Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A gyakorlatvezető mentor
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
Hátrányos helyzetűek reintegrációja.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Mérés-értékelés alprojekt Liptákné Czakó Ildikó 2009.december 14.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Pedagógiai szakmai szolgáltatás
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Informatikai fejlesztés a Somogy megyei TISZK részére Karsai László Commitment Zrt.
“Térségi Integrált Szakképző Központok létrehozása”
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Az előrehozott szakképzés tapasztalatai Zsámbékon 1 év elteltével.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
1. Európai uniós pályázati lehetőségek az oktatás területén március 25.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A szakiskola jelene és jövője
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Szakiskolai Fejlesztési Program I
A szakképesítés megszerzésének lehetősége
Kompetencia alapú szakoktatás
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C

A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a képzésben való érdekeltség nem megfelelően érvényesül n szakmunkás presztízs csökkenése n szakmaváltás nehézkessége

A szakiskolák helyzetének alapvető problémái II. n tanulási kudarccal terhelt tanulók magas aránya n szociálisan hátrányos helyzetűek magas aránya n demotiváltság n magas lemorzsolódás, bukási arány

A szakiskolák helyzetének alapvető problémái III. 18. évig tartó tankötelezettség tananyag alkalmassága n módszertani egyoldalúság n tanári, szakoktatói presztízs

A szakiskolák helyzetének alapvető problémái IV. gond az alapfunkciók teljesítésében tankötelezettség teljesítése munkaerőpiac utánpótlása piacképes képzettség biztosítása

Középfokon tanulók %-os aránya Szakiskolai tanuló: fő Szakiskolai tanuló: fő

Lemorzsolódás

Memorandum az egész életen át tartó tanulásról n A tanuláshoz való hozzáférés biztosítása mindenki számára n Prioritást biztosítani Európa legfőbb tőkéjének, az embernek n Hatékony oktatási és tanulási módszerek kifejlesztése n Javítani a tanulás – különösen a nem-, illetve informális tanulás - értékelési módjain n Javítani a tanulási lehetőségekről való információhoz való hozzájutáson, a tanácsadás módszerein n Közelebb vinni az egyénhez a tanulási lehetőségeket

A fejlesztési program jellemzői n Egységes közismereti és szakmai fejlesztés n Iskola egészében gondolkodás n Meghatározó szereplőkre épít n Szakértők és iskolában dolgozók együttműködése n A képzés tárgyi feltételeinek javítása n Kapcsolódás az NFT-hez, EU irányokhoz

A „C” komponens célkitűzései Hatékonyan elősegítse a szakiskolákban tanuló hátrányos helyzetű, tanköteles kort betöltött, alapiskolai végzettséggel nem rendelkező fiatalok bennmaradását és visszakerülését a képzésbe. Ezáltal jussanak szakképesítéshez, és jelentősen javuljanak foglalkoztatási esélyeik.

Hátrányos helyzetűek reintegrációja „C” komponens n Bemeneti kompetenciák meghatározása 10 szakmacsoportban az OKJ-ben n A szakképzést előkészítő évfolyam pedagógiai rendszerének fejlesztése 10 szakmacsoportban n Pedagógusok továbbképzése és felkészítése n Eszközfejlesztés

Szakképzés megkezdésének feltételei I. n Formális iskolai végzettség helyett: n Kompetencia alapokra építve n A szakma sikeres elsajátításához szükséges alapok n Összhangban az SZVK-val n Figyelemmel a munka világának igényeire

Szakképzés megkezdésének feltételei II. n Mérhető kompetenciák n Kapcsolódás az alapműveltségi vizsgához ??? n Egyéni különbségek figyelembe vételével n Előtte egy éves szakképzést előkészítő program

Bemeneti kompetenciák – előkészítő évfolyam n 10 szakmacsoportban (ősszel teljes) n Megjelent az OKJ-ban n Az előkészítő évfolyam programjainak alapja n Moduláris rendszerű

AZ ELŐKÉSZÍTŐ ÉVFOLYAM KOMPETENCIA DEFINICÍÓJA A kompetencia egy foglalkozás adott feladatának az elvégzéséhez szükséges ismereteket, magatartásformákat (attitűdöket) és képességeket jelenti

