Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály április 5.
Szabályozás Az Európai Parlament és a Tanács 2005/29/EK irányelve a belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól (UCP irányelv) – teljes jogharmonizáció Implementáció: a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló évi XLVII. törvény (Fttv.) – B2C viszonyok Cél: információs hátrány kiküszöbölése
Alapfogalmak kereskedelmi gyakorlat: a vállalkozásnak, illetve a vállalkozás érdekében vagy javára eljáró személynek az áru fogyasztók részére történő értékesítésével, szolgáltatásával vagy eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartása, tevékenysége, mulasztása, reklámja, marketingtevékenysége vagy egyéb kereskedelmi kommunikációja, ügyleti döntés: a fogyasztó arra vonatkozó döntése, hogy kössön-e, illetve hogyan és milyen feltételek mellett kössön szerződést, továbbá hogy gyakorolja-e valamely jogát az áruval kapcsolatban
Eljáró hatóságok Versenyérintettség alapján: 1.Érdemi érintettség: GVH 2.Versenyt nem érinti: NFH, MNB (korábban: PSZÁF) – hatáskörvizsgálat az eljárásban Tevékenység alapján: pénzügyi szolgáltatások – MNB Együttműködési kötelezettség (megállapodás, értesítés)
Hármas szintű tilalmi rendszer Generálklauzula Megtévesztő gyakorlatAgresszív gyakorlat AktívPasszív F Feketelistás magatartás
Eljárás sajátosságai -a jogsértő gyakorlat megvalósulását követő 3 éven túl nem indítható meg, -valóság igazolása, -hatáskörvizsgálat, -átlagfogyasztó -egyszeri „elkövetés”/ gyakorlat a kereskedő által a fogyasztóval való téves információközlés kimeríti a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat fogalmát, abban az esetben is, ha információközlés csak egyetlen fogyasztót érint.
Kapcsolódó témavizsgálatok Ártájékoztatás, áralkalmazás ellenőrzése, különösen a meghirdetett akciók idején A szavatossági és jótállási igények intézésének átfogó ellenőrzése, különös tekintettel a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra Az üzlethelyiségen kívül, árubemutatók keretében végzett termékértékesítési tevékenység ellenőrzése, figyelemmel az idősebb korosztály érdekeinek védelmére Az online értékesítés fogyasztóvédelmi szempontú ellenőrzése Sütőipari termékek vizsgálata a termékmegnevezésekhez kapcsolódó előírások vonatkozásában Szezonális termékek ellenőrzése a megtévesztő jelölés tükrében (húsvéti készítmények, csokoládék, szilveszteri virslik vizsgálata)
Jellemzően előforduló tényállások -„magasabb ár” -„2-t fizet, 3-at kap”; „+50% Gratis” -csomagolóanyag belemérése -Rendkívül kedvező ajánlat! -Gyógyító, megelőző hatás -„Csak itt, csak most!” -„Ön nyert!” -Csalogató reklám
Köszönöm a figyelmet!