Normális és kóros pszichomotoros fejlődés Hollódy Katalin.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
Kotroczóné Antal Teréz megyei vezető védőnő.  Összefoglalás  Védőnői ellátás  Nyilvántartás;  Várandósgondozás;  Élve születés – veszteségek;  0-6.
A prevenció lehetőségei a szülészet-nőgyógyászat területén Prof. Papp Zoltán Semmelweis Egyetem ÁOK I. Sz. Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
KÖVETELMÉNY, ELVÁRÁS MEGNEVEZÉSTARTALOM EGÉSZSÉGÜGYI KÖVETELMÉNYJÓ ÁLLÓKÉPESSÉG EGÉSZSÉGES IDEGRENDSZER ÉP HALLÁS, ÉRTHETŐ BESZÉD KIZÁRÓ OK: MOZGÁS ÉS.
Zeneterápia hatásai:  A zene serkentő, aktivizáló, lazító ernyesztő és légzésszabályozó  A zenének erős befolyása van a hangulatra, az érzelmi életre.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A zajártalom, mint a leggyakoribb foglalkozási betegség.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
ESZTERGÁR LAJOS CSALÁD-ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT ÉS KÖZPONT GYERMEKVÉDELMI JELZŐRENDSZER ÉRTÉKELÉSE 2015.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Pályakereső évek Gyermekkortól a János Vitézig. Szlovák származás Petrovics István mészáros Hrúz Mária mosónő, cseléd Kiskőrös születés Félegyháza.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Káros Szenvedélyek Dohányzás.
Dohányzás,nikotin függőség
Mozgásszervi rehabilitáció
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Iskolaérettség.
Távolság- és térérzékelés
Konfliktusok az iskolában
KINEMATIKA (MOZGÁSTAN).
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A beteggé válás folyamata
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
REZIDENSI TÖRZSTANFOLYAM
ROTA STAND Felállást és átülést segítő eszköz.
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
MASLOW „PIRAMISA” AZ EMBERI SZÜKSÉGLETEK HIERARCHIÁJA
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
Az emberi arcok Óramegbeszélés
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Iskolai szociális segítő
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Előadás másolata:

Normális és kóros pszichomotoros fejlődés Hollódy Katalin

A pszichomotoros fejlődés mérföldkövei

Nagy motorosVisuomotoros Hallás, beszéd Szociális, emocionális, magatartás

A NAGY MOTOROS FEJLŐDÉS ÁLLOMÁSAI kor (hónap) Hason fekve fejét emeli1 Hason fekve mellkasát emeli2 Hason fekve könyökére támaszkodik, fejét tartja3 Hason fekve kezére, csuklójára támaszkodik4 Megfordul a hasáról a hátára4 Megfordul a hátáról a hasára5 Ül (kezeivel maga előtt támaszkodik)5 Ül (kezeivel maga mögött támaszkodik)7

kor (hónap) Kúszik7 Mászik8 Önállóan felül8 Állásba felhúzza magát8 Segítséggel lépeget10 Megy (5 lépést önállóan megtesz)12

A NAGY MOTOROS FEJLŐDÉS ÁLLOMÁSAI kor (hónap) Hátrafelé megy14 Szalad15 Jól fut, lépcsőn mellélép2 év Lépcsőn felfelé váltott lábbal megy, 3 év páros lábbal ugrik, triciklizik

A FINOM MOTOROS FEJLŐDÉS ÁLLOMÁSAI 1 hóKezek ökölbe szorítva 2 hóKezét nyitogatja 3 hó Kezeit nézegeti, tárgyakat megfog 6 hóBiztosan nyúl, fog, egyik kezéből a másikba átvesz, szájba vesz 9 hóMutatóujját használja, elenged, kézzel eszik 12 hóÉrett csipeszfogás, kanállal próbálkozik 1,5 év3 kockából épít, firkál 2 év5 kockából épít, könyvben lapoz, kezet mos 3 évOllóval vág, gyöngyöt fűz, 10 kockából épít

NYELVI FEJLŐDÉS Befogadó, megértőKifejező beszéd

NYELVI FEJLŐDÉS Újszülött sírása a beszéd kezdete 2 hónaprendszeres hangadás (elnyújtott magánhangzók, torokhangok) 4 hónapjátszás közben hangosan nevet gagyog 8 hónaposhangsorokat ismételget, ciklizál nevére figyel, tiltást érti, néhány szót megért Egy éveselső tudatos szavak megjelennek kb. 50 szót megért 2 évesutasításokat már gesztus nélkül is megért testrészeit megmutatja tárgyakat képeskönyvben felismeri 2-2,5 évesszemélyes névmást használ

A HALLÁS VIZSGÁLATA ALAPVETŐEN FONTOS, HA  a csecsemő 3-6 hónapos korában nem figyel hangokra, zajokra  a kisgyermek nem mond szavakat, nem beszél az elvárható időpontban  nem érti meg a hozzá intézett instrukciókat, azokat nem teljesíti  beszéde érthetetlen, halandzsa nyelvet használ 3 éves korban  anamnézisében krónikus méhen belüli fertőzés szerepel  központi idegrendszeri gyulladáson esett át  ototoxicus antibiotikum kezelés szerepel az anamnézisében  krónikus savós középfülgyulladás szerepel az anamnézisében  a családban nagyothallás, süketség előfordul/t.