Bemeneti kompetenciák rendszere n Kompetenciák modulokba rendezve n Modultérkép n Kompetenciák leírása

Kompetenciák modulokba rendezve Tartalmi szempont: n Szocializáció n Alapkészségek fejlesztése n Pályaorientáció n Szakmai alapozás

Modultérkép n Modulok kapcsolata n Egymásraépülés – párhuzamosság n Folyamat szempontú megközelítés

Kompetenciák leírása Feladatcsoportra vonatkozóan: n Kompetenciaszint leírása n Tartalomkifejtése n Valamennyi meghatározott kompetenciára

Oktatási törvény 27.§ (8.D.) „Ha a tanuló az e bekezdésben meghatározottak szerint nem szerezhet vagy nem kíván alapfokú iskolai végzettséget szerezni, a felzárkóztató oktatásban egy évig (tíz hónapig) tartó szakképzést előkészítő évfolyam keretében a szakképzésbe történő bekapcsolódáshoz szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket (kompetenciát) szerzi meg, és a szakképzési évfolyamon a szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott elméleti és gyakorlati tudáselemek (kompetencia) meglétéhez kötött szakképesítés megszerzésére készülhet fel.”

Mit is jelent az előkészítő évfolyam? n (tíz hónapig) tartó szakképzést előkészítő évfolyam keretében n a szakképzésbe történő bekapcsolódáshoz szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket (kompetenciát) szerzi meg n (kompetencia) meglétéhez kötött szakképesítés megszerzésére készülhet fel

Az előkészítő évfolyam feladatai n Szocializáció n Alapkészségek fejlesztése (kulcskompetenciák) n Pályaorientáció n Szakmai alapozás, felkészítés a szakmák tanulására

Alapelvek n - moduláris felépítés n - heterogén csoportok n - egyéni haladás n - kompetencia alapú tananyag n - személyközpontú pedagógia n - projektmódszer alapú megközelítés - legalább 3 szakmacsoport megismerése n - rugalmas programszerkezet

Bizonyítvány n A felzárkóztató oktatás szakképzést előkészítő évfolyamának befejezéséről kiállított iskolai bizonyítvány a szakiskola első szakképzési évfolyamába lépésre jogosít.

Törvénymódosítás 2005 dec. A zon fiataloknak, akik nem végezték el a 8. osztályt, alapfokú iskolai végzettséggel nem rendelkeznek, módjuk lesz már a 15. életévük betöltését követő évben beiratkozni - a szülő kérésére és a pályaválasztási tanácsadó javaslatára - a szakképzést előkészítő évfolyamra.

Törvénymódosítás 2005 dec. n Lehetővé teszi, hogy a felzárkóztató oktatásba bekapcsolódhassanak azok a tanulók is, akik alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek, de tanulmányaikat nem kívánják a szakiskola kilencedik évfolyamán megkezdeni, illetve folytatni. A 15. életévük betöltését követő évben - a szülő kérésére és a pályaválasztási tanácsadó javaslatára – beiratkozhatnak szakképzést előkészítő évfolyamra.

Tevékenységek 2006  Módszertani továbbképzés a differenciális módszerek, kooperatív technikák és a projektmódszer alkalmazásához  Bemeneti kompetenciák kidolgozása további 8 szakmacsoportban  Szakképzést előkészítő évfolyam programjainak fejlesztése további 8 szakmacsoportban

Tevékenységek 2006  Intézmények pedagógusainak felkészítése a szakképzést előkészítő évfolyam programjainak bevezetéséhez  Az SZFP I-ben felgyülemlett tapasztalatok átadási rendszerének kidolgozása és átadása  Nyelvtanárok továbbképzése n

Rendelkezésre álló dokumentumok n 1057/2005. Kormányhatározat: modularizált szakképzési rendszer, projektoktatás… n Pedagógiai rendszer/kerettanterv n Modultérképek n Kompetencia táblák n Moduláris, projektalapú tanulási útmutatók szakmacsoportonként

Köszönöm a figyelmet!  :  :  :