A kétszintű érettségi. Középszint Írásbeli : 180 perc, 90 pont Szóbeli : 10-15 perc, 60 pont A vizsga részei: –Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ INFORMATIKA VIZSGA LEÍRÁSA KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA Nyomtatható változat.
Advertisements

Egy kreatív tanulási eszköz
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A 2005-ös új történelem érettségi
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
~ 1970: Világnézetünk alapjai a középiskolában.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Az írásbeli feladatok értékelése
Megértési értelmezési folyamatok
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Informatika Reményi Zoltán
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
A belügyi rendészeti ismeretek vizsgatárgy
A kétszintű biológia érettségi vizsgáról
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Gazdasági ismeretek.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
A válaszadók > május-június október-november
Közoktatás-értékelési Programok Főosztálya
Tájékoztató az érettségi vizsga menetéről 2011/2012. tanév.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
A SZAKDOLGOZAT.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Kompetencia alapú oktatás
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Kétszintű érettségi.
Közgazdaság szakmacsoport
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Gyártsunk feladatot Fazekas Krisztián színvonalasan.
Érettségi esszék középszinten
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
BEVEZETÉS A TÖRTÉNELEMBE
Be kell hozni a meglévő előrehozott érettségiről a törzslapkivonatot.
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / A TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEINEK VÁLTOZTATÁSI JAVASLATAI.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Biológia érettségi - középszint -. ● A vizsga szerkezete ● Az írásbeli felépítése ● Az írásbeli értékelése ● Az írásbeli pontátváltása ● Az írásbelin.
Vizsgaszabályzat ismertetése A vizsga ideje  május (csütörtök-péntek)  Azokon a napokon a tanulóknak nincs órarend szerinti tanítás.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Érettségi élő idegen nyelv
Szülői értekezlet
Kétszintű érettségi.
SPORTTÖRTÉNET.
Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam Szóbeli feladatsor témaköreinek áttekintése, tipikus feladatok megoldásának.
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ Soproni Szakképzési Centrum
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Aktuális érettségi időszak: május 06 – június 28.
Záróvizsga IBS.
Előadás másolata:

A kétszintű érettségi

Középszint Írásbeli : 180 perc, 90 pont Szóbeli : perc, 60 pont A vizsga részei: –Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok (teszt) –Szöveges feladatok megoldása (esszé) –Szóbeli vizsga

Az írásbeli vizsga Központilag összeállított feladatlap Atlasz és Helyesírási tanácsadó használható Az érettségi vizsgakövetelményeken alapuló feladatok lehetnek csak 60% magyar, 40% egyetemes 50% XIX., XX. századi, 50% az ókor, középkor, újkor együtt

Feladattípusok I.: rövid válasz Információkeresés források alapján Forrás alapján egyszerű következtetés levonása Többféle forrásból (képi, szöveges, diagram) származó információk összevetése Fogalmak azonosítása, korhoz, vagy államhoz rendelése Térképekről információk gyűjtése Helyszínek azonosítása atlasz segítségével Célok és következmények megkülönböztetése Ok-okozati különbségek felismerése, megkülönböztetése Következmények megfogalmazása A két utolsó feladat társadalomismeret tananyaghoz kötődik

Mintafeladatok (teszt)

Feladattípusok II.: esszé Problémamegoldó (kisesszé): szó (fél oldal) Elemző (nagyesszé): szó (egy-másfél oldal) Értékelés összpontszám %-a: –A feladat megértése: 20% –Megszerkesztettség, nyelvhelyesség: 10% (elemző feladatnál: 20%) –Forráshasználat, szaknyelv, tér-idő tájékozódás, ok-okozat, következmények stb… 70% (elemző feladatnál: 60%)

Pontozás KisesszéNagyesszé A feladat végső pontszáma

Írásbeli feladatok: korszakbeosztás 1. Egy ókori vagy középkori, vagy kora újkori egyetemes történelmi anyag 2.Egy XIX-XX. századi egyetemes történelmi anyag 3. Egy középkori, vagy kora újkori magyar történelmi anyag 4.Egy XVIII-XIX. századi magyar történelmi anyag 5. XX. századi magyar történelmi, vagy a mai magyar társadalomra vonatkozó anyag

Milyen feladat lehet? KorszakKisesszénagyesszé 1.lehetnem lehet 2.lehetnem lehet 3.lehet 4.lehet 5.lehet

Feladatfeltételek 8 feladatot tartalmaz a feladatlap, ebből kell 3-at kiválasztani Két rövidet és egy hosszabb elemzőt Egy egyetemes történelminek és két magyar történelminek kell lennie Két magyar történelmi nem vonatkozhat ugyanarra a történelmi korszakra Az első és második korszakból nem lehet elemzést adni

Tipikus hibák Rosszul választott feladat Hosszabban kifejtett feladat Csak a forrás szószerinti átírása, de nincs önálló következtetés Nem válaszol a feladat kérdésére Nem a feladatról szól az esszé Elmarad a térbeni és időbeni elhelyezés Vázlatot ír nem esszét Rossz a helyesírás, bekezdések hiányoznak

Esszé példák Feladatválasztó oldal Mindig ellenőrizd a választásodat Csak azokat lehet egymás mellé választani, amik együtt vannak egy betűvel jelölt függőleges oszlopban Itt Pl:

Az írásbeli javítás néhány fontos szabálya A tanár által használt javító jelek

Példa az esszé javítókulcsra

Szóbeli vizsga Szaktanár állítja össze, évente változtatja Témakörök (szeptembertől kiadva) –Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra –Népesség, település, életmód –Egyén, közösség, társadalom –Modern demokráciák működése –Politikai intézmények, eszmék, ideológiák –Nemzetközi konfliktusok és együttműködés –Szabad témakör

Tematikus felosztás Politikatörténet: 40% Társadalom-, életmód-, mentalitás- és művelődéstörténet 30% Gazdaság, technikatörténet 20% Eszme- és vallástörténet10%

Szóbeli vizsga TételtípusokTételtípusok: –Kisebb korszak történeti problémájának részletezőbb bemutatása és / vagy –Egy összetettebb és/vagy több történelmi korszakon átívelő probléma bemutatása 60%Szempontok: 60% magyar, 40% 40% egyetemes, 50% 50% XIX-XX. századi, (a jelenkor is szerepeljen!!)

Mintatétel A témakör címe A tétel pontos címe és a vizsgázó feladata Vázlat, ezeket a kérdéseket érinteni kell Források, segítségek, végig vezethetnek a feleleten

Szóbeli értékelés Feladat megértése: 20 % Világosság, nyelvhelyesség: 10% Forráshasználat: 20% Szaknyelv: 10% Tér-idő: 10% Ok-okozat, problémaközpontúság: 30%

Szempontok, kompetenciákPontszám A feladat megértése, tématartás, a lényeg kiemelése  A vizsgázó a feleletében a feladatban kijelölt témát megérti-e?  A vizsgázó a feleletében a feladatban kijelölt témát fejti-e ki?  Túlnyomórészt a témára vonatkozó tényeket, adatokat, összefüggéseket alkalmaz?  Jól emeli-e ki a lényeget? 12 Források használata és értékelése  Felhasználta-e a forrásokat a feleletében?  Beépítette-e a forrásokat a feleletébe?  A rendelkezésre bocsátott forrásokat értelmezte-e?  Vont-e le következtetéseket a forrásokból? 12 A szaknyelv alkalmazása  A téma kifejtésekor használta-e a témához kapcsolódó alapvető fogalmakat?  A forrásokban előforduló és a feladatban használt történelmi fogalmakat jól értette-e?  A történelmi fogalmakat korhű kontextusban használta-e? 6 Tájékozódás térben és időben  Jól azonosította-e a kort, korszakot?  A feleletében bizonyította-e, hogy a témához kapcsolódó kronológiai és topográfiai ismeretekkel rendelkezik?  A felelete során említett eseményeket időben és térben jól helyezte-e el? 6 Az eseményeket alakító tényezők feltárása, történelmi események és jelenségek problémaközpontú bemutatása  A történelmi események és jelenségek bemutatásakor milyen mélységben tárta azok okait, következményeit?  Igazolta-e feleletében, hogy a történelmi eseményeknek általában több oka és következménye van?  Tartamilag gazdagon rendszerezte és alkalmazta-e a témához kapcsolódó ismereteit? 18 Világosság, nyelvhelyesség, a felelet felépítettsége  A vizsgázó szabatosan fogalmazza-e meg gondolatait?  A vizsgázó a feleletét logikusan építi fel?  Gondolatmenete világos, követhető?  Mondatai, mondanivalója koherens-e? 6 Összesen 60

Tanácsok szóbeli vizsgára Megjelenés alkalomhoz illő ruhában Előre meghatározott a tantárgyak és a behívás sorrendje Tételhúzás után a termet elhagyni nem szabad csak ha már lefeleltél (ha az egyik tantárggyal kész vagy rövid időre ki lehet menni) Használható az Atlasz és a tételben szereplő források Az eredményt egyből nem tudod meg, csak a végén Figyeld a tanárt mert a nézése is segíthet Pl:,  „Élvezd minden percét”, mert, jó esetben, csak egyszer csinálsz ilyet