Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, október
Autóipar Magyarországon Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, október
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Haszongépjárművek gyártása: 1950-es évektől Személygépkocsi gyártása: 1990-es évek eleje Előadás felépítése: – Az autóipar magyarországi fejlődése – A járműipar jellemzése néhány mutató alapján – Beszállítói piramis – Klaszterek létrejöttének folyamata, a magyarországi klaszterek Autóipar Magyarországon Bevezető
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Első szakasz (II. vh. kezdetéig) – Egyedi jellegű személyautók, katonai járművek, kis sorozatú haszongépjárművek gyártása – Gazdasági válság – gyártás leállt – Kormány megszűnteti a személyautó gyártást (1943) Második szakasz – Nagy sorozatú haszongépjármű gyártása – 1950/1960: Csepel, Ikarus, Rába: nemzetközi piacon is népszerű – Személyautók gyártása nem engedélyezett – megoldás: Zsiguli program – 1980-as évek: feléledt a személyautó gyártás, privatizáció Harmadik szakasz ( ) – Külföldi transznacionális vállalatok megjelenése Autóipar Magyarországon Az autóipar fejlődése Magyarországon
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Harmadik szakasz – Ford Motor Company (Székesfehérvár): benzinszivattyúk gyártása – General Motors Kft.(Szentgotthárd): motor, személyautó, sebességváltó Olcsóbb gyártás, gyorsabb politikai átmenet, olcsó munkaerő, jó infrastruktúra, adómentesség, állami támogatások – Magyar Suzuki Rt. (Esztergom):személyautó Jen megerősödése – olcsóbb a termelés Lehetséges célország: Lengyelország, Románia, Jugoszlávia Vámmentes export Európába: hazai beszállítások aránya min. 40%, európai szinten 60 % (1994) – Audi Hungária Motor Kft. Szerkezetkész, vasúti összeköttetéssel rendelkező csarnok Győr- Ingolstadt távolság (1 nap) optimális termelés Alacsony munkabér, három műszakos egész hetes munkarend, adómentesség Válság (2008): termelés átmeneti leállása, átszervezések, elbocsátások, keresletcsökkenés General Motors Kft.: : termeléscsökkenés (5500 db) Magyar Suzuki Zrt.: : dolgozói létszám csökkenése (30%) Autóipar Magyarországon Az autóipar fejlődése Magyarországon
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája A járműiparban tevékenykedő vállalatok száma ( ): háromszorosára nőtt – 2006: csökkenés Forrás: KSH alapján saját szerkesztés A járműipari vállalatok részesedése az országban működő vállalatokhoz képest ( ): 0,04-0,11% A járműiparban foglalkoztatottak aránya ( ): 2% alatt Válság 2008-tól érezteti hatását. Autóipar Magyarországon A járműipar számokban Működő vállalatok száma (db) Járműipari vállalatok száma (db) Járműipar részesedése (%) 0,1360,1200,115
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája A járműipari vállalatok exportja ( ): növekedés, 2009: 25%-os csökkenés A járműipari vállalatok importja: 2008-ig emelkedés, 2009: 50%-os csökkenés A járműipar részesedése az ország importjából 2008-ig 9-10%, 2009: 6,4% Forrás: KSH alapján saját szerkesztés Autóipar Magyarországon A járműipar számokban Magyarország exportja (mrd Ft) , , , ,0 Járműipar exportja (mrd Ft) 1 564,02 033,72 146,01 596,8 Járműipar részesedése (%) 10,011,711,69,6
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Piramis csúcsa: külföldi tulajdonban álló nagyvállalat- pl. Audi,Opel,Suzuki… Első körös beszállítók: – Nagyvállalatok, jelentős mértékű tőke, K+F kapacitás, kapcsolatok – Integrátor szerep – Például: Knorr-Bremse,Denso, Hammerstein Második körös beszállítók: – Nagy- és középvállalatok, összetettebb alkatrészek elemeinek gyártása – Nő a magyar tulajdon aránya – Például: Bakony Autóalkatrész Gyártó Rt. Harmadik körös beszállítók: – Kis- és középvállalatok, egyszerűbb alkatrészek gyártása – Például: Tatabányai Rugógyártó Kft. Magyar Suzuki Rt.: legtöbb magyar tulajdonban álló beszállító; legtöbb beszállító Autóipar Magyarországon Beszállítói lánc Magyarországon
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Forrás: ITD Hungary Beszállítói Útmutató, 2007, 10. oldal Autóipar Magyarországon Járműipari gyártók és beszállítók Magyarországon
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Autóipar Magyarországon Járműipari gyártók és beszállítók Magyarországon HelyezésCégnév Adózott eredmény 2010 (millió Ft) Alkalmazotti létszám (fő) Régió 2. Audi Hungária Motor Kft NYD 37. LuK Savaria Kuplunggyártó Kft NYD 40. Continental Teves Magyarország Kft KD 69. Ibiden Hungary Kft KM 79. Denso Gyártó Magyarország Kft KD 108. Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft DA 110. BorgWarner Turbo Systems Kft KD 111. Robert Bosch Elektronika Kft ÉM 113. Modine Hungária Kft ÉM 125. Knorr-Bremse Vasúti jármű Kft KM 137. BOS Automotive Products Bt NYD 150. ZF Lenksysteme Hungária Kft ÉM 154. Opel Szentgotthárd Kft NYD 160. Delphi Hungary Kft NYD 163. Valeo Auto-Electric Magyarország Kft KD Forrás: HVG Top 500, HBI adatbázis
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Klaszterorientált fejlesztés mint gazdaságfejlesztési irányzat: 1990-es évektől (klaszter koncepciója: Porter) Klaszterizáció: hosszú folyamat Növekvő hatékonyság: tudás-, információ- és technológiaáramlás által Klaszterek létrejöttének lépcsőfokai: – Új vállalatok létrejötte: speciális tudás – Klaszter specifikus környezeti háttér kialakulása, kapcsolódó- és kiszolgáló vállalatok létrejötte – Új szervezetek egyedi szolgáltatások nyújtásával – Versenyelőnyöket nyújtó környezet kialakulása – Kapcsolati tőke kialakulása, információ- és tudás áramlása körforgásának elősegítése – 2 lehetséges út: Klaszter hanyatlása Radikális megújulás Autóipar Magyarországon Autóipar klaszteresedése Magyarországon
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Ösztönző eszközök – klaszterorientált fejlesztési politika Klasztertámogatási politika: 1990-es évektől, kezdetben alulról jövő kezdeményezés célprogram a beszállítói kapcsolatok fejlesztésére módosítás: – kisvállatok helyett fókusz az integrátor vállalaton – Integrátor vállalatokhoz érkező beszállítások: min % magyar tulajdonban – Az eredmények nem igazolódtak ÚMFT: cél-2013: 5-10 nemzetközi színtéren is versenyképes klaszter 2000.november: Közép-magyarországi Autóipari Klaszter – Cél: Magyar Suzuki Rt beszállítóinak támogatása – 2003: megszűnt 2000.december: Pannon Autóipari Klaszter- 80 millió Ft állami támogatás – Alapítók: Suzuki, Audi, Opel, Rába, SZE, NyD-RFT – Cél: beszállítói hálózat kiépítése, tagok felkészítése, alkalmassá tétele – Működést korlátozó tényező: forráshiány Autóipar Magyarországon Autóipar klaszteresedése Magyarországon
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Észak-magyarországi Autóipari Klaszter – Alapításban részt vett a PANAC – Tagjai: fém-és műanyag megmunkálás, tervezés, gépgyártás Autóipari Tanácsadó Klaszter – Cél: beszállítóvá válás eszközei feltételeinek biztosítása – Nemzetközi portál működtetése kapcsolattartásért – Tevékenység fókusza: Közép-Magyarország, Nyugat-Dunántúl – Klaszter központjának helye: Széchenyi István Egyetem (2011-től) Magyar járműfejlesztési Klaszter – Alapítók: magyar KKV-k – Cél: mérnöki szolgáltatást nyújtó vállalkozások érdekeinek összehangolása, szakmai tudásuk fejlesztése Autóipar Magyarországon Klaszteresedés Magyarországon
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Betekintés a magyarországi járműiparba, autóiparba. Az autógyártás 3 szakasza – Harmadik szakasz: külföldi transznacionális vállalatok megjelenése, működőtőke befektetések fontossága – Három meghatározó autóipari vállalat – jelentős hatás a magyar gazdaságra. Előadás tartalma: – Magyar járműipar elemzése néhány mutató segítségével – Beszállítók piramisa – Hangsúly a klasztereken. Autóipar Magyarországon Befejezés
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!