„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP 5.3.3-11/2-2011-0010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Felelő(s) közösségek konferencia
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
A kutatási program rövid bemutatása
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Szociálpolitikai keretek
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
EGY MÉRÉS NEM MÉRÉS? NEMZETI ÉS TELEPÜLÉSI SZINTŰ IFJÚSÁGI STRATÉGIÁK KUTATÁSI SZÜKSÉGLETEI Kádár-Csoboth Péter Nemzetközi trendek, új kihívások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Támogatott lakhatási programok a fővárosban Adatok és módszertan szerepe a fővárosi lakhatási programok lebonyolításában.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A VISSZAÚT ÉPÍTŐKÖVEI Készítette: Balatoni Ágnes | Utcai Szociális Segítők Egyesülete |
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Projektindító nap TÁMOP /1-2, TÁMOP /1
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
TÁMOP projektek megvalósításának „nyeresége” Kemecsei Judit – Hajléktalanokért Közalapítvány TÁMOP / december 13. Miskolc.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Kezdd újra, vár a világ! „A sok tudomány mit sem ér, ha nincs kalács, vagy legalább kenyér.” (XV. századi ismeretlen szerző)
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedések részprogram Adatszolgáltatási folyamatairól Hajléktalanokért.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Lorem ipsum.
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Varga Péter, közszolgálati CMC
Előadás másolata:

„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP / A győri hajléktalan emberek helyzetének és szükségleteinek felmérése Eredmények Városi Műhelytalálkozó április 9. Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Sikeres társadalmi integráció feltételei? Nagyon komplex problémarendszer Összetett intézkedéseket igényel Speciális célcsoport Sajátos szükségletek, igények és társadalmi adottságok Kiemelt szerepe van az önálló lakhatásnak Az egyéni fejlesztési tervek megalapozása a cél Lakhatási és munkaerő-piaci integrációt megalapozó empirikus felmérés a sikeres beavatkozás érdekében Minél több konkrét ismeret, korábbi tapasztalatok, motivációk, elvárások és attitűdök Indítékok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

SZE PLESZI Szociális Munka Tanszék 1996 Szociális munka BA, Közösségi és civil tanulmányok MA, Szociális munka és ifjúságsegítő (asszisztens) felsőoktatási szakképzés 9 fős csapat évente 2 szakmai konferencia Képzésfejlesztési és szociális szükséglet-fejlesztési projektek Szervezeti háttér Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Dr. Nárai Márta, egyetemi docens Peisser-Puli Edit, egyetemi adjunktus Kóbor Krisztina, egyetemi adjunktus Azizi Judit, terepkoordinátor Tanszék honlapja: Egyéni információk Szakértők Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

A projekt megvalósításával elősegíthető az utcán élő hajléktalan személyek társadalmi visszailleszkedése. A lakhatási feltételek javításával hatékonyan támogatható a hajléktalanok foglalkoztathatósága, A résztvevők esetében jó eséllyel megalapozható a sikeres munkaerő-piaci integráció. A projektbe bevont 100 hajléktalan ember egyéni fejlesztési tervéhez szolgáltat empirikusan megalapozott háttéradatokat a vizsgálat. Konkrét célok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

① Konceptiualizálás: szakirodalom, korábbi kutatások, fogalmak és mérési módszerek tisztázása - (2 hét) ② Operacionalizálás: kérdőív sablon kidolgozása, tesztelése 3- 5 fővel – (2 hét) ③ Adatfelvétel – (4 hét) ④ Kérdőívek elektronikus feldolgozása. – (3 hét) ⑤ Adatbázis készítés (excel majd spss), ellenőrzés, javítás. – (1 hét) ⑥ Adatok feldolgozása, kimutatások készítése. – (4 hét) ⑦ Összefoglaló elemző tanulmány megírása – (4 hét) Ütemezés Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Ütemezés Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

① milyen a célcsoport egészségképe, káros szenvedélyek (elsősorban függőségek) ② egyéni kulcskompetenciák feltérképezése (humán erőforrás oldal, elsődlegesen a munkaerő-piaccal összefüggésben) ③ motivációk (pszichés, mentális, tudati drive-ok) ④ a korábbi lakhatási tapasztalatok és elvárások (vélhetően kik lesznek alkalmasak az önálló lakhatási feltételek kialakítására)? ⑤ Általános társadalmi-demográfiai háttér Szakirodalom, korábbi kutatások, ismert eredmények, témakörök dimenziói és indikátorai, kérdőív lehetséges kérdéskörei, mérhetőség és mérési módszerek A szükségletfelmérés témakörei Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

A hajléktalanság szociológiai tényezői - a szakirodalom-feldolgozás eredményei Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Integrációs elmélet – Robert Castel 1993 Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

