Járási szintű Esélyteremtő Programterv megalkotása a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal illetékességi területén ÁROP -1. A.- 3-2014-0121 Hajdúnánás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
S IROKI R OMA - M AGYAR E GYESÜLET. A Z EGYESÜLETRŐL ban alakult - Székhelye: a Közösségi Ház és Információs Központ (volt Tűzoltó szertár) Szervezeti.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
általános főig. helyettes
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Családi napközi.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Segélyezési rendszer átalakítása
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
A Foglalkoztatási Információs Pontok a Dél-dunántúli régióban Márk László Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Foglalkoztatási Fórum Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum 2011
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
Támogatott lakhatási programok a fővárosban Adatok és módszertan szerepe a fővárosi lakhatási programok lebonyolításában.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A pályázat bemutatása – gyakorlati szempontból
TÁMOP-5.5.2/09 „Önkéntesség elterjesztése” c. pályázati kiírás előzményei, céljai és háttér-információ Információs nap április 9.
Konzorciumi együttműködés
Pályázó: Nők-háza Egyesület Nagykanizsa Pályázati azonosító: IFJ-GY-ND-09-A/B0043 Pályázat címe: Kistérségi Ifjúsági Fórum – 2009.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
BerekfürdőSzórványkonferencia  A Magyaratádi Református Egyházközséghez 3 gyülekezet tartozik (Igal, Kazsok és Büssü).  A Missziói Körzet.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
„Területi együttműködést segítő programok kialakítása az önkormányzatoknál a konvergencia régióban” ÁROP - 1.A Marcali város önkormányzata.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Debrecen, a gondoskodó város SZIME XVII. Konferencia Debrecen, szeptember Dr. Papp László polgármester.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Ismeretterjesztő, tájékoztató tevékenységek megvalósítása az ÁROP-1.A azonosító számú, „Hajdúnánás járásán belül területi összefogás az.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Járási szintű Esélyteremtő Programterv Hajdúnánási Járás ÁROP-1.A
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Az aktív korúak ellátásának új rendszerével kapcsolatos önkormányzati igazgatási tapasztalatok Kiskunfélegyházán Szociális Igazgatási Mintahely Ódor László.
avagy egy új eszköz a társadalmi szemléletváltásra
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Társadalmi integráció a kistelepüléseken A közfoglalkoztatás 2017
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Puskás Hajnalka szakmai vezető, Bács-kiskun Megyei Nőközpont
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Járási szintű Esélyteremtő Programterv megalkotása a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal illetékességi területén ÁROP -1. A Hajdúnánás járásán belül területi összefogás az esélyegyenlőség megteremtése érdekében

Járási szintű együttműködések erősítése: A helyi esélyegyenlőségi programok végrehajtásához szükséges járási szintű szolgáltatási és intézményi együttműködések kialakítása, együttműködési megállapodások megkötése. Járási szintű felzárkózási kerekasztal létrehozása és működtetése. Járási szintű „Esélyteremtő-programterv” elkészítése a települések együttműködését igénylő (a helyi esélyegyenlőségi programok által feltárt) problémák megoldására. A pályázat célja:

A projekt bemutatása I. A Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal 2014-ben nyújtotta be pályázatát a közreműködő szervezethez, melyet 2015-ben Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélt. A program célja a területi együttműködések erősítése révén olyan Esélyteremtő Programterv megalkotása, mely az Ebktv-ben meghatározott esélyegyenlőségi célcsoportok életminőségének javítását segíti elő.

A JEP FELÉPÍTÉSE: A Helyi Esélyegyenlőségi Programokban foglaltakat alapul véve: - mélyszegénységben élők és romák, - gyermekek, - nők, - idősek, - fogyatékkal élők esélyegyenlőségének javítása

A közös munka folyamata: A Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal illetékességi területéhez tartozó települések, így: - Újtikos, - Folyás, - Tiszagyulaháza és - Hajdúnánás területi, valamint a - Hajdúnánási Református Egyházközség, - Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Városi Bölcsőde - Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Hajdúnánási Járási Hivatala, - Hajdúnánási Roma Nemzetiségi Önkormányzat, - Okkal-Más-Okkal Ifjúsági Egyesület, - Hajdúnánási Építő és Szolgáltató Kft. szakmai együttműködésével kidolgozott koncepció

