Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc 2005. május 5. Nagy Zoltán komponensvezető

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
Dobbantó program. Kik vesznek benne részt? Országosan 15 iskola Tervezett: 22.
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Fontosabb fogalmak Képesség :
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
A gyakorlatvezető mentor
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Hátrányos helyzetűek reintegrációja.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Mérés-értékelés alprojekt Liptákné Czakó Ildikó 2009.december 14.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Pedagógiai szakmai szolgáltatás
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
A szakképzés helyzete Magyarországon
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
1. Európai uniós pályázati lehetőségek az oktatás területén március 25.
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
OPTOMEHU projekt bemutatása Dr. Kiss András Projekt menedzser Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Felvételi a középfokú iskolákba
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Az iskola legfontosabb statisztikai adatai
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
Mérés – értékelés 2006/2007 Gál Ferenc augusztus 31.
Szakiskolai Fejlesztési Program I
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A szakképesítés megszerzésének lehetősége
Kompetencia alapú szakoktatás
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető

A Szakiskolai fejlesztési program jellemzői n Egységes közismereti és szakmai fejlesztés n Iskola egészében gondolkodás n Meghatározó szereplőkre épít n Szakértők és iskolában dolgozók együttműködése n A képzés tárgyi feltételeinek javítása n Kapcsolódás az NFT-hez, EU irányokhoz

A „C” komponens célkitűzései Hatékonyan elősegítse a szakiskolákban tanuló hátrányos helyzetű, tanköteles kort betöltött, alapiskolai végzettséggel nem rendelkező fiatalok bennmaradását és visszakerülését a képzésbe. Ezáltal jussanak szakképesítéshez, és jelentősen javuljanak foglalkoztatási esélyeik.

2003/2004 tanév tevékenységei „C” komponens n Kutatás, anyaggyűjtés és jelentés készült a szakképzés megkezdésének bemeneti kompetencia rendszereiről. n A kidolgozásban résztvevő szakértők és pedagógusok 2 csoportja tanulmányúton vett részt Angliában, a bemeneti kompetencia- rendszerekkel kapcsolatban n Pedagógusok módszertani továbbképzése

2003/2004 tanév tevékenységei „C” komponens n Szakértői csoport - pedagógusok és a munka világának képviselői bevonásával - elkészítette az útmutatókat és megvalósítási terveket a kidolgozó csoportok számára n A kidolgozó csoportokat felkészítettük bemeneti kompetencia-rendszerek témában n A szakmai és vizsgakövetelményekhez illeszkedően a bemeneti követelmények kompetencia alapú kialakítása elkészült 10 szakmacsoportban.

Feladataink a 2004/2005 tanévben „C” komponens n A szakképzés megkezdésére felkészítő évfolyam programjainak fejlesztése:  Rendszermodell és útmutató készítés  Felkészítés (2004 november)  Kidolgozó, fejlesztő munka 10 szakmacsoportban (2005 január-március)

Feladataink a 2004/2005 tanévben „C” komponens n Külföldi tanulmányút Dánia és Németország n Intézményi pályázat és workshopok n Módszertani CD fejlesztése n Pedagógus-továbbképzés n Az előkészítő programok bevezetése a C komponens iskoláiban

Szakképzés megkezdésének feltételei I. n Formális iskolai végzettség helyett: n Kompetencia alapokra építve n A szakma sikeres elsajátításához szükséges alapok n Összhangban az SZVK-val n Figyelemmel a munka világának igényeire

Szakképzés megkezdésének feltételei II. n Mérhető kompetenciák n Kapcsolódás az alapműveltségi vizsgához ??? n Egyéni különbségek figyelembe vételével n Előtte egy éves szakképzést előkészítő program

Bemeneti kompetenciák – előkészítő évfolyam n 10 szakmacsoportban n Megjelenik az OKJ-ban n Az előkészítő évfolyam programjainak alapja n Moduláris rendszerű

Oktatási törvény 27.§ (8.D.) „Ha a tanuló az e bekezdésben meghatározottak szerint nem szerezhet vagy nem kíván alapfokú iskolai végzettséget szerezni, a felzárkóztató oktatásban egy évig (tíz hónapig) tartó szakképzést előkészítő évfolyam keretében a szakképzésbe történő bekapcsolódáshoz szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket (kompetenciát) szerzi meg, és a szakképzési évfolyamon a szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott elméleti és gyakorlati tudáselemek (kompetencia) meglétéhez kötött szakképesítés megszerzésére készülhet fel.”

Mit is jelent az előkészítő évfolyam? n (tíz hónapig) tartó szakképzést előkészítő évfolyam keretében n a szakképzésbe történő bekapcsolódáshoz szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket (kompetenciát) szerzi meg n (kompetencia) meglétéhez kötött szakképesítés megszerzésére készülhet fel

Felzárkóztatás - Előkészítés n 1 vagy 2 év n Hagyományos iskolai keretek n Teljességre törekvő n Alapiskolai végzettséget ad n ALAPVIZSGA??? n 1 év n Egyéni haladás, más munkaformák n A hiányzó és szükséges kompetenciák pótlása n Nem ad alapiskolai végzettséget

Az előkészítő évfolyam feladatai n Szocializáció n Alapkészségek fejlesztése (kulcskompetenciák) n Pályaorientáció n Szakmai alapozás, felkészítés a szakmák tanulására

Alapelvek n - moduláris felépítés n - heterogén csoportok n - egyéni haladás n - kompetencia alapú tananyag n - személyközpontú pedagógia n - projektmódszer alapú megközelítés - legalább 3 szakmacsoport megismerése n - rugalmas programszerkezet

Bizonyítvány n A felzárkóztató oktatás szakképzést előkészítő évfolyamának befejezéséről kiállított iskolai bizonyítvány a szakiskola első szakképzési évfolyamába lépésre jogosít.

A szakképzést előkészítő évfolyam célja n a felzárkóztatás, s ezen belül a tanulókban a társadalmilag hasznos magatartásformák kialakítása n a tanuláshoz szükséges motiváció megteremtése n a munkavégzésre való szocializálás n a pályaválasztási döntés megalapozása

A szakképzést előkészítő évfolyam célja n a szakmai vizsgára történő felkészülés előkészítése a szakmatanuláshoz szükséges bemeneti kompetenciák elsajátítása által n a tanulók élettervezésének elősegítése n sikerélményhez juttatás a tanulásban és a munkában

A tanulási modul felépítése n Azonosítók n Fejleszteni kívánt kompetenciák n Bevezetés (tanuló számára készül!) n Fő célok, teljesítések feltételei n Részcélok, feladatok

A tanulási modul felépítése II. n Előfeltételek n Részletes projektmunka terv n Tanulási projekt leírás n Információs lap(ok) n Önértékelés, értékelés

Várható feladataink n a programokat bevezető intézmények pedagógusainak felkészítése 2005 június n tanulmányutak 2005 szeptember 25- október 16. Franciaország, Finnország, Hollandia n intézményi műhelymunkák, regionális „esetmegbeszélés” 2005 ősz