Online könyvmarketing Változó trendek, változó vásárlói igények április 15.
Az online marketing megjelenése a könyvszakmában 2000 körül az első online könyves oldalak megjelenése Elsősorban kereskedő láncok bolti leképzése internetes felületen Valóságos online előnyök nélkül
Az áttörés A Bookline új könyvekkel is kereskedik, és eddig nem tapasztalt kedvezményeket vezet be Megteremti a hazai internetes könyvkereskedés alapvető üzletpolitikáját Online cégről lévén szó, az online marketinget választja A könyvszakmában elsőként az online marketing piacon A Bookline kétségtelen előnyökre tett szert az online reklámozás területén
Online marketingeszközök a könyvszakmában – az elmúlt 5 év áttekintése Banner hirdetés Hírlevél Dm-levél Nyereményjáték Google Adwords Saját weboldal
Banner hirdetés 4-5 éve aránylag hatékony volt CT és AV alapú hirdetések, fix helyek Mai trend: CT alapú vásárlás Csak intenzív megjelenés mellett hatékony > igen költséges Kiadók elvétve, még leginkább az online könyváruházak oldalain Bookline, Alexandra
Mikor jó egy banner hirdetés? Figyelemfelkeltő, de nem zavaró Egyszerűen és gyorsan közli a lényeget > gyors döntés Image hirdetés: kreatív hirdetés > a cél az általános érdeklődés felkeltése – nem baj, ha a CT alapú hirdetést az is kattintja, akit (még) nem érdekel a termék/szolgáltatás
Hírlevél Az egyik legfontosabb marketingeszköz Bizalom, önkéntesség, érdeklődés Jól célozható vásárló Saját adatbázis építés Egyre több kiadó él a hírlevéllel, de még mindig nem magától értetődő Online könyváruházak: tematizált hírlevelek, vásárláson alapuló célközönségnek küldött hírlevelek
Mikor jó egy hírlevél? Tartalmi és időzítési szempontból OK Jól áttekinthető Megbízható tájékoztatást nyújt Személyreszabott Olyan pluszt nyújt, ami miatt már várom Technikailag jól működik, design rendben Mérőkóddal ellátott: kiadói információszerzés
Direkt marketing levél Levelezőrendszerek, dm cégek adatbázisa Kisméretű saját adatbázis esetén lehet indokolt Nehezebben elérhető felhasználók esetén (pl. területileg szűkített) Nem saját közösségnek szól > kis hatékonyság Az eredmény érdekében: a lényeget első pillantásra közli Csak nagy kiküldési számmal lehet célt érni > drága Kizárólag a kereskedők használják
Nyereményjáték Adatbázis bővítés Közösségépítés Kiadói részről barterezhető Hosszú távú fix jelenlétet biztosíthat Az így nyert vásárlóerő általában „olcsó” Sok törődést igényel A kiadók változó intenzitással használják A kereskedők jellemzően saját oldalon futtatnak kiadói nyereményjátékokat
Google Adwords Kattintásalapú hirdetés Célzott hirdetés A téma iránt már érdeklődő vásárlókat érünk el Rugalmas költségkezelés Jól mérhető Kevés kiadó él evvel a lehetőséggel Bookline, Libri, Alexandra
Saját weboldal A legtöbb kiadó a weboldalán keresztül teremt kapcsolatot a vásárlóival Az ott szerzett benyomások = kiadóról alkotott kép Eladott könyvek számához képest > csak bizonyos speciális vásárlók jutnak el ide Saját eszköz > szabad információ szolgáltatás Rendszeres foglalkozást igényel „Ingyen” van
A mai online jelenlét és a jövő lehetőségei/hagyományos Hagyományos csatornák –Hírlevél – van még mit fejlődni –Kereskedői oldalakon való megjelenés –Barter hirdetések – kapcsolati háló –Könyvesblog – Bookline Journal –Egyéb recenziós megjelenések –Saját honlap – vásárlással együtt –Keresőmarketing
SEO, Google Adwords, Facebook hirdetések, linkmarketing Saját oldal optimalizálása Linkmarketing > keresők erősítése, nem kerül semmibe Tervezett marketing büdzsével hatékony média használata: GA, FB > feltétele a mérhetőség Keresőmarketing ügynökségek használata Saját részmunkaidős képzett alkalmazott
A mai online jelenlét és a jövő lehetőségei/újmédiák Social media –Facebook – egyre többen –Youtube – booktrailer –Microsite saját közösséggel –Blog –Twitter –Interaktív felület: fotó-, videófeltöltés, kommentelés, értékelés
A weboldal helye a kiadón belül Fokozódik a szerepe > mindenki szeretne növekvő direktértékesítést Nincsen belső szakember Külső szolgáltatónak való kiszolgáltatottság Hozzá nem értéssel történő építkezés A kiadói hierarchián belüli szerepe nem eldöntött
Kiadói weboldal Megújulások – különböző színvonalon Webshop – 20% kedvezmény A mai trendeket még nem építették be Gyakori a webergonómiai probléma Esetleges ízlésvilág Általában nem jól optimalizált, a keresőkben rosszul jelenik meg
Kiadói weboldal A kiadó legyen informatív Kiadói, szerzői, illusztrátori blogok, kulisszatitkok Érdekes pályázatok – közös elbírálás Letölthető anyagok Grafikai ajándékok Rendszeres kérdőív – információszerzés Munkatársak bemutatói, ajánlói
Mit várnak el ma a fogyasztók a könyvpiactól Az állandó és rendszeres kedvezményeken kívül… Személyes törődés, odafigyelés Véleménynyilvánítási lehetőség Ajánlás, ajánlás, ajánlás Ajándékok, ingyen lehetőségek, kuponok Tagsággal járó plusz kedvezmények Több információ, pontos tájékoztatás
Még több információ a vásárlók számára Több információ – a vásárlóink állítják elő > véleménymegosztás, kommentelés, fórumozás Több információ – a kiadó lássa el a terjesztőket > a terjesztői oldalakon megjelenő információ fontossága
Online könyváruházban való megjelenés Az online forgalom legnagyobb %-a az online könyvkereskedőkön keresztül zajlik Ezért a kiadó feltétlen érdeke, hogy megértse: az ezeken a portálokon időben történő megjelenés saját érdekében elengedhetetlen A legtöbb kereskedő az előjegyezhető könyveket nagyobb kedvezménnyel (de nem az árrés rovására) kínálja Ehhez összehangolt kiadón belüli munka kell, a marketing szempontoknak is teret kell engedni
Előjegyezhető könyvek nagyobb kedvezménnyel Borítókép A könyvészeti adatok legyenek pontosak Legyenek belelapozható oldalak Legyen pontos a megjelenési dátum Legyen megfelelő annotáció A kiadó adjon kategorizálási szempontokat Mindezeket a kiadó maga nyújtsa, ne a kereskedőnek kelljen kérnie
És mit vár el a kiadó a vásárlótól? Ismerje a kiadó nevét! Önök is így gondolják?
Köszönöm a figyelmüket!