SZÓRVÁNY-MAGYAR TERÜLETEN MEGVALÓSÍTOTT OKTATÁSI JÓ GYAKORLATOK BEMUTATÁSA Dr. Erdei Ildikó Temesvár, Temes megyei Civil Tanács Szabadka 2013. április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Az Országos Felnőttképzési Szakmai Központ éves tevékenysége, eredményei Évzáró értekezlet Budapest, december 16.
Jövőben várható pályázatok civil szervezeteknek. Jelenleg elérhető pályázatok Pályázati felhívás gyermek- és ifjúsági közösségépítő programsorozatok támogatására.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Joó Horti Lívia MNT, Közoktatási Bizottság elnöke Szabadka, március 29.
INTERREG IIIA Szlovénia-Magyarország-Horvátország Szomszédsági Program A projekt a Szlovénia-Magyarország-Horvátország Szomszédsági Programban,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
EGT Finanszírozási Mechanizmus Kulturális és természeti örökség megőrzése, megújítása program A kulturális és a művészeti sokszínűség előmozdítása.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
A nemzetiségi nevelés-oktatás eredményei és hatékonyság mutatói a tótkomlósi Szlovák Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában és Óvodában Készítette: Laukó.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
{ Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Képzők képzése a vidéki kistelepülések ökológiai szemléletű gazdálkodásának elősegítésére Szakmai rendezvény szaktanácsadók részére Gödöllő,
Kortárs előadó-művészeti tevékenységek előmozdítása c. intézkedés
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Magyar-szlovák turisztikai konferencia
Mayer József Budapest február 27.
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Mátészalkai Szakképző Iskola
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A program általános célja
Intézményvezetői célkitűzések
Horvátországi Magyar Pedagógusok Fóruma
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Mentés másként Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete
Bemutatkozik az iskolapszichológus
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
DARUS.
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
SZAKMAI ÉLETRAJZ Dr. HÓDI Sándor
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Lorem ipsum.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

SZÓRVÁNY-MAGYAR TERÜLETEN MEGVALÓSÍTOTT OKTATÁSI JÓ GYAKORLATOK BEMUTATÁSA Dr. Erdei Ildikó Temesvár, Temes megyei Civil Tanács Szabadka április 27.

Az előadás felépítése:  Bevezető a szórványrégióról  Szórványoktatási stratégia  A határon átnyúló uniós projektek - mint lehetőség  Oktatási jó gyakorlatok

Temes megye  Vegyes nemzetiségi összetétel - 17 nemzetiség,  A magyar lakosság (35 294) az összlakosság 5,4%-át teszi ki.  Erősen szétszórt a megye egész területén.  Az „asszimilációs potenciája” igen magas (az asszimilációs fogyás az elmúlt tíz évben 10,10% volt, mely a teljes fogyás 51,57%-a).  A vegyes házasságok aránya eléri a 63,9%-ot.  A magukat magyarnak valló családok gyermekeinek 25%-a igényli az anyanyelvű oktatást, de a román tannyelvű intézmény választásának oka elsősorban az, hogy a gyerekek már nem beszélik / vagy alig beszélik a magyar nyelvet.

A helyi szórványoktatási stratégia Alapelvek:  A szórványoktatás sajátos gondjaira, problémáira megoldást, altarnatívát jelentő programok működtetése  A szórványról alkotott negatív kép ellensúlyozása („a szórvány mint csipke”)  Hátrányból előny  Határmentiség  Kétnyelvűség

Szórványoktatási gondok - programok (1)  Az iskolák elérhetőségének problémája  utazási támogatások,  temesvári iskolabusz program,  kollégiumi ösztöndíjprogramok.

Szórványoktatási gondok - programok (2)  Az anyanyelvi/magyar nyelvű oktatási formák és intézmények alacsony ismertségi foka és az anyanyelvű oktatáshoz kapcsolódó előítéletek.  Az anyanyelvi oktatási lehetőségeket népszerűsítő tevékenységek  A szülőkkel, családokkal való közvetlen kapcsolatépítés (Élő kapcsolat)

Szórványoktatási gondok - programok (3)  Az alacsony gyereklétszámból származó gondok  Tehetséggondozó programok,  Közösségépítő, szociális készségfejlesztő programok,  Hálózatok építését segítő programok.

Szórványoktatási gondok - programok (4)  A domináns többnyelvű környezet hatásai, a felcserélő kétnyelvűségi helyzetből adódó nehézségek  Magyar nyelvi kompetenciafejlesztő programok,  Napközi programok,  Tartalmas szabadidőt biztosító programok anyanyelven.

Nem mindig lehet megtenni azt, amit kell, de mindig meg kell tenni azt, amit lehet. (Bethlen Gábor) Az uniós projektek mint lehetőség

Milyen programok keretében valósultak meg? Milyen időszakban?  Phare CBC - a CBC (cross-border co- operation, határ menti együttműködés)  INTERREG IIIA  Románia - Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program  HU-RO Határmenti Együttműködési Program  2006-tól kezdődően folyamatosan

Kik a helyi oktatási projekteket generáló civilek, intézmények?  Szórvány Alapítvány (  Bartók Béla Elméleti Líceum (

Milyen fő témákban? Mik az általános jellemzőik?  Identitáserősítés  Tehetséggondozás  Közösségfejlesztés  Magyar-magyar kapcsolatok építése  Vidéki kisközösségek támogatása

Identitáserősítő programok Oktatási jó gyakorlatok

PROMINED ( ( A program időtartama: december – november. A projekt megvalósítói:  SZÓRVÁNY Alapítvány, Temesvár  Határon túli partnere: SZÓRVÁNY Alapítvány, Muzsla, Szerbia Együttműködő iskolák:  2., 24-es, 25-ös számú Általános Iskolák, Temesvár, 2. sz. Általános Iskola, Karánsebes, 8. sz. Általános Iskola, Resicabánya, 5. sz. Általános Iskola, Lugos  Fejős Klára Általános Iskola, Nagykikinda, Szervo Mihály Általános Iskola, Muzsla/Nagybecskerek, Dura Jaksic Általános Iskola, Pancsova, Olga Petrov Radicic Általános Iskola, Versec

A program célkitűzései  a határmenti régióban élő közösségek részére egy történelmi - társadalmi eseményeket magába foglaló közös kronológia elkészítése,  a diákok és tanárok érdeklődésének felkeltése a helytörténet iránt. Fontosabb eredmények  Temesvár, Lugos, Karánsebes, Resicabánya, Nagykikinda, Nagybecskerek, Pancsova, Versec közös helytörténeti kronológiájának kidolgozása illetve kiadása román és szerb nyelven  Egy Módszertani füzet kidolgozása  Tíz helytörténeti kör létrehozása a résztvevő iskolákban

A folytatás...PROMIREG A program időtartama: 2008 szeptember szeptember Határon túli partner: Kökend Egyesület, Nagykikinda Elkészült a térség kisvárosainak Helytörténeti Kronológiája: Nagyszentmiklós, Zsombolya, Detta, Buziás, Gátalja, Csákova, Rékás, Facsád, Anina, Herkulesfürdő, Boksabánya, Újmoldova, Oravicabánya, Nándorhegy Romániából, valamint Törökkanizsa, Csóka, Törökbecse, Bégaszentgyörgy, Antalfalva, Fehértemplom, Kevevára. 8 iskola, helytörténeti körök 4 napos tanulmány út a térségben

Újabb PROMINED Határon túli partner: FUTUROPE, Szeged Együttműködő iskolák:  Makkosházi Általános Iskola-Szeged, Karácsony János Katolikus Általános Iskola-Gyula, Szabó Pál Téri Általános Iskola-Békéscsaba,  1-es számú Általános Iskola-Temesvár, 3-as számú Általános Iskola- Lugos, Csiky Gergely Iskolacsoport-Arad Résztvevők: 6 iskola, 135 diák és 12 pedagógus, 5 szakértő Időpont: augusztusától – augusztusáig

Valódi testvériskolai kapcsolatok: DKMT eurorégiós és Európai Uniós vetélkedő határmenti iskolák részvételével (EUROREG) A projekt megvalósítói Bartók Béla Elméleti Líceum, Temesvár - Határon túli partnere: Csonka János Szakközépiskola és Kollégium, Szeged - Helyi partnerek: Bartók Béla Alapítvány és Integratio Alapítvány Időpont: decemberétől – novemberéig Eredmények.  - versenyfelület  oktatási segédanyagok, Temes megye kétnyelvű kulturális térképe  háromnapos tanulmányi út a régióban, EUROProjectA- karaván Résztvevők: - 36 csapat vett részt az on-line versenybe (118 diák, 36 tutor: köztük tanárok, egyetemi hallgatók, szülők). - 4 városból 5 iskola és 3 civil szervezet vállalt szerepet a programok lebonyolításában.

Tehetséggondozó programok Oktatási jó gyakorlatok

Tálentum – projektsorozat (  Tálentum 1 Bartók Béla Elméleti Líceum és a Zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium programja ben valósult meg  Szakmai műhelyek tanárok számára  Tudományos Játszóházak diákok részére  E-tanulásos programok és versenyek  Természettudományos tábor Résztvevők köre: több mint 300 gyerek, 30 pedagógus

Folyatatás...  Tálentum 2 ( )  Új résztvevők  Konferencia Tehetséggondozás témakörlben  Új fejlesztések (oktató programok, informatikai eszközfejlesztés)  PROFNET (2012. február – január)  HU-RO prorgram keretében  Partner: vésztői Kis Bálint Református Általános Iskolával  Új fejlesztések (smart board, kivetítők, okos táblához tanyagok)

Tehetségközpontok A Szórvány Alapítvány, Szentes és Újszentes Önkormányzatai részvételével HU-RO projektekek I ben Euroregionális Ifjúsági Központ (gyermekprogramok: versenyek, táborok) II ben Tehetségközpontok létrehozása ( 5 azonosított területen, mentor-program, táborok)

Közösségépítő programok Oktatási jó gyakorlatok

Bega- Temes projekt  Szórvány Alapítvány és a Lukácsfalvi Fehér-tó Egyesület Időpont: szeptember – augusztus Résztvevők:  A folyók mentén levő települések (10-10 település)  Településenként 1 felelős (pedagógus, civil szervezeti tag) és 4-6 fiatal (10-15 éves korosztály) Eredmények:  Kiállítás és kiadvány a gyerekek munkáiból  Bega-Temes karaván

Gyerekek határon nélkül ( (  Partnerek: a Szórvány Alapítvány, a zentai „Ci-Fi" Civil Központ és a Bartók Béla Elméleti Líceum. Időpont: február - december Célja:  Kapcsolatok kialakítása  Helyi közösségek erősítése  Egymásról való kölcsönös tudás megszerzése - minél játékosabb keretben.

Csapatjátékok - vetélkedők  Sport (labdarúgás, röplabda, kézilabda, asztalitenisz, sakk)  Természettudományos vetélkedők  Helytörténeti körök  Előadó művészet (szavalás, színpadi produkció, tánc, zene)  Képzőművészet (rajzolás, festés, szobrászat) Gyerekprogramok  Középkori lovagi torna bemutató  Tudományos játszóházak szervezése  Bábszínházi előadások  Helytörténeti seregszemle (bemutatásra kerülnek a helytörténeti körök munkájának eredményei)  Gyermekfesztivál

Résztvevő települések  Magyarcsernye  Magyarittabé  Magyarkanizsa  Muzslya  Padé  Szaján  Székelykeve  Torda  Törökkanizsa  Ürményháza  Detta  Igazfalva  Lugos  Ótelek  Ötvösd  Szapáryfalva  Újmosnica  Újszentes  Végvár  Zsombolya

Nem mindig lehet megtenni azt, amit kell, de mindig meg kell tenni azt, amit lehet. (Bethlen Gábor) Az uniós projektek lehetőség.

Köszönöm a figyelmet!