A járműipar gazdasági jelentősége Lengyelországban Szabó Ildikó Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás Msc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
Magyarországi jármű- és járműalkatrész-ipar, ezek szerveződései
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Az elveszett termelés az építőipar gondjairól. Forrás: eurostat.
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED projekt Regionális Fejlesztési és Koordinációs Testület.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
AZ ÚJONNAN IPAROSODÓ FEJLŐDŐ ORSZÁGOK
A Microsoft Windows Vista gazdasági hatásai Lehetőségek az ökoszisztéma számára Microsoft Innovációs Nap november 27. Komáromi Zoltán Ügyvezető igazgató.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Luxemburg, Málta,Hollandia
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az információs ipar teljesítménye Európai Unió, Magyarország, Amerikai Egyesült Államok.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
Kassa Kárpát-medencei gazdasági fórum Szolnok, május 16.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Peter Ch. Löschl ABA-Invest in Austria Budapest, October
Magyarország a globális világgazdaságban
Magyarország és Nagy-Britannia kereskedelmi kapcsolata – rövid áttekintés Arial, Tóth Vazul, elnök BCCH 2014 október 14.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
Az növénytermesztési ágazat kutatási és innovációs kilátásai között Research and innovation prospects of the crop production sector between
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Szabadkereskedelmi társulások
Szlovákia Regionális különbségei
A GDP alakulása Csehországban az elmúlt húsz évben Farkas Bertalan Péter Földrajz BSc október 7.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Franciaország – Magyarország Bilaterális gazdasági kapcsolatok Nikoletti Antal Helyettes Államtitkár NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM.
KKV-k külpiacra lépése és finanszírozási lehetőségeik *** A HITA szerepe a kereskedelemfejlesztésben Miskolc, november 13.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Magyar-román gazdasági kapcsolatok Bogár Ferenc gazdasági tanácsos.
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, október 14.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Road - Show BELGIUM. 10,6 millió lakos, km2 Új ország (1830), mini EU (7 kormány, 7 Parlament) 3 hivatalos nyelv plusz kommunikációra angol.
GKI Zrt., A gépipar kilátásai, fejlődése ban Budapest, május 23. GÉPIPARI ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG Némethné dr. Pál Katalin.
Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, május 4.
Magyar versenyképesség 2017
Lengyelország ipara.
„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
Az ipar szerepe a vidék átalakulásában a Visegrádi országokban
FELDOLGOZÓIPAR HELYZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI A DÉL-DUNÁNTÚLON
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

A járműipar gazdasági jelentősége Lengyelországban Szabó Ildikó Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás Msc

 A lengyel autógyártás korai időszaka  A lengyel autóipar jelenlegi szereplői  Külföldi működő tőke beruházások jellemzői  Az autóipari beruházók legkedveltebb régiói  Telepítési tényezők a legkedveltebb régiókban  Autóipari foglalkoztatottság alakulása  Az autóipari termelés és a regionális GDP alakulása  A külkereskedelem jellemzői  Autóipari klaszterek és K+F tevékenységek

 Közép-Európa legmeghatározóbb gazdasági ágazata az autóipar  Kiemelkedő Csehország, Magyarország, Lengyelország  Rendszerváltás után óriási átalakulás, így volt ez Lengyelország esetében is  Lengyelország az Európai Unió autóipari hálózatának erős részévé vált

 Két hipotézist állítottam kutatásom során: ◦ A gépjárműiparnak nagy szerepe volt a rendszerváltás utáni gazdasági fellendülésben ◦ A német és cseh határ menti régiók vezetők az autóipari tőke befogadásában

 FSO: ◦ Személyautó gyártó ◦ 1990-es évektől együttműködés a dél-koreai Daewoo- val ◦ Utolsó saját tervezésű modellt 2000-ben állították elő  FSM: ◦ Személyautó gyártó ◦ Kiskapacitású kocsik előállítása ◦ es években olasz licencen alapult a gyártás ◦ 1990-től privatizáció, a FIAT kezébe került

 Autosan: ◦ 1950-es évektől helyközi és távolsági buszok előállítása  JELCZ: ◦ Buszgyártás, katonai célú gépjárművek gyártása ◦ Korai modelleknél francia licencet használtak  FSC, FSR,STAR: ◦ Mezőgazdasági gépek, haszongépjárművek, katonai célú gépjárművek, teherautók készítése  1980: Termelési csúcs, darabszám  1980-as évek végétől visszaesés, 1991-ben már csak darabot bocsátottak ki  Privatizáció az 1990-es évek elejétől, radikális változások

 FIAT Poland: ◦ Személyautó gyártó ◦ 1920-as évek óta van jelen az országban ◦ Polski Fiat nevű autó gyártása FIAT licence alatt ◦ 1992: első külföldi autóipari befektető ◦ FSM cég átvétele ◦ Anyavállalat Tychyben, 17 gyár, 6 joint venture ◦ FIAT 500, 600, Panda és Ford Ka gyártása  Volkswagen: ◦ 1993: első üzem megnyitása Poznanban ◦ Haszongépjárművek legnagyobb előállítója Lengyelországban ◦ Volkswagen Caddy, Caddy Maxi, Transporter gyártása

 General Motors/Opel: ◦ Személyautó gyártó ◦ Székhelye Glivicében van ◦ Első beruházás 1998-ban ◦ 2007: egymilliomodik kocsi előállítása Lengyelországban  FSO-Daewoo: ◦ Személyautó gyártó ◦ Az FSO hazai vállalat együttműködési kötelezettsége a Daewooval, óta ◦ Cél: a vállalat az EU platformexportőrévé váljon

Forrás: Saját szerkesztés, Malgorzata Jakubiak és Peter Kolesar: Car Industry in Slovakia című tanulmánya alapján A teljes gépkocsi kibocsátás 99 százalékát adják. Lengyelország Személyautó gyártók Fiat PolandTychy1992 Barna mezős beruházás VolkswagenPoznan1993Nincs adat Daewoo/ FSO Varsó1996 Barna mezős beruházás Opel/GMGliwice1998 Zöld mezős beruházás

 Motor- és alkatrészgyártók: ◦ Volkswagen Motor Polska – Polkowice ◦ Toyota Motor Industries Poland – Jelcz- Laskowice, Walbrich ◦ Isuzu Motor Polska – Tychy ◦ FIAT-GM Powertrain – Bielsko-Biala  Egyéb autóipari beszállítók: Mahle Polska, Eaton Automative, Robert Bosch, TRW stb.  Összesen 645 vállalatot tartanak nyilván az országban!

 Az FDI értéke a rendszerváltás időszaka utáni években még elenyésző, 1994-től emelkedik az értéke  Lengyelország a 13. legvonzóbb befektetési célpont  A befektetések 85%-a az Európai Unióból, azon belül Hollandiából, Németországból, Franciaországból, Luxemburgból, az integráción kívül pedig az Amerikai Egyesült Államokból érkezik  FDI 20%-a az ipari ágazatokba irányul

Forrás: Saját számítás, Polish Information and Foreign Investment Agency, Stelmaszczyk Pawel: Doing Business in Poland, alapján

 Óriási belső piac – 38 millió fő  Alacsony munkabérek, az átlag órabér kevesebb mint 5 euró ( a leggazdagabb európai országokban euró)  Jól képzett szakemberek jelenléte  Üzleti partnerek megléte  Regionális piacokhoz való hozzáférés  A társasági nyereségadó 19 százalék  Kormányzati támogatások Társasági nyereségadó alakulása Év Adó % Forrás: Wisniewski Anna (IWE): The impact of Foreign Direct Investment on Regional Development in Poland, 2010.

 Slaskie (Szilézia) ◦ Felső-Szilézia tradicionális ipari vidéke ◦ Lengyelország legjelentősebb autóipari régiója ◦ Legalább 81 üzem működik a régióban ◦ Gliwice és Tychy fogadja a legtöbb beruházást  Dolnoslaskie (Alsó-Szilézia) ◦ Fontos Wroclaw, Polkowice, Jelez ◦ Japán beruházók a régióban ◦ 46 üzem  Wielkopolskie ◦ Poznan ◦ Krotoszyn és Ostrów Wielkopolski  Malopolskie ◦ Grójec és Wyszkóv  Mazowieckie ◦ a főváros, Varsó és környéke ◦ Varsóban található a lengyel vonatkozású autóipari cégek legnagyobb koncentrációja

Forrás: Janusz Bulinski: The Automative Industry in Poland, 2010.

 Különleges gazdasági övezetek: ◦ Adókedvezmények ◦ Telkek vétele versenyképes áron ◦ Térítésmentes segítségnyújtás a beruházási ügyintézés során  Infrastruktúra kiépültsége: ◦ Autópályák:  Jelenleg 6 autópálya van, de még egyik sem készült el  A4 és A2 autópálya a leghosszabb Forrás: Lengyel Köztársaság Nagykövetsége

 Infrastruktúra kiépültsége: ◦ Vasúthálózat  Leginkább a déli részeken van sűrű hálózat  Leginkább Slaskie, Dolnoslaskie, Malopolskie, Swietokrzyskie régióban a legmegfelelőbb ◦ Repterek  11 nagyobb reptér van az országban  Legtöbbjük a hazai és az európai közlekedésben vesz részt Forrás: Polish Information and Foreign Investment Agency (2008): Poland’s Infrastructure

Forrás: Saját ábra, General Education Online alapján

Év Teljes munkaerő millió fő 17,417,216,917,117,3 Teljes foglalkoztatottság millió fő 14,614,115,315,8 Autóipari foglalkoztatottság ezer fő 96,5108, ,6 Autóipari foglalkoztatottság az ipari foglalkoztatottak százalékában 3,1n.a. 4,54,6 Autóipari foglalkoztatottság a teljes foglalkoztatottság százalékában 0,660,770,880,891,04 Forrás: Saját számítás, Eurostat, UNCTAD, OECD adatok és Filip Skibinski (2010): Polish Automative Industry alapján

Forrás: Boleslaw Domanski, Robert Guzik, Krzysztof Gwosdz: The new spatial organization of automotive industry in Poland, Forrás: Saját ábra, UNIDO, Skibinski Filip (2010): Polish Automative Industry alapján

Cégméret (foglalkoztatot- tak számában) Lengyel tulajdonKülföldi tulajdonÖsszesen Cégek száma Foglalkoztatot -tak ezer fő Cégek száma Foglalkoztatot -tak ezer fő Cégek száma Foglalkoztatot- tak ezer fő 2000 és több12,81336, , ,62228,12532, ,14428,45636, ,13612,95719, ,67111,416025, ,3292,01047, ,8290,82295,6 Összesen39946, , ,1 Forrás: Domanski Boleslaw, Guzik Robert, Gwosdz Krzysztof (2006): The new spatial organization of automotive industry in Poland

 Közép- és Kelet-Európa második legnagyobb gépjármű gyártója  2004-es EU-csatlakozás óta dinamikus növekedés (2008: darab)  A legnagyobb kibocsátó a FIAT Poland  Az autóipari kibocsátás fokozódása az országos, és egyben a regionális GDP növekedéséhez is erőteljesen hozzájárul

RégióGDP 2001 millió euró GDP 2008 millió euró Hozzájárulás az országos GDP-hez 2001 % Hozzájárulás az országos GDP-hez 2008 % Növekedés 2001=100% Mazowieckie44 500, ,32021,521,074,9 Malopolskie15 145, ,0957,47,177,5 Slaskie28 593, ,38513,213,567,6 Podlaskie5 205, ,6202,302,560,4 Wielkopolskie19 737, ,1329,29,369,9 Lubuskie4 941, ,5442,3 67,3 Dolnoslaskie16 308, ,7828,17,780,0 Opolskie4 817, ,4132,3 74,4 Forrás: Eurostat adatok alapján saját számítás

Év Export értéke millió euró Autóipari export értéke, millió euró Autóipari export aránya a teljes exporthoz képest 7,5%8,4%10,%414,4%14,7%15%15,%115,5% Forrás: Saját számítás, Polish Information and Foreign Investment Agency: Bulinski Janusz (2009): Automative Industry in Poland és Krakow Headquarters (2008): Polish Market Monitor tanulmány alapján

Wielkopolska Autóipari Klaszter Alsó-Szilézia Autóipari Klaszter Szilézia Autóipari Klaszter Forrás: Polish Information and Foreign Investment Agency: The automotive sector in Poland, 2008.

