Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, 2011. október 14-15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Sándorfi Balázs Globális gépipari trendek és ezek hatása a magyarországi piaci szereplőkre Sándorfi Balázs - -
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe
Magyarországi jármű- és járműalkatrész-ipar, ezek szerveződései
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Pannon Logisztikai Klaszter. Nyugat-Dunántúli Régió.
Beszállítói és integrátori képzés, képesség, készségfejlesztő konferencia Dr. Garamhegyi Ábel Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatokért felelős szakállamtitkár.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A fordista termelési rendszer
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Mi jellemző a hazai autóiparra és a beszállítók helyzetére napjainkban? MKT szeptember 30. Pécs.
Sass Magdolna, MTA KTI Szanyi Miklós, MTA VKI
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
ZÁHONY TÉRSÉGI LOGISZTIKAI KLASZTER
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Kassa Kárpát-medencei gazdasági fórum Szolnok, május 16.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A gazdaság és szakképzés összefüggése. 1. Kialakult hosszabb távra a termelési és termékszerkezet Húzóágazat a feldolgozóipar Húzóágazat a feldolgozóipar.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
És mégis mozog…? Egyed Géza gazdaságfejlesztési szakállamtitkár ’Kinőni Magyarországot - hazai innovatív vállalatok lehetőségei a világban’ konferencia.
Magyarország a globális világgazdaságban
Főosztályvezető-helyettes
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
Anyagvizsgálat a gyakorlatban Szakmai szeminárium Kecskemét
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
A magyar tőkeexport bemutatása
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Dr. Göndöcs István Pécs Mj. V. Hosszú és Középtávú Stratégia végrehajtása Javaslat a Pólus program fejlesztési irányainak kiegészítésére.
Bemutatjuk Győrt és a megye gazdaságát!. Győr A találkozások városa Magyarország második leggazdagabb városa a történelmi épületek tekintetében Barokk.
„A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-ÉS NYUGAT DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE” c. konferencia Dr. Lados Mihály - Kollár Katalin Győr, május 04.
AZ ITD HUNGARY ZRT. ÉS AZ ENTERPRISE EUROPE NETWORK VÁLLALKOZÁSOKAT TÁMOGATÓ TEVÉKENYSÉGEI Pólus Program Információs Napok 2009.
Vállalkozások versenyképességének biztosítása az európai uniós forrásokkal Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A Közép-Dunántúli Regionális Napenergia Klaszter tevéknységének bemutatása, értékelése KDOP projekt Hegedűs Viktor Közép-Pannon Terület.
A beszállító vállalatok piaci környezetének elemzése, fejlesztési irányaik és a vállalati működést feltáró elemzések összefoglalása Prof. Dr. Józsa László.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája október 14–15. Győr A járműipari beszállítók kapcsolati.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Az autóipar lokalizációi a gazdasági térben Savanya Péter PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Gazellák Magyarországon A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK SZEREPE A FOGLALKOZTATÁSBAN Műhelykonferencia.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, október 14.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
A magyarországi K+F politika
„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
címben in Hungary Indiai konferencia holnapi
Duális képzés a Széchenyi István Egyetemen
Előadás másolata:

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, október

Autóipar Magyarországon Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, október

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Haszongépjárművek gyártása: 1950-es évektől Személygépkocsi gyártása: 1990-es évek eleje Előadás felépítése: – Az autóipar magyarországi fejlődése – A járműipar jellemzése néhány mutató alapján – Beszállítói piramis – Klaszterek létrejöttének folyamata, a magyarországi klaszterek Autóipar Magyarországon Bevezető

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Első szakasz (II. vh. kezdetéig) – Egyedi jellegű személyautók, katonai járművek, kis sorozatú haszongépjárművek gyártása – Gazdasági válság – gyártás leállt – Kormány megszűnteti a személyautó gyártást (1943) Második szakasz – Nagy sorozatú haszongépjármű gyártása – 1950/1960: Csepel, Ikarus, Rába: nemzetközi piacon is népszerű – Személyautók gyártása nem engedélyezett – megoldás: Zsiguli program – 1980-as évek: feléledt a személyautó gyártás, privatizáció Harmadik szakasz ( ) – Külföldi transznacionális vállalatok megjelenése Autóipar Magyarországon Az autóipar fejlődése Magyarországon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Harmadik szakasz – Ford Motor Company (Székesfehérvár): benzinszivattyúk gyártása – General Motors Kft.(Szentgotthárd): motor, személyautó, sebességváltó Olcsóbb gyártás, gyorsabb politikai átmenet, olcsó munkaerő, jó infrastruktúra, adómentesség, állami támogatások – Magyar Suzuki Rt. (Esztergom):személyautó Jen megerősödése – olcsóbb a termelés Lehetséges célország: Lengyelország, Románia, Jugoszlávia Vámmentes export Európába: hazai beszállítások aránya min. 40%, európai szinten 60 % (1994) – Audi Hungária Motor Kft. Szerkezetkész, vasúti összeköttetéssel rendelkező csarnok Győr- Ingolstadt távolság (1 nap) optimális termelés Alacsony munkabér, három műszakos egész hetes munkarend, adómentesség Válság (2008): termelés átmeneti leállása, átszervezések, elbocsátások, keresletcsökkenés General Motors Kft.: : termeléscsökkenés (5500 db) Magyar Suzuki Zrt.: : dolgozói létszám csökkenése (30%) Autóipar Magyarországon Az autóipar fejlődése Magyarországon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája A járműiparban tevékenykedő vállalatok száma ( ): háromszorosára nőtt – 2006: csökkenés Forrás: KSH alapján saját szerkesztés A járműipari vállalatok részesedése az országban működő vállalatokhoz képest ( ): 0,04-0,11% A járműiparban foglalkoztatottak aránya ( ): 2% alatt Válság 2008-tól érezteti hatását. Autóipar Magyarországon A járműipar számokban Működő vállalatok száma (db) Járműipari vállalatok száma (db) Járműipar részesedése (%) 0,1360,1200,115

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája A járműipari vállalatok exportja ( ): növekedés, 2009: 25%-os csökkenés A járműipari vállalatok importja: 2008-ig emelkedés, 2009: 50%-os csökkenés A járműipar részesedése az ország importjából 2008-ig 9-10%, 2009: 6,4% Forrás: KSH alapján saját szerkesztés Autóipar Magyarországon A járműipar számokban Magyarország exportja (mrd Ft) , , , ,0 Járműipar exportja (mrd Ft) 1 564,02 033,72 146,01 596,8 Járműipar részesedése (%) 10,011,711,69,6

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Piramis csúcsa: külföldi tulajdonban álló nagyvállalat- pl. Audi,Opel,Suzuki… Első körös beszállítók: – Nagyvállalatok, jelentős mértékű tőke, K+F kapacitás, kapcsolatok – Integrátor szerep – Például: Knorr-Bremse,Denso, Hammerstein Második körös beszállítók: – Nagy- és középvállalatok, összetettebb alkatrészek elemeinek gyártása – Nő a magyar tulajdon aránya – Például: Bakony Autóalkatrész Gyártó Rt. Harmadik körös beszállítók: – Kis- és középvállalatok, egyszerűbb alkatrészek gyártása – Például: Tatabányai Rugógyártó Kft. Magyar Suzuki Rt.: legtöbb magyar tulajdonban álló beszállító; legtöbb beszállító Autóipar Magyarországon Beszállítói lánc Magyarországon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Forrás: ITD Hungary Beszállítói Útmutató, 2007, 10. oldal Autóipar Magyarországon Járműipari gyártók és beszállítók Magyarországon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Autóipar Magyarországon Járműipari gyártók és beszállítók Magyarországon HelyezésCégnév Adózott eredmény 2010 (millió Ft) Alkalmazotti létszám (fő) Régió 2. Audi Hungária Motor Kft NYD 37. LuK Savaria Kuplunggyártó Kft NYD 40. Continental Teves Magyarország Kft KD 69. Ibiden Hungary Kft KM 79. Denso Gyártó Magyarország Kft KD 108. Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft DA 110. BorgWarner Turbo Systems Kft KD 111. Robert Bosch Elektronika Kft ÉM 113. Modine Hungária Kft ÉM 125. Knorr-Bremse Vasúti jármű Kft KM 137. BOS Automotive Products Bt NYD 150. ZF Lenksysteme Hungária Kft ÉM 154. Opel Szentgotthárd Kft NYD 160. Delphi Hungary Kft NYD 163. Valeo Auto-Electric Magyarország Kft KD Forrás: HVG Top 500, HBI adatbázis

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Klaszterorientált fejlesztés mint gazdaságfejlesztési irányzat: 1990-es évektől (klaszter koncepciója: Porter) Klaszterizáció: hosszú folyamat Növekvő hatékonyság: tudás-, információ- és technológiaáramlás által Klaszterek létrejöttének lépcsőfokai: – Új vállalatok létrejötte: speciális tudás – Klaszter specifikus környezeti háttér kialakulása, kapcsolódó- és kiszolgáló vállalatok létrejötte – Új szervezetek egyedi szolgáltatások nyújtásával – Versenyelőnyöket nyújtó környezet kialakulása – Kapcsolati tőke kialakulása, információ- és tudás áramlása körforgásának elősegítése – 2 lehetséges út: Klaszter hanyatlása Radikális megújulás Autóipar Magyarországon Autóipar klaszteresedése Magyarországon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Ösztönző eszközök – klaszterorientált fejlesztési politika Klasztertámogatási politika: 1990-es évektől, kezdetben alulról jövő kezdeményezés célprogram a beszállítói kapcsolatok fejlesztésére módosítás: – kisvállatok helyett fókusz az integrátor vállalaton – Integrátor vállalatokhoz érkező beszállítások: min % magyar tulajdonban – Az eredmények nem igazolódtak ÚMFT: cél-2013: 5-10 nemzetközi színtéren is versenyképes klaszter 2000.november: Közép-magyarországi Autóipari Klaszter – Cél: Magyar Suzuki Rt beszállítóinak támogatása – 2003: megszűnt 2000.december: Pannon Autóipari Klaszter- 80 millió Ft állami támogatás – Alapítók: Suzuki, Audi, Opel, Rába, SZE, NyD-RFT – Cél: beszállítói hálózat kiépítése, tagok felkészítése, alkalmassá tétele – Működést korlátozó tényező: forráshiány Autóipar Magyarországon Autóipar klaszteresedése Magyarországon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Észak-magyarországi Autóipari Klaszter – Alapításban részt vett a PANAC – Tagjai: fém-és műanyag megmunkálás, tervezés, gépgyártás Autóipari Tanácsadó Klaszter – Cél: beszállítóvá válás eszközei feltételeinek biztosítása – Nemzetközi portál működtetése kapcsolattartásért – Tevékenység fókusza: Közép-Magyarország, Nyugat-Dunántúl – Klaszter központjának helye: Széchenyi István Egyetem (2011-től) Magyar járműfejlesztési Klaszter – Alapítók: magyar KKV-k – Cél: mérnöki szolgáltatást nyújtó vállalkozások érdekeinek összehangolása, szakmai tudásuk fejlesztése Autóipar Magyarországon Klaszteresedés Magyarországon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Betekintés a magyarországi járműiparba, autóiparba. Az autógyártás 3 szakasza – Harmadik szakasz: külföldi transznacionális vállalatok megjelenése, működőtőke befektetések fontossága – Három meghatározó autóipari vállalat – jelentős hatás a magyar gazdaságra. Előadás tartalma: – Magyar járműipar elemzése néhány mutató segítségével – Beszállítók piramisa – Hangsúly a klasztereken. Autóipar Magyarországon Befejezés

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!