Biológia érettségi - középszint -. ● A vizsga szerkezete ● Az írásbeli felépítése ● Az írásbeli értékelése ● Az írásbeli pontátváltása ● Az írásbelin.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ INFORMATIKA VIZSGA LEÍRÁSA KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA Nyomtatható változat.
Advertisements

Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Az érettségikről Nem csak az Informatika tantárgy.
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
~ 1970: Világnézetünk alapjai a középiskolában.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Megértési értelmezési folyamatok
Az emberi test felépítése
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Utazás &Turizmus érettségi 2008 tavasz. U&T érettségi Központilag akkreditált érettségi vizsgatárgy (Ady Endre Gimn., Ráckeve Csak k özépszintű! Felvételinél.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A belügyi rendészeti ismeretek vizsgatárgy
A kétszintű biológia érettségi vizsgáról
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP /
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Gazdasági ismeretek.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
A válaszadók > május-június október-november
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Be kell hozni a meglévő előrehozott érettségiről a törzslapkivonatot.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
A prezentációban – ahol rendelkezésre álltak - kis betűvel vagy külön utalással a évi, a évi, a évi és a évi május-júniusi vizsgaidőszak.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
A kétszintű érettségi. Középszint Írásbeli : 180 perc, 90 pont Szóbeli : perc, 60 pont A vizsga részei: –Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok.
Biológia érettségi - emelt szint -. ● A vizsga szerkezete ● Az írásbeli felépítése ● Az írásbeli értékelése ● Az írásbeli pontátváltása ● Az írásbelin.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
Érettségi élő idegen nyelv
Szülői értekezlet
Kétszintű érettségi.
Érettségi tájékoztató 2016/2017
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Önértékelési projektterv
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
Új elemek az érettségi vizsgaszabályzatban
Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam Szóbeli feladatsor témaköreinek áttekintése, tipikus feladatok megoldásának.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
2018.május-június érettségi vizsga eredményei 2018.augusztus 31.
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Programjaink fizikából a es tanévben
Aktuális érettségi időszak: május 06 – június 28.
Tantárgyi követelmények ének-zenéből
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Biológia érettségi - középszint -

● A vizsga szerkezete ● Az írásbeli felépítése ● Az írásbeli értékelése ● Az írásbeli pontátváltása ● Az írásbelin használható segédeszközök ● A szóbeli felépítése ● Projektmunka ● Fajismeret ● Laboratóriumi vizsgálat ● A szóbeli értékelése ● A szóbelin használható segédeszközök ● Szóbeli témakörök ● Részletes követelményrendszer ● Példa szóbeli tételre ● Középszintű írásbelik ● Felkészüléshez ajánlott könyvek Tartalom

a középszintű vizsga részei írásbeliszóbeli központilag összeállított helyi (nyilván nem nyilvános) nyilvános témakörök, nem ismert tételek 8-10 feladatból (80 részfeladatból) álló feladatsor A) altétel: projektmunka* vagy gyakorlati feladat B) altétel: egy téma kifejtése 100 pont25 pont 120 perc30 perc felkészülés, 15 perc felelet A vizsga szerkezete * projektmunkát csak akkor választhat a vizsgázó, ha az adott vizsgaidőszakban valamely oktatási intézménnyel tanulói jogviszonyban áll

Az írásbeli feladatait központilag állítják össze. A vizsgafeladatok a középszintű követelményrendszerben megadott bármely témakört érinthetik. A feladatok során biológiai elveket és tényeket kell megadni, fel kell ismerni a különféle jelenségek közti kapcsolatokat, kísérleteket, szakmai szövegeket, ábrákat kell értelmezni A 8-10 feladat mindegyike tartalmaz részfeladatokat, melyek lehetnek egyszerű, vagyis ismeretet felidéző, valamint értékelő, vagyis problémára irányuló részfeladatok (ezek kísérlet leírásához, szöveg, kép értelmezéséhez is kapcsolódhatnak) A két fő feladattípus: feleletválasztó feladatok: a) igaz/hamis állítás b) egyszerű választás c) összetett választás d) többféle asszociáció e) struktúra-funkció, ábraelemzés f) illesztés (párosítás, besorolás stb.) feleletalkotó feladatok: a) rövid választ kívánó feladat b) ábrakészítés vagy ábrakiegészítés c) egyszerű számítás Az írásbeli felépítése

A pontozás a központi javítási-értékelési útmutató alapján történik. A maximálisan elérhető pontszám: 100 vizsgapont. A vizsgapontok a dolgozat pontjainak 1,25- szörösei (pl. 80 pont = 80 x 1,25 = 100 vizsgapont), ha a vizsgapont nem egész szám, akkor a kerekítés szabályai szerint járnak el. Az írásbeli értékelése

Az írásbeli pontátváltása % % % %2 0-19%1

Az írásbelin használható eszközök szöveges adatok tárolására és megjele- nítésére nem alkalmas zsebszámológép

A szóbeli felépítése a szóbeli tételeket a szaktanár állítja össze S ZÓBELI TÉTEL A altételB altétel VAGY projekt- munka VAGY rendes tétel 50 %-ban fajismeret 50 %-ban laboratóriumi vizsgálat rendes tétel életközeli probléma egészségtani, környe- zetvédelmi, ökológiai vonatkozásairól szóló kifejtés, gyakran önálló vélemény megfogalmazá- sával együtt 50 %-ban emberi szervezet, egészségtan 50 %-ban környezetvédelem, ökológia szabadon választható! min. 20 db

