A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság növelésében
Nemzetköziesedés vs globalizáció „Nemzetközi, interkulturális vagy globális dimenzió beépítése a felsőoktatás céljaiba, szerepébe, szolgáltatásaiba.” (Knight, 2001) „Gondolhatunk úgy a globalizációra, mint katalizátorra, a nemzetköziesedésre, mint proaktív reakcióra” (Knight, 2001) A gazdasági szféra globalizációja = megnövekedett igény az oktatás nemzetközi dimenziója iránt.
A nemzetköziesedés mozgatórugói Magasan képzett munkaerő vonzása Fölös felsőoktatási kapacitás kihasználása Szűk képzési kapacitás megoldása A hallgatók munkaerő-piaci kompetenciáinak fejlesztése –Nyelvtudás, „soft skill-ek”, interkulturális kompetenciák Hazai intézményrendszer modernizációja Kultúrák közötti párbeszéd Kereskedelem, diplomácia
A nemzetköziesedés formái Személyek mobilitása –Programok (pl. Erasmus, Campus Hungary, CEEPUS) –Önfinanszírozók A felsőoktatási rendszerek konvergenciája, elismerési intézkedések –bolognai folyamat, ECTS A képzési programok tartalmának és módszereinek nemzetköziesedése –„Nemzetköziesítés helyben” Intézményi vagy képzési mobilitás –Külföldi székhelyű képzés –Közös képzések (Erasmus Mundus)
Globális trendek – nemzetközi hallgatók Szélesedő részvétel a felsőoktatásban Hasonló ütemű növekedés a nemzetközi hallgatóknál A nemzetközi-helyi hallgatók globális aránya stabil (2%)
Globális trendek – nemzetközi hallgatók
Hazai trendek – nemzetközi hallgatók
Hazai trendek – cserehallgatók
A nemzetköziesedés hazai környezete Az EU felsőoktatási prioritásai Európa 2020 stratégia A felsőoktatás modernizációja EU kül- és fejlesztéspolitikája Közösségi programok (Erasmus+, Horizon 2020) Regionális és hazai prioritások Bolognai folyamat (2020-ra mobil hallgatók: 20%) Campus Hungary
Mobilitás Projekt előkészítés Kis projektek (pl. nyári egyetem, intenzív kurzus) Nagy projektek (partnerségek, szövetségek) Felsőoktatás- fejlesztés Közös képzések Pályázható tevékenységek
A nemzetköziesedés és nyelvoktatás A nemzetközi oktatás nyelve jellemzően angol –A nemzetközi hallgatók 50%-a angol nyelvű országokban tanul –A másik felének jelentős hányada is angolul, de nem angol nyelvű országokban
A nemzetköziesedés és nyelvoktatás Hallgatók –Kiutazó hallgatók felmérése, felkészítése Ösztönzés szükséges –Beérkező hallgatók felmérése, felkészítése Tanulmányokra, szakmai gyakorlatra (jellemzően angol) Hétköznapi interakcióra (angol és/vagy a fogadó ország nyelve) –Mentorhallgatók felkésztése –(Helyi hallgatók felkészítése – integrált kurzusok)
Motivációs Nyelvi Interkulturális Személyiség- fejlesztő Regionális hallgatói tréningek
Nyelv- tudás monito- rozása Idegen nyelvű tárgyak Rövid tanul- mány- utak Külföldi rész- képzés „Dual” program Közös diploma program Külföldön szerzett diploma A hallgatós tudatos nyelvi fejlesztése és mobilitásra való felkészítése 30 kreditnyi idegennyelvű képzés /külföldi részképzés vs. nyelvvizsga Mobilitási létra A nemzetköziesedés és nyelvoktatás
Oktatók –Szaknyelv (angol) –Óravezetés, értékelés, interakció a hallgatókkal –EU szaknyelv: pályázatírás Professzionális személyzet –Nemzetközi irodák, pályázatíró iroda –Hallgatói szolgáltatások (könyvtár, tanácsadó, kollégium, labor, etc.) –Tanulmányi hivatal –Pénzügyi osztály, gazdasági hivatal, etc.
Idegennyelvű kurzusok bővítése –A hallgatók 17-25%-a vett részt, nem vett részt: %, nincs: 10-45% –Bejövő oktatói mobilitás, modulok (44%) Idegennyelvű szakirodalom –33% nincs, 42% konvergencia régiók (Bachelor) Nyelvi kurzusokba integrált felkészítés a mobilitásra A nemzetköziesedés és nyelvoktatás
Mobilitás támogatása EU angol szaknyelvi képzés Interkulturális képzés Nemzetközi felsőoktatási marketing képzés Honlap-fejlesztés képzés Regionális képzések
Köszönöm a figyelmet!