„ A falusi turizmus fejlesztésének új perspektívái” Prof. Dr.Hanusz Árpád egyetemi tanár Nyíregyházi Főiskola Szatmárnémeti, szept
Témáim I. Élmény, élménykorszak, Élménygazdaság II. Falusi turizmus néhány tapasztalata III. Falusi turizmus, mint a vidékfejlesztés eszköze
Élménykorszakban élünk A mai társadalom – élménykereső, élményhajszoló – Élmény minden kilométerkőnél! „Élménybombák” minden irányból! Az élményért a vásárló hajlandó többet, sokkal többet fizetni!
A turizmus esszenciája- az ÉLMÉNY! Hagyományos turisztikai termék definíció! Megfoghatatlan, emléket veszünk!!! ??? Turizmus esszenciája – az ÉLMÉNY!!! Az élmény a TŰZ, az emlék már csak PARÁZS és HAMU!!! Mit akar a turista - tüzet vagy hamut? Turizmus értelme – átalakult turista
Az élmény Élmény – különféle hatások révén kialakuló új, a hétköznapitól eltérő, felfokozott testi, lelki, szellemi állapot – Nagy jelentőséggel bír az egyén számára Hatása rövidebb, hosszabb - akár a sírig? Hányféle élmény van? Élménytipológia?
Élménygazdaság Élménygazdaság elkülönül a szolgáltatás gazdaságtól Új gazdasági kínálat és a gazdasági növekedés új lehetősége Élménygazdaságban a vendég,a vásárló van reflektorfényben, ő a főszereplő, az ő aktív tevékenységével, bevonásával folyik a gyártás, szolgáltatás úgy, hogy az számára emlékezetes élményt teremtsen.
Polgár Pincészet – nem bort hanem élményt ad el Borászat – Minőségi bor, díjak Panzió Gasztronómia, vendéglátás Borkurzus Vevői hálózat - Bortrezor
Polgár Pincészet – nem bort hanem élményt ad el Konferenciák Kultúra – Bor – Gasztronómia Családi ünnepek, események Hagyományos farm, őshonos állatok, lovaglás Tudományos kísérletek - Antioxidáns
Magyar tapasztalatok I. Már mindenütt jelen van a magyar régiónkban is – spontánul vagy tervezetten, menedzselten Beépült a turizmus általános kínálatába, vidék- és területfejlesztési politikákba Falusi turizmusban már van egy versenyképes élcsapat A kínálat heterogén – formában, méretben 2 ágyastól, 20 ágyig, farm, camping, hotel, kézművesség, vendégasztal stb.
Magyar tapasztalatok II. Az árak Magyarországon kevésbé differenciálnak és még messze elmaradnak a nyugat európai áraktól.
A személyes kapcsolat varázsa A házigazdák a legkevésbé mutatják meg magukat a vendégnek – Pedig - a falusi turizmus egyik legnagyobb vonzereje a személyes kapcsolat vendég és vendéglátó között
Magyar tapasztalatok III. A legújabb technológiák még csak néhány helyen elérhetők Internet, WIFI,
Magyar tapasztalatok IV. A kínálat bemutatása nem eléggé átgondolt, esetenként közhelyes, sablonos – érintetlen természet, a vidék nyugalma stb. Az élménytartalom a nincs kiemelve, megjelenítve – helyette ‘kvázi leltár’, ‘szolgáltatások’ felsorolása A helyszín megtalálása, a vendég útbaigazítása - térképes segítséggel - már sok helyen nagyon kifinomult
Magyar tapasztalatok V. Oktatási tapasztalataim szerint: Sokan tervezik, hogy belevágnak, mégis kevesen indítanak vállalkozást. (becslésem 5-7-ből 1 kezdi el). A képzések egy része nem jól célzott, nem találja meg jól a potenciális vendégfogadókat - Az EU fejlesztési forrásokból a „kicsik” saját forrás híján kizáródnak A kezdő vendéglátó sok helyen „magára marad” A háttérintézmények különbözősége, vagy hiánya
Hiányaink Nincsenek megbízható számításaink, kalkulációink Keveset tudunk: – a vendég-vendéglátó kapcsolatról –vendégek élményéről A tematikus kínálat kialakítása elkezdődött de még az elején tart, néhány forma pl. ökoturizmus, borturizmus előrébb tart, mint a többi
Sokszínű vidéki élménygazdaságot! Ne feledjük, már az élménygazdaság korszakában élünk!!! A falusi turizmus középpontjában az élmények állnak? Két kis példa: Munka a farmon – Hol az emlékezetes élmény? A tulajdonos: kovács - művész - meg lehet nézni a ház körül kiállított munkáit
Konklúzió Falusi Turizmusnak is váltania kell!!! Ne csak szolgáltatás legyen – hanem emlékezetes vidéki élmény! VIDÉKI ÉLMÉNYGAZDASÁG!!!
És az Önök élményei…? Maradjunk kapcsolatban! Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!