„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP / A győri hajléktalan emberek helyzetének és szükségleteinek felmérése Eredmények Városi Műhelytalálkozó április 9. Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Sikeres társadalmi integráció feltételei? Nagyon komplex problémarendszer Összetett intézkedéseket igényel Speciális célcsoport Sajátos szükségletek, igények és társadalmi adottságok Kiemelt szerepe van az önálló lakhatásnak Az egyéni fejlesztési tervek megalapozása a cél Lakhatási és munkaerő-piaci integrációt megalapozó empirikus felmérés a sikeres beavatkozás érdekében Minél több konkrét ismeret, korábbi tapasztalatok, motivációk, elvárások és attitűdök Indítékok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
SZE PLESZI Szociális Munka Tanszék 1996 Szociális munka BA, Közösségi és civil tanulmányok MA, Szociális munka és ifjúságsegítő (asszisztens) felsőoktatási szakképzés 9 fős csapat évente 2 szakmai konferencia Képzésfejlesztési és szociális szükséglet-fejlesztési projektek Szervezeti háttér Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Dr. Nárai Márta, egyetemi docens Peisser-Puli Edit, egyetemi adjunktus Kóbor Krisztina, egyetemi adjunktus Azizi Judit, terepkoordinátor Tanszék honlapja: Egyéni információk Szakértők Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
A projekt megvalósításával elősegíthető az utcán élő hajléktalan személyek társadalmi visszailleszkedése. A lakhatási feltételek javításával hatékonyan támogatható a hajléktalanok foglalkoztathatósága, A résztvevők esetében jó eséllyel megalapozható a sikeres munkaerő-piaci integráció. A projektbe bevont 100 hajléktalan ember egyéni fejlesztési tervéhez szolgáltat empirikusan megalapozott háttéradatokat a vizsgálat. Konkrét célok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
① Konceptiualizálás: szakirodalom, korábbi kutatások, fogalmak és mérési módszerek tisztázása - (2 hét) ② Operacionalizálás: kérdőív sablon kidolgozása, tesztelése 3- 5 fővel – (2 hét) ③ Adatfelvétel – (4 hét) ④ Kérdőívek elektronikus feldolgozása. – (3 hét) ⑤ Adatbázis készítés (excel majd spss), ellenőrzés, javítás. – (1 hét) ⑥ Adatok feldolgozása, kimutatások készítése. – (4 hét) ⑦ Összefoglaló elemző tanulmány megírása – (4 hét) Ütemezés Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Ütemezés Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
① milyen a célcsoport egészségképe, káros szenvedélyek (elsősorban függőségek) ② egyéni kulcskompetenciák feltérképezése (humán erőforrás oldal, elsődlegesen a munkaerő-piaccal összefüggésben) ③ motivációk (pszichés, mentális, tudati drive-ok) ④ a korábbi lakhatási tapasztalatok és elvárások (vélhetően kik lesznek alkalmasak az önálló lakhatási feltételek kialakítására)? ⑤ Általános társadalmi-demográfiai háttér Szakirodalom, korábbi kutatások, ismert eredmények, témakörök dimenziói és indikátorai, kérdőív lehetséges kérdéskörei, mérhetőség és mérési módszerek A szükségletfelmérés témakörei Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
A hajléktalanság szociológiai tényezői - a szakirodalom-feldolgozás eredményei Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Integrációs elmélet – Robert Castel 1993 Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
59 kérdéses kérdőív 5 dimenzió Integrációs akadályozó tényezők Egyéni problémák Hiányosságok Szükségletek, elvárások, igények Motivációk és célok Dimenziók és kérdések Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Módszertani jellemzők Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Neme Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Életkor Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék Á tlag: 49 é v Min: 21 é v Max: 72 év
Iskolai végzettség Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Családi állapot Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Megélhetés Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék Átlagosan hány ezer forintból él meg egy hónapban (nettó) Átlag: Ft Medián: Ft Min: 0 Ft Max: Ft
Jelenleg hány éve hajléktalan Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék Jelenleg hány éve hajléktalan Átlag: 4,8 év Medián: 3 év Min: 1 hete Max: 25 éve
Hányszor volt hajléktalan Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
férfi dominancia – a megkérdezettek többsége férfi (78%) középkorosztályi jelleg – a két legnagyobb korcsoportot a negyvenes és az ötvenes korosztály jelenti (63%) - az átlagéletkor 49 év alacsony iskolai végzettség – 86 százalékuknak legfeljebb szakmunkás képesítése van párkapcsolati hiány – mindössze 17%-uk él tartósabb párkapcsolatban megélhetési problémák: átlagosan nettó 25–30 ezer forintból élnek meg egy hónapban, ebből gazdálkodnak időtényező: kétharmaduk első alkalommal hajléktalan, egyharmaduk viszont már többször átélte ezt a traumát (tipikusan 2-3 alkalommal) Időtáv: átlagosan 3 éve élnek hajléktalanként markánsan kirajzolódik egy „újonc” (27%), és egy „öreg motoros” (30%) csoport a mintában. Karakterisztika Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
MOTIVÁCIÓK Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Egyéni motivációk Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
A válaszadók jelenlegi helyzetük javulásának kulcsát négy alapvető dologban látják: - Lakáshoz jutás, - Munkához jutás, - ezáltal rendszeres jövedelemhez jutás, - családi kapcsolatok helyreállítása. Helyzet javulásának a kulcsa – saját véleményük említési sorrendben Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Egyéni akadályozó tényezők a terveik megvalósításában Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Külső természetes támaszok hiánya Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Jelenlegi, aktuális célok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Egészség és szenvedélyek Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Milyen az egészségi állapota szubjektív egészségkép Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Betegségteher kapcsolata a hajléktalanság időtartamával Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Egészségproblémák Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Szenvedélyek Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Az alkoholfogyasztás hátterében álló okok (megjelölés száma) Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Szakmai és egyéb humán képességek, készségek Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Szakmai tapasztalatok Munkaerő-piaci múlt Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Szakmai kompetenciák - képesítéssel, végzettséggel Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Alkalmi munkák típusai Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Hol szeretne újra dolgozni? Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Elképzelt továbbképzési célirányok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Lakhatási tapasztalatok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Lakhatási tapasztalatok – Csak 21% Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Nincs önálló lakhatási tapasztalat – 79%, elmúlt egy év alapján Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Minta jellemzői Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék összkomfortos, jól felszerelt körülmények között62,0% komfortos, átlagosan felszerelt körülmények között17,0% félkomfortos, átlagosan felszerelt körülmények között6,0% komfort nélküli, rosszul felszerelt körülmények között9,0% egyéb,0% NT/NV3,0%
Lakhatási szükségletek Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Önálló lakhatáshoz jutás esetén, mely korábbi élettapasztalatait tudná újra használni?” Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
MOTIVÁVIÓK Fontosnak tartanánk: - a motiváció növelésére szolgáló tréningek, - krízis intervenciós beavatkozások megvalósítását, - és a segítő szakemberek, mint külső támaszok kompetenciáinak fejlesztését EGÉSZSÉG A leggyakrabban említett betegségek (mozgásszervi betegségek, panaszok, keringési rendszer betegségei) tükrében elmondható, hogy: -a betegségek jelentős része megfelelő életmóddal (életmód-tanácsadás) - illetve prevencióval – szűrővizsgálatok, rendszeres orvosi ellenőrzés – kivédhető, megelőzhető lenne. -minél előbb, lehetőleg az első évben meg kellene történnie a visszailleszkedésnek, visszaillesztésnek Javaslatok Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
A szenvedélybetegségek mögötti okok legyőzhetősége szempontjából egyrészt fontos a - megfelelő megküzdési (coping) stratégiák, -illetve feszültségoldó technikák megismertetése, elsajátíttatása, - másrészt reális (a perifériára szorult létben is elérhető), a túlélésen túli célok kitűzése. KOMPETENCIÁK - Elhelyezkedési tanácsadás - Szakmai továbbképzések -Nyelvtanulás, számítástechnikai ismeretek fejlesztése Javaslatok II. Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék
Köszönöm a figyelmet! Dr. Csizmadia Zoltán, tanszékvezető, egyetemi docens, SZE PLESZI Szociális munka tanszék