 K+F központok: ◦ Volkswagen Poznan: speciális célú járművek ◦ Dräxelmeier Jelenia Góra: kábelek és vezetékek ◦ Wabco Wroclawban: pneumatikus fékrendszerek ◦ Remy Automotive Wroclawban: generátorok ◦ Faurencia Grójecben: fékrendszerek ◦ Valeo Skawina: motorhűtő rendszerek ◦ Tenneco Gliwice és Rybni városában: kipufogó rendszerek  20 nagy műszaki egyetem az országban, emellett számos más kutatási központ, ipari park, technológiai intézet  Egyetemek és cégek közti együttműködés: ◦ A Sziléziai Műszaki Egyetem együttműködik a FIAT Polanddal ◦ A Poznani Műszaki Egyetem együttműködése Volkswagen Poznannal

 Az ország kiváló gazdasági feltételekkel rendelkezik a külföldi befektetők számára  Első hipotézisemet elfogadom, az ipari ágazatok közül a gépjárműiparban történetek a legnagyobb befektetések, mely több ezer új munkahelyet eredményezett  A járműipar a teljes export 16%-át adja  A folyamatos fejlődés termelésnövekedéshez, exportnövekedéshez, és ezáltal GDP növekedéshez vezetett  Második hipotézisemet is elfogadom, tehát a tőke nagymértékben a német és cseh határ menti régiókat részesíti előnyben

 ACEA, European Automobile Manufacturers Association: Country profiles – Poland, Letöltés ideje: március  ACEA, European Automobile Manufacturers Association (2007): Automotive Industry in the New EU Member States, Poland - Largest domestic market, 2. oldal, Letöltés ideje: március  ACEA, European Automobile Manufacturers Association (2008): The Automobile Industry Pocket Guide, 34. oldal, Letöltés ideje: április  Domanski Boleslaw, Guzik Robert, Gwosdz Krzysztof (2006): The new spatial organization of automotive industry in Poland, 1-4. oldal, 16. oldal  Europe Autoparts: Study on Business co-operation potential and opportunities in the sector of car components – Poland, 7. oldal, Letöltés ideje: április  Eurostat, Letöltés ideje: május 1.  General Education Online alapján, Letöltés ideje: április 14.  Jakubiak Malgorzata és Kolesar Peter: Car Industry in Slovakia, Recent Developments and Impact on Growth, 5. oldal  KPMG (2008): Automotive Momentum, Poland – a gateway to the European market, 1-2. oldal

 KPMG (2006): Why Poland? Strengths and weaknesses of running a business in Poland, from the perspective of foreign investors, 15. oldal, Letöltés ideje: március 9.  Krakow Headquarters (2008): Polish Market Monitor, 8. oldal  Lengyel Köztársaság Nagykövetsége, etek_SSE.html, Letöltés ideje: április etek_SSE.html  Népszava (1995): Feljövőben az autóipar a visegrádi országokban, oldal, 31. oldal  OECD, Letöltés ideje: április 12.  Palilz (2008): The Automotive Sector in Poland, Frost & Sullvian and the Polish Information and Foreign Investment Agency, 9. oldal, 13. oldal, Letöltés ideje: április 2.  Polish Information and Foreign Investment Agency (2009): Automotive Industry in Poland, 6. oldal, 13. oldal  Polish Information and Foreign Investment Agency, Janusz Bulinski (2010): The Automative Industry in Poland, 3-4. oldal, 8-9. oldal, 11. oldal, Letöltés ideje: március 9.  Polish Information and Foreign Investor Agency: Labour Costs, Letöltés ideje: március  Polish Information and Foreign Investment Agency (2008): Poland’s Infrastructure, 4. oldal, 9. oldal  Polish Information and Foreign Investment Agency, Stelmaszczyk Pawel (2008): Doing Business in Poland, 4. oldal, 21. oldal

 Polish Toledo, Letöltés ideje: március 29.  UNCTAD, Inward and Outward foreign direct investment flows, annual, , Letöltés ideje: március  UNCTAD, Total labour force and agriculture labour force, annual, , Letöltés ideje: április 2.  UNCTAD, World Investment Prospects Survey , oldal, Letöltés ideje: március  UNIDO, Skibinski Filip (2010): Polish Automative Industry, Present and Future, 5-6. oldal, 17. oldal, Letöltés ideje: április 3.  Volkswagen Poznan honlapja, poznan.pl/wiadomosc_en?ph_main_content_start=show&ph_main_content_cmn_id=1218, Letöltés ideje: április 14. poznan.pl/wiadomosc_en?ph_main_content_start=show&ph_main_content_cmn_id=1218  Wisniewski Anna (IWE)(2010) The impact of Foreign Direct Investment on Regional Development in Poland, 10. oldal  Zschiedrich Harald/Gajda Agata (2007): Regional disparities in Central East Europe as a result of FDI and cluster buildings: Experience from Poland, 11. oldal, 10. oldal, Letöltés ideje: március 22.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!