Tanulási eredmények a KKK-kban Háttéranyag a regionális intézményi konzultációkhoz 2015. szeptember 22-24. DE, PTE, SzIE, SzTE, TF.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A fejlesztés hatása a szervezetre
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Autonómia és felelősségvállalás
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27.
Pedagógus értékelési rendszer
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Az SZMBK Intézményi Modell
TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
Előadás másolata:

Tanulási eredmények a KKK-kban Háttéranyag a regionális intézményi konzultációkhoz szeptember DE, PTE, SzIE, SzTE, TF

Szervezők és közreműködők A KKK felülvizsgálati folyamatot az MRK Titkársága koordinálja az EMMI-vel, a szakbizottságok felügyelik. Események: Júniusban nyitókonferencia, júliusban konzultáció Budapesten E héten regionális intézményi konzultációk (az MRK Titkársága szervezésében) Jövő héten szakterületi egyeztetések Budapesten A kompetenciák megfogalmazását a TÁMOP ban részt vett oktató kollégák segítik.

A konzultáció célja A KKK felülvizsgálati folyamatban eddig elkészült KKK - tervezetekben tapasztalható kompetencia-leírási nehézségek megvitatása hogy jobbak, jól használhatók legyenek. Most csak a tanulási eredményekről lesz szó. Most nem cél a KKK egyéb dolgainak (szerkezet, kreditek, adatok, szakirányok stb.) megvitatása. Ezekre jövő héten, Budapesten kerül sor.

Miért írunk TE-ket a KKK-ba? -kimenet orientáció erősödése a szabályozásban; -kormánydöntés az MKKR hazai bevezetéséről;MKKR - az európai országok felsőoktatása számára 2005-től van keretrendszer, kimeneti standardok; szerte a világon több mint 140 országban folyik (vagy már megtörtént) ez az átállás; - a minőségbiztosítás európai standardjai (ESG) is kimenet fókuszúak, a tanulási eredmények (TE) alkalmazását kell az akkreditáció során vizsgálni, a MAB-ot is erre kötelezi a Ftv. friss módosítása; -a kimeneti megközelítés tanuló-orientált: érthetőbbé teszi a képzés célját, eredményeit a hallgatók számára - és a felhasználók számára is.

Az eddigi szabályozások, minőségértékelések fókusza a képzések a)bemenetére - felvételi/belépési kritériumok - előzmények b)építő egységeinek - tartalmára (tantárgyak, ismeretkörök) és - méretére (óraszámok, kreditek) c)szakaszaira (alapozás, törzsképzés, differenciálás) és d)megszervezésére (kötelező, választandó, választható) irányult. Az új nézőpont a kimenetre fókuszál: milyen eredménynek kell megjelennie a folyamat végén? A követelmény-standardokat tanulási eredmények formájában fogalmazzák meg. Mit jelent a kimeneti megközelítésre átállás? képzési folyamat          képzési folyamat         

Miért fontos jól megírni a TE-ket? - ez határozza meg, mit kell megtanulnia a hallgatónak, így ez hat vissza a tanterv és tananyag kialakítására; - a diploma akkor adható ki, ha ezek teljesülnek; - ezek teljesítéséről kell meggyőződni az értékelések (vizsga, ZH stb.) során; - ezek teljesülését ellenőrzi a MAB / egy külföldi ügynökség (vö. friss Ftv. módosítás) az akkreditáció során - ezek informálnak arról, hogy milyen szintű kompetenciákkal rendelkezik a végzett hallgató; -ezek alapján ítélik meg az egyetemek, munkáltatók, felveszik-e magasabb képzésekre /alkalmazzák-e a végzett hallgatót;  mindegyik fenti szempont pontos, átgondolt TE megfogalmazásokat tesz szükségessé.

Milyen szempontjai vannak a TE írásnak? A TE írásnak - vannak fontos támpontjai, ezek zöme formai;formai - de nincsenek teljesen egzakt kritériumai, azaz több jó megoldás van, SŐT még újítás is lehetséges; - és még formálódik a hazai értelmezés, használat is (azaz most még kicsit lazább a megítélés, átmeneti az értékelés és az elkészült anyagok); - vannak az írást segítő technikák (pl. táblázat, vezérkategóriák).

Szerkezet A képesítési keretrendszerek a kimeneti követelmény-standardok leírását több kategória mentén strukturálják. Mindegyik tartalmaz tudást, képességet, a többi kompetencia- dimenziót azonban eltérő módon bontják fel. (pl. „további kompetenciák”; „autonómia és felelősségvállalás”, „kulcskompetenciák”; valamely kiemelt kulcskompetencia, pl. kommunikáció; stb.) A magyar országos átfogó képesítési keretrendszer (MKKR) két további kategóriát határozott meg: attitűd; autonómia és felelősségvállalás. Az MKKR 8 különböző kimeneti szintre sorolja be az összes magyar képesítést (a közoktatástól az OKJ-n keresztül a felsőoktatásig, a felnőttképzésekig, a hatósági képesítésekig stb.) Az FSz az 5., a BA/BSc a 6., az MA/MSc a 7., a PhD/DLA a 8. szinten van.

TudásKépességAttitűdAutonómia és felelősség 8. szint (PhD) 7. Szint (MSc) 6. Szint (BSc) 5. Szint (FoSzk) Minden mindennel összefügg

Néhány további szempont Az egyes kategóriákban megjelenő TE-k egymással összefüggenek: horizontálisan kiegészítik egymást, vertikálisan elkülönülnek egymástól. A TE-k értékelhetősége is lényeges: ellenőrizni szükséges, hogy a képzés végére elérte-e a TE-ket a hallgató, kiadható-e számára diploma? Ehhez nem csak a mai sporadikus értékelési rendszerben lehet gondolkodni. A TE-k nyomán el kell induljon erről is a szakmai párbeszéd.

A tanulási eredmények (a KKK 1. változataiban észlelt) típusproblémái (1) Alaki eltérések (1.1) az ige hiánya PÉLDA1: „Az emberek és az épületek, és ezek környezete közötti kapcsolatok és kölcsönhatások ismerete” PÉLDA2: „A szociális szolgáltatások működésének folyamatos monitorozásának és értékelésének módszertana.” Megoldások: Részletesen ismeri az emberek és az épületek, és ezek környezete közötti kapcsolatokat és kölcsönhatásokat. Tisztában van a szociális szolgáltatások működése folyamatos monitorozásának és értékelésének módszertanával.

(1) alaki eltérések (1.2) több különböző TE egy mondatban PÉLDA : „Képes egészségfejlesztő, életmódprogramok tervezésére valamint gyakorlati megvalósítására. Képes sport, szociokultúrális, turisztikai és gyermek animációs programok tervezésére, szervezésére és lebonyolítására.” Megoldás: Képes egészségfejlesztő, életmódprogramok tervezésére valamint gyakorlati megvalósítására. Képes sport, szociokulturális, turisztikai és gyermek animációs programok tervezésére, szervezésére és lebonyolítására.

(2) funkcionalitás (2.1) általános, közös és szakos megfogalmazások egyenetlensége Az általános, a közös és a szakos kompetenciák jelenléte; - az általános kompetenciákat az MRK a honlapján közzétette, a KKK-ban a közös szakspecifikus dimenzióit és a szakos kompetenciákat elegendő leírni. (2.2) túláltalánosítás (2.3) tartalmi alulspecifikáltság (2.4) Részletezettség egyenetlensége

(2) funkcionalitás (2.2) túláltalánosítás PÉLDA1: „Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre”. PÉLDA2: „Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.” Megoldás: „Nyitott és fogékony, aktív a műszaki földtudományi mérnöki szakterületeken zajló szakmai és technológiai módszertani fejlesztés (pl. új geofizikai mérési eljárások módszerek, geokémiai elemzési módszerek, földtani modellezés) megismerésére, elfogadására fejlesztésükben való közreműködésére.”

(2) funkcionalitás (2.2) túláltalánosításVajon ez melyik szak leírása!? Ismeri az alkalmazási szakterületek, továbbá az azokon releváns műszaki tárgykörök alapvető tényeit, irányait és határait. Ismeri a szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi, informatikai, műszaki és alkalmazott-biológiai elveket, összefüggéseket, eljárásokat és mindezeket a műszaki logika szabályai szerint értelmezni tudja. Ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszereket. Ismeri szakterülete fő elméleteinek ismeretszerzési és probléma- megoldási módszereit, Ismeri az alapvető gazdasági, gazdálkodási, vállalkozási és jogi szabályokat, eszközöket.

(2) funkcionalitás (2.3) tartalmi alulspecifikáltság PÉLDA: „Hatékonyan alkalmazza a mindennapokban a korszerű informatikai rendszereket” (Megjegyzés: Egyben túl általános megfogalmazás is.) Megoldás: „Rutinszerűen és hatékonyan alkalmaz korszerű adat- báziskezelő, vállalati információs, döntéstámogató és szakértői informatikai rendszereket tervezési, fejlesztési, üzemeltetési és irányítási feladatok ellátására.”

(3) Kategória-tévesztés (3.1) Keveredés tudás [ritkán kerül rossz helyre; pl. „el tud végezni” ] képesség [időnként attitűd elemek keverednek ide; pl. „aktív résztvevő projektekben”] attitűd [sokszor képesség elemek kerülnek ide; megfogalmazásuk nehéz] autonómia és felelősség [a tevékenységek önállóságfoka és a felelősségvállalással mértéke tartoznak ide] Attitűdnél volt: „Rendelkeznek az emberi magatartás befolyásolásához szükséges kommunikációs és szociális készségekkel, valamint pedagógiai ismeretekkel.” Ez inkább tudás (lásd: ismeretek), de van benne képesség is (lásd: készségek)

(3) Kategória-tévesztés (3.1) Keveredés Tudásnál volt: „Értelmezni tudja a családi nevelés elsődlegességét” Ez inkább képesség, de ha irányultságra utalna, akkor atttiűd Képességnél volt: „Adaptív módon együttműködik a szak- és társintézményekkel.” Ez képesség vagy Attitűd? Esetleg autonómia/felelősség? Az értékelők között kibontakozott egy vita, amely abba az irányba ment el, hogy az együttműködés, különösen, amennyiben az szakmai folyamatokra vonatkozik, a képességek között jelenjen meg. Tudásnál volt: „Használják a közgazdasági, nemzetközi gazdasági, világgazdasági, gazdálkodási és döntési elméleteket és elemzési módszereket.” Ha tudás, akkor nem használják, hanem pl. ismerik. Így viszont képesség. [szerencsésebb egyes számban fogalmazni]

(3) Kategória-tévesztés (3.1) Keveredés Képességnél volt: „A munkaköri feladatok ellátásán túl, a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően sportszervezetet, vagy szervezeti egységét vezeti, működési folyamatait tervezi, irányítja, az erőforrásokkal gazdálkodik.” Visszajelzés: >>Kérjük, hogy a „vezetési”, „irányítási” kompetenciákat az autonómia és felelősség deskriptor alatt fejtsék ki.<< Ezzel nem mindenki ért egyet, mert a vezetéshez először is tudás, majd képesség kell, hogy megjelenhessen az autonómiában. Azaz összetett kompetencia. Tudásnál volt: „Jellemzi az információgyűjtési és -elemzési részfeladatok pontos ismerete és fegyelmezett végrehajtása.” Azon túl, hogy a „Jellemzi…” nem szerencsés forma, mert inkább tulajdonságra utal, a „fegyelmezett végrehajtás” inkább az autonómiához, felelősségvállaláshoz tartozik.

(3) Kategória-tévesztés (3.2) Értelmezési bizonytalanságok „Együttműködést kezdeményez a testkultúra és az egészségkultúra területén működő szervezetekkel.” Önállóság? Attitűd? Képesség? Kontextusfüggő is, kérdés, hogy önmagában áll-e vagy kapcsolódik más elemekhez „alkalmas” használata PÉLDA: Alkalmas rutin animációs szakmai problémák azonosítására, és megadott tervezési/alkotói program alapján képes kreatív szakmai munka végzésére. Az ‘alkalmas’ kifejezés inkább utal adottságra, képzési, tanulási folyamattól függetlenül, ezért kerülni érdemes. Megoldás: Rutin animációs problémákat azonosít, és megadott tervezési/alkotói program alapján kreatív animációs munkát végez. A „nyelvtudás” - tudás vagy képesség? Bár van tudás eleme is, elsősorban a használat lényeges, ezért képességként (is) szükséges megfogalmazni.

(4) Horizontális koherencia Az elemek (főként: tudás és képesség) közötti kölcsönös kapcsolat sok esetben nem egyértelmű, vagy hiányzik. PÉLDA: TUDÁS: „Érti az analitikus, kreatív és intuitív gondolkodási mód működésének főbb különbségeit, folyamatát, valamint ismeri az alapvető ötlet- és koncepciófejlesztési, valamint innovációs módszereket.” KAPCSOLÓDÓ KÉPESSÉG: „Kreatív, intuitív és analitikus alkotói módszereivel kilép a megszokott keretrendszerekből és új koncepciókat, innovatív megoldásokat fejleszt.”

(5) Vertikális elkülönülés A szint-tartáshoz segédeszközök: MKKR, képzési területi leírások Aut.+Felelősség (6?): „Előadásokat önállóan tart.” - Inkább 7., mester szint! Képesség (6?): „A szakedző alkalmas különböző korosztályok munkájának összehangolására, a korosztályos vagy a felnőtt válogatottak, legmagasabb szintű sportági szakmai felkészítésére és versenyeztetésére”. - Inkább 7., mester szint! Tudás (6?): „Ismeri a fogyatékossággal élő személyekkel kapcsolatos specifikus kutatás-módszertani kérdéseket”. - inkább a 7. (mester) szinthez tartozik

(5) Vertikális elkülönülés A szint-tartáshoz segédeszközök: MKKR, képzési területi leírások Képesség: „Képes felismerni egy módszer tudományos megalapozottságának meglétét vagy hiányát.” - inkább már a 7. (mester) szinthez tartozna… A szintenként építkező megfogalmazás sokszor nem teljesül, esetleges. Pl. alapvető ismeret, átfogó ismeret, mély ismeret; tudja és érti; - az MKKR, illetve a területi leírások erre adnak jó mintákat!

(6) Fogalmazásbeli bizonytalanságok (6.1) Terminológiai problémák pl. „alkalmas” (6.2) A fogalmazás egyértelműsége „Ismeri marketing szakterületének sajátos kutatási (ismeretszerzési és probléma-megoldási) módszereit, absztrakciós technikáit, az elvi kérdések gyakorlati vonatkozásainak kidolgozási módjait.” - Mit jelent a marketing szakterület? „Gazdálkodó szervezetben, gazdasági munkakörben képesítése szerinti gazdasági tevékenységet tervez, szervez, irányít és ellenőriz.” - Mit jelent, hogy „képesítése szerinti”? (6.3) Stiláris egyöntetűség pl. egyes szám, többes szám keveredése (legyen inkább E.sz.)

További példák, kérdések? A tanulási eredmények megformálásának pontosítása, csiszolgatása végtelen folyamat, csak abbahagyni lehet, befejezni soha (mindig akadhat még jobb megoldás). A megfogalmazások fejlesztése azonban módot ad a tanulásra, a képzésre való reflexióra. A KKK-k 1. változatában megjelent tanulási eredményekre azért születtek írásban is visszajelzések, észrevételek, módosítási javaslatok, mert az EMMI ezzel kívánta elősegíteni a TE-k még jobbá, pontosabbá válását. Eredményes, jó munkát kívánunk.

Az MKKR szerkezete Képes tudását fejleszteni és ehhez alkalmazni a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit. MA/MSc BA/BSc FoSzk/OKJ Érettségi /OKJ PhD/DLA

MKKR tanulási eredményei Képesítés szabályozók (pl. KKK) tanulási eredményei (Intézmény saját kimeneti eredmény céljai) Kurrikulum tanulási eredményei Modul tanulási eredményei Tantárgy tanulási eredményei Tanóra tanulási eredményei Tanulási eredmények leíró szintjei Képes tudását fejleszteni és ehhez alkalmazni a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit.

Tanulási eredmény A tanulási eredmények azt írják le, hogy egy tanulási folyamat sikeres befejezése után a tanuló várhatóan mit tud, mit értett meg, mire képes, milyen attitűdökkel, autonómiával rendelkezik. Aktív ige + tárgy + egyéb kiegészítő információk A tanulási eredmények a nemzeti és az európai képesítési keretrendszerekben használt szintleírásokat adják. Egy szak, egy képzési program tanulási eredményei ebből bomlanak ki. Mindez egy paradigmaváltás része: a képzés fókuszában a tanulási folyamat támogatása áll. A tanár szerepe: a tanulási folyamat (a képesség-alakulás) menedzselése, elősegítése.