagógiai-szakmai ellenőrzését támogató szakmai szolgáltatások biztosítása; Tanulmányi-, sport- és tehetséggondozó versenyek szervezése, valamint lebonyolítása (államilag támogatott versenyek!).

A Nemzeti Tehetség Program által támogatott intézmények 28 intézmény, 102 támogatott program Támogatást nem nyert megyék: Bács-Kiskun, Fejér, Győr-Moson- Sopron, Pest, Vas, Veszprém és Zala Főbb támogatottak: Budapest, Hajdú-Bihar megye Fenntartó szerint: korábbi önkormányzati (állami): 20 intézmény 53 támogatott program; egyházi: 4 intézmény 26 támogatott program; egyesületi és egyéb: 2 intézmény, 21 támogatott program Főváros és Hajdú-Bihar megye: egyházi és egyesületi fenntartású támogatottak programjainak túlsúlya

Kutatási eredmények A kérdőíveket minden feladatellátási helyre eljuttatuk 67 intézmény válaszolt kérdéseinkre (pedagógiai szakszolgálatok), ebből 7 pályázott, 5 nyert támogatást; Interjúk: szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók (egyházi fenntartású pedagógiai intézetek, POK)

A tehetségekkel való munka az intézményekben (N=67)

A tehetségekkel való munka akadályai (N=65)

„Mennyire fontos Önöknek, hogy tehetségekkel való munkájukhoz pályázhassanak az alábbi területeken?” (%, N=67)

„Miért nem pályáztak Önök a Nemzeti Tehetség Program egyik pályázatára sem?” (több válasz adható) (%, N=67)

Összegzés A pedagógiai szakszolgálatok jogszabályi előírásban megjelenő, a tehetséggondozással kapcsolatos feladatai a terepen még nem valósulnak meg maradéktalanul. Ennek oka a szakember- és kapacitáshiány, valamint a feladatra való felkészülés időigénye, szükséges jogi szabályozók összehangolásának hiánya, szakmai együttműködések nehézségei. A végzett tevékenységek között a települési lejtő mentén jellegzetes sajátosságok figyelhetők meg. A legjobb ellátás: a fővárosi és a megyeszékhelyeken, míg a kisebb településeken működő tagintézmények lehetőségei szűkösebbek. Településtípustól függetlenül a (tag)intézmények számára a legnagyobb gondot az anyagi, tárgyi és személyi feltételek megteremtése okozza, ami alapvető gátja a tehetséggondozásnak. A bevonható források terén elsősorban a fenntartóra és a pályázati forrásokra számítanak a (tag)intézmények, területi különbség nem mutatkozik.

Köszönöm a figyelmet!