SWOT ANALÍZIS ERŐSSÉGEK GYENGESÉGEK - az együttműködő partnerek képviselik mind a közigazgatás, mind a civil, mind az egyházi, mind pedig a gazdasági szférát, így a közös munka során a lakosság széles skálája képviseltetve lesz - az együttműködő partnereken keresztül a társadalom széles köre bevonásra kerül közvetett formában, hiszen az egyház hatékonyan tudja képviselni az időseket, az Egyesület és a Családsegítő a fiatalokat és családosokat, a gazdasági vállalkozás pedig többek között az aktív munkavállalókat - a sokrétű együttműködés lehetővé teszi, hogy mind az állam, mind a gazdasági szféra, mind pedig az állampolgári nézőpont megjelenjen az Esélyteremtő Programterv során - a tevékenységi körökből, valamint a korábbi tapasztalatokból fakadó sérelmek - nem rendszeresített és sztenderdek szerint működik a kapcsolattartás LEHETŐSÉGEK VESZÉLYEK - a változatos területekről érkező együttműködő partnerek olyan aspektusokat vethetnek fel, amelyek eddig nem képezték részét a fejlesztési terveknek, azonban ennek következtében ez megváltozhat - olyan modell jellegű együttműködés alakulhat ki, amely összefogja a helyi szereplőket, így a további fejlesztésekre vonatkozóan is jó gyakorlat alakulhat ki - a több nézőpontból való vizsgálat lehetővé teszi, hogy olyan intézkedések és tervek kerüljenek megfogalmazásra, amely a társadalom több rétegének is az érdekeit szolgálja - az együttműködő partnerek kapcsolatain keresztül további partnerek bevonása a projektbe - a számos nézőpont megnehezítheti az egyetértés kialakítását, a meghozott döntések elfogadását - a különböző szférák különböző tapasztalatainak összedolgozása és a közös pontok megtalálása hosszasabb időt is igénybe vehet - együttműködő partnerek kivonulása a projekt során végzett munkából - az együttműködő partnerek részéről bizonyos témák esetében passzivitás jelentkezése

A projektterv bemutatása: Szakmai kerekasztal létrehozása Problémafeltárás településenként, célcsoportonként és élethelyzetenként Megoldási javaslatok összesítése, intézkedési tervbe foglalása JEP összeállítása és Képviselő-testületek általi elfogadása Disszemináció

ÜTEMTERV :00-13:004 óra Kerekasztal felállása és működtetése Hajdúnánás :00-13:004 óraHajdúnánás :00-13:004 óraHajdúnánás :00-13:00 13:00- 17:00 4 óra Hajdúnánás :00-13:004 óraHajdúnánás :00-13:004 óraHajdúnánás :00-13:004 óraHajdúnánás :00-13:004 óraFolyás :00-13:004 óraTiszagyulaháza :00-13:004 óraÚjtikos :00-13:004 óra Hajdúnánás Folyás :00-13:004 óra JEP tervezet elkészítése :00-13:004 óra Utolsó kerekasztal ülésen a JEP végső jóváhagyása, képviselő-testület elé terjesztés Hajdúnánás :00 -2 óra JEP elfogadása a 4 település együttes testületi ülésen Hajdúnánás

Vizsgált területek: Foglalkoztatás, Egészségügy, Oktatás, Lakhatás, Szociális helyzet.

Lakhatás: Feltárt problémákMegoldási javaslatok Devizahitelesek lakhatási problémái, ezzel együtt akár teljes nincstelenség veszélye Nemzeti Eszközkezelőhöz irányítás bérlakás kiadása ezen családok részére Gazdaságilag aktív lakosság elvándorlása- inaktív lakosság arányának növekedése CSOK népszerűsítése Kevés a bérlakás állomány Bérlakás állomány helyi sajátosságokhoz való igazítása (településenként igényfelmérés) Krízishelyzetbe került családok elszállásolása nem megoldott Átmeneti jellegű szállás létesítése Családok Átmeneti Otthonának tervezése járási szinten

FOGLALKOZTATÁS Feltárt problémákMegoldási javaslatok Hosszú távú foglalkoztatás hiánya. - Támogatott foglalkoztatáshoz kapcsolódó pályázatok nyomon követése. - ipari létesítményekre alkalmas üresen álló épületek felkutatás a járás településein. Bizonytalanság, mentális gyengeség a foglalkoztatás terén.Közfoglalkoztatásba történő integrációhoz kapcsolódóan Tréningek tervezése, szervezése Pályakezdők és nyugdíj előtt állók munkanélkülisége. Támogatott foglalkoztatáshoz kapcsolódó pályázatok nyomon követése. Pályakezdők elvándorlása a járás településeiről. - Támogatott foglalkoztatáshoz kapcsolódó pályázatok nyomon követése. - A települések vizsgálják felül erőforrásaikat, lehetőségeiket – járási szintű összehangolás a foglalkoztatás elősegítésére. Megfelelő szakmai képzettség hiánya. Igényfelmérés készítése a településeken - Támogatott képzésekhez kapcsolódó pályázati kiírások figyelése. Helyközi buszjáratok hiánya, vonatjáratok megszűnése - hátráltatja a munkaerő mobilitását Egyeztetés a közlekedési társaságokkal járási szintű közlekedés érdekében. Úthálózat nem megfelelő minősége. Pályázati lehetőségek felkutatása, folyamatos figyelése. Adatbázis hiánya a munkanélküliek, közfoglalkoztatottak végzettségét illetően. A járásban közfoglalkoztatottként dolgozó, illetve a nyilvántartott álláskeresők iskolai végzettségéről adatgyűjtés önkéntes alapon. (Adatvédelmi törvények szigorú betartásával) Nincs adat arra vonatkozóan, hogy a munkanélküliek és a közfoglalkoztatottak között hányan rendelkeznek régi mesterségek tudásával. Régi kézműves mesterségekben jártas munkaerő felkutatása - Helyi termékek bemutatója – bemutató napok szervezése a településeken előállított termékekből

