PRbiotikum, avagy kategória- építés a PR eszközeivel Tudatos márkaépítés a PR és a marketing együttműködésében Rózsa Iván, kommunikációs igazgató Dr Kovács Gusztáv, kategória menedzser
2
3 A történet kezdete… Amit a feltérképező kutatásainkból tanultunk: a márka sikeres bevezetéséhez szükséges kategória asszociációk hiányoznak
4 „Every problem is an opportunity” Célunk: a kategória asszociációk létrehozása és elmélyítése a fogyasztók fejében.
5 És akkor hogyan álljunk neki? A „Hoover-féle” megoldás A vény nélküli probiotikumok kategóriájának építése
6 Kategória-építés lépésről lépésre Hosszútávú befektetés az eredményeket ne a következő havi sales számokban keressük! De állítsunk fel rövidtávú, középtávú és hosszútávú célkitűzéseket és KPI-okat ezekhez rendeljünk erőforrásokat!
7 Legfőbb célkitűzéseink A patikai probiotikum kategória ismertségének növelése A probiotikumok és az antibiotikumok közötti asszociációk kiépítése
8 Az edukáció folyamata Releváns környezetben olyan információk folyamatos elhelyezése, melyek segítik a fogyasztók fejében a kategória asszociációk felépülését.
9 Eszközeink Klasszikus PR Miért? márkafüggetlen, hiteles a brand kommunikációra kevésbé nyitottak is megszólíthatóak Hogyan? együttműködés szakmai szervezetekkel témakiajánlás issue-management advertorial Márkázott edukáció Miért? bővebb információ adható át, mint a márkakommunikáció során Hogyan? szponzoráció cikkek event
10 Klasszikus PR: sajtókapcsolati munka Háttéranyagok Téma-kiajánlások Issue management Interjúk Sajtótájékoztató
11 Klasszikus PR: print megjelenések 2009.
12 Klasszikus PR: online megjelenések 2009.
13 Klasszikus PR: TV megjelenés 2009.
14 Integrált PR-aktivitás 2010: Született Anyukák klubja Magasabb fogyasztói érték-teremtés: Kisgyermekes anyák edukációja a gyermekeik megfelelő gyógyszeres kezeléséről (beleértve a probiotikumok alkalmazását is), beteg gyerekek otthoni gyógyításával kapcsolatos jó tanácsok (népi bölcsességekkel kiegészítve) Alappillér – rövid oktató anyag „Kisokos”, hasznos információk gyűjteménye offline és online formátumban. Célcsoport elérése „kapukon” keresztül
15 A célcsoport elérése ott, ahol keresi az információt Kapuk:
16 Offline edukáció: tanácsadó füzet
17 Online edukáció: … és akkor hol? Engagement marketing, transzparens marketing: ne mi hívjuk meg a fogyasztóinkat, hanem mi menjünk el hozzájuk! Hol érhetők el az anyukák, ahol transzparensen léphetünk velük kapcsolatba és fokozhatjuk az elkötelezettségüket? Facebook: felhasználók Magyarországon: fő* inkább női oldal (nemzetközileg 57%, itthon 54% nő)* inkább fiatalos oldal* Facebakers.com
18 Online edukáció: social media aktivitás
19 Kik csatlakoztak? A célcsoportunk! Nem és kor megoszlása Férfi Nő Férfi Nő
20 És transzparens, kétoldalú a kommunikáció? Interaktivak! Interakciók
21 Szeretik az oldalt? Folyamatosan növekvő rajongói szám Rajongók száma fő
22 Példa arra, amit elértünk: probiotikumok gyógyszerek formájában is léteznek A megkérdezettek (százaléka) szerint helyes az állítás, hogy … ACNielsen, Magyarország, éves
23 A megkérdezettek (százaléka) szerint a probiotikumok … ACNielsen, Magyarország, éves Példa arra, amit elértünk: a probiotikumok és az antibiotikumok közötti asszociációk
24 IMS Dataview, Magyarország, MAT/08/2008 vs MAT/08/2010 Példa arra, amit elértünk: a kategória és a márka egyaránt fejlődött A kategória 52%-kal nőtt 2 év alatt A márkánk piacvezető szerepe szilárd +52% 67%
25 Akiknek köszönhetjük …és kollegáim Rózsa Iván Szilágyi Dániel Breitner Miklós