Fejezetek az alkotáslélektanból Túry Ferenc Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tündérország - lépj be hozzánk!
Advertisements

SZELLEMEK Itt vannak körülöttünk… Nem hiszed???
SZELLEMEK Közöttünk vannak... Nem hiszed??? Várnak Rád !!!
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Kép - képsor A kép értelmezésének (dekódolásának) szintje: felismerés
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
William Wordsworth Zene: O Mio Babbino Caro From „Gianni Schicchi” igyósi Moni.
Akiane Kramarik.
Egy kis gesztus.
Könnyek....
Gondolatok a művészet rendszeréről
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
A költöi nyelv varázsa.
CAMILLE PISARRO Zene: Clayderman automata képváltás.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Matematika a tudományban és a művészetekben
Mátyás király, az igazságos
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
(1543) ifj. Hans Holbein (1497/8-1543) Önarcképek (1542)
Móra Ferenc
Immunrendszer Betegségei.
Expresszionizmus 31/A.
Moliere /A.
Assisi Szent Ferenc, a költő és a szent
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
Az impresszionizmus Európában
Az avantgárd művészeti irányzatok
Konfliktusfelismerés fáziskéséssel (meghalljuk-e a másik vészjelzéseit…)
Rajzfejlődés-áttekintés
A korai avantgárd és a film
Goethe: Faust 23/C.
Akhilleusz 4/A.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Tim Burton filmjei. Tim Burton amerikai rendező Születési dátum: augusztus 25 Születési dátum: augusztus 25 Születési hely: Burbank, California.
Az idő értéke. 1. Az idő : valóság, vagy elképzelés?
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Készítette: Győrik Viktor
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Szilandi Zene: Yanni: In the Mirror Madarász Tibor a Felvidéken, Kassán született 1937-ben. A kortárs magyar festőművészeket bemutató honlapon.
LOUIS MARIE DE SCHRYVER
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
ERZSÉBET KIRÁLYNÉ
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
S ZENT CSALÁD A ÉV M áté M áté 2, Miután ők elvonultak, íme, az Úr angyala megjelent Józsefnek álmában és így szólt:
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Fiatalon!!! Időssebben!!!!! Id. Markó Károly a Felvidék egyik akkori szellemi központjában, Lőcsén született. Fiatalon is festőnek készült, de pályája.
Élet a születés előtt? Testünk emlékei
Schönberger Armand Nézzük együtt….  Schönberger Armand magyar festőművész, grafikus  Született:1885 Galgóc  Meghalt:1974 Budapest, Magyarország.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szem színe készítette: Szekeres Kinga. Mitől függ a szem színe? A szem színéért a szivárvámnyhártya pigmentjei a felelősek. A világoskék és a sötétbarna.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
A boldog emberek tudják,
A szegény kisgyermek panaszai
Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán
A család ahonnan jövök.
Szakrális emlékek Tarjánban
Az idő értéke.
csodálatos festményei , és okos gondolatok az ÉLETRŐL.
Mikszáth Kálmán novellái
"A fényképen mindig két ember van a fényképész és a néző."
a hét verse Lady Macbeth halála moses franciska ajánlja 11.B
Előadás másolata:

Fejezetek az alkotáslélektanból Túry Ferenc Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet 1

2

René Magritte ( ) Mottó: A kép legyen lenyűgözően erős. 3

A szürrealizmus a belső lelki világ autentikus kifejezését tűzte ki céljául, alkotásaiban a tudattalan tartalmak (szimbolikus elemek, a különös, groteszk, váratlan látványok, a fekete humor) lényeges szerepet játszanak. Egy bizarr idézettel illusztrálva a szürrealizmus esztétikáját: „Szép, mint a varrógép és az esernyő véletlen találkozása a boncasztalon.” (Lautréamont-t idézi André Breton: A szürrealizmus kiáltványa, 1924) 4

Magritte 13 éves volt, amikor anyja öngyilkos lett: a Sambre folyóba vetette magát. „Elhagyta legkisebb gyermekének szobáját, s a gyermek éjféltájt észrevette, hogy egyedül maradt. Riasztotta a családot. Az apa és a fiúk hasztalan kutatták át a házat, amikor valaki észrevette, hogy az ajtótól lábnyomok vezetnek a hídhoz. Az asszony itt vetette magát a vízbe, s mire megtalálták, fejét beborította hálóinge. Soha nem tudták meg, vajon ő fedte el arcát a félelmetes halál előtt, vagy az áramlás vonta be a lepellel.” 5

Ennek az élménynek a döntő hatása érhető tetten abban, hogy a festő sok képén az alakok fejét lepel takarja; a halál motívuma is visszatér képein. 6

"Gyermekkoromban szívesen játszottam egy kislánnyal a vidéki városka elhagyatott temetőjében. Sikerült a föld alatti kripták súlyos vasajtaját fölemelnünk, leereszkedtünk, majd ismét előjöttünk a fényre, s akkor megláttunk egy festőművészt, aki a fővárosból érkezett s a temető sétányát festette: a látvány igencsak festői volt a lehullott falevelekkel borított, omladozó kőoszlopokkal. A festőművészetet akkoriban szinte mágikus tevékenységnek tartottam, s a festőt valami felsőbbrendű hatalommal felruházott lénynek." 7

Egy újságírói kérdésre, hogy vannak-e gyermekei, így felelt: „Nincsenek, annyira azért nem bízom az életben.” 8

9

Középponti történet 10

11

12

13

14

Fekete mágia 15

16

Madame Récamier 17

Filozófia a budoárban 18

A megbecstelenítés 19

A lehetetlen megkísértése 20

René Magritte alkotáslélektani szempontból a pszichológiai határok szinte monoideisztikus festője. 21

Marianna Gartner (1963–) Kanadában született, Vancouverben és Európában él. Édesapja az ő születése előtt meghalt, kőműves volt, leesett egy állványról. Őt később sokszor hasonlították meghalt apjához, aki szintén szőke és kékszemű volt. Életében apja hiánya, mások visszaemlékezéseiből összeálló apaképe fontos szerepet játszott. 22

Képeinek alkotásakor jellegzetes technikát alkalmaz. Régi fényképeket vesz alapul, ezeket gyakran bolhapiacon, sokszázból választja ki hosszas kutatás után. Igénybe vette a helyi rendőrségi archívumokat is. A kiválasztott fényképeken beállított, régies, statikus családfotók, különböző emberek, gyermekek láthatók. Ezeket a fényképeket használja fel, lemásolva az emberi alakokat, ugyanakkor hozzátéve saját ötleteit, különös, mitologikus képrészleteit. 23

Képei sokszor monokromatikusak, ami a régi dokumentumok fotografikus minőségére utal. Az ódivatú ruhák történelmi levegőt árasztanak. A főszereplők merevek, mosolytalanok, vagy erőltetettnek tűnő mosoly van arcukon – mint a régi fényképeken, a múló pillanatok befagyasztásakor. 24

A művész egy másik fontos érdeklődési területe a torz, szabálytalan emberi test. Gyakran festett cirkuszi gnómokat, valamilyen szembeötlően erőteljes, jellegzetes eltéréssel járó furcsa zavarokat. 25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

A korai traumák szublimált feldolgozásának képei megjelenítésekor gyakori az idő torzítása, megállítása, befagyasztása, az örökkévalóság megidézése. Az örökkévalóság képzetét keltik a mitologikus képi megoldások is. 39

Ennek egyik példája festői stílusában a fényképek felhasználása. Bár a festő képzett fotográfus is, az a szenvedélyes kutatómunka, amellyel a festett képek mintáját kereste, túlmutat a technikai kérdéseken. Leginkább úgy tűnik, hogy számára a fényképek a mulandóság elleni küzdelem eszközei a pillanatnyi halhatatlanság révén. 40

Ezt még felnagyítja a festett képekben való ismételt megjelenítés. Azt, hogy nem elégszik meg ezzel, a puszta másolással, megerősítik képeinek bizarr elemei, amelyek egyben fontos szimbolikus jelentéssel is bírnak. Gartner újrateremti a valóságot, ami már meghaladja az eredetit. 41