Ambrus Attila J.: Két napilap kultúra rovatának összehasonlító tartalomelemző vizsgálata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
Advertisements

??? Reklám!!!.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Digitális világ A digitális reklám
Hirdetésfeladás, vásárlás az interneten, aukciós oldalak.
2010. szeptember 13. Egészség rovat ajánlat.  a CEMP női életmód oldala  célcsoportja a év közötti, aktív, Esomar AB státuszú, nyitott, igényes,
Reklámeszközök, reklámhordozók
Digitális világ 6. foglalkozás A hirdetések világa Mi a reklám?
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
Jobbágy Tamás MEC MediaLab
Pearl Harbor a korabeli magyar sajtóban
Az Esztergom és Vidéke az Interneten, a helyi lapok digitalizálásának problémái Várady Eszter igazgató Helischer József Városi Könyvtár, Esztergom.
Lilla útja a sikerig– a Lilla magazin kampánya szeptember 11.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
A reklámeszközök jellemzöi
DPR kommunikáció alapelvei
Onlinemarketing.hu Kft. A Magyar Online Hirdetési Adatbázis rövid bemutatása. Készítette az Onlinemarketing.hu Kft.
KÉPGALÉRIA SZPONZORÁCIÓ ÁLTALÁNOS MÉDIAAJÁNLAT Érvényes: február 19-től.
ZENEI ADATBÁZISOK. The Music Index Online A Music Index a zenei időszaki kiadványok legátfogóbb bibliográfiai és részben teljes szöveges adatbázisa több.
Népszerű kultúra és magaskultúra
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
MÉDIAISMERET I. INZERTKÉP SZINOPSZISA Beküldendő feladat 2. Készítette: Nemes Marianna Informatikus Könyvtáros Szak Távoktatás tagozat II. évfolyam II.
Informatikus könyvtáros
A Merlin Színház honlapjának bemutatása Tartalom és forma.
Műszaki tudományok az interneten
Hallgató: Sinkovics Norbert Mentor: Dr. Györe Zoltán.
A magyar vontatási piac helyzete és jövője
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Az Országos Széchényi Könyvtár elektronikus szolgáltatásai.
DIGITÁLIS FOLYÓIRATOK AZ OSZK ONLINE SZOLGÁLTATÁSAIBAN ÜNNEPI KÖNYVHÉT 2007 Renkecz Anita Országos Széchényi Könyvtár
OKTOGON Architecture & Design építészeti magazin
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
Médiaajánlat (2013) 1. Fiatalos kulturális portál, programajánló site Filmajánlók Könyvkritikák Koncertbeszámolók Gasztronómia Interjúk Kirándulás, szabadidő.
„Forró témák” a környezetvédelmi médiában, avagy merre tart ma a szakmai közérdeklődés? - Szelektív hulladékgyűjtési kommunikációs szakmai nap – 2010.február.
Ebsco adatbázisok Koltay Klára 2006/ félév.
A helyi média, mint hatékony reklám felület – Fehérvár Médiacentrum
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
A tömegkommunikáció.
BMRB International Correspondence Analysis
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Az Országos Széchényi Könyvtár digitális folyóirat archiválási.
Az újság formai jegyei 1. csoport.
4. csoport.
A Nemzeti Könyvtár internetes szolgáltatásai benne a Magyar Elektronikus Könyvtárról bővebben Góczán Andrea augusztus 2.
KÉPGALÉRIA HIRDETÉS CSOMAGAJÁNLAT Érvényes: március 13-tól.
Könyvtár- és informatikai alapismeretek kurzus október 1.
Ápolói teljesítmény és terhelés összehasonlító vizsgálata avagy: Miért is vagyunk leterheltek? Pap-Szekeres Anita Magyar Kórházszövetség XXVII.
Megjelenési ajánlat Index.hu.
„HÓFEHÉR OSZTRÁK HÉTVÉGÉK” február 13 - március 23. Promóciós ajánlat az AGIP Hungária Kft. részére
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
…az élet forrása! Hévíz.hu hirdetési tarifák 2015 A Hévíz.hu weboldal Hévíz városának turisztikai weboldala, melyen minden Hévízről szóló információ megtalálható.
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Irodalomkutatás.
Könyvtár- és informatikai alapismeretek kurzus október 7.
Párom.hu Magyarország egyik leglátogatottabb társkeresője 997 ezer aktív felhasználóval. Demográfiai targetálhatóság, 280 ezres eDM adatbázis. Célcsoport:
R EKLÁMOK AZ INTERNETEN Készítette: Albert Orsolya PR. I
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – NPT ülés, Pásztor Szilvia – pályaorientációs portál tartalmi.
Papíron túl… Szűcs Roland. E-könyv jelenség képlete 2 E-könyv Üzleti modell Nagyobb kiadói árrés Kockázatmentes Olcsó terjesztés Kultúra Értékek megőrzése.
Alapfogalmak, értelmezések a könyvtári statisztikában
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Jogászvilág Felelős szerkesztő: Vajda-Fejes Melinda
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
Webes tartalmak digitális megőrzése
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Előadás másolata:

Ambrus Attila J.: Két napilap kultúra rovatának összehasonlító tartalomelemző vizsgálata

Bevezetés Vizsgált napilap: Magyar Nemzet és Népszabadság Vizsgált időszak: október Vizsgálati módszer: - kvantitatív (pontos mennyiségi mérés, statisztikai módszerrel elemezhető) - kvalitatív (jellemzők leírása, árnyaltabb, de nem számszerűsíthető és mérhető) Jellemzők: - ünnepnap és vasárnap nem jelennek meg; - interneten is jelen vannak; - internetes kereshető archívumuk is van. Népszabadság rovatok: Belföld, Külföld, Gazdaság, Kultúra, Vélemény, Sport, Tud/Tech, Noller, Mozaik. Magyar Nemzet: Belföld, Vélemény, Nézőpont, Külföld, Tőzsde, Gazdaság, Kultúra, Krónika, Sport, Melléklet, Látó-tér.

A vizsgálódás menete (1) Mindkét periodika adott lapoldalait lefénymásoltam. Ezt követően az internetes archívumban rákerestem minden egyes cikkre. Egy Excel táblát hoztam létre, melynek celláiba felvettem –az újság nevét; –a megjelenés dátumát; –a hétre eső napot is jelöltem; –a cikk megjelenésének oldalszámát; –a rovatot, melyben megjelent az írás; –a szerzőt; –a cikk címét; –a cikkhez tartozó kép meglétét is feljegyeztem

A vizsgálódás menete (2) Általam választott szempontokat is feljegyeztem: - ország (magyarországi vagy külföldi hírről szól-e a cikk), - esemény (a cikk tartalma szerinti vizsgálat), - személy (a cikk megnevez-e személyt, konkrét személyről szól-e), - politika (a cikk politikai tartalommal bíró vagy sem), - aktualitás (a cikk naprakész aktuális hírt közöl-e), - bemutatás (a cikk tartalmában bemutat-e egy eseményt, kommentál-e hírt), - kritika (a cikk bővebb kritikát közöl-e tartalmában) - jeleztem az oldalon előforduló reklámok számát is. Az egyesével kigyűjtött adatokból összehasonlító diagramokat készítettem, melyeknek segítségével könnyebben összevethetőek a két laptípus kulturális rovatának jellemzői.

Népszabadság kontra Magyar Nemzet: - kezelhetőbb, - archívuma gyorsabban kereshető, pontosabb találatokkal, - kevesebb reklám, felhasználóbarátabb felület, - hasznosan tölt ki a képfelületet, - a hírek szellősebbek, nagyobb képillusztrációval, Hiányosságok mindkét napilapnál: - a cikkek papír-megjelenési bibliográfiai adatai hiányosak, - a papír-megjelenés illusztrációi hiányoznak a neten, - nincs PDF letöltési lehetőség (pl. az archívumban) Az újságok internetes megjelenítése

Magyar Nemzet: - sok apró cikk/hír (143 db) Népszabadság:- kevesebb, de nagyobb lélegzetvételű írások, - képekkel sokkal gazdagabban illusztrált - 1/3-al kevesebb cikkre több szerző (98 db) Összes cikk 241db. A cikkek eloszlása szerint

Mindkét médium esetében nagy hangsúllyal szerepeltek a film, az irodalom, a zene és a színház témájú közlések. Meglepő módon a televíziós és a rádiós közlések igen alacsony szintet ütöttek meg. (Ennek oka lehet, hogy a lapok az igényesebb célközönség felé közvetítenek ismertetőket.) A cikkek témája szerinti eloszlás

Vezető szerepet kaptak a különböző kulturális eseményekről való beszámolások, bemutatások, illetve a személyekhez köthető híradások és aktualitások. A Netes hírek nincsenek jelen, hiszen az a laptól függetlenül is elérhető. A cikkek tartalma szerinti eloszlás

A Magyar Nemzet cikkeinek szerzői szerinti eloszlása

A Népszabadság cikkeinek szerzői szerinti eloszlása

A Magyar Nemzet cikkeinek rovatok szerinti eloszlása Mindkét napilapnál a „tartalmi győztesek” domináltak, azaz a filmes, a könyves és a színházi rovatok. Mindkét esetben a vizsgált időintervallumban sok az 1-2 cikkes rovat. A Magyar Nemzetnél a rövid filmajánlós „Filmcsík”, és a „Röviden” rovat teszi ki a megjelent írások nagy részét.

A Népszabadság cikkeinek rovatok szerinti eloszlása Az internetes megjelenésnél a Magyar Nemzet sok esetben jelölte a cikk rovat-tagolását, de a Népszabadság elenyésző esetben jelölte meg, hogy a cikk mely alrovatba sorolható, az esetek többségében csak a „kultúra” főrovat címet jelezték.

A közölt cikkek a hét napjai szerinti eloszlása A kultúra rovat a hétközepi erősödés (kedd/szerda) mellett, a hétvégét megelőző napon (pénteken) mutatott még kimagasló dominanciát. Ennek oka valószínűleg a vásárlási szokásokban keresendő, mivel a „fogyasztók”, hét végén jobban ráérnek az olvasásra, illetve az újságok által bemutatott, hírként beharangozott kulturális programok látogatására.

Reklámok A rovatban megjelenő reklámok mérete és mennyisége. Mindkét napilapnál jellemző volt a figyelemfelkeltő reklámok közlése. A Magyar Nemzetnél a reklámboxok általában kis méretűek voltak, míg a Népszabadságnál nem ritkán negyedhasábos hirdetések is előfordultak.

A vizsgált cikkek politikai tartalma Mindkét napilap politikai jellegű periodika: - A Magyar Nemzet a konzervatív jobb oldali olvasókat célozza meg. - A Népszabadság a baloldali érzelmű vásárlókat szólítja meg. A vizsgált időszakra eső 56’-os eseményekkel összefüggésbe hozható írások nem voltak a rovatban A kultúrát egyik lap sem „keverte” számottevően a politikával. Elenyésző politikai tartalmú cikk jelent meg, illetve a megjelentek is inkább csak híradás jellegűek voltak az ünnephez kötődő aktuális eseményekről, kiállításokról.