A PANNON-LNG Projekt összefoglalója
Tartalom 1.A 2014/94/EU Irányelv követelményei az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről 2.Magyarország közlekedési helyzetképe és hatásai 3.A gázüzemű autózás technológiai lehetőségei 4.Gázüzemű közlekedési módok összehasonlítása 5.Földgáz beszerzési források a földgázüzemű közlekedéshez 6.Gázüzemű közlekedés gazdasági értékelése 7.Támogatások a gázüzemű közlekedés fejlesztésére 8.Javaslatok a gázüzemű közlekedés magyarországi fejlesztésére és támogatására
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Tiszta energiák a közlekedésben: az alternatív üzemanyagok európai stratégiájának céljai 1.Az energiaellátás-biztonságának javítása az EU-ban úgy, hogy csökkentjük a közlekedés olajfüggőségét; 2.a gazdasági növekedés elmélyítése az EU-ban fenntartható beruházások és munkahelyteremtés ösztönzésével; 3.hozzájárulás ahhoz, hogy elérjük a közlekedésben az üvegházhatású gázok kibocsátásának célul kitűzött 60 százalékos csökkentését, 4.a közlekedésből adódó légszennyezettség csökkentése. Az európai szakpolitikák a 2014/94/EU Irányelv követelményei az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló irányelv elfogadását eredményezték.
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója A 2014/94/EU Irányelv követelményei az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről TEN-T hálózat Magyarországon 2020-ig megfelelő számú CNG töltőállomás 1.„…városi/elővárosi agglomerációkban és más sűrűn lakott területeken” 2., „…2025. december 31-re legalább a jelenlegi TEN-T törzshálózatban” 2025-ig megfelelő számú LNG töltőállomás „…2025. december 31-re megfelelő számú nyilvános LNG-töltőállomás álljon rendelkezésre legalább a jelenlegi TEN-T Az EU Irányelve kifejezetten előírja, hogy az LNG töltőállomások kialakításának értékelésekor a környezeti és egészségügyi externáliák csökkenését is figyelembe kell venni.
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Magyarország közlekedési energiafelhasználásának helyzetképe előnytelen Az alternatív üzemanyagok részarányának növelése megkerülhetetlen. Forrás: Eurostat, 2016 Forrás: Szátadvég számítás Közlekedés energiafelhasználásának összetétele Magyarország végső energia-felhasználása 2015-ben a közlekedés energiafelhasználása 158,8 PJ volt, ami a teljes végső energiafelhasználásnak egynegyedét tette ki Százalékos megoszlásban a korábbi csökkenést a növekedés váltotta fel 2015-ben a közlekedés energiafelhasználása 92,3 százalékban kőolajalapú volt A földgáz részaránya 0,33 százalék volt mindössze A 3,2 százaléknyi villamosenergia felhasználást a vasúti vontatás, illetve a városi tömegközlekedés tette ki
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója A közlekedési szektor környezeti- és egészségügyi hatásai lehangolóak A környezet- és egészségügyi kérdések vizsgálata a közlekedési szektorban indokolt, mivel az OECD felmérése szerint a szállópor- és ózon-szennyezéshez köthető halálesetek száma jelentős. A Forbes május 4-ei cikke egy 2013-as OECD tanulmányt idézve állapítja meg, hogy az európai nagyvárosok levegő minősége, nem sokkal jobb mint Kína városaié A szállópor és ózonszennyeződés okozta elhalálozások körében Magyarország, Kína után a második legmagasabb halálozási rátával rendelkezik A a jelenlegi szabályozás nem kifejezetten kedvez a kibocsátási normák betartásának. A műszaki vizsgán a járművek bukási aránya Magyarországon közel 0% Németországban, Svédországban, Angliában, ez az érték több tíz százalék. A gyenge hatásfokú szűrés eredményeként hazánkban a járművek jelentős környezetterhelési mutatókkal közlekedhetnek.
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója A földgázmotorok káros anyag kibocsátása mutatói jóval kedvezőbbek, mint a gázolajjal működő motoroké Emissziós értékek terén a földgázmotorok jobban teljesítenek mint a dízelmotorok, az Otto motorokkal szemben pedig alacsonyabb szén-dioxid kibocsátással bírnak. Dízelmotor és földgázmotor káros anyag kibocsátása
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója A földgázmotorok használata hozzájárul a globális felmelegedés elleni küzdelemhez A földgázüzemű autóbusz kibocsájtási értékei a legkedvezőbbek, és hatótávolsága sem korlátozott Különböző meghajtások összehasonlítása Forrás: Századvég adatgyűjtés *A magyar erőműpark széndioxid kibocsájtásának figyelembevételével férőhely energia fogyasztás mértékegység egységnyi CO 2 kibocsájtás mértékegység CO 2 kibocsájtás 100 km-ként CO 2 kibocsájtás kg/férőhely/100 km dízelmotoros autóbusz 9050,9l/100km2,64kg/l1341,49 CNG autóbusz9046,7kg/100km2,4kg/kg1121,24 elektromos autóbusz* 43168kWh/100 km0,459kg/kWh771,80 * 22% töltési veszteséggel számolva Forrás: Századvég adatgyűjtés
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Az alternatív üzemű járművek felhasználási területei A földgázüzemű járművek a közlekedés bármely területén felhasználhatók, az elektromos- és gázüzemű közlekedés pedig komplementer egységei az alternatív közlekedési módoknak. CNGLNG Kishaszongép- járművek Személyautók Városi közüzemi járművek Személyszállítás Városi buszok Távolsági autóbusz Nyerges vontató Nehézgépjármű Folyami és tengeri hajók VárosiHelyközi Távolsági Elektromos személygépkocsik CNG személygépkocsik és buszok CNG személygépkocsik CNG kisteherszállítás CNG buszok LNG buszok LNG nyerges vontatók LNG üzemű hajók
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Földgáz beszerzési források a földgázüzemű közlekedéshez A következő 10 évben várhatóan 50%-kal emelkedik az LNG globális kereskedelmének mennyisége, rövid távú külföldi beszerzés esetén a kamionos szállítás a legkézenfekvőbb. AZ LNG kínálat 2020-ig másfélszeresére nő A kínálat növekedésével várhatóan nem tart lépést a fogyasztás növekedése Így egy tartósan alacsony árkörnyezetre számít a földgázpiac A várakozások szerint Európaban is növekedni fog az LNG aránya Az LNG közúton is beszállítható Magyarországra, bár nem túl gazdaságos a nagy távolság miatt
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Hazai földgáz és biogáz források Közlekedési célú földgáz előállítása hazai kisméretű földgázmezőkből, és biogázból elősegíti az energiaellátás függetlenítését. Hazai kisméretű és/vagy inertes földgázmezők Biogáz termelési potenciál a mezőgazdaságban Magyarország geológiailag jól megkutatott Számos olyan viszonylagos alacsony hozamú földgáz- mező található az országban, amelyek termelvénye nem kerülnek a vezetékes gázrendszerbe Az ilyen mezők kiváló hasznosítási lehetősége az LNG termelés, amely így hazai forrásból tenné elérhetővé az üzemanyagot Jelentős forrás lehet a mezőgazdasági biogáz A biogáz használata közel karbon neutrális felhasználást eredményez A 2015-ös közlekedési energia-felhasználás 19 %-a fedezhető biogázból a legkevésbé optimistább biogázpotenciál megvalósulása esetében is
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Gázüzemű közlekedés gazdasági értékelése Bár a földgázüzemű haszongépjárművek ára ma még magasabb a dízelüzeműnél, de az árarányok megfordulása várható. CNG-s és LNG-s járművek jelenlegi magasabb vételárának okai Az alacsony gyártási volumen és a friss fejlesztési költségek árazásával együtt járó drágító hatás Az LNG kriogén tartályok magasabb ára (jelenlegi költségszint Európában 8000 €, amely a kínai gyártók térhódításával akár €-ra süllyedhet néhány éven belül) Közeljövőben várható tendenciák A földgázhajtások terjedésével a kereslet bővülése mellett gyártói kínálat bővülés hatására az LNG járművek gyártási költsége várhatóan drasztikusan csökkenni fog A szigorodó környezetvédelmi előírások nehezebben teljesíthető kihívások a dízelmotoroknak, emiatt bonyolultabb és drágábbak lesznek. A földgázüzemű motorok számára a jövőbeni környezetvédelmi előírások kisebb kihívást jelentenek, így növekedhet irántuk a kereslet.
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Földgázüzemű járművek externália-csökkentő hatása A legkevésbé optimistább forgatókönyvek alapján is közel 20 millió EUR/év externális költség csökkenés tapasztalható 2025-ben, a helyi és globális légszennyező anyagok csökkenésének hatására. CNG-LNG meghajtással várhatóan elkerülhető helyi légszennyezési externáliák CNG-LNG meghajtással várhatóan elkerülhető globális légszennyezési externáliák Helyi légszennyezettséghez kapcsolható externáliák: nem metán illékony szerves vegyületek, nitrogén-oxid szennyezések, szállópor Globális légszennyezettségi externáliák: szén-dioxid és fugitív metán kibocsátás
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója A földgázüzemű járművek modellezett járműállományi aránya A legkonzervatívabb becslések szerint is a nagytávolságú buszok és áruszállító járművek között 5%-os lesz 2030-ban az LNG üzemű járművek piaci részesedése. LNG üzemű nagytávolságú autóbuszok várható járműállományi részesedése CNG üzemű személygépkocsik várható járműállományi részesedése LNG üzemű nagytávolságú áruszállító járművek várható járműállományi részesedése L forgatókönyv: a már megvalósult gázautó-projektek minimálisan továbbterjedő hatásait, és hosszabb távon már az infrastruktúra kiépüléséből következő csekély növekedés M forgatókönyv: az LNG/CNG mérsékelt, de általános piaci megjelenése. Ahol megjelenik a szabad töltési lehetőség (pl. Miskolc) ott számol a lokális alkalmazások kiterjedésével. H forgatókönyv: a gázüzemű közlekedés ösztönzést kap.
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Támogatások a gázüzemű közlekedés fejlesztésére A nemzetközi tapasztalatok alapján ahhoz, hogy sikeresen elterjedjen a földgázüzemű közlekedés az üzemanyagok, járművek és töltő-infrastruktúra együttes támogatása ajánlott. Üzemanyag támogatása Járművek támogatása Töltő- infrastruktúta támogatása Olaszország Németország Ausztria Svédország Franciaország Hollandia Egyesült Királyság Lengyelország Finnország USA Támogatási irányok: Az üzemanyagok, Járművek, Töltőinfrastruktúra A nemzetközi tapasztalatok alapján az olyan országok tekinthetőek sikeresek, amelyek egyszerre mindhárom lehetőséget támogatják A támogatások sokfélék lehetnek, közvetlen pénzügyi ösztönzőktől elkezdve adókedvezmények és nem pénzbeli támogatások is
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója Javaslatok a gázüzemű közlekedés magyarországi fejlesztésére és támogatására A nemzetközi jó gyakorlatok alapján a támogatásokat rendszerszintű keretté kell foglalni, ezért indokolt létrehozni a Csonka János Tervet. Üzemanyag támogatása: Jövedéki adó kedvezmény Biogáz jövedéki adómentesség Gépjárművek beszerzésének támogatása: Gépjárműadó kedvezmény Regisztrációs adó kedvezmény Gázüzemű járművek értékesítési felajánlási kötelezettsége Gépjárművek használatának támogatása: Zöld rendszám kiterjesztése gázüzemű autókra Biztosítási adó kedvezmény a kötelező felelősségbiztosításból Fizetendő útdíj mértékének csökkentése Közvetett támogatások alternatív közlekedésnek: Zéró és közel zéró emissziós övezetek létrehozása Töltőállomás-infrastruktúra támogatása: gyorsított leírhatóság és elszámolás
A PANNON-LNG Projekt összefoglalója A Csonka János Terv keretében rendszerszinten kerüljenek kijelölésre az alternatív közlekedés földgázüzemű részét támogató intézkedések. Az alternatív üzemanyagok felhasználásának és infrastruktúrájának kiépítése a közlekedésben az ország érdeke, emellett EU-s kötelezettsége Rendszerszinten javasoljuk kijelölni azokat a támogatási eszközöket amelyekkel a magyar állam segíteni kívánja a közlekedés dekarbonizációja felé tett első lépéseket, amelyben a földgázüzemű járművek vezető szerepet vállalhatnak A Csonka János Terv segítségével társadalmi szintre lehet emelni a gázüzemű közlekedés hasznosságát és fontosságát hangsúlyozó párbeszédet A Csonka János Tervvel kiegészülve a Jedlik Ányos Terv lefedheti Magyarország alternatív közlekedési stratégiájának egészét, így teljessé válhat az ipar fejlesztését kitűző Irinyi-terv járműipari része