59 kérdéses kérdőív 5 dimenzió Integrációs akadályozó tényezők Egyéni problémák Hiányosságok Szükségletek, elvárások, igények Motivációk és célok Dimenziók és kérdések Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Módszertani jellemzők Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Neme Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Életkor Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék Á tlag: 49 é v Min: 21 é v Max: 72 év

Iskolai végzettség Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Családi állapot Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Megélhetés Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék Átlagosan hány ezer forintból él meg egy hónapban (nettó) Átlag: Ft Medián: Ft Min: 0 Ft Max: Ft

Jelenleg hány éve hajléktalan Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék Jelenleg hány éve hajléktalan Átlag: 4,8 év Medián: 3 év Min: 1 hete Max: 25 éve

Hányszor volt hajléktalan Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

férfi dominancia – a megkérdezettek többsége férfi (78%) középkorosztályi jelleg – a két legnagyobb korcsoportot a negyvenes és az ötvenes korosztály jelenti (63%) - az átlagéletkor 49 év alacsony iskolai végzettség – 86 százalékuknak legfeljebb szakmunkás képesítése van párkapcsolati hiány – mindössze 17%-uk él tartósabb párkapcsolatban megélhetési problémák: átlagosan nettó 25–30 ezer forintból élnek meg egy hónapban, ebből gazdálkodnak időtényező: kétharmaduk első alkalommal hajléktalan, egyharmaduk viszont már többször átélte ezt a traumát (tipikusan 2-3 alkalommal) Időtáv: átlagosan 3 éve élnek hajléktalanként markánsan kirajzolódik egy „újonc” (27%), és egy „öreg motoros” (30%) csoport a mintában. Karakterisztika Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

MOTIVÁCIÓK Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Egyéni motivációk Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

A válaszadók jelenlegi helyzetük javulásának kulcsát négy alapvető dologban látják: - Lakáshoz jutás, - Munkához jutás, - ezáltal rendszeres jövedelemhez jutás, - családi kapcsolatok helyreállítása. Helyzet javulásának a kulcsa – saját véleményük említési sorrendben Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Egyéni akadályozó tényezők a terveik megvalósításában Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Külső természetes támaszok hiánya Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Jelenlegi, aktuális célok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Egészség és szenvedélyek Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Milyen az egészségi állapota szubjektív egészségkép Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Betegségteher kapcsolata a hajléktalanság időtartamával Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Egészségproblémák Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Szenvedélyek Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Az alkoholfogyasztás hátterében álló okok (megjelölés száma) Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Szakmai és egyéb humán képességek, készségek Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Szakmai tapasztalatok Munkaerő-piaci múlt Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Szakmai kompetenciák - képesítéssel, végzettséggel Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Alkalmi munkák típusai Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Hol szeretne újra dolgozni? Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Elképzelt továbbképzési célirányok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Lakhatási tapasztalatok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Lakhatási tapasztalatok – Csak 21% Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Nincs önálló lakhatási tapasztalat – 79%, elmúlt egy év alapján Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Minta jellemzői Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék összkomfortos, jól felszerelt körülmények között62,0% komfortos, átlagosan felszerelt körülmények között17,0% félkomfortos, átlagosan felszerelt körülmények között6,0% komfort nélküli, rosszul felszerelt körülmények között9,0% egyéb,0% NT/NV3,0%

Lakhatási szükségletek Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Önálló lakhatáshoz jutás esetén, mely korábbi élettapasztalatait tudná újra használni?” Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

MOTIVÁVIÓK Fontosnak tartanánk: - a motiváció növelésére szolgáló tréningek, - krízis intervenciós beavatkozások megvalósítását, - és a segítő szakemberek, mint külső támaszok kompetenciáinak fejlesztését EGÉSZSÉG A leggyakrabban említett betegségek (mozgásszervi betegségek, panaszok, keringési rendszer betegségei) tükrében elmondható, hogy: -a betegségek jelentős része megfelelő életmóddal (életmód-tanácsadás) - illetve prevencióval – szűrővizsgálatok, rendszeres orvosi ellenőrzés – kivédhető, megelőzhető lenne. -minél előbb, lehetőleg az első évben meg kellene történnie a visszailleszkedésnek, visszaillesztésnek Javaslatok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

A szenvedélybetegségek mögötti okok legyőzhetősége szempontjából egyrészt fontos a - megfelelő megküzdési (coping) stratégiák, -illetve feszültségoldó technikák megismertetése, elsajátíttatása, - másrészt reális (a perifériára szorult létben is elérhető), a túlélésen túli célok kitűzése. KOMPETENCIÁK - Elhelyezkedési tanácsadás - Szakmai továbbképzések -Nyelvtanulás, számítástechnikai ismeretek fejlesztése Javaslatok II. Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék

Köszönöm a figyelmet! Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék