Az iskola, mint prevenciós színtér és a szociális rendszerek kapcsolata A prevenció hatása és gyakorlati kérdései.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

Nagy Zsolt addiktológiai konzultáns, Intézményvezető
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai szociálismunka
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola” című projekt tevékenységeinek bemutatása.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Baranya Megyei Drogambulancia
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
MMIK LOGO Ifjúsági Szolgálata egy komplex ifjúsági szolgáltató rendszer egy eleme a kortárssegítés Ifjúsági iroda, közösségi tér Felkereső ifjúsági munka.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
A hazai intézményrendszer vázlatos bemutatása Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A Magyar Köztársaság kormánya
A szenvedélybeteg-ellátás korszerű lehetőségei
Közösségi Lelki Egészségfejlesztés - 1. ESZMECSERE
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Resztoratív módszerek az iskolában
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Hozzátartozói csoport
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Dr. Szemelyácz János Baranya Megyei Addiktológiai Ambulancia
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Wichern Alapítvány a magyarországi szociális munkáért és ifjúságvédelemért Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Tranzit Szolgálat.
TRANZIT ADDIKTOLÓGIAI SZOLGÁLAT
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A három pillér elve (vertikális) az elkövetővé válás esélyének csökkentése + az áldozattá válás esélyének csökkentése + a bűnalkalmak kontrollja „Bűnmegelőzés.
Ellátás-szervezési kérdések, korszerű ellátási formák, a szenvedélybetegségek megelőzésében és ellátásában Dr.Kassai-Farkas Ákos.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
A nemzeti drogstratégia megvalósítását szolgáló évi pályázati programokról Portörő Péter Nemzeti Kábítószerügyi Koordinációs Osztály Szociális és.
Az integrált addiktológiai ellátás-fejlesztési modell kialakításának lehetőségei az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dr. Felvinczi Katalin Nemzeti.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Drogbetegek kezelése és ellátása Drogambulanciák szerepe a drogbetegek kezelésében Dr. Csorba József Fővárosi Önkormányzat Nyirő Gyula Kórház Drogambulancia.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Dr. Felvinczi Katalin Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
Óvodai és iskolai szociális segítés
Csókay László KPSZTI április 13.
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Szociális segítő a kollégiumokban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Az iskola, mint prevenciós színtér és a szociális rendszerek kapcsolata A prevenció hatása és gyakorlati kérdései

Tartalom A Nemzeti Drogstratégia prevenciós útmutatásaiA Nemzeti Drogstratégia prevenciós útmutatásai Az iskola, mint prevenciós színtérAz iskola, mint prevenciós színtér Gyakorlati tapasztalatok, a kampányszerű programok hátrányaiGyakorlati tapasztalatok, a kampányszerű programok hátrányai A korai kezelésbevételA korai kezelésbevétel Az iskolai szociális munka pécsi modelljeAz iskolai szociális munka pécsi modellje Az ellátási piramis, különös tekintettel az INDIT Közalapítvány intézményeire és programjairaAz ellátási piramis, különös tekintettel az INDIT Közalapítvány intézményeire és programjaira

A Nemzeti Drogstratégia prevenciós útmutatásai A legfontosabb színterek: - Általános és középiskolák: kurrikulumszerű (tananyagba épített), és nem kurrikulumszerű programok (egészségnap) -Közösségi színterek -Média -A család -A munkahely -A szabadidő -Az egyházak -Rendőrségi bűnmegelőzés, drogprevenció -Az információs társadalom: számítógép, internet -A gyermekvédelem intézményei -Magas kockázati csoportok, veszélyeztető állapotok -Romákkal kapcsolatos megelőző programok

A Nemzeti Drogstratégia prevenciós útmutatásai Az iskolai megelőzés legfontosabb céljai: -a drogprevenciót az egészségfejlesztés (health promotion) komplex kérdéskörében helyezi el -a cél az, hogy a fiatalok mit csináljanak (= egészségesen éljenek), miközben annak tudatosítása is fontos, hogy mit ne csináljanak (= ne drogozzanak) -magában foglalja a legális és illegális drogokat és a viselkedéses addikciókra vonatkozó prevenciót -nem különíthető el az egészség általános és különösen nem az egészség mentális, pszichés hangsúlyú fejlesztésétől Ha az iskolában felszínre kerülnek a drogproblémák, az elsődleges prevenció módszerei az iskolai környezetben kábítószert használók kezelésére nem vagy csak korlátozottan alkalmasak. Ilyenkor beavatkozásra van szükség, általában megfelelő (külső) szakemberek bevonásával. Ha az iskolában felszínre kerülnek a drogproblémák, az elsődleges prevenció módszerei az iskolai környezetben kábítószert használók kezelésére nem vagy csak korlátozottan alkalmasak. Ilyenkor beavatkozásra van szükség, általában megfelelő (külső) szakemberek bevonásával.

A Nemzeti Drogstratégia prevenciós útmutatásai A Nemzeti Drogstratégia ajánlott prevenciós módszerei: együtt kezelik a legális és illegális drogokategyütt kezelik a legális és illegális drogokat az egészségfejlesztés egész-szerű (holisztikus) modelljét alkalmazzákaz egészségfejlesztés egész-szerű (holisztikus) modelljét alkalmazzák amelyek a családokat és az elsődleges vonatkozási személyeket is képesek bevonniamelyek a családokat és az elsődleges vonatkozási személyeket is képesek bevonni hangsúlyozzák a készségfejlesztést, így a droghasználathoz vezető viselkedés befolyásolását célozzák meg (nem pusztán a tudást és az attitűdöt)hangsúlyozzák a készségfejlesztést, így a droghasználathoz vezető viselkedés befolyásolását célozzák meg (nem pusztán a tudást és az attitűdöt) foglalkoznak a kortárs (és a média) hatásokkal, bevonják a kortársakatfoglalkoznak a kortárs (és a média) hatásokkal, bevonják a kortársakat kurrikulumszerűen épülnek be a tananyagbakurrikulumszerűen épülnek be a tananyagba lehetőleg már alsó tagozatban, de legkésőbb felső tagozatban alkalmazhatók (bár a középiskolai kezdés is jobb, mint a semmi)lehetőleg már alsó tagozatban, de legkésőbb felső tagozatban alkalmazhatók (bár a középiskolai kezdés is jobb, mint a semmi) figyelembe veszik az iskola szervezeti világát és az iskolát körülvevő helyi közösség felépítésétfigyelembe veszik az iskola szervezeti világát és az iskolát körülvevő helyi közösség felépítését

Az iskola, mint prevenciós színtér A „FÜGE” Devianciaprevenciós program három modulja: 1. Diákokra épülő prevenciós program -tanórák tartása (5x45 perc) -diákönkormányzatokkal való együttműködés -iskolai közösségi programokban való együttműködés, pl.: Egészségnap 2. A pedagógusokra épülő prevenciós program -képzés -esetmegbeszélő -az iskolai drogstratégia megírása, aktualizálása 3. A szülőkre irányuló prevenciós program - képzés, tájékoztatás

Gyakorlati tapasztalatok, a kampányszerű programok hátrányai 1.Diákokra épülő prevenciós program: - a bizalom elnyerésével a diákokkal bármilyen, akár a személyes, intim szférákat érintő témákról is lehet beszélni - témák: a kamaszkor létkérdései, nehézségei, pozitív és negatív megoldásai: drog, alkohol, viselkedéses addikciók öngyilkossági kísérletek családi konfliktusok, azok megoldási lehetőségei családi konfliktusok, azok megoldási lehetőségei szerelem, szex, intimitás, a kapcsolatteremtés lehetőségei, nehézségei szerelem, szex, intimitás, a kapcsolatteremtés lehetőségei, nehézségei az osztály, mint közösség együttműködése, képviselete a pedagógusok felé az osztály, mint közösség együttműködése, képviselete a pedagógusok felé a média negatív hatásai stb. a média negatív hatásai stb.

Gyakorlati tapasztalatok, a kampányszerű programok hátrányai A diákokra irányuló prevenciós programok tapasztalatai: - igény van ilyen típusú beszélgetésekre, az együttműködés s a visszajelzések alapján (az osztályfőnöki órákon kevés példa van ehhez hasonló kezdeményezésekre) - megvalósul ezen keretek között a szűrés lehetősége: amely a problémás gyerekeket teszi „láthatóvá” és megszólíthatóvá („folyosói munka”) - a megszólítás kétirányú: 1. a gyerekek megérintődnek és maguk kérnek segítséget 2. a problémás gyereket „látja” a segítő, és neki magának van lehetősége megszólítani órán kívül a tanulót 2. a problémás gyereket „látja” a segítő, és neki magának van lehetősége megszólítani órán kívül a tanulót

Gyakorlati tapasztalatok, a kampányszerű programok hátrányai 2. A pedagógusokra épülő prevenciós programok tapasztalatai: - tapasztalataink szerint kevés a tudás mind a szenvedélybetegségről, mind a mentális egészség témaköréről: gyakori az a kérés az első megjelenésünkkor, hogy előadást tartsunk ebben a témában - sok esetben előfordulnak előítéletek: attitűdformálás is szükséges a tudásátadáson kívül - konkrét esetek megbeszélésének igénye is jelentkezik - a tanári karnak nincsenek egységes stratégiái, megoldásai a problémás esetekre - kevés a tudás a delegáció lehetőségeiről és módszeréről - más, a szociális szakma nézeteitől eltérő gondolkodás jellemző - problematikus továbbá annak a hiátusnak a betöltésére irányuló „átképzési” törekvések, amelyek a pedagógusokat célozzák meg, oka hogy nincs az iskolákban professzionális segítő: nem költség hatékony, tudást adnak, nem szemléletet, folytathatóság nincs biztosítva, nincs szakmai kontroll

Gyakorlati tapasztalatok, a kampányszerű programok hátrányai 3. A szülőkre irányuló prevenciós program tapasztalatai: - minden „kampány” ellenére kevesen vesznek részt - a nem problémás gyerekek, nem problémás, más témákra is nyitott, törődő szülei vesznek részt - a problémásak a „normál” szülői értekezleten sem megszólíthatóak: az esetek többségében nem jönnek el - a szülőkre általánosan elmondható, hogy nem tájékozottak, náluk érvényesül leginkább a média negatív hatása; előítéletesek - nincs vagy csak kevés tudásuk van a segítségkérés lehetőségeiről: intézményekről, a motiváció módszereiről

Gyakorlati tapasztalatok, a kampányszerű programok hátrányai A kampányszerű programok kritikája: - nem biztosítja a folytathatóságot - az élmény lokális marad, majd hamar elévül, elfelejtődik - az aktuális helyzetek megoldatlanok maradnak, a tanult módszerek több kipróbálást igényelnek - a szemléletformálás hosszabb idő a szülőknél és a pedagógusoknál - a segítői szemlélet integrálatlan marad, a pedagógusok nem értik, s nem is tudnak együttműködni a segítői szakmával: mind az alapellátás mind a szakellátás területéről

A korai kezelésbevétel Az elsődleges megelőzés céljai: A serdülőkori teljes absztinencia (nikotin, alkohol, illegitim szerek) elérése, illetőleg fenntartása, és a felnőttkori illegitim szerekre és dohányzásra vonatkozó absztinencia, valamint a mérsékelt ivás kialakítása volna.A serdülőkori teljes absztinencia (nikotin, alkohol, illegitim szerek) elérése, illetőleg fenntartása, és a felnőttkori illegitim szerekre és dohányzásra vonatkozó absztinencia, valamint a mérsékelt ivás kialakítása volna. Továbbá a droghasználat kezdetének minél későbbi életkorra való kitolása, valamint a visszatérő, ill. rendszeres droghasználat megelőzése.Továbbá a droghasználat kezdetének minél későbbi életkorra való kitolása, valamint a visszatérő, ill. rendszeres droghasználat megelőzése. Az információ (tudás) növekedése a pszichoaktív anyagokkal kapcsolatban, valamint a velük kapcsolatos negatív attitűd kialakítása.Az információ (tudás) növekedése a pszichoaktív anyagokkal kapcsolatban, valamint a velük kapcsolatos negatív attitűd kialakítása. Egészséges, vagy egészségesebb élet, jobb életminőség kialakítása. /Rácz 2001./Egészséges, vagy egészségesebb élet, jobb életminőség kialakítása. /Rácz 2001./

A korai kezelésbevétel Elsődleges prevenció célja: Ideális cél:Ideális cél: serdülőkori teljes absztinencia elérése illetve fenntartásaserdülőkori teljes absztinencia elérése illetve fenntartása felnőttkori illegitim szerekre és dohányzásra vonatkozó absztinencia, mérsékelt ivásfelnőttkori illegitim szerekre és dohányzásra vonatkozó absztinencia, mérsékelt ivás Reális cél:Reális cél: a serdülőkori legitim és illegitim droghasználat prevalenciájának csökkentésea serdülőkori legitim és illegitim droghasználat prevalenciájának csökkentése használat kezdetének kitolása idősebb korrahasználat kezdetének kitolása idősebb korra visszatérő szerhasználat megelőzésevisszatérő szerhasználat megelőzése információk növeléseinformációk növelése A korai kezelésbevétel: - a problémák időben való érzékelése és az erre adott szakmai válaszok: delegálás a megfelelő intézménybe (alap- és szakellátás) - a segítségkérés és nyújtás eszköztárának fejlesztése, tájékoztatás, „megkeresés”: azaz kimenni az intézmény falain kívülre, ezáltal is csökkenteni a segítő szakma iránt tapasztalható előítéletet

Az iskolai szociális munka pécsi modellje Az iskolai szociális munka: - a korai kezelésbe vétel céljait valósítja meg Az iskolai szociális munka: - a korai kezelésbe vétel céljait valósítja meg - a prevenciós tevékenységeket lát el - a prevenciós tevékenységeket lát el - gyermekvédelmi feladatot lát el: kapcsolatot tart az ellátó, segítő intézményekkel - gyermekvédelmi feladatot lát el: kapcsolatot tart az ellátó, segítő intézményekkel Az iskolai szociális munkás: - az egész iskolaközösség segítője (pedagógus, diák, szülő) Az iskolai szociális munkás: - az egész iskolaközösség segítője (pedagógus, diák, szülő) - egyéni konzultációt végez - egyéni konzultációt végez - csoportfoglalkozást és közösségi munkát végezve több száz diák számára tud professzionális támogatást nyújtani. - csoportfoglalkozást és közösségi munkát végezve több száz diák számára tud professzionális támogatást nyújtani. Az iskolai munka fontosságát az INDIT Közalapítvány a több éve folytatott speciális prevenciós tevékenysége mentén ismerte fel, ezért létrehozott egy iskolai szociális munkás hálózatot, amelyet a szakminisztérium pilot- programként második éve támogat. Az iskolai munka fontosságát az INDIT Közalapítvány a több éve folytatott speciális prevenciós tevékenysége mentén ismerte fel, ezért létrehozott egy iskolai szociális munkás hálózatot, amelyet a szakminisztérium pilot- programként második éve támogat. Stratégiai célként nevesíthető, az iskolai szociális munka Pécs valamennyi középiskolájára való kiterjesztése. Stratégiai célként nevesíthető, az iskolai szociális munka Pécs valamennyi középiskolájára való kiterjesztése.

Az iskolai szociális munka pécsi modellje Előzmények: - Pécs város három iskolájában volt iskolai szociális munkás: Radnóti Közgazdasági Szakközépiskola, Gandhi Gimnázium, Köztársaságtéri Általános Iskola: közöttük nem volt szakmai kapcsolat, „elszigetelten” működtek - ezt a teamet fogta össze a Gandhi Gimnázium iskolai szociális munkása - a prevenciós tapasztalatok egyre sürgetőbbé tették a segítő szakma jelenlétét az iskolákban - azt is láttuk, hogy nehézséget jelent a szakmai objektivitás szempontjából, ha a segítő foglalkozásút az iskola maga finanszírozza: lojalitás-problematika - úgy láttuk, jobb, ha az iskola intézményétől független finanszírozásból működik, akkor jobban képes lehet a szakmai függetlenségre - a P.T.E. Szociális munka tanszékén folyik iskolai szociális munka kurzus: első diplomában képződnek szakemberek=költséghatékonyság, tudás, szemlélet

Az iskolai szociális munka pécsi modellje -a minisztérium támogatásával egy kutatás részeként három pécsi középiskolában indult el az „Iskolai szociális munka pécsi modellje” című szakmai program Az iskolai szociális munka pécsi modellje: -hálózatban, nem elszigetelten működnek: rendszeres stáb a Gandhi Gimnázium iskolai szociális munkásának vezetésével -nem az iskola, hanem az INDIT Közalapítvány finanszírozza -nem tartozik a gyermekvédelmi alapellátáshoz -csak egy iskolában lát el feladatot, nem összevont intézményeknél -a munkája napi 8 órában az adott iskolában folyik és az akörüli teendőkben (szociális ügyek intézése, kapcsolattartás a segítő intézményekkel, családlátogatás): mindig elérhető

Az iskolai szociális munka pécsi modellje Jövőkép: Pécs város közép- és hosszú távú cselekvési stratégiájában 2009-ig a megvalósítandó célok egyike, hogy Pécs minden közoktatási intézményében legyen iskolai szociális munkás, melynek szakmai felügyeletét az INDIT Közalapítványra bízza, s módszertanilag az iskolai szociális munka pécsi modelljét ajánlja. Pécs város közép- és hosszú távú cselekvési stratégiájában 2009-ig a megvalósítandó célok egyike, hogy Pécs minden közoktatási intézményében legyen iskolai szociális munkás, melynek szakmai felügyeletét az INDIT Közalapítványra bízza, s módszertanilag az iskolai szociális munka pécsi modelljét ajánlja.

Iskolai Szociális Munka INDIT Közalapítvány Iskolai Szociális Munkás Hálózata; Gandhi Gimnázium; Radnóti Szakközépiskola, Világ Világossága, Speciális Deviancia Prevenciós Programok / Segítő és kortársképzés INDIT Közalapítvány „FÜGE” program; KOPÉ program; DADA program; stb. Megkereső, változásra motiváló Közösségi Programok / „Korai ártalomcsökkentés” INDIT Közalapítvány BuliSegély Szolgálat; INDIT Közalapítvány AlternAtivA Ifjúsági Iroda; TÉR Közösségi Szolgálat; Addiktológai ambulanciák / járóbeteg gondozók INDIT Közalapítvány Baranya Megyei Drogambulancia, EEI Alkoholbeteg Gondozó Intézet Közösségi Addiktológiai Rehabilitáció „Reménység” Alapítvány Szenvedélybetegek Nappali Ellátása / „Késői ártalomcsökkentés” INDIT Közalapítvány „Tisztás” Szenvedélybetegek Nappali Intézménye Szenvedélybeteg Rehabilitációs Otthonai INDIT Közalapítvány „Változóház” Pécsvárad; Leo Amici, Komló; „Mérföldkő Egyesület”, Kovácsszénája; „Bethánia”, Máriagyüd Tartós bentlakást/ ápolást, gondozást nyújtó intézmények BMÖ Boróka Otthona, Királyegyháza – Rigópuszta Mérföldkő Egyesület Szenvedélybetegek Lakóotthona Védett szállások / szenvedélybetegek átmeneti otthonai Mérföldkő Egyesület, Leo Amici, INDIT Közalapítvány Változó Ház Védett munkahelyek „Café Ultra”; Mérföldkő Egyesület kertészete, „Változóház” asztalos üzeme Utcai szociális munka INDIT Közalapítvány Utcai Szociális Szolgálata