A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest 2012. 02. 15. és 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Nat és a kerettantervek
Advertisements

A tartalmi szabályzók módosítása a közoktatásban
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Az új Nemzeti alaptanterv helye a közoktatásban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A Nemzeti alaptanterv változásai
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A tartalmi szabályzók módosítása a közoktatásban
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A kerettantervek implementációja
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
A NAT és a kerettantervek
Dr. Kaposi József május. Az előadás vázlata A NAT-kiegészítés főbb elemei A NAT kiegészített bevezetője Új kiemelt fejlesztési feladatok Hangsúlyos.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Harmadik matematikakönyvem
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Szabó Márta Szolnok február 15.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Az alsó tagozatos kerettantervekről
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Informatika tanítása ea.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
A tartalmi szabályozás hazai változásai ( )
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.

Miről lesz szó? 1.A 2012-es Nat és a magyar nyelv és irodalom műveltségterület viszonya 2.Változások a 2007-es Nat-hoz képest a magyar nyelv és irodalom műveltségterületen 3.A magyar nyelv és irodalom műveltségterület jellemzői, felépítése 4. A Nat és a kerettanterv

1. A 2012-es Nat és a magyar nyelv és irodalom I. rész  Köznevelési feladatok  Fejlesztési területek – nevelési célok Állampolgárságra, demokráciára nevelés Az önismeret és társas kultúra fejlesztése A családi életre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Médiatudatosságra nevelés A tanulás tanítása

1. A 2012-es Nat és a magyar nyelv és irodalom II. rész  Kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Digitális kompetencia Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség A hatékony, önálló tanulás

1. A 2012-es Nat és a magyar nyelv és irodalom

2. Változások a 2007-es Nat- hoz képest a magyar nyelv és irodalom műveltségterületen   Alapelvek, célok   Fejlesztési feladatok   Szakaszok: 1–4. évfolyam, 5–8. évfolyam: 5–6.; 7–8. évfolyam 9–12. évfolyam   Áttekinthető rendszer   Egymásra épülő fejlesztési feladatok   Folyamatos tevékenységek jelölése (  )   Új igények, fejlesztési területek megfogalmazása   Közműveltségi tartalmak

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület jellemzői, felépítése  Alapelvek, célok  Fejlesztési feladatok 1.Beszédkészség, szóbeli szövegek megértése, értelmezése és alkotása 2.Olvasás, az írott szöveg megértése 3.Írás, szövegalkotás 4.A tanulási képesség fejlesztése 5.Anyanyelvi kultúra, anyanyelvi ismeretek 6.Irodalmi kultúra, irodalmi művek értelmezése 7.Az ítélőképesség, az erkölcsi, esztétikai és történeti érzék fejlesztése

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület  Alapelvek, célok –Az anyanyelv szerepe, fontossága –Kapcsolata a többi műveltségterülettel –A nyelv mint változó rendszer megismerése, fejlesztése –A szövegértés, szövegalkotás fejlesztése –Az anyanyelvi és irodalmi nevelés elválaszthatatlan egysége, a személyiségre való hatása –A kultúra, a hagyomány megismerése –Az olvasóvá nevelés, olvasási kedv felkeltése –Az irodalmi tudás, az olvasmányélmény személyiségformáló hatása (érzelmi gazdagodás, empátia stb. –Ismeretközvetítés és képességfejlesztés

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület Fejlesztési feladatok 1.Beszédkészség, szóbeli szövegek megértése, értelmezése és alkotása  A beszédalkotás folyamata (kiejtés, fogalmazás, közlés). A kommunikáció folyamata: alkotó, befogadó. A hallott szöveg értése! Részvétel a kommunikációban: saját vélemény, érvek megfogalmazása, együttműködés alapelvei (Grice-i maximák) A szöveg interpretálása

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület Fejlesztési feladatok 2. Olvasás, az írott szöveg megértése Olvasástechnika Olvasási típusok, stratégiák megismerése Szókincsfejlesztés Szövegértési technikák Változatos szövegtípusok (PISA-tipológia) Szöveg és kép, szövegkép Szöveg és stílus, korstílus, stílusirányzatok Szövegműfajok Szövegbefogadás; a szöveg és szubjektív élmény kapcsolata

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület Fejlesztési feladatok 3. Írás, szövegalkotás Írástechnika folyamatos, fokozatos fejlesztése Jegyzetelés, anyaggyűjtés technikái, anyaggyűjtés forrásai Szövegalkotás hagyományos és új (web2.0) műfajokban, kreatív írás Helyesírási készségfejlesztés (összefüggésben a hallás- és kiejtés fejlesztésével) Egyéni, kifejező stílus kialakítása

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület Fejlesztési feladatok 4. A tanulási képesség fejlesztése Információgyűjtés technikái különböző forrásokból (könyvtár- és internethasználat), kapcsolati kultúra A vázlatkészítés technikái különböző módszerekkel Szövegértési technikák (kulcsszó keresése, adatok keresése, összefüggések megértése, reflektív, kritikus befogadás stb.) Különböző információhordozók szöveges és képi üzeneteinek megértése, befogadása, önálló létrehozása Szövegtanulási technikák, szöveghű reprodukálás

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület Fejlesztési feladatok 5. Anyanyelvi kultúra, anyanyelvi ismeretek  Nyelvi egységek megismerése  A nyelv rendszerszerűsége  Jelentéstan és pragmatika  Nyelvhasználat, a nyelvhasználat rétegezettsége (szociolingvisztika)  Helyesírási alapismeretek, normakövető helyesírás  Helyesírás és grammatika kapcsolata  Szótárak, kézikönyvek használata  Nyelvtörténeti alapismeretek  Kontrasztív és általános nyelvészet

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület Fejlesztési feladatok 6. Irodalmi kultúra, irodalmi művek értelmezése  Olvasás, élményszerző tudatos irodalmi olvasás  A lírai műfajok tartalmi és formai jellemzői  A költői nyelv sajátosságai, költői eszközök  Az epikai műfajok és jellemzőik  A történet értelmezése (cselekmény, tér, idő, szereplő, szereplőváltás stb.)  A dramatizálás folyamata, dramatizált formák  Epika és dráma: hasonlóság, különbség  Új műfajok, új irodalmi hordozók  Irodalmi alkotás és jelentés, befogadás

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület Fejlesztési feladatok 7. Az ítélőképesség, az erkölcsi, esztétikai és történeti érzék fejlesztése Esztétikai alapfogalmak (szép és rút, jó és rossz stb.) Műélvezet, különböző műfajú alkotások befogadása, összehasonlítása Igény a morális gondolkodásra Konfliktusok fölismerése az olvasott szövegekben, helyzetekben, konfliktuskezelési technikák A kulturális önazonosság, a nemzeti identitás hangsúlyozása A kultúrák sokszínűségének megtapasztalása

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület Közműveltségi tartalmak A képzési szakaszoknak megfelelően az egyes fejlesztési feladatok részletes, konkrét tartalmakkal való bemutatása

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület

 5–8. évfolyam

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület  5–8. évfolyam  Szerzők és művek

3. A magyar nyelv és irodalom műveltségterület  9–12. évfolyam

4. A Nat és a kerettanterv A kerettantervi koncepció  Alapgondolata: külön kerettantervi „csomagok”, mappák legyenek minden iskolatípusra / képzési formára.  Kerettantervi csomagok tartalma: –általános bevezetők: célok, feladatok; –tantárgy kerettantervek.  Az iskolák feladata/lehetősége: –a szabad órakeret felhasználásával a helyi tantárgyi rendszer meghatározása; –a megfelelő tantárgyi kerettantervek beépítése, illetve elkészítése.

4. A Nat és a kerettanterv Tervezett kerettantervi mappák  1-4. évfolyam  5-8. évfolyam  8 osztályos gimnázium  6 osztályos gimnázium  4 osztályos gimnázium  Szakközépiskola  Szakiskola (közismereti és szakképzési program)  Nemzetiségi iskolák  Két tanítási nyelvű iskolák  Speciális nevelési igényű tantervek

4. A Nat és a kerettanterv A kerettantervek tantárgyi rendszere Képzési szinthez kapcsolódó kerettantervi típusok Tantárgyak minimális óraszámmal Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Matematika, Történelem, Fizika, Biológia, Életvitel és gyakorlat, Ének- zene, Testnevelés stb. Szabad órakeretben választható tantárgyak Dráma és tánc, Hon- és népismeret, Közlekedéskultúra, Médiagyakorlat, Gazdálkodási és pénzügyi kultúra stb. Tagozatos tantervek Informatika, Természettudományi, Idegen nyelv, Matematika, Művészetek (Dráma és tánc, Ének-zene, Rajz…), Testnevelés stb.