Segítőkutyák szerepe az egyéni és közösségi segítségnyújtásban Érzékenyítő tevékenységünk bemutatása „Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban” című konferencia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
V. Kollégiumi Konferencia március 26. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet és a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium rendezvénye.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Összeállította: Sütő Szilvia iskolapszichológus
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Civil programok kommunikációja, a CSR-hez való kapcsolódás lehetséges módjai Dr. Győri Zsuzsanna KÖVET Egyesület október 24.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
VIRTUÁLIS TEREK online életpálya-menedzsment Dexter - MarkCon
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM Mentorszolgáltatás kialakításának lépései a Debreceni Egyetemen Juhász Béla Szilárd- DEMEK.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Fogyatékosügyi portál előkészítése Projekt szakértő: Szikora Tamás.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Fogd A Kezem Alapítvány
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
R. M. Á. I. Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya TÁMOP – – 11/2 – A kincsesbányai Kazinczy Ferenc Tagiskola felkészülése a kistérségi.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Speciális gyermekvédelem
Iskolai közösségi szolgálat
Motiváció Tanoda- Tiszasziget Balázs Ákos Tanodavezető Motiváció Tanoda-Tiszasziget.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A reintegráció lehetőségei
Sport és szervezetei január 18.. Személyes tapasztalatok: 3 év tanítási gyakorlat modul rendszerben Oktatás fókuszába, a gyakorlati megvalósíthatóságot.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Kutyás terápia típusai Készítette: Fehérné Eleki Anita.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
„Helló barátom!" - közösségi szolgálatra felkészítő tréning sorozat „Tanévzáró Suli – Buli” „Helló nyár, helló barátom!” - komplex nyári vakáció „Viszlát.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! Egy mesekönyv bemutatása Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban című konferencia, Hódmezővásárhely.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
Foglalkozásterv összeállítása irodalmi alkotás alapján Készítette: Csanádi Sára Erika Dencs Krisztina Mészáros Réka.
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
A „A kutyás terápia, mint (gyógy)pedagógiai módszer” címmel
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
„Együtt, eredményesen”
Együtt a változásokért
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Szociális segítő a kollégiumokban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Segítőkutyák szerepe az egyéni és közösségi segítségnyújtásban Érzékenyítő tevékenységünk bemutatása „Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban” című konferencia március 21. Mányik Richárd elnök, habilitációs kutyakiképző NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

Az Egyesület 2011-ben alakult 27 önkéntes munkatárs 35 vizsgázott segítőkutya, 13 képzés alatt álló kutya 141 érzékenyítő tréning (3072 fő) 141 bemutató Publikációk, előadások Médiaérdeklődés NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Fotók: Lauder Javne Iskola, NEO (2-3)

A fogyatékosság fogalma NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Relatív Társadalmi elfogadottság Lehetőségek a társadalomban Egyéni és környezeti hatások Forrás : Vidonyiné, 2010

Fogyatékossággal élő személyek száma Magyarországon NEO Magyar Segítőkutya Egyesület 2011-es évi népszámlálás adatai alapján (KSH) 490 ezer fogyatékos személy Magyarországon Látássérült: 82 ezer fő Mozgássérült: 232 ezer fő Hallássérült: 71 ezer fő Siketvak: 3 ezer fő … Kép:

Tanúsítvánnyal rendelkező segítőkutyák száma Magyarországon NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Vakvezető kutya: 135 db Forrás: ( ) Fotó: Mark Seliger

Tanúsítvánnyal rendelkező segítőkutyák száma Magyarországon NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Mozgássérült-segítő kutya: 16 db Fotó: Répásy Zsolt Forrás: ( )

Tanúsítvánnyal rendelkező segítőkutyák száma Magyarországon NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Személyi segítő kutya: 15 db Fotó: Nők Lapja Egészség Magazin Forrás: ( )

NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Hallássérült-segítő (hangjelző) kutya: 9 db Fotó: Heim Alexandra Tanúsítvánnyal rendelkező segítőkutyák száma Magyarországon Forrás: ( )

Tanúsítvánnyal rendelkező segítőkutyák száma Magyarországon NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Rohamjelző kutya: 1 db Fotó: Erik Kersting Forrás: ( )

Tanúsítvánnyal rendelkező segítőkutyák száma Magyarországon NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Terápiás kutya: 306 db Fotó: NEO Forrás: ( )

A kutya segítő szerepkörei NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Fotók: Burányi Virág Fizikai segítségLelki segítség

Fizikai segítség NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Környezeti akadályok bejelzése Tárgyak felvétele Zajok jelzése Rohamok jelzése … Fotó: Purger Tomi

Lelki segítség NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Tematizálja a sérült napját Katalizálja a szociális interakciókat Kommunikációs híd Önállóságot teremt Nyitottabbá teszi a sérült személyiségét Fotó: Nők Lapja Egészség Magazin

Segítőkutyák lelki segítség nyújtásának kiterjesztése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Környezeti akadályok bejelzése Egy-egy sérült mellett dolgozó segítőkutya pozitív értelemben látványosságot jelent. A kutyák automatikusan ismerkedési ösztönöket hoznak elő az idegenekben is! A kutyák jelenléte nyitottabb légkört biztosít a fogyatékosságról szóló, tabuk nélküli párbeszédhez. Legtöbb segítőkutyával közlekedő sérült előbb vagy utóbb de megkapja a felkérését egy-egy osztályfönőki óra keretében tartandó élménybeszámolóra. Többféle sérültség és több segítőkutya egyidejű alkalmazása különleges lehetőséget biztosít a tabuk leküzdésére!

Segítőkutya-bemutatók NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Látványosak Nagy közönség elérése Általános információk átadása Egyirányú kapcsolat Fotó: NEO

Érzékenyítő tréningek NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Kisebb csoportok elérése (max fő) Személyes és nyitott kapcsolat Célzott információk átadása Megszokott társaság között Fotó: NEO

A kezdetek… NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Aktív, fogyatékossággal élő tagok Személyes tapasztalatok (pl. segítőkutyák pozitív hatása) Egyéni meghívások hatékonyságának növelése (többféle fogyatékossági típus megjelenése egyszerre) Fotók: Burányi Virág, Halmai Gyöngyi

Kritériumok NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Tematikák intézményi és életkori sajátosságok szerint (pl. óvoda, iskola, munkahely…) Időtartam (kb. 45 perc) Helyszíni adottságok A figyelem egyenletes fenntartása (statikus és „mozgásosabb” helyszínek) Fotók: Burányi Virág, Halmai Gyöngyi

Programtípusok NEO Magyar Segítőkutya Egyesület 1.Óvodai 2.Iskolai (általános iskola, középiskola) 3.Egyetemi 4.Munkahelyi Fotók: Halmai Gyöngyi, paroczaifoto.hu, Dr. Korzenszky Richárd

Óvodai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Videó Résztematikák: HS, MS, LS, parasportok, terápiás játékok 1.Statikus kezdés 2.Kérdések a gyerekek bevonása céljából 3.Átvezetés a közös játékhoz

Óvodai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Résztematikák: HS, MS, LS, parasportok, terápiás játékok Fotó: Burányi Virág

Óvodai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Résztematikák: HS, MS, LS, parasportok, terápiás játékok Fotó: Burányi Virág

Óvodai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Résztematikák: HS, MS, LS, parasportok, terápiás játékok Fotó: Mányik Richárd

Óvodai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Résztematikák: HS, MS, LS, parasportok, terápiás játékok Fotó: Halmai Gyöngyi

Óvodai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Résztematikák: HS, MS, LS, parasportok, terápiás játékok Fotó: Halmai Gyöngyi

Iskolai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Videó Állomások: HS, MS, LS, terápiás rész Fotó: paroczaifoto.hu

Iskolai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Állomások: HS, MS, LS, terápiás rész Fotó: paroczaifoto.hu

Iskolai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Állomások: HS, MS, LS, terápiás rész Fotó: Mányik Richárd

Iskolai foglalkozások felépítése NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Állomások: HS, MS, LS, terápiás rész Fotó: Kohut Árpád

Összegzés - koncepciónk NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Fotó: NEO Önkéntesség Csapatmunka – sérültek aktivizálása szervezeti keretek között Hitelesség Segítőkutyáink levizsgáztatása terápiás kutyának is Helyszínválasztás nehézsége

Felhasznált források NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Vidonyiné Solymos Rita (2010): A sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatására való érzékenyítéshez kapcsolódó pedagógiai módszerek támogatása. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron Központi Statisztikai Hivatal kiadványa (2011. évi népszámlálás, 11. számú: Fogyatékossággal élők) Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség adatbázisa (letöltés: március 15.)

Köszönöm a figyelmet! NEO Magyar Segítőkutya Egyesület