A LÁTÁS ALAPVETŐEN ELLENŐRIZENDŐ:  méhen belüli fertőzés  cerebralis paresis  kancsalság  nystagmus  cataracta  koraszülöttség

A MEGKÉSETT KOGNITÍV FEJLŐDÉS GYANÚJELEI 2-3 hónem figyel anyjára 6-7 hóleejtett tárgyat nem keres 8-9 hónem lehet vele „kukucs” játékot játszani 12 hónem keresi meg az eldugott tárgyat hóok-okozati összefüggések nem érdeklik 2 éveshasonlókat nem tud osztályozni 3 évesnem tudja megmondani a nevét

PSZICHOSZOCIÁLIS FEJLŐDÉS 1 hóarcot fixál, követ, anyja hangjára megnyugszik 2 hószemkontaktus, szociális mosoly 3 hóhangadással válaszol 6 hóanyához szelektíven kötődik, mimikát érti 9 hókukucs játékot játszik, idegentől fél 12 hójó kontaktus készség, örömmegosztás, szeparációs szorongás 18 hóházimunkát utánoz, szeret a családtagokkal lenni 2 évakaratos, ellenkezik 3 évszerepjáték, mások érzéseit megérti, tudja nevét, nemét, szobatiszta

A MEGKÉSETT PSZICHOSZOCIÁLIS FEJLŐDÉS GYANÚJELEI 3 hószociális mosoly nem jelent meg 6-8 hójátékos helyzetben nem tud nevetni 1 évesnehéz megvigasztalni 2 évesüt, harap, ordít provokáció nélkül előre-hátra rázza magát nincs szemkontaktus vele 3-5 évfolyamatosan mozgásban van utasításokat nem hajt végre nem játszik a társaival

ALVÁSSZÜKSÉGLET GYERMEKKORBAN

A PÁCIENS KIVIZSGÁLÁSA

ANAMNÉZIS! Családban előforduló krónikus, elsősorban az idegrendszert, szellemi fejlődést érintő betegség, rokonházasság A terhesség előzményei (korábbi terhesség/ek, korábbi halvaszülés, elvesztett gyermek, meddőség) Anyai dohányzás, alkohol és drogfogyasztás Anyai krónikus betegségek, gyógyszerszedés Anya életkora Terhesség alatti esetleges betegségek, fizikai vagy pszichés trauma, gyógyszerszedés Terhesség lefolyása (ikerterhesség, toxaemia, magzati mozgások, idő előtti burokrepedés, magzatvíz, szülés módja, időtartama) Apgar értékek perces életkorban Születési súly és hossz, fejkörfogat, Perinatális adaptáció A szülészeti intézményből való hazaadás időpontja

ANAMNÉZIS Újszülött, illetve csecsemőkori táplálás (szoptatás, anyatej, tápszer, elválasztás időpontja, bukás, hányás) Alvás minősége és mennyisége Magatartási zavarok Az izomzat tónusa Érzékszervi működések, különös tekintettel a látásra és hallásra Az első életévben a mozgásfejlődés jelentős állomásai (forgás, felülés, kúszás, felállás, mászás, önálló járás kezdete) A beszéd, a kommunikáció fejlődésének alakulása (gőgicsélés, gagyogás, első szavak, első mondatok időpontja) Szobatisztaság kialakulásának időpontja

FIZIKÁLIS VIZSGÁLAT Gondos obszerváció Dysmorphologia Bőrtünetek Hepatosplenomegalia Magasság, testsúly Fejkörfogat, kutacs, suturák Neurológiai tünetek Hallás, látás

CO-MORBIDITÁSOK Pszichiátriai betegségek Convulsiók Érzékszervi zavarok Mozgászavarok alvási rendellenességek Autismus

KIEGÉSZÍTŐ VIZSGÁLATOK  Citogenetikai / molekuláris genetikai vizsgálatok  Anyagcsere vizsgálatok  Képalkotó vizsgálatok (UH, CT, MRI, SPECT, PET)  Szövettani vizsgálatok  Kiváltott válasz vizsgálatok  EEG = elektroenkefalográfia  A pszichomotoros fejlődést felmérő tesztek

Konzultáció ! Multidisciplináris team ! Második vizsgálat ! Korai fejlesztés ! Gondozás !