A legegyszerűbb, sokszor használható menedzsment elemzési módszerek: -Erőtér/Gyengeség-Erősség -SWOT -TIPHIB -ötletroham (brainstorming) -5W + 1H/2H -5S.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Advertisements

LEAN management és a szakszervezetek Budapest, VP/2011/003/0133 Information & Consultation – LEAN Principles in Manufacturing.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Losontzi István Többcélú Közoktatási Intézmény
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
TÁMOP /A
Versenyelemzés 8.fejezet.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
PROJECT MENEDZSMENT.
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Stratégiai tervezés.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
R.U.M. Testing KftAGY 5. Szakmai Szeminárium Vállalkozói anyagvizsgálat a szolgáltatói oldalról avagy Megrendelők a Vizsgálólaboratórium szemszögéből.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
„ Megváltozott munkaképességű munkavállalók –
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”

2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Minőségmenedzsment GYAKORLAT1. dr. SZ abó G ábor CS aba.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
A magánbiztonsági szektor megérett a változásra, problémáink kulcsa a kezünkben van.
1 Budai Attila Költséghatékony e-learning képzés Tananyag és támogatás új ILIAS felhasználók számára Vitaindító előadás 8. Nemzetközi ILIAS Konferencia.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Az üzletek operatív működtetése
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémafeltárás technikái
Minőségmenedzsment módszerek GYAKORLAT1./SZGCS
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan alapvető elemzési módszerek1.
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Ágazatközi szakmai találkozók
Erősségek gyengeségek.
Készítette: Farkasné Veres Edina
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

A legegyszerűbb, sokszor használható menedzsment elemzési módszerek: -Erőtér/Gyengeség-Erősség -SWOT -TIPHIB -ötletroham (brainstorming) -5W + 1H/2H -5S

ERŐTÉR ELEMZÉS CÉL: a befolyásoló körülmények/hatások felmérése; gyengeségeink-erősségeink megismerése Módszer: az erősségek-gyengeségek/ előnyök- hátrányok felmérése, szembeállítása

Használd ki, támaszkodj jobban ERŐSSÉGEIDRE! Csökkentsd, szüntesd meg GYENGESÉGEIDET!

ERŐSSÉG - az oktatási intézmény ismert és elismert, - a kiadott oklevelet széles körben preferálják a munkaadók, - nagy tapasztalatú oktatók tartják az előadásokat, - a tantárgyak tág ismereteket adnak az adott témakörben, - az oktatók gyakorlati ismereteiket és tapasztalataikat átadják a hallgatóknak, - a MTI szervezetten működik az adminisztratív ügyekben is, - jók az oktatás környezeti feltételei, infrastruktúrája, - kedvező az intézmény földrajzi elhelyezkedése, könnyen megközelíthető. GYENGESÉG - az előadási napok munkanapokon vannak, - nem szakmérnöki képzési forma, - nem kreditrendszerű képzés, - a képzés nem ÁFA mentes, így jelentős többlet terhet jelenthet a résztvevőknek, - relatív magas képzési díj, -a résztvevő hallgatók végzettsége igen eltérő lehet, -nincs minden tantárgyból elektronikus tananyag.

kiegészítése: SWOT analízis CÉL: a befolyásoló körülmények/hatások felmérése; gyengeségeink-erősségeink, lehetőségeink-veszélyeink megismerése Módszer: az erősségek-gyengeségek-lehetőségek- veszélyek felmérése, szembeállítása

O = Opportunities LEHETŐSÉG W = Weaknesses GYENGESÉG T = Threats FENYEGETÉS/ VESZÉLY S = Strength ERŐSSÉG SWOT analízis

ERŐSSÉG - az oktatási intézmény ismert és elismert, - a kiadott oklevelet széles körben preferálják a munkaadók, - nagy tapasztalatú oktatók tartják az előadásokat, - a tantárgyak tág ismereteket adnak az adott témakörben, - az oktatók gyakorlati ismereteiket és tapasztalataikat átadják a hallgatóknak, - a MTI szervezetten működik az adminisztratív ügyekben is, - jók az oktatás környezeti feltételei, infrastruktúrája, - kedvező az intézmény földrajzi elhelyezkedése, könnyen megközelíthető. LEHETŐSÉG - távoktatási forma bevezetése (vidékiekre gondolva), - szakmaspecifikus (autóipari, gépész, építész, stb) képzések indítása, - több fokozatú képzés, több tantárggyal, hosszabb képzési idővel, - a végzettek részére rövid (3-5 napos) ismeretbővítő képzések létrehozása, - elektronikus tananyag összeállítása, kiadása, - igény esetén kihelyezett képzések megtartása, - intenzívebb reklám tevékenység a vállalati, vállalkozói körben. GYENGESÉG - az előadási napok munkanapokon vannak, - nem szakmérnöki képzési forma, - nem kreditrendszerű képzés, - a képzés nem ÁFA mentes, így jelentős többlet terhet jelenthet a résztvevőknek, - relatív magas képzési díj, -a résztvevő hallgatók végzettsége igen eltérő lehet, -nincs minden tantárgyból elektronikus tananyag. FENYEGETÉS/VESZÉLY - a vállalkozások minőségszemléletének negatív változása, - a felnőttképzés csökkenő állami preferálása, támogatása, - a felsőoktatás bizonytalan gazdasági és politikai helyzete, - más oktatási intézmények indítanak ilyen, vagy hasonló képzést (új belépők), - a fizetőképes kereslet csökkenése, -a túl sok kiadott oklevél elértéktelenítheti a végzettség jelenlegi presztízsét.

TIP ikus HIB aforrás a lehetséges hibákról nincs adatunk, információnk, tapasztalatunk. EZÉRT: egy jól felkészült, komplex, heterogén összetételű team tipikus hibákat határoz meg tapasztalati, szubjektív alapon

TIPIKUS HIBÁK a Cég oldaláról az alvállalkozók oldaláról a megrendelők oldaláról C1.= a munkatársak felkészültségének hiányosságai A1.= nincs megfelelő kapacitás M1.= a megrendelés késedelmes leadása C2.= belső információhiány A2= információhiány M2.= nem megfelelő tájékoztatás a Cég oldaláról C3.= nem kellő időben történő tájékoztatás a megrendelő és a fuvarozó felé A3.= a „technológiai” terv hiányosságai M3.= nem megfelelő tájékoztatás, információ a Cég felé C4.= a munkavégzés feltételei biztosításának hiányosságai A4.= egyes alvállalkozók motivációhiánya M4.= az ajánlat és feltételeinek nem körültekintő áttanulmányozása C5.= a munkatársak motivációs hiányosságai A5.= a konkrét „technológiai” terv hiányosságai M5.= nem korrekt fizetési gyakorlat C6.= az új telephely megnyitásához kapcsolódó megrendelői attitűdök nem kielégítő feltérképezése A6.= egyes alvállalkozók informatikai, és/vagy szervezési hiányosságai

A problémafeltárás technikái CÉL: új helyzetek, új problémák újszerű, hatékony megoldása csoportos kreativitás, team jellegű, innovatív munkavégzés keretében

a problémafeltárás lépései általában: 1. a probléma megfogalmazása, szűkítése 2. a módszerek megválasztása 3. a munkavégzés előkészítése 4. az ötletek, javaslatok gyűjtése, rendezése 5. a megoldás(ok), javaslat(ok) kidolgozása

az ötletroham jellemzői: kötetlen, gyors, hatékony, interaktív nem eléggé elmélyült a résztvevők egyidőben, egy helyen kell legyenek nem mindig rendezi az ötleteket torkollhat értelmetlen vitákba

az ötletroham lépései: a szabályok ismertetése, megbeszélése az ötletek, javaslatok gyűjtése az ötletek javaslatok rendezése, súlyozása, csoportosítása (nem minden esetben !!)

5W+1H (egy- és többdimenziós) W HY= miért? H OW =hogyan?

OKOZAT 4.MIÉRT?2. MIÉRT?5. MIÉRT?3. MIÉRT?1. MIÉRT? egydimenziós 5W + 1H HOGYAN ?

a beszállítók nem tudják a hi.-ket tartani 4. MIÉRT? 2. MIÉRT? 5. MIÉRT? 3. MIÉRT? 1. MIÉRT? 5W + 1H megnőtt a soronkívüli lehívás ingadoznak a lehívások ingadozás a termelésben nem tudjuk ! sok állás a soron

HOW = hogyan? 3.Where= hol? 1. What= mit? 2. Why= miért? 4. When= mikor? 5. Who= ki? többdimenziós 5W + 1H

3. hol?= Napsugár tér/buszford. 1. mit?= egy kulturált, komplex közösségi teret alakítunk ki 2. miért?= rendezvények, piacok 4. mikor?= márc.1-júli ki?= Tormal/Polgi+csapat településfejlesztési projekt: 1./2012.: FŐTÉR Hogyan? 1. látványterv: ICM/gabibá döntés: /csapat 2. Kiviteli terv: ICM/takjózsi döntés: /csapat 3. előkészítés: Tormbőcsapat 4. kivitelezés: ICM/gabibá 5. utómunkák: Tormbőcsapat.

PROBLÉMA/PROJEKT 2.W HEN -MIKOR? 3.W HERE -HOL? 1.W HY -MIÉRT? 5W + 2H 4.W HAT -MIT? 5.W HO -KI? H ow?- Ho- gyan? H ow- many?- mennyi?

Az 5S program (a k ö r n y e z e t m i n ő s é g e): A minőség magában foglalja a munkavégzés és a munkakultúra minőségét is. Az 5S program célja a munkakörnyezet alkalmassá tétele a minőségi munkára illetve a minőség biztosítására. 1. S e i r i = szelektálás 2. S e i t o n = helyes elrendezés 3. S e i r o = rendben tartás, takarítás 4. S e i k e t s u = az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. S h i t s u k e = fegyelmezett magatartás, jó morál (6. Shukan = megszokás(sá válás) !)

Five-S/5S (5 Pillars of the Visual Workplace) 5S is a way of doing things that eliminates waste and reduces errors, defects, and injuries. 1. S e i r i/Sort= Organisation: sort useful from useless 2. S e i t o n/Store= Neatness: everything in its place 3. S e i r o/Shine= Cleaning: workplace and equipment clean 4. S e i k e t s u/Standardize= Standardization: select the best practice 5. S h i t s u k e/Sustain= Discipline: make sure rules are followed

5S: egy jellegzetes esetpélda 1. szelektálás: a régi festékporokat kivinni; a merítő kádakat átrakni a másik csarnokba; a görgősort hátrább vinni a festékszóró végével egyvonalba; a raklapokat, rekeszeket, átvinni a raktár-részbe; a csarnokban tárolt összes, nem a felületelőkészítéshez és festékszóráshoz használt segédanyagokat máshol elhelyezni; a csarnok négy sarkát és végeit kiűríteni a nem oda való dolgoktól; a dolgozói pihenő-étkező sarkot máshol kialakítani. 2. helyes elrendezés: a felületelőkészítőt a megüresedett déli csarnokrészbe keresztirányban elhelyezni; a hátsó bejáratnál, a felületelőkészítő és a szóró között és mellett a tároló területeket kialakítani; a görgősort a szóró végével egyvonalba helyezni közvetlen a nyugati csarnokrészbe; a készárú és görgőző, valamint segédanyag tárolókat kialakítani a sorok mellett. 3. rendben tartás, takarítás: a műszakok végén az új alapterület kialakítást mindig rendben átadni (utolsó 30 perc); a takarító brigád és a munkatársak tartsák és tartassák be ezt a rendet! 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása: az 5S auditok beindítása; a munkatársi javaslatok gyűjtése a CIP ládában; az 5S auditok és a javaslatok folyamatos, közös kiértékelése; a motiválási rendszer kidolgozása és bevezetése. Csak kis odafigyelés kell mindannyiunktól, hogy ez így maradjon, sőt javuljon! 5. fegyelmezett magatartás, jó morál: a teljes munkatársi körben megértetni, hogy ennek a rendnek a fenntartása a megrendelők felé a mi munkánk „tükre”; a rend, a jó munkahelyi közérzet, környezet „fél” minőség; a rendezett munkahely a vevők, megrendelők felé kitűnő „első benyomás”. Most már csak az „elsőre jót!” kell betartanunk, de ehhez már van munkahelyi háttér.

A Berry-féle meghatározóKonkrét értelmezése/tartalma az adott esetben 1. Megbízhatóság: a teljesítmény állandó, és az ügyfél/vevő bizalmát biztosító szintje. „Elsőre megfelelőt!”. Az ígéretek betartása; pontosság. 2. Alkalmazkodóképesség: a munkatársak hajlandósága, készsége a szolgáltatás nyújtására 3. Hozzáértés: a szolgáltatás nyújtásához szükséges jártasságok és tudás birtoklása 4. Hozzáférhetőség: megközelítés és könnyű elérhetőség. Elfogadható működési időtartam 5. Udvariasság: a vevővel kapcsolatba kerülő munkatársak viselkedése, barátságossága 6. Kommunikáció: figyelés a vevő szavára, a vevő számára érthető információ-kommunikáció 7. Hitelesség: becsületesség, szavahihetőség, tisztesség; a cég hírneve; a személyzet személyes tulajdonságai 8. Biztonság: minden kockázattól, veszélytől mentesség; fizikai-, pénzügyi biztonság, diszkréció 9. A vevő megértése: igyekezet a vevő elvárásainak, különleges igényeinek megértésére, megismerésére 10. Kézzel fogható tényezők: a szolgáltatás, a helyszín, a személyzet „képe”; más vevők jelenléte

ERŐSSÉG LEHETŐSÉG GYENGESÉG FENYEGETÉS/VESZÉLY