A járműipar gazdasági jelentősége Lengyelországban Szabó Ildikó Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás Msc
A lengyel autógyártás korai időszaka A lengyel autóipar jelenlegi szereplői Külföldi működő tőke beruházások jellemzői Az autóipari beruházók legkedveltebb régiói Telepítési tényezők a legkedveltebb régiókban Autóipari foglalkoztatottság alakulása Az autóipari termelés és a regionális GDP alakulása A külkereskedelem jellemzői Autóipari klaszterek és K+F tevékenységek
Közép-Európa legmeghatározóbb gazdasági ágazata az autóipar Kiemelkedő Csehország, Magyarország, Lengyelország Rendszerváltás után óriási átalakulás, így volt ez Lengyelország esetében is Lengyelország az Európai Unió autóipari hálózatának erős részévé vált
Két hipotézist állítottam kutatásom során: ◦ A gépjárműiparnak nagy szerepe volt a rendszerváltás utáni gazdasági fellendülésben ◦ A német és cseh határ menti régiók vezetők az autóipari tőke befogadásában
FSO: ◦ Személyautó gyártó ◦ 1990-es évektől együttműködés a dél-koreai Daewoo- val ◦ Utolsó saját tervezésű modellt 2000-ben állították elő FSM: ◦ Személyautó gyártó ◦ Kiskapacitású kocsik előállítása ◦ es években olasz licencen alapult a gyártás ◦ 1990-től privatizáció, a FIAT kezébe került
Autosan: ◦ 1950-es évektől helyközi és távolsági buszok előállítása JELCZ: ◦ Buszgyártás, katonai célú gépjárművek gyártása ◦ Korai modelleknél francia licencet használtak FSC, FSR,STAR: ◦ Mezőgazdasági gépek, haszongépjárművek, katonai célú gépjárművek, teherautók készítése 1980: Termelési csúcs, darabszám 1980-as évek végétől visszaesés, 1991-ben már csak darabot bocsátottak ki Privatizáció az 1990-es évek elejétől, radikális változások
FIAT Poland: ◦ Személyautó gyártó ◦ 1920-as évek óta van jelen az országban ◦ Polski Fiat nevű autó gyártása FIAT licence alatt ◦ 1992: első külföldi autóipari befektető ◦ FSM cég átvétele ◦ Anyavállalat Tychyben, 17 gyár, 6 joint venture ◦ FIAT 500, 600, Panda és Ford Ka gyártása Volkswagen: ◦ 1993: első üzem megnyitása Poznanban ◦ Haszongépjárművek legnagyobb előállítója Lengyelországban ◦ Volkswagen Caddy, Caddy Maxi, Transporter gyártása
General Motors/Opel: ◦ Személyautó gyártó ◦ Székhelye Glivicében van ◦ Első beruházás 1998-ban ◦ 2007: egymilliomodik kocsi előállítása Lengyelországban FSO-Daewoo: ◦ Személyautó gyártó ◦ Az FSO hazai vállalat együttműködési kötelezettsége a Daewooval, óta ◦ Cél: a vállalat az EU platformexportőrévé váljon
Forrás: Saját szerkesztés, Malgorzata Jakubiak és Peter Kolesar: Car Industry in Slovakia című tanulmánya alapján A teljes gépkocsi kibocsátás 99 százalékát adják. Lengyelország Személyautó gyártók Fiat PolandTychy1992 Barna mezős beruházás VolkswagenPoznan1993Nincs adat Daewoo/ FSO Varsó1996 Barna mezős beruházás Opel/GMGliwice1998 Zöld mezős beruházás
Motor- és alkatrészgyártók: ◦ Volkswagen Motor Polska – Polkowice ◦ Toyota Motor Industries Poland – Jelcz- Laskowice, Walbrich ◦ Isuzu Motor Polska – Tychy ◦ FIAT-GM Powertrain – Bielsko-Biala Egyéb autóipari beszállítók: Mahle Polska, Eaton Automative, Robert Bosch, TRW stb. Összesen 645 vállalatot tartanak nyilván az országban!
Az FDI értéke a rendszerváltás időszaka utáni években még elenyésző, 1994-től emelkedik az értéke Lengyelország a 13. legvonzóbb befektetési célpont A befektetések 85%-a az Európai Unióból, azon belül Hollandiából, Németországból, Franciaországból, Luxemburgból, az integráción kívül pedig az Amerikai Egyesült Államokból érkezik FDI 20%-a az ipari ágazatokba irányul
Forrás: Saját számítás, Polish Information and Foreign Investment Agency, Stelmaszczyk Pawel: Doing Business in Poland, alapján
Óriási belső piac – 38 millió fő Alacsony munkabérek, az átlag órabér kevesebb mint 5 euró ( a leggazdagabb európai országokban euró) Jól képzett szakemberek jelenléte Üzleti partnerek megléte Regionális piacokhoz való hozzáférés A társasági nyereségadó 19 százalék Kormányzati támogatások Társasági nyereségadó alakulása Év Adó % Forrás: Wisniewski Anna (IWE): The impact of Foreign Direct Investment on Regional Development in Poland, 2010.
Slaskie (Szilézia) ◦ Felső-Szilézia tradicionális ipari vidéke ◦ Lengyelország legjelentősebb autóipari régiója ◦ Legalább 81 üzem működik a régióban ◦ Gliwice és Tychy fogadja a legtöbb beruházást Dolnoslaskie (Alsó-Szilézia) ◦ Fontos Wroclaw, Polkowice, Jelez ◦ Japán beruházók a régióban ◦ 46 üzem Wielkopolskie ◦ Poznan ◦ Krotoszyn és Ostrów Wielkopolski Malopolskie ◦ Grójec és Wyszkóv Mazowieckie ◦ a főváros, Varsó és környéke ◦ Varsóban található a lengyel vonatkozású autóipari cégek legnagyobb koncentrációja
Forrás: Janusz Bulinski: The Automative Industry in Poland, 2010.
Különleges gazdasági övezetek: ◦ Adókedvezmények ◦ Telkek vétele versenyképes áron ◦ Térítésmentes segítségnyújtás a beruházási ügyintézés során Infrastruktúra kiépültsége: ◦ Autópályák: Jelenleg 6 autópálya van, de még egyik sem készült el A4 és A2 autópálya a leghosszabb Forrás: Lengyel Köztársaság Nagykövetsége
Infrastruktúra kiépültsége: ◦ Vasúthálózat Leginkább a déli részeken van sűrű hálózat Leginkább Slaskie, Dolnoslaskie, Malopolskie, Swietokrzyskie régióban a legmegfelelőbb ◦ Repterek 11 nagyobb reptér van az országban Legtöbbjük a hazai és az európai közlekedésben vesz részt Forrás: Polish Information and Foreign Investment Agency (2008): Poland’s Infrastructure
Forrás: Saját ábra, General Education Online alapján
Év Teljes munkaerő millió fő 17,417,216,917,117,3 Teljes foglalkoztatottság millió fő 14,614,115,315,8 Autóipari foglalkoztatottság ezer fő 96,5108, ,6 Autóipari foglalkoztatottság az ipari foglalkoztatottak százalékában 3,1n.a. 4,54,6 Autóipari foglalkoztatottság a teljes foglalkoztatottság százalékában 0,660,770,880,891,04 Forrás: Saját számítás, Eurostat, UNCTAD, OECD adatok és Filip Skibinski (2010): Polish Automative Industry alapján
Forrás: Boleslaw Domanski, Robert Guzik, Krzysztof Gwosdz: The new spatial organization of automotive industry in Poland, Forrás: Saját ábra, UNIDO, Skibinski Filip (2010): Polish Automative Industry alapján
Cégméret (foglalkoztatot- tak számában) Lengyel tulajdonKülföldi tulajdonÖsszesen Cégek száma Foglalkoztatot -tak ezer fő Cégek száma Foglalkoztatot -tak ezer fő Cégek száma Foglalkoztatot- tak ezer fő 2000 és több12,81336, , ,62228,12532, ,14428,45636, ,13612,95719, ,67111,416025, ,3292,01047, ,8290,82295,6 Összesen39946, , ,1 Forrás: Domanski Boleslaw, Guzik Robert, Gwosdz Krzysztof (2006): The new spatial organization of automotive industry in Poland
Közép- és Kelet-Európa második legnagyobb gépjármű gyártója 2004-es EU-csatlakozás óta dinamikus növekedés (2008: darab) A legnagyobb kibocsátó a FIAT Poland Az autóipari kibocsátás fokozódása az országos, és egyben a regionális GDP növekedéséhez is erőteljesen hozzájárul
RégióGDP 2001 millió euró GDP 2008 millió euró Hozzájárulás az országos GDP-hez 2001 % Hozzájárulás az országos GDP-hez 2008 % Növekedés 2001=100% Mazowieckie44 500, ,32021,521,074,9 Malopolskie15 145, ,0957,47,177,5 Slaskie28 593, ,38513,213,567,6 Podlaskie5 205, ,6202,302,560,4 Wielkopolskie19 737, ,1329,29,369,9 Lubuskie4 941, ,5442,3 67,3 Dolnoslaskie16 308, ,7828,17,780,0 Opolskie4 817, ,4132,3 74,4 Forrás: Eurostat adatok alapján saját számítás
Év Export értéke millió euró Autóipari export értéke, millió euró Autóipari export aránya a teljes exporthoz képest 7,5%8,4%10,%414,4%14,7%15%15,%115,5% Forrás: Saját számítás, Polish Information and Foreign Investment Agency: Bulinski Janusz (2009): Automative Industry in Poland és Krakow Headquarters (2008): Polish Market Monitor tanulmány alapján
Wielkopolska Autóipari Klaszter Alsó-Szilézia Autóipari Klaszter Szilézia Autóipari Klaszter Forrás: Polish Information and Foreign Investment Agency: The automotive sector in Poland, 2008.
K+F központok: ◦ Volkswagen Poznan: speciális célú járművek ◦ Dräxelmeier Jelenia Góra: kábelek és vezetékek ◦ Wabco Wroclawban: pneumatikus fékrendszerek ◦ Remy Automotive Wroclawban: generátorok ◦ Faurencia Grójecben: fékrendszerek ◦ Valeo Skawina: motorhűtő rendszerek ◦ Tenneco Gliwice és Rybni városában: kipufogó rendszerek 20 nagy műszaki egyetem az országban, emellett számos más kutatási központ, ipari park, technológiai intézet Egyetemek és cégek közti együttműködés: ◦ A Sziléziai Műszaki Egyetem együttműködik a FIAT Polanddal ◦ A Poznani Műszaki Egyetem együttműködése Volkswagen Poznannal
Az ország kiváló gazdasági feltételekkel rendelkezik a külföldi befektetők számára Első hipotézisemet elfogadom, az ipari ágazatok közül a gépjárműiparban történetek a legnagyobb befektetések, mely több ezer új munkahelyet eredményezett A járműipar a teljes export 16%-át adja A folyamatos fejlődés termelésnövekedéshez, exportnövekedéshez, és ezáltal GDP növekedéshez vezetett Második hipotézisemet is elfogadom, tehát a tőke nagymértékben a német és cseh határ menti régiókat részesíti előnyben
ACEA, European Automobile Manufacturers Association: Country profiles – Poland, Letöltés ideje: március ACEA, European Automobile Manufacturers Association (2007): Automotive Industry in the New EU Member States, Poland - Largest domestic market, 2. oldal, Letöltés ideje: március ACEA, European Automobile Manufacturers Association (2008): The Automobile Industry Pocket Guide, 34. oldal, Letöltés ideje: április Domanski Boleslaw, Guzik Robert, Gwosdz Krzysztof (2006): The new spatial organization of automotive industry in Poland, 1-4. oldal, 16. oldal Europe Autoparts: Study on Business co-operation potential and opportunities in the sector of car components – Poland, 7. oldal, Letöltés ideje: április Eurostat, Letöltés ideje: május 1. General Education Online alapján, Letöltés ideje: április 14. Jakubiak Malgorzata és Kolesar Peter: Car Industry in Slovakia, Recent Developments and Impact on Growth, 5. oldal KPMG (2008): Automotive Momentum, Poland – a gateway to the European market, 1-2. oldal
KPMG (2006): Why Poland? Strengths and weaknesses of running a business in Poland, from the perspective of foreign investors, 15. oldal, Letöltés ideje: március 9. Krakow Headquarters (2008): Polish Market Monitor, 8. oldal Lengyel Köztársaság Nagykövetsége, etek_SSE.html, Letöltés ideje: április etek_SSE.html Népszava (1995): Feljövőben az autóipar a visegrádi országokban, oldal, 31. oldal OECD, Letöltés ideje: április 12. Palilz (2008): The Automotive Sector in Poland, Frost & Sullvian and the Polish Information and Foreign Investment Agency, 9. oldal, 13. oldal, Letöltés ideje: április 2. Polish Information and Foreign Investment Agency (2009): Automotive Industry in Poland, 6. oldal, 13. oldal Polish Information and Foreign Investment Agency, Janusz Bulinski (2010): The Automative Industry in Poland, 3-4. oldal, 8-9. oldal, 11. oldal, Letöltés ideje: március 9. Polish Information and Foreign Investor Agency: Labour Costs, Letöltés ideje: március Polish Information and Foreign Investment Agency (2008): Poland’s Infrastructure, 4. oldal, 9. oldal Polish Information and Foreign Investment Agency, Stelmaszczyk Pawel (2008): Doing Business in Poland, 4. oldal, 21. oldal
Polish Toledo, Letöltés ideje: március 29. UNCTAD, Inward and Outward foreign direct investment flows, annual, , Letöltés ideje: március UNCTAD, Total labour force and agriculture labour force, annual, , Letöltés ideje: április 2. UNCTAD, World Investment Prospects Survey , oldal, Letöltés ideje: március UNIDO, Skibinski Filip (2010): Polish Automative Industry, Present and Future, 5-6. oldal, 17. oldal, Letöltés ideje: április 3. Volkswagen Poznan honlapja, poznan.pl/wiadomosc_en?ph_main_content_start=show&ph_main_content_cmn_id=1218, Letöltés ideje: április 14. poznan.pl/wiadomosc_en?ph_main_content_start=show&ph_main_content_cmn_id=1218 Wisniewski Anna (IWE)(2010) The impact of Foreign Direct Investment on Regional Development in Poland, 10. oldal Zschiedrich Harald/Gajda Agata (2007): Regional disparities in Central East Europe as a result of FDI and cluster buildings: Experience from Poland, 11. oldal, 10. oldal, Letöltés ideje: március 22.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!