E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
B EVEZETÉS : „J ÓL CSAK A SZÍVÉVEL LÁT AZ EMBER.” Tanítási óra: Magyar nyelv évfolyam Az óra anyaga: Társadalmi célú hirdetések Az óra típusa: új ismeretet feldolgozó Szükséges eszközök: füzet, íróeszköz, színes filctollak, bluetech ragasztó, kinyomtatott feladatok, csoportalkotáshoz kártyák, internettel ellátott számítógép és digitális tábla
N EVELÉSI CÉLOK : Pozitív attitűd kialakítása Emberi jogok teljes körű tiszteletben tartása Hatékony kommunikáció elsajátítása Empátiára és toleranciára nevelés
F EJLESZTENDŐ KOMPETENCIÁK : Kritikus gondolkodás Szociális és állampolgári kompetenciák Problémamegoldás Kezdeményezőképesség és együttműködés Önálló tanulás Digitális kompetencia Anyanyelvi kommunikáció Esztétikai – művészi tudatosság és kifejezőkészség Önkifejezés
Ó RAVÁZLAT : Felhasznált ismeretek: - reklám, célközönség, szignál, szlogen, logó fogalmai - a reklám fajtái - a befolyásolás eszközei Ok – okozati összefüggések feltárása: - klasszikus divatreklámok Benetton - sztereotípiák és rasszizmus közötti kapcsolat - megoldási javaslatok a kirekesztés problémájára
T ANTÁRGYI KONCENTRÁCIÓ : Mozgóképkultúra és médiaismeret Dráma Etika/Erkölcstan Történelem Osztályfőnöki Informatika
1. A FIGYELEM FELKELTÉSE, A TANULÓK INFORMÁLÁSA AZ ÓRA CÉLJÁRÓL : Hangrészletek felismerése páros munkában:
2. A TANULÓK - A TÉMÁVAL KAPCSOLATOS - ELŐZETES ISMERETEINEK ELLENŐRZÉSE, FELIDÉZTETÉSE : Frontális munkában az előző órán tanult fogalmak felidézése, puzzle játék:
3. A Z ÚJ ISMERETEK PREZENTÁLÁSA, ELEMZÉSE, KÖVETKEZTETÉSEK MEGFOGALMAZÁSA, RÖGZÍTÉSE : A tanulók a pedagógus kérdéseire válaszolva dolgozzák fel az anyagot:
Valódi nők reklámok által közvetített nőideál
Hétköznapi emberek a reklámban: Benetton
Szövegértés gyakorlása: Oliviero Toscani „Azt szokták mondani a halottról, egészen sima az arca, olyan, mintha mosolyogna. Ugyanez áll a reklámra is: halott, de örökké mosolyog.”
Vázlat rögzítése: Benetton - Társadalmi célú hirdetés és termékreklám közötti átmenet - Globális problémák: rasszizmus, AIDS, háborúk, környezetszennyezés… - Cél: márkát az emberek fejébe vésni meghökkentő fotókkal - Nem modellek, hanem hétköznapi emberek szerepelnek a képen - „ott vakarja meg a közízlést, ahol viszket”
4. A TANULTAK ALKALMAZÁSA: Csoportalkotás betűkártyákkal 4 fős csoportok (A, B, C, D) Képkiegészítés csoportmunkában
‘A’ CSOPORT:
‘B’ CSOPORT:
‘C’ CSOPORT:
‘D’ CSOPORT:
5. A TANULTAK ALKALMAZÁSA: Kihangosított gondolat csoportmunkában: Kiközösített vagyok! Mi tegyek? - Kedvesnek és segítőkésznek lenni - Megajándékozni a többieket - Divatosan öltözködni - Közös programokat szervezni az osztálytársakkal - Jó és negatív tulajdonságaimat összegyűjteni - Változtatni - Problémák megbeszélése - Segítséget kérni a tanáromtól
6. Ö SSZEFOGLALÁS ÉS A TANULÓI TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉSE : Állókép készítése csoportmunkában:
K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET !