A Z MTA ÁLTAL KÍNÁLT PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A FELSŐOKTATÁSBAN TEVÉKENYKEDŐ KUTATÓK SZÁMÁRA Balla Andrea, MTA Kutatóintézeti Főosztály 2016. május 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Advertisements

Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
A tudományos kutatóintézetek értékelése, teljesítményének mérése Makara B Gábor.
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
Tehetségpont létrehozása
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
A Magyar Tudományos Akadémia 180. Közgyűlése Bíró JózsefImre Sándor MTA TRB és AKB közgyűlési képviselői TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A gyakorlatvezető mentor
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskola tanévnyitója Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskola szeptember 11.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG HÁROMSZÉKI TAGOZAT SEPSISZENTGYÖRGY 2009.
Új lehetőségek? Az MTA Ökológiai Kutatóközpont kialakulása és kölcsönhatása a magyar ökológiával Báldi András Ökológus Tea, ELTE,
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
A regionális tudomány társadalmasítása Kedvezményezett: MTA Regionális Kutatások Központja.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Sándorné dr. Kriszt Éva rektor Budapesti Gazdasági Főiskola.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
NAP A projekt a Magyar Kormány támogatásával, a Nemzetgazdasági Minisztérium kezelésében, a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap finanszírozásával.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
SZMM Rákospalotai Javítóintézet és Speciális Gyermekotthon és az SZMM Intézményeinek Oktatási Munkaközösségének közös pályázata Együtt tanulás – közös.
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
Pirolízis szakmai konferencia TÁMOP A-11/1/KONV
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Konferencia a Kutatási kiválóság jövőjéről ELTE június 22. Dr. Farkas Ferenc általános és stratégiai rektorhelyettes PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM CSŐRE.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Felsőoktatási fejlesztések és azok keretfeltételei, SE Innovációs Nap Fonyó Attila Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság Felsőoktatási Kutatás-fejlesztési.
A doktori képzés aktuális kérdései Doktoranduszok Országos Szövetsége Szombathely © dr. Kocsis Miklós.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak Bírálati szempontok: Dr. Hórvölgyi Zoltán (tudományos dékánhelyettes)
Felsőoktatási fejlesztések a közötti európai uniós támogatási időszakban Pécs, Fonyó Attila közigazgatási tanácsadó.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
A PTE K+F+I helyzetértékelése Prof. Dr. Tóth Kálmán tudományos és innovációs rektorhelyettes szeptember 19.
Kutatás-Fejlesztés-Innováció versenypályázati tükör
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
„Mi is az mtmt?” KÖFOP VEKOP
Marie Skłodowska-Curie Akciók
Ünnepélyes eredményhirdetés
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Rigó Csaba Balázs A Közbeszerzési Hatóság tevékenysége
KOMPLEX VIZSGA Tájékoztató
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Előadás másolata:

A Z MTA ÁLTAL KÍNÁLT PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A FELSŐOKTATÁSBAN TEVÉKENYKEDŐ KUTATÓK SZÁMÁRA Balla Andrea, MTA Kutatóintézeti Főosztály május 11.

Az MTA által kínált pályázati lehetőségek a felsőoktatásban tevékenykedő kutatók számára Szakmódszertani pályázat Támogatott kutatócsoport pályázat Lendület kutatócsoport pályázat MTA Prémium Posztdoktori pályázat Ifjúsági Nemzetközi Konferencia pályázat Isabel és Alfred Bader művészettörténeti kutatási támogatás Bolyai ösztöndíj MTA doktori pályázat

Szakmódszertani pályázat (bíráltatása folyamatban) 4 éven át (2016. szeptember 1. – augusztus 31.) történő kutatások támogatására, amelyeknek célja alapvetően új vagy a hazai módszertani hagyományokra építő, megújuló eljárások és segédeszközök által alkotott komplex tanítási módszerek tudományos igényű megalapozása, illetve a tudásátadás pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítását célzó kutatások gyakorlati megvalósítása. Éves pályázati keret összege 200 M Ft.

MTA által támogatott kutatócsoportok létesítése hazai felsőoktatási intézményekben és – alapító dokumentuma alapján az abban meghatározott területen – kutatási tevékenységet végző közgyűjteményben vagy közintézményben kiemelkedő kutatási eredményeket elért személyek által vezetendő tudományos műhelyek kialakítása és működésük támogatása, a kutatói és oktatói utánpótlás elősegítése, az MTA kutatóintézet-hálózata és a felsőoktatási intézmények közötti együttműködés erősítése, a kutatóintézet-hálózat kutatási profiljából hiányzó vagy azt kiegészítő, a magyar tudományos életben újdonságot jelentő témák művelése elsősorban a felfedező kutatások területén (néhány célzott téma megadásával) júliusától kb csoport támogatására kerül sor

MTA Lendület kutatócsoportok létrehozás Kiváló, nemzetközileg elismert külföldre szakadt kutatóink hazahívása, illetve az itthoniak itthon tartása Az MTA kutatóhálózatának és a hazai egyetemek megújítása az alábbiak által:  Új, eddig nem művelt kutatási témák meghonosítása az intézményekben  A befogadó intézmény részéről elvárás az intézményi hozzájárulás a program sikeréhez (ez jelenthet anyagi hozzájárulást, infrastrukturális, illetve emberi erőforrás átcsoportosítását a Lendület témákra)  Stratégiai kutatási programok megvalósítása  Kutatói témaváltás segítése (kutatók „átcsoportosítása” intézeteken belül kevésbé sikeres kutatási témákról)  Kutatócsoport-alapú intézeti modell/szerveződés megvalósítása  Intézeti infrastruktúra-fejlesztés lehetőségeinek bővítése 2015-től Célzott Lendület kutatócsoportok létrehozására is lehet pályázni

A Z MTA KUTATÓHÁLÓZATÁNAK FELÉPÍTÉSE Kutatóintézet-hálózat 10 kutatóközpont5 önálló jogállású kutatóintézet Lendület kutatócsoportok kutatóintézetekben 57egyetemeken 47 Támogatott kutatócsoportok egyetemeken és közgyűjteményekben

S ZEMÉLYI FELTÉTELEK BEN Kutatóközpontok, kutatóintézetek Átlaglétszám: 4086 fő Kutatói átlaglétszám:2476 fő Támogatott kutatócsoportok és egyetemi Lendület csoportok Átlaglétszám: 758 fő Kutatói átlaglétszám: 537 fő

A Z MTA KUTATÓINTÉZET - HÁLÓZAT HOZZÁJÁRULÁSA A FELSŐOKTATÁSHOZ (2013–2015) Viszonyítás 2014-hez (2015/2014) Felsőfokú oktatásban rendszeres tevékenységet végzők száma % Doktori iskolában oktatók száma % Doktori iskolai törzstagok száma ,7% Doktoriiskola-vezetők száma % Témavezetés PhD- disszertációknál ,1%

A FELSŐOKTATÁSBAN RÉSZTVEVŐ AKADÉMIAI KUTATÓINTÉZETI KUTATÓK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA TUDOMÁNYTERÜLETEK SZERINT

T ÁMOGATOTT KUTATÓCSOPORTOK ÉS EGYETEMI L ENDÜLET CSOPORTOK Viszonyítás hez (2015/2014) A támogatott kutatócsoportok száma89 100% A Lendület kutatócsoportok száma % A kutatócsoportokban dolgozó kutatók átlaglétszáma összesen % Tudományos publikációk száma % Ebből impaktfaktoros publikációk száma %

Az MTA támogatott kutatócsoport hálózata és az egyetemi Lendület kutatócsoportok száma (2015)

A L ENDÜLET PROGRAM AZ MTA BEN INDÍTOTT KIVÁLÓSÁGI PROGRAMJA A között alakult összesen 121 Lendület-kutatócsoportra fordított támogatási összeg (a 2016-ben induló 11 új kutatócsoport tervezett éves – kb. 400 MFt-nyi – ráfordítását is feltüntetve)

A évi 11 Lendület nyertest befogadó intézmények listája

KÖZÖTT A HAZAI EGYETEMEKEN ÖSSZESEN 53 L ENDÜLET - KUTATÓCSOPORT ALAKULT Lendület-kutatócsoportok száma a hazai egyetemeken

Ifjúsági Nemzetközi Konferencia Pályázat Az MTA az Ifjúsági Nemzetközi Konferencia Pályázat (INKP) kiírásával azoknak a fiatal kutatóknak kívánja a külföldi tudományos konferenciákon való aktív (egy- vagy első szerzős előadással vagy poszter-bemutatóval) részvételét támogatni, akik jelentős tudományos eredményeket értek el, és az MTA irányítása alatt álló intézményekben dolgoznak (támogatott kutatócsoportokban és Lendület csoportokban is). A minimálisan kiosztható összeg személyenként bruttó Ft. A maximális támogatás Európán belüli rendezvény esetén személyenként bruttó Ft, más kontinensen megtartott program esetén személyenként bruttó Ft. A pályázati keret összege évre Ft.

Ifjúsági Nemzetközi Konferencia Pályázat statisztikái

A 2013-ban indult MTA Posztdoktori pályázati program célja: Tudományos fokozatot szerzett kiváló fiatal kutatók számára lehetőséget biztosítson kutatómunka végzésére az MTA kutatóhálózatában (kutatóintézetek, támogatott kutatócsoportok és Lendület-csoportok) és a hazai egyetemeken a legjobb hazai tudományos műhelyekben (2014-től). Támogassa a kutatói mobilitást:  külföldi kutatók hazai kutatásokba való bevonását,  segítse a külföldről hazatérő fiatal kutatók bekapcsolódását a hazai kutatóhelyek munkájába. A támogatás 24 hónapra szólt, bruttó Ft/hó összegben.

A nyertes pályázatok száma befogadóhely szerint

MTA Prémium Posztdoktori Pályázat (1) (bíráltatása folyamatban) A legelismertebb külföldi és hazai egyetemek valamelyikén tudományos fokozatot szerzett, nemzetközi szinten is jelentős önálló eredményekkel és kimagasló színvonalú kutatási programmal rendelkező fiatal kutatók számára lehetőséget biztosítson kutatási programjaik megvalósítására a legjobb hazai tudományos műhelyekben; felkészülési lehetőséget nyújtson más kiválósági programokban való sikeres részvételre (pl. ERC, Lendület program); támogassa a fiatal kutatógeneráció mobilitását: külföldi kutatók hazai kutatásokba való bevonását és külföldről hazatérő fiatal kutatók bekapcsolódását a hazai kutatóhelyek munkájába. A pályázati keret összege évi 250 M Ft, amely fő támogatását teszi lehetővé.

MTA Benyújtott Prémium Posztdoktori Pályázat 2016 (2) ÁllampolgárságPhDBefogadó magyarkülföldi magya r külföldi MTA intézet Egyetem nő férfi MINDÖSSZESEN

Isabel és Alfred Bader művészettörténeti kutatási támogatás Dr. Alfred Bader, magyar gyökerekkel rendelkező kanadai kémikus, műgyűjtő, vállalattulajdonos, feleségével együtt évek óta támogatja fiatal közép-európai (cseh és osztrák) művészettörténészek kutatásait. Támogatását 2010-től a Magyar Tudományos Akadémiával közreműködve Magyarországra is kiterjesztette. A kutatási támogatás célja fiatal magyar művészettörténészek külföldi kutatásainak és tanulmányainak támogatása. A támogatott kutatási területek: elsősorban a XVII. századi európai festészet és rajzművészet történetének kutatása, de támogathatóak az európai reneszánsz és barokk művészet más témakörei is, valamint az e korok műalkotásaira irányuló műgyűjtéstörténet. A támogatás 24 hónapra szól, 2016-ban 2 pályázó részesíthető támogatásban.

Bolyai ösztöndíj A pályázat célja, hogy bármely tudományterület, illetve tudományág 45 évnél fiatalabb, PhD fokozattal rendelkező képviselőit támogassa tudományos munka megírásában vagy kutatási témában létrehozott alkotás elkészítésében, valamint az MTA doktora cím elnyerésére való felkészülésben. Bolyai Ösztöndíj Benyújtott pályázatok Ebből ELTE kutatók Arány11,7%10,7%10,0% Elnyert ösztöndíjak Ebből ELTE kutatók Arány11,2%9,0%12,0%

MTA doktori pályázat Az Akadémia Alapszabálya szerint az MTA doktora címet az Akadémia annak ítélheti oda, aki » tudományos fokozattal rendelkezik, » az általa művelt tudományszakot a tudományos fokozat megszerzése óta is eredeti tudományos eredményekkel gyarapította, » tudományszakának mértékadó hazai és nemzetközi tudományos körei előtt ismert és elismert, kiemelkedő tudományos kutatói munkásságot fejt ki, » tudományos eredményeit doktori műben foglalja össze.

MTA doktori pályázat MTA doktora cím óta összesen Elnyert címek száma Ebből ELTE kutatók Arány6,3%9,3%7,8%11,5%

Köszönöm a figyelmet!