TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
Edzéstani alapok Edzéselmélet és módszertan Edzéstan Tömegsport
Magyar Diáksport Szövetség
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Konzulens: Deák Anita Készítette: Vajda Dóra Beáta
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Napocska Napköziotthon
A védekezés.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
A PSZICHOSZOMATIKUS ORVOSLÁS JELENE,
MOTIVÁCIÓ.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
A munkahely és a stressz
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pszichoszomatika Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Képesség, készség, adottság, tehetség
Szabályozás-vezérlés
A stressz szeminárium céljai:
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
„Egészségedre” témahét. „Egészségedre” témahét „Egészségedre” témahét.
A terhelés intenzitásának és időtartamának jelentősége
Időskori betegségek vagy civilizációs betegségek?
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Az emberi agresszió.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A pontos idő: 18:58.
„Ez velünk nem fordulhat elő!”
A NEVELÉS TERÜLETEI.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Egészséges életmód Egészségmegőrzés
Stresszhelyzetek a munka világában
A mozgás szükséglete.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
Személyiségfejlődési zavarok
Készítette:Tóth Sándorné
Élettani hatások, amelyekre nem fordítunk kellő figyelmet
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz egészségre gyakorolt hatása Készítette: Lisovszki Edit.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A testnevelés szerepének és tartalmának átalakulása az elmúlt években Dr. Honfi László MEFS alelnök.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Előadó: Dorka Péter SZTE JGYPK TSTI
Miért vannak az iskolának szabályai?
Testi – Lelki – Szellemi összefüggések
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
ÖNISMERET.
Szabályozás-vezérlés
Kultúra és kommunikáció
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Egészség és sport.
Előadás másolata:

TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,

STRESSZ ÉRTELMEZÉSE ( SELYE J ÁNOS MUNKÁSSÁGA ) Stresszor, az élő szervezetet érő mindazon ingerek, amelyek stressz választ alakítanak ki. Stressz, az élő szervezet válasza a különböző megterhelésekre. Distressz, kontrollálhatatlan, túlzott ingerek, amely a munkában, kapcsolatokban, személyiségi jegyekben, egészségben káros illetve romboló hatással jelenik meg. Cél a homeosztázis fenntartása, vagyis az élő szervezetet érő külső és belső ingerekhez való alkalmazkodása, ezen képessége, így biztosítva a viszonylagos biológiai állandóságot. 2

S TRESSZ ÉRTELMEZÉSE ( SELYE JÁNOS MUNKÁSSÁGA ) 3 Ha a stresszhelyzetet „akció” (küzdés, menekülés) követi, akkor az élő szervezet egyáltalán nem vagy alig károsodik. Továbbá, akkor sincs károsodás, ha pl. a bosszúságot, indulatot, stb. kezelni tudjuk, túltesszük magunkat rajta. Káros hatással lesz az inger, ha a különböző élettani válaszokban nincs szabad „megoldási” (pl.: társadalmi) tere, tartósan fennáll, vagy túl gyakran ismétlődik. Vagyis a szervezetet tartós, halmozódó negatív hatás éri.

O UTDOOR TEVÉKENYSÉGEK, REKREÁCIÓ 4 Szabadtéren, természeti környezetben, de előkészített terepen történő tevékenységek. Kalandalapú, szórakoztató, élményt nyújtó, csapatépítő, képességfejlesztési eljárás. Cél, erősödjön a résztvevők egymás iránti bizalma, növekedjen stressz tűrésük, fejlesszék problémamegoldó képességüket. Hatékony kommunikáció. Kedvtelésből, szabadidőben, szellemi és fizikai rekrációs tevékenységek. Life-time mozgásprogramok. Téli mozgásprogramok. Ciklikus mozgásszerkezetű tevékenységek a terhelés pontos szabályozhatósága érdekében. Sportrekreáció, akár versenyzési céllal (csúcsteljesítmény).

Á LTALÁNOS ADAPTÁCIÓS SZINDRÓMA ( GAS ) 5

E DZÉSADAPTÁCIÓ ( SPORT ) ÉS A STRESSZ 6

A RNDT - S CHULTZ SZABÁLY EDZÉSELMÉLETI ÉRTELMEZÉSE 7 Gyenge ingerek Adaptációt kiváltó ingerek

R EKREÁCIÓ JELLEGŰ EDZÉSTERHELÉS ELŐNYE 8 Légúti fertőzések és az intenzitás (Nieman, 2000) A közepes intenzitású fizikai aktivitás véd a fertőző ágensekkel szemben. Nagy intenzitású edzéssorozatok után nőtt a betegség kialakulásának esélye.

Ö SSZEFOGLALVA („ GONDOLD ÁT AZ ÉLETED ” JEDI MONDÁS ) 9 Rekreácó, fizikai aktivitás, képességek, relaxációs módszerek, jóga, stb. Érzelmi egyensúly: kapcsolatok, öröm, kikapcsolódás, pihenés. Étrend: napi eloszlás, vitaminok, ásványi anyagok. Környezetünk, esztétika, higiénia, levegő minősége, zaj, stb. Napirendünk tervezése: átgondolva, megtervezve. Magatartás: önmagunkkal és környezetünkkel szembeni viselkedés. Dilts piramis

K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! 10