A páciens – beteg vagy fogyasztó? Bodnár Ágnes Betegjogi szakreferens FÉBÉSZ Konferencia 2010. szeptember 10. Békéscsaba.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
MESZK Gyermekápolási Szakmai Tagozat Beszámoló Bognár Lászlóné tagozatvezető.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Az ellátottjogi képviselő feladata az
Az ellátottjogi képviselet 2015-ben
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Tatosné Takács Andrea december 18.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A gyermeki jogok érvényesítése
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A gyermeki jogok érvényesítése
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Iskolai szociális segítő
Baranya Megyei Önkormányzat
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Előadás másolata:

A páciens – beteg vagy fogyasztó? Bodnár Ágnes Betegjogi szakreferens FÉBÉSZ Konferencia szeptember 10. Békéscsaba

A Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány célja, feladatai –A betegjogi, ellátottjogi, gyermekjogi képviselők foglalkoztatása, képzése –A jogok megismertetése a szolgáltatásban részesülőkkel és a szolgáltatást biztosítókkal –Az egészségügyi intézményekben ellátottak, a gyermekvédelmi gondoskodásban részesülők, a szociális szolgáltatásokat igénybevevők jogainak érvényesítése, védelme –A társadalmi esélyegyenlőség megteremtésének segítése, a megkülönböztetés nélküli szolgáltatásnyújtás biztosításában való közreműködés –A jogok és kötelezettségek egységes értelmezésének segítése

A jogvédelmi tevékenység célja ●Tájékoztatás ●A jogtudatosság javítása ●A betegek és ellátottak jogainak tiszteletben tartatása ●Az egészségügyi és szociális szolgáltatatók fogyasztói kontrollja ●Az egészségügyi és szociális szolgáltatások minőségének javítása

A betegjogi képviselő Tájékoztatást ad (médiákban, fórumokon és személyesen) az egészségügyi ellátást, szolgáltatást érintő általános és helyi szabályokról, eljárásokról, a páciensek és kliensek jogairól és kötelezettségeiről. Segíti a beteget panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti a panasz kivizsgálását. Írásbeli meghatalmazása alapján panaszt tehet a szolgáltatónál, a fenntartónál, az illetékes hatóságnál. Rendszeresen tájékoztatja a szolgáltatók dolgozóit a betegek és ellátottak jogairól és azok érvényesüléséről az adott szolgáltatónál.

A szolgáltatókkal való együttműködés korlátai Nincs szervezett kapcsolat a minőségügy felelőseivel és szakembereivel; Nincs a gyakorlati együttműködés tapasztalatainak értékelésére alkalmas partnerség; A Közalapítvány általános ismertségének hiánya, erőforrásainak szűkössége; A fogyasztóvédelmi szemlélet hiánya a humánszolgáltatásokat nyújtóknál és a szakpolitikát alakítóknál.

A szolgáltatókkal való együttműködés lehetőségei Bekapcsolódás a minőségüggyel foglalkozó országos szervezetek és intézmények munkájába Részvétel a szolgáltatók nyilvános értékelésében Folyamatos és gyakorlati együttműködés a szolgáltatók minőségügyi felelőseivel; Saját vizsgálataink és eljárásaink nyilvánossá tétele.

patiens, 1) elbíró, eltűrő, elszenvedő, 2) türelmes, béketűrő. Ebből következik a mai egészségügy szemlélete is: a gyökerek miatt nem akarják szolgáltatásként kezelni. paternalizmus Ezért nem működnek megfelelően a fogyasztó-védelmi rendszerek sem: a beteg nem fogyasztó… A gyökerek…

„…………. egyre nagyobb az a réteg, amely az orvosi végzettséget kevésbé fogadja el egy mindenek felett álló tekintély kizárólagos alapjának, s elvárja, hogy utasításokat végrehajtó engedelmes páciens helyett partnerként tekintsenek rá. Még inkább így van ez azokban az országokban, ahol az ellátás piacosodása nyomán az orvoslást már nem szolgálatnak, hanem szolgáltatásnak tekintik - von párhuzamot a társadalmi presztizs változása és az orvosok által agresszióként megélt viselkedésformák között Rohánszky Magda (a Magyar Pszicho- onkológiai Társaság elnöke).” „…………. egyre nagyobb az a réteg, amely az orvosi végzettséget kevésbé fogadja el egy mindenek felett álló tekintély kizárólagos alapjának, s elvárja, hogy utasításokat végrehajtó engedelmes páciens helyett partnerként tekintsenek rá. Még inkább így van ez azokban az országokban, ahol az ellátás piacosodása nyomán az orvoslást már nem szolgálatnak, hanem szolgáltatásnak tekintik - von párhuzamot a társadalmi presztizs változása és az orvosok által agresszióként megélt viselkedésformák között Rohánszky Magda (a Magyar Pszicho- onkológiai Társaság elnöke).” B. Papp László (Forrás: Medical Tribune VI. évfolyam, 10. szám május. 22.)

Betegjogi sérelmek Információhiány –Mi jár a betegnek? –Mi fog vele történni? BETEGUTAK? –Mi történt vele… –Hol, milyen ellátást talál (TVK, beutalási rend, stb) Kiszolgáltatottság: a bizalmi helyzettel való visszaélés –csak, mert Én mondtam… –bíznod kell, mert különben… Pénzügyi hátrányok: –nem kapja meg a szolgáltatást, –duplán fizet (járulék + hálapénz), v. térítési díj –a hálapénz és problémái… (mit vettem, milyen garanciával…)

Betegjogi sérelmek leggyakoribb helyei a fogyasztóvédelmi szemmel Fogászati szolgáltatók, fogtechnika Gyógyászati segédeszköz forgalmazók, készítők Optika Gyógyszertár Plasztikai sebészet Orvosi műszer forgalmazók

Betegjogok – fogyasztói jogok A megfelelő ellátáshoz való jog finanszírozás, műszerezettség, ellátás feltételei, hozzáférési gondok (pl. fogyatékos személyek, hajléktalan ellátás) várólista munkaszervezés, adminisztráció Az emberi méltósághoz való jog kommunikáció, konfliktuskezelés, kiégés, intimitáshoz szükséges feltételek, bánásmód, diszkrimináció, kényszerintézkedések, szororigén ártalom Orvosi titoktartáshoz való jog betegfelvétel, vizit, „nyilvános” vizsgálat (kikérdezés), vizsgálóhelyiségek, adatkezelés, gyógyszertári „párbeszéd”

Tájékoztatás – önrendelkezés formanyomtatványok, „időhiány”, kommunikációs problémák: „félrebeszélés” ismerethiány mindkét oldalon Az egészségügyi dokumentáció megismerésének joga szabályozatlanság: kinek, mit, MENNYIÉRT? A kapcsolattartás joga mamaszobák – feltételek - térítési díjak Jog a kezelés visszautasításához,és az intézmény elhagyásához – teljes tájékozatlanság

A cél… Az egészségügyi fogyasztóvédelem alapelvei nem különbözhetnek általában a fogyasztóvédelem gyakorlatától. A legfőbb eszköz a verseny, és az információn alapuló választás lehetősége Ha az orvos /- beteg attitűd nem változik, marad minden a régiben (a kiszolgáltatottság, és a fogyasztóvédelem nélküli hálapénz…) Cél: ketteskéből tájékozott, költségtudatos fogyasztóvá váljunk!

Betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi képviselői hálózat és civil jogvédő munka fejlesztése – TÁMOP / : Regionális irodák, teamek Képzés, továbbképzés Jogvédők képzése Önkéntes jogvédők, önkéntes segítők képzése Civil szervezetek aktivistáinak képzése Nemzetközi szervezetekkel kapcsolattartás Szolgáltatók számára jogvédelmi ismereteket nyújtó továbbképzés

Kommunikáció és tájékoztatás Lakossági tájékoztató anyagok készítése és terjesztése Akadálymentes honlap fenntartása, karbantartása Telefonos zöld szám működtetése Módszertani füzetek készítése Kutatások, felmérések Betegek és ellátottak jogtudatosságának felmérése Szolgáltatók jogtudatosságának felmérése Informatikai eszközellátás és a működési infrastruktúra javítása A minőségbiztosításban megfogalmazottak kontrollja, az ellátási és betegbiztonsági rendszerhibák jelzése Folyamatos jogszabály módosítási, joghézag pótló javaslatok

„Látni a másik ember szemével, hallani a másik ember fülével, és érezni a másik ember szíve szerint” (Alfred Adler) Köszönöm a figyelmüket!