A) altétel: projektmunka A projektmunka a jelölt által önállóan elvégzett és a projektmunkát segítő tanár által ellenőrzött vizsgálat (kísérlet vagy megfigyelés). A projekt témáját a jelölt szabadon választhatja meg, majd szaktanárával egyeztetnie kell. A projektmunka része a jegyzőkönyv elkészítése, melynek tartalmaznia kell a vizsgált probléma megfogalmazását, az alkalmazott módszert, a tapasztalatokat, azok értékelését, valamint a felhasznált szakirodalom listáját. A projektmunkát legkésőbb az írásbeli vizsgaidőszak kezdetéig be kell adni, ha ez nem történik meg, A) altételt kell húzni.

A) altétel: fajismeret A fajismerethez kapcsolódó feladat jellemzői: növényfaj meghatározása és ökológiai igényeinek jellemzése a Növényismeret c. könyv segítségével több állat-, illetve növényfaj morfológiai és ökológiai jellemzésének összevetése nemzeti park, természetvédelmi terület, ill. az iskolához közeli életközösség élővilágának jellemzése segédanyag (pl. videofilm, dia, fénykép, fajlista, térkép stb.) alapján

A) altétel: laboratóriumi gyakorlat A laboratóriumi vizsgálatok fajtái a követelményrendszer alapján: plazmolízis vizsgálata; orvosi szén felületi megkötőképességének vizsgálata; enzimes bontás kémcsőben; szén-dioxid kimutatása meszes vízzel; az epe vizsgálata; keményítő kimutatása; keményítőszemcsék vizsgálata mikroszkóp alatt; fehérje kicsapódása; sejtmag vizsgálata; sejtfal és sejtplazma vizsgálata; zöld színtestek vizsgálata; papucsállatka és amőba mozgásának megfigyelése; zöld szemes ostoros és sütőélesztő megfigyelése; ecsetpenész és fonalas zöldmoszat megfigyelése; lombosmoha vizsgálata; növényhatározás; Folytatás >>

A laboratóriumi vizsgálatok fajtái a követelményrendszer alapján (folytatás): a víz útja a zárvatermő növényben; lomblevél szöveteinek vizsgálata; növényi szövetek vizsgálata fás szár keresztmetszetén; gázcserenyílás vizsgálata; többrétegű elszarusodó laphám vizsgálata; harántcsíkolt izomszövet vizsgálata; csontszövet vizsgálata; idegszövet vizsgálata gerincvelő keresztmetszetéből; emberi vér és békavér összehasonlítása; a gyomornedv hatását bemutató kísérlet elemzése; a vakfolt vizsgálata; térdreflex Gyakorlatok részletezve:

A szóbeli értékelése A) altétel projektmunka esetén: a felvetett kérdés (probléma) pontos megfogalmazása: a megfigyelés/kísérlet módszereinek, eszközeinek leírása: a megfigyelés/kísérlet eredményeinek rögzítése, megjelenítése:... felhasznált szakirodalom (pontosság, célszerűség, hivatkozások):.. nyelvhelyesség, tagolás, cím, fejezetcímek pontossága: a projektmunka bemutatása során a munka céljának megfogalmazása:.. a megfigyelés, kísérlet módszereinek, eszközeinek leírása: a tapasztalatok lényegre törő összefoglalása: a bemutatás koherens, logikus felépítése: laboratóriumi vizsgálat/fajismerethez kapcsolódó feladat esetén: a feladat megértése és helyes elvégzése: az értékelés tartalmi helyessége: a felelet felépítése, nyelvi kifejezőkészség: B) altétel az érvelés alapjául szolgáló tények ismerete: a véleményalkotás módja, ellentétes vélemények összevetése:... a felelet felépítése, nyelvi kifejezőkészség: p. 3 p. 5 p. 2 p. 3 p. 2 p. 3 p. 3 p. 2 p. 10 p. 10 p. 5 p. 15 p. 5 p. 5 p.

A szóbelin használható eszközök (az iskola biztosítja!) Állatismeret Növényismeret vagy ezekkel egyenértékű információkat tartalmazó egyéb kiadvány); a kísérlethez szükséges eszközök

Szóbeli témakörök

Követelményrendszer

Szóbeli tételminta 1. A) Az emberi bőr szövettani vizsgálata Eszközök, anyagok: képek (» következő dia) A mellékelt képek segítségével vizsgálja meg a bőr szöveti rétegződését, és válaszoljon a kérdésekre! Kérdések: Milyen rétegeket figyelt meg a metszeten? Milyen szövet építi fel a legfelső réteget? Hogyan helyezkednek el ebben a sejtek? Mi jellemző a felső sejtrétegekre? Mi a szerepe ennek a rétegnek? (3 funkció!) Milyen szövet építi fel a középső réteget? Milyen képletek figyelhetőek meg ebben a rétegben? (4 részlet megnevezése!) Mi ezeknek a szerepe? Milyen szövetből áll a legalsó réteg? Nevezze meg két funkcióját! Miért káros az ultraibolya-sugárzás? Miért olyan keresettek a kollagénes arckrémek?

1. B) Biodiverzitás Mit jelent a biodiverzitás kifejezés, és mit értünk változása alatt? Milyen okokat tud felsorolni, melyek a biodiