A befektetők nem maguktól jönnek, és nem is az autópálya hozza őket! Egy jó hír, és ami abból következik Márkaépítés 2015 Konferencia Budapest, Ongjerth Richárd
EGYRE FONTOSABB LESZ A VÁROSFEJLESZTÉSI MARKETING! Miért? 1.Egyre kevesebb vissza nem térítendő EU-s támogatás érkezik az országba (az EU támogatáspolitikájának természetéből fakadóan, ld. KMR-VEKOP). 2.Ennek nyomán a többi, eddigi negligált fejlesztési forrás/lehetőség a helyi döntéshozók szemében felértékelődik. 3.A privát források bevonzása a különféle munkahelyteremtő beruházásokba egyre fontosabb lesz. 4.Ehhez pedig a befektetőszerző külső kommunikáció nélkülözhetetlen – mert a befektetők tényleg nem maguktól jönnek! A jó hír
Honnan lesz pénz a fejlesztésre? Visszatérítendő támogatások (megtérülő beruházásokra) Privát befektetések (munkahelyteremtés) Ingatlanokat felértékelő beruházások Integrált megközelítés! A városfejlesztés a gazdaságfejlesztés része (legalább részben) A városfejlesztési akciótervezés reneszánsza – a (gazdaságilag) fenntartható magánberuházásokat generáló közberuházások érdekében A háttér: Új szempontok a várostervezésben
A bázis: Gazdasági program – fejlesztési terv (Ötv §) – ez már önmagában kommunikáció! A kulcsfontosságú (integrált) akciók tervezése: Energiatudatos városfejlesztés - Fenntartható Energia Akcióterv (SEAP) Helyi Központfejlesztési Program Örökséggazdálkodási és Turizmusfejlesztési Program Befektetés-ösztönzési és Partnerkapcsolat-építési Stratégia Melyik mit tud? A gazdaságtudatos akciótervezés fő típusai
Az energiagazdálkodás egységes EU- standardok szerinti települési szintű stratégiai tervezése 5-10 százalékos megtakarítást jelenthet, számottevő befektetés nélkül megalapozza a közvetlen EU-s források megszerzését Polgármesterek Szövetsége (Covenant of Mayors): a tagországok önkormányzatai csatlakozhatnak, Vállalás: a település CO2- kibocsátásának 2020-ig legalább 20 százalékos csökkentése Ez is marketing, az EU szintjén! A Fenntartható Energia Akcióterv (SEAP)
A helyben meglévő vásárlőerő a bevásárlóközpontok helyben tartására – versenyképesség a bevásárlóközpontokkal – lehet drága, ha megéri! Megfelelő üzleti mix (profilban, minőségben és méretben) Vonzó környezet (közterületek, megközelíthetőség, parkolás, utcabútorok, üzletportálok, cégtáblák, stb.) Összehangolt nyitva tartás Közös brand, márkázás, PR, marketing Közbiztonság, biztonságérzet Eseménymarketing A kereskedők bevonása a tervezésben, finanszírozásba! Helyi Központfejlesztési Program
Az örökségelemek attraktivitásukkal további beruházásokat is lehetővé tehetnek – a turisztikai beruházások tervezése, megalapozása kitalálatlan! Az örökségelemek szerepét, funkcióját nem önmagukban, hanem a további települési és térségi beavatkozásokkal együtt kell meghatározni. Három munkaszakaszban, a helyi érintettekkel egyeztetve Helyzetkép, helyzetértékelés Célrendszer, célcsoportokkal A szükséges lépések, beavatkozások (feltételrendszer: kapcsolatrendszer, ütemezés, költségigény, gazda, források) Örökséggazdálkodási és Turizmusfejlesztési Stratégia
A városi attraktivitás gazdasági erővé konvertálása márkaalkotó kommunikációs folyamat nyomán vonzó célponttá válik a hazai és nemzetközi ingatlanberuházók, köreiben. Tartalma Helyzetkép, helyzetértékelés Célrendszer Marketing stratégia Kommunikációs stratégia Feltételrendszer, szervezeti, pénzügyi. stb. Befektetésösztönzési és Partnerségépítési Stratégia
Kommunikációs csatornák építése a Helyi Térségi Nemzeti Nemzetközi befektetői szféra irányába. A város, és a fejlesztési projekt is termék! – lásd az ingatlanfejlesztői marketingmunkát! Az értékesítéshez is ugyanazokat az eszközöket kell alkalmazni! Elektronikus és nyomtatott sajtó, kiállítás, konferencia, szervezeti információáramlás Eszköztár
Bővebb információért: Ongjerth Richárd ügyvezető igazgató Magyar Urbanisztikai Tudásközpont NKft. Köszönöm a figyelmet!