oktatás Feltárt problémákMegoldási javaslatok Kevés a védőnő a járásban.Pályázati lehetőségek figyelése. Személyes kapcsolatok hiánya/beszűkülése. - Szabadidős programok összehangolása járási szinten - A járásban lévő civil szervezetek tevékenységének megismertetése - Járási honlap létrehozása. Internet és számítógép veszélyei Szerhasználat veszélyei. Interaktív prevenciós programok szervezése az oktatási intézményekben. Gyermek –és ifjúságvédelmi felelősök valódi szerepének háttérbe szorulása. A KLIK és az intézmények vezetőivel kapcsolatfelvétel - Gyermekjóléti Szolgálattal kapcsolatuk erősítése. Az egészséges táplálkozás sok családban nem valósul meg.Járási szinten prevenciós programok szervezése (Család –és Gyermekjóléti Központ szervezésében, az önkormányzat alapanyagaival kiegészítve).

Iskolapszichológus, családterápiával foglalkozó pszichológus, mentálhigiénés szakember hiánya Tanulási zavarok korai - szakember általi – felismerése Logopédus hiánya - Pályázati forrás figyelése Egyeztetés a KLIK-kel, szakember hiány megoldása Közösségi pszichiátriai szolgáltatás létrehozása Hiány szakmák a járásban Hiány szakmák feltérképezése járási szinten – ehhez kapcsolódóan OKJ-s képzések indítása járási összefogással (pályázati lehetőség figyelése) Korai fejlesztés hiánya a fogyatékkal élő gyermekek körében Igényfelmérés járási szinten

Egészségügy Feltárt problémákMegoldási javaslatok Orvosok elöregedése. Medikus gyakorlat alatt az orvostanhallgatók ösztönzése a praxisok átvételére. Szenvedélybetegségben szenvedők egyre nagyobb aránya (alkohol, drog, dohányzás). Pályázati lehetőségek figyelés-interaktív prevenciós programok szervezése. Nappali egészségügyi szakápolás/szakellátás elérhetőségének problémája. Egészségügyi intézményekkel kapcsolattartás. Pályázati lehetőségek figyelése – nappali kórház létrehozása. Szűrőprogramok hiánya-háziorvos nem figyelmezteti a betegeket (pl.: prosztata- szűrés). Kapcsolatfelvétel az orvosokkal Országos programok figyelése – szűrési lehetőségek keresése. Közintézmények és szociális jellegű intézmények dolgozóinak kiégése. Szupervízió szervezése – segítő szakmában dolgozók mentális megerősítése.

Szociális helyzet Feltárt problémákMegoldási javaslatok Krízishelyzetben igénybe vehető szolgáltatások hiánya (pl. családok átmeneti otthona, szükséglakás). Pályázati lehetőségek figyelése az átmeneti jellegű elhelyezésre. Gyermeküket egyedül nevelő édesanyák/szülők lehetőségei korlátozottak. Pályázati lehetőségek figyelése – házi gyermekfelügyelet. Segítő szakemberek hiánya. A szakterületen működő kooperáció erősítése. Részlegesen megvalósult akadálymentesítés. Adatgyűjtés-igények felmérése – pályázati lehetőségek figyelése. Családsegítő –és Gyermekjóléti Központ többletfeladatainak következtében az intézmény épülete nem megfelelő nagyságú. Családsegítő –és Gyermekjóléti Központ bővítése/új épület építése pályázati forrásból.

Műhelymunkák képei – a közös munka folyamata

településlátogatások

A JEP elfogadása Tiszagyulaháza, Folyás, Újtikos, Hajdúnánás képviselő-testületeinek együttes ülésén.

Disszeminációs konferenciák

Új utak-megoldási lehetőségek Pénzbeli ellátások közfoglalkoztatás jogszabályi változások helyi sajátosságokon alapuló segélyezés

Közfoglalkoztatás Hajdúnánáson : 1. Mezőgazdasági program 2. Téli – és egyéb értékteremtő közfoglalkoztatás 3. Helyi sajátosságokra épülő közfoglalkoztatás 4. Belterületi utak karbantartása 5. Belvízelvezető rendszerek karbantartása 6. Illegális hulladéklerakó helyek felszámolása 7. Mezőgazdasági utak karbantartása fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás évi téli közfoglalkoztatási tanfolyam 13. fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program (átmeneti jellegű) fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program (átmeneti jellegű) fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás 18. I. 100 fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program 19. II. 100 fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program fős hosszabb időtartamú közfoglalkoztatási program 23. Diákmunka

eredmény 2014-ben Hajdúnánáson, 23 alprojektben, közel 900 ember került a különböző közfoglalkoztatási programokba bevonásra. Nagyságrendi becsléseink szerint kb. 500 család jutott többlet jövedelemhez az által, hogy az FHT összege helyett minimum Ft bérhez jutott. Közel 8 m Ft bevétel képződött (mérhetőség!)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!