Tankönyvbemutató 2007. január 27. A bemutatót tartja: Szücsné dr. Harkó Enikő magyar nyelv és irodalom szaktanár az irodalomtudományok doktora, PhD.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Advertisements

A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetencia bevezetése 4. évfolyamon beszédsérülteknél.
Képességszintek.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A tudományos munka néhány szerzői jogi vonatkozása
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM EGY KÉRDŐÍVES VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI  TANULSÁGOK, DÖNTÉSI PONTOK Horváth Zsuzsanna április 9.
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Gazdasági ismeretek.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A szövegértés tanítása II.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
A feladatok szerepe Kaposi József.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Gyermekvilág régen és ma
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az Apáczai Kiadó 7-8. évfolyamos matematika tankönyveinek bemutatása
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Felvételi eljárás 2014/2015.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Jegyzetkészítés 5/17.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Vizsgaszabályzat ismertetése A vizsga ideje  május (csütörtök-péntek)  Azokon a napokon a tanulóknak nincs órarend szerinti tanítás.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
Biológia emelt szintű érettségi - Kleininger
Szülői értekezlet
Kétszintű érettségi.
Általános iskolai német sorozatok
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Szent László Középiskola Szekszárd
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Előadás másolata:

Tankönyvbemutató január 27. A bemutatót tartja: Szücsné dr. Harkó Enikő magyar nyelv és irodalom szaktanár az irodalomtudományok doktora, PhD

Szövegértési és szövegalkotási feladatok I.A szövegértési feladat szövege hozzávetőlegesen szó terjedelmű esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A Ráadás kötetben már hosszabb szövegek is megjelennek. Az érettségi vizsga leírása meghatározza, hogy a vizsgáló kérdések mire irányulhatnak, illetve milyen feladat adható. Ezt kilenc pontban rögzíti:

a szöveg grammatikai, stilisztikai jellemzői: ezek szövegbeli funkciója a szöveg kommunikativ sajátosságai a cím és a szöveg egészének viszonya a szöveg egészének jelentése, jelentésrétegei a szövegbeli logikai, tartalmi kapcsolatok a szerzői álláspont azonosítása, értelmezése a szövegbeli utalások, hivatkozások szerepe a szövegben közvetlenül megtalálható tény, adat, megállapítás, érv, álláspont stb. azonosítása a szöveg szerkezete, a szerkesztésmód, a felépítés által közvetített jelentés

II.A szövegalkotási feladatok is sokrétűek. A diák által választott feladat megoldásának terjedelme maximum 4-5 oldal lehet. Megoldási javaslataink szerint ez a terjedelem elvárható és megvalósítható. a) Az érvelő feladatok (ugyancsak az előírásnak megfelelően) tartalmaznak egy gondolatébresztő szövegrészletet (felvezető szöveget), amely az érvelés tematikai hálózatára utal. b) A műértelmezési, -elemzési feladat megnevezi az értelmezés (elemzés) kiemelt szempontját. c) Az összehasonlító elemzés pedig egy olyan feladat, amelyben ugyancsak konkrétan meghatároztuk a megjelölt 2-3 szöveg összehasonlító elemzésének, értelmezésének kiemelt szempontját.

Középszintű magyar szóbeli érettségi Az érettségi tételek tartalmi kritériuma, hogy tartalmaznia kell a témakört, az abból választott, a témakört szűkítő tételt, valamint a vizsgázó számára megjelölt feladatot. A tételnek módot kell nyújtania többek között arra, hogy a vizsgázó összefüggő, jól felépíthető feleletet állítson össze. Az irodalom tétel tartalmazhat egy felvezető szöveget vagy idézetet.

Ezek szerepe lehet: –állásfoglalás kialakítása –a témát szűkítő, a témára fókuszáló megállapítás –motiválás –a felelet gondolati ívének, az erre történő összpontosításnak az elősegítése vagy legáltalánosabban a mottó szerepét betöltő hangulati aláfestés. Az irodalom tétel megjelölhet konkrét művet, műveket, de a vizsgázó számára is lehetővé teheti a feladatnak megfelelő művek megválasztását. (az irányadó gondolatok forrása:

A megújult Mohácsy-tankönyv Mohácsy Károly egy bevált szövegtörzset újított fel, strukturált át, egészített ki. A beváltnak minősített szövegtörzs az irodalmi kánon középpontjában álló művek közül válogatja be azokat, amelyek a törzsanyaghoz tartoznak, a Ráadás kötetbe szerkeszti át a kiegészítő tananyagot.

Meghatározó újdonságként jelenik meg a témák aktualizálása, a valamikori és mostani életforma, világlátás stb. összevetése. Teret nyer az a típusú aktualizálás is, amely kimondottan a korosztály világának vonatkozó elemeit „emeli be” a tananyagba magyarázóként, kiegészítőként. Egyedülálló újszerűség a fejezetek elején megjelenő táblázat, mely az irodalmi anyagot a kétszintű érettségi vizsgakövetelményei szerint témakörönként is csoportosítja. A tankönyv kitekintő anyagot is tartalmaz. Az érettségi követelményeknek megfelelteti a tananyaghoz tartozó fogalommeghatározásokat.

A szakszavak magyarázatát a szövegtörzs mellé rendeli, így a tananyag könnyen és jól értelmezhető. Újdonságot jelentenek a bekeretezett „… figyeljünk…” szövegrészek, amelyek a fontos, kiemelendő gondolatokra irányítják a tanulók figyelmét. Figyelemre méltó a gazdag képanyag, amely nem csupán szemléltető, kiegészítő anyag, hanem hozzájárul bizonyos összefüggések megértéséhez, különböző jelenségek stb. összevetéséhez (szöveg– kép; kép–kép stb.).

Feladatkijelölések: 1.Rögzítést elősegítő feladatok 2.Elmélyítést elősegítő feladatok 3.Önálló munkára sarkalló feladatok 4.Problémamegoldó feladatok

Gyakorló feladatsorok a középiskolai felvételihez Célunk, hogy olyan komplex módon mérjünk tudást, kompetenciákat, hogy a szövegértés és szövegalkotás mellett a középiskolába készülő diák kulturált nyelvi magatartására, képességeire, nyelvtani ismereteire, irodalmi, irodalomelméleti műveltségére is bizonyos rálátást biztosítsunk.

Szövegértés, szövegalkotás A munkatankönyvben megjelenő szövegtörzsek jellege: –nem ismétli az alaptankönyvben megjelenő irodalmi szöveget (csak ott, ahol a feladat jellege igényli) –kiegészítő szépirodalmi szövegek –publicisztikai szövegek –Tudományos / ismeretterjesztő szövegek –a mindennapi életben előforduló szövegműfajok irodalmon kívüli szövegek KITEKINTŐ ANYAG (asszociatív, evokatív módon kapcsolódnak a szépirodalmi tananyaghoz)

Cél: „kiemelni a szakmai tananyagot órai elszigeteltségéből”, és praktikussá, használhatóvá tenni. Képek, rajzok, grafikonok, ábrák stb. erősítik meg, mélyítik el az irodalomóra információit. (Pl. a görög mitológiához fotó) Remus, az újonnan felfedezett hold (

Feladattípusok: általános szövegértési gyakorlatok információ-visszakeresés szövegértelmezés reagálás a szöveg tartalmára a szöveg képi megjelenésének értelmezése stb. Cél: hogy a tanuló egyénisége, fantáziája jobban előtérbe kerülhessen → egyénre szabott feladatválasztási lehetőségek (pl. feladatok külön fiúknak és lányoknak); az egymástól eltérő megoldások elfogadása; az élettapasztalatok hasznosítása; a tanultak életszerűvé tétele

Feladat (pl. Fazekas Mihály Lúdas Matyi című művéhez) Képzeljük el milyen lehetett Döbrögi lakóhelye! Mondjuk, hogy ez egy szép település Debrecenhez közel, és Döbrög a neve. Róla kapta maga a helység földesura Döbrögi is a nevét. Döbrögön van egy szép tó, neve (szerinted):………………………………………………, egy domb, neve (szerinted):………………………………………………., egy kis patak, ennek neve (szerinted):………………………………………………… Döbrögi miután Lúdas Matyi harmadszor is elfenekelte, végül rádöbbent, hogy alaposan túljártak az eszén, ennek meg saját butasága az oka, ezért felújíttatta a régi iskolát, melynek neve:……………………………………………………… …………………………. Igaz, a ludimagister ezt a titulusát többé sohasem használhatta. Miért?

Mivel sok híres ember nevelkedett ebben az iskolában, egy díjat is létrehozott a már igencsak öreg Döbrögi, melynek neve: Döbrögi díj vagy Döbrögi Díj vagy döbrögi díj, esetleg Döbrögi-díj. Hát szegény sok mindent megtanult, de helyesen írni még öregkorában sem igen tudott. Kérlek, húzd alá melyik a helyes, hogy az utókor helyesen írhassa. Egy újságot is létrehozott Döbrögi. Címe:…………………………………………………… Igaz Lúdas Matyiról egy szó sem jelenhetett meg benne, mert (írj egy-két indokló mondatot!) Azt hallottam, hogy Döbrögi nem csupán tanult, hanem jóságos emberré is vált. El tudod te ezt képzelni? Ha igen, indokold meg! Ha nem, cáfold az értesülésem igazságtartalmát!

(Arany János: Toldi) Készíts képregényt a következőképpen: 1-3. versszakról rajz; a 4. versszak kerüljön szövegmezőbe!

Alkalmazható munkamódszerek: Egyéni (tanári irányítással, anélkül) Párban Csoportos Fiúk külön Lányok külön Otthon a szülőkkel, testvérekkel, egyedül

Kérem, tekintsék meg a könyveinket! Kívánom, hogy eredményesen használják, és örömüket leljék bennük (tanárként, diákként egyaránt)! Köszönöm kitüntető figyelmüket. Elérhetőségeink: