Nyelvmegőrzés és attitűd MTA Nyelvtudományi Intézet, 2015. október 20.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV Szakképzés ma … Málnási Gábor.
Határokon Túli Magyarságért Alapítvány 7621 PÉCS, János u. 22. Tel.: / , Fax: / fre .hu
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A magyar nyelv helyzete a Délvidéken
Szlovákiai Magyar Adatbank
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
Élelmiszertermékek környezetterhelésének mérőszáma és annak érzékenysége az életciklus elemeire Environmental impact measurement of food products and its.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Korpuszmunkálatok Pintér Tibor MTA Nyelvtudományi Intézet Gramma Nyelvi Iroda.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Nyelv és nyelvjárás. A magyar nyelvjárások osztályozása
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon A közoktatási intézményekkel való kapcsolatépítés a TÁMOP pályázatban és azon.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
A nyelv történeti vizsgálatának forrásai
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
Az autizmusról É l e t e m a s p e r g e r - s z i n d r ó m á v a l.
A határon túli magyar felsőoktatás és kutatás fejlődése a rendszerváltozás után A határon túli magyar felsőoktatás és K+F támogatása és hasznosulása Kutatásvezető:
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Az igék Összefoglalás 6. osztály.
Elméleti és Kísérletes Nyelvészeti Osztály
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
A borpiac kibővítése az Internet segítségével Készítette: Fancsali Éva, Sárossy Gábor, Stverteczky András, Szabó István.
Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Chambers hipotézisének érvényessége magyar adatközlők esetén Misits Éva Szegedi Tudományegyetem II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia 2008.
Foglakoztatás pályázati projektekben Általános áttekintés Tóth István, tanár.
PÁLYAVÁLASZTÁSI RENDEZVÉNYSOROZAT BARANYA MEGYEI ESEMÉNYEI
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
Kommunikáció az egyetemen
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Edward Sapir ( ).
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Jövő Internet Nemzeti Technológiai Platform Workshop program június 4. Levezető elnök: Dr. Bakonyi Péter Napirend: 1. Tudománypolitikai Stratégia.
A kultúrnemzeti Akadémia tudománypolitikájáról
Hodinka Antal Intézet Tudományos műhelyek a kárpátaljai magyar tudományosság szolgálatában.
A kétnyelvűség aktuális kérdései (kurzus – 2007 őszi félév, EC) november 14. A magyarországi románok román–magyar nyelvcseréje Borbély Anna MTA Nyelvtudományi.
Árszabályozás a postai piacokon Kiss Károly Miklós, MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet (Hálózatok gazdaságtana kutatócsoport) Stenger Zsolt, Pannon.
Régi nyelvatlaszok – új módszerek BODÓ CSANÁD–VARGHA FRUZSINA SÁRA–VÉKÁS DOMOKOS Eötvös Loránd Tudományegyetem 1088 Budapest, Múzeum krt. 4/A.
A kistérségi koordinátorok roma integrációs feladatai
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről február 21. Domokos Tamás.
A munkahelyi diszkrimináció
DÉL-SZLOVÁKIA NEMZETISÉGI MEGOSZLÁSA
Palócföldet „...a palóc nyelvjárás tartja össze…” (Dr. Balázs Géza)
DÉL-SZLOVÁKIA NEMZETISÉGI MEGOSZLÁSA 1950 – 2001.
A szervezet alapítói: Elnök: Bokor Ildikó, Tiszteletbeli elnök: Kolcsár József, a kézdivásárhelyi színház igazgatója, Alelnök: Fodor György, Főtitkár:
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
A magyar igeragozás kialakulása és története: igei személyragjaink eredet szerinti rétegei.
Egészség-egyenlőtlenségek Magyarországon Vitrai József PhD Országos Egészségfejlesztési Intézet.
Szakmai – módszertani nap, Tótkomlós, május 4. Hornokné Dr. Uhrin Erzsébet A tanórán kívüli nyelvgyakorlás és a nyelvi attitűd néhány összefüggéséről.
Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória.
A népesség összetétele
A magyar nyelv területi nyelvváltozatai és a norma
A magyarországi cigányok csoportosítása nyelvi szempontból
LEADER, Identitás, Sport
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Kognitív és emotív jelentés
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
A magyar nyelvjárások osztályozása
Pályaválasztást segítő mentortanár és közösségfejlesztő program
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Nyelvmegőrzés és attitűd MTA Nyelvtudományi Intézet, október 20.

Attitűd  (Szociál)pszichológiai fogalom  tartós beállítódást, értékelő viszonyulást jelent valamilyen tárgy, személy vagy gondolat irányában  Nyelvi attitűd: egy-egy nyelvvel vagy nyelvjárással szemben kialakult értékelő jellegű vélemény  Viselkedésből fakad (Brudner – Douglas 1979)  Meghatározza a viselkedést (Lambert 1967)  Több tényező befolyásolja: társadalmi, (nyelv)politikai (Woolard és Gahng 1990)  Kisebbségi csoportok körében különösen jelentős a vizsgálata (Preston 2002) 2

Az egyén 3  Kötődése a környező nyelvekhez, nyelvváltozatokhoz  Érzelmi, intellektuális, funkcionális kötődés (Adegbija 2001)  A kötődés mértéke és a nyelv(változat) megőrzése  A nyelvi másság dimenziói kutatás (Bartha 2003, 2006, Borbély 2006, 2007, Erb 2006, Pálmainé Orsós 2005)  Igazolja-e a drávaszögi anyag a magyarországi kisebbségekkel kapcsolatos megállapításokat?  Nem teljes összevethetőség

Drávaszög és a magyarság  Népességtörténeti szempontból dinamikus terület  A magyarok száma a területen  XIX. sz. vége: 14 magyar többségű település  1910: magyar („Baranya” 39,5 %-a) település  1948:  1991:  tavaszától délszláv háború  A délbaranyai magyarok 1/3-a belső vagy magyarországi menekült  népszámlálás: magyar, ebből anyanyelve magyar (Kocsis – Bognár 2003) 4

 MTA NyTI Élőnyelvi Osztály  cél: a határon túli magyarok nyelvhasználatának szisztematikus vizsgálata és leírása  azonos módszertan  szociolingvisztikai kérdőív 5

 NyIrK

 MTA Domus Hungarica pályázati támogatás  vezető: Žagar Szentesi Orsolya (a Zágrábi Egyetem Hungarológiai Tanszék vezetője),  résztvevők:  Kontra Miklós  Fancsaly Éva  Gúti Erika  Molnár-Ljubić Mónika  Kovács Lea  Eszéki, zágrábi és pécsi magyar szakos egyetemisták: Becskei Daniella, Grgic Lunja, Kostić Dolores, Ripanj-Banja René, Rovčanić Filip, Siklósi Beáta 7

 háború  menekültek Magyarországon és az otthon maradottak  Mohács, Siklós, Pécs  hosszas tartózkodás (iskolázás) 8

 Horvátországban 116 (2014-ben)  Korcsoportok: éves éves 60 év felett  Iskolázottság: érettségi nélkül felsőfokú végzettséggel  Magyarországon 107 (1997-ben) + 97 (2014-ben) 9

 Horvátországban 116  Kopács18  Vörösmart 12  Dályhegy18  Bellye 1582 hangfelvétel  Darázs22  Kórógy15  Zágráb16  Baranya: Pécs, Komló, Somogyhárságy, Vajszló, Baksa (magyar egyetemisták, vezető: Fancsaly Éva és Gúti Erika) 10

+ Kórógy 11

 Penavin Olga - Szlavónia, Drávaszög magyarlakta településeinek nyelvjárása (több monográfia, nyelvatlasz)  MNyA 1 kutatópont (Kórógy) (ÚMNyA)  Magyar dialektológia (Kiss 2001) alapján:  a magyar nyelvterület dél-dunántúli nyelvjárási régiója ezen belül a dél-baranyai nyelvjáráscsoport 12

13

 A Magyar nyelvjárástörténetben a tipikus külső nyelvjárássziget Szlavónia (Benkő 1957: 31)  Szabó József nyelvjárásszigetekkel foglalkozó monográfia - Kórógy (Szabó 1990: 249–290)  korábban: csak egy-két falura igaz a külső nyelvjárássziget definíciója ma: a Vörösmart–Csúza–Sepse és Várdaróc–Kopács–Laskó település- együttesek kivételével minden (vö. Kocsis – Bognár 2003) 14

Horvátország pannon területének etnikai térképe Kocsis Károly - Bognár András (2003) 15

 elsődleges cél a kérdőív kitöltése  13. Írja le részletesen, hogy mi (volt) a teendője/feladata a munkahelyén!  nem a nyelvjárási jelenségek szisztematikus gyűjtése  az aktualizált kérdőív néhány kérdése  630.a Nem bír a gyomrom a szalonnát.  630.b Tud kedvesem, én már sok mindent megéltem.  hangfelvételek 16

 még nem teljes leírás  Dályhegy, Bellye, Eszék (Rétfalu), Kórógy  jelenségek és korosztályok  idősek  középgeneráció  fiatalok  okok 17

A vizsgálható jelenségek 18  Fonémarendszer és fonémavariánsok  Fonémagyakoriság  Morfológiai sajátságok  Lexikon  Mondattani jellemzők  Penavin Olga  Szabó József (1990)  N. Fodor János (2011)

Fonémarendszer, fonémavariánsok, fonémagyakoriság1. 19  ë   ó, ő, é, á realizációja záródó diftongus  é néhány lexémában nyitódó diftongus  ú, ű szó végén nyíltabb, diftongus ( svnyo u, gyirö ü ) gyakran illabiális realizáció  i áll o és u helyett  ö-zés hangsúlyos szótagban hangsúlytalan szótagban toldalékokban

Fonémarendszer, fonémavariánsok, fonémagyakoriság2. 20  erősen j-ző (l’ elvétve)  l kiesés, nyúlással és ragok végén  j helyett h hiátustöltő  j > gy  l, n palatalizálódása  k, t, p hehezetes ejtése

Morfológiai sajátságok 21  -v tövű igék –n ragja Sg3: teszen, viszen  -i igerag Sg3Def: áruli, szánti  –t végű múlt idejű ige rövidül: ütte, sütte, köttünk, futtak  –l igerag Sg2 nem szibiláns tő után is: kapálo(l), mégyö(l)  „Egyébként az alanyi ragozásban inkább felszólító módot használnak”: nyízzönk, l o ssonk, monygyonk, nevezzönk (SzlavSz. 15); Télen alugyunk (Baranyai NyAtl. 7)  –at/-et ’-ás/-és’ névszóképző: l o tt, v o gt  –uk/-ük névmási toldalék –ík: velík, mgik

Mondattani jellemzők 22  a szokik jelen idejű használata: én is szokok velik mënni  la interakciós mondatszó: Mondi, J o nos, l! Mindé i g mont l! (SzlavSz. 306)

Nyelvjárási jelenségek két településen, korosztályonként 23 KórógyDályhegy FKIFKI /+ ë+++++(-)/+ ö-zés, hangsúlytalan+- /++-+ ö-zés, hangsúlyos diftongusok gyün l hiánya++++-/+ tudi rövid múlt (sütték) Felszólító - kijelentő la------

630.b Nem bír… a gyomrom a szalonnát 630.c Tud… kedvesem, én már sok mindent megéltem. 24 Kórógy

1. ábra: Hol beszélnek a legszebben magyarul? 25

Hol beszélnek legszebben magyarul? 26

Kinek drukkol, ha… 27

Nyelvjárási jelenségek két településen, korosztályonként 28 KórógyDályhegy FKIFKI /+ ë+++++(-)/+ ö-zés, hangsúlytalan+- /++-+ ö-zés, hangsúlyos diftongusok gyün l hiánya++++-/+ tudi rövid múlt (sütték) Felszólító - kijelentő la------

29  Köszönöm a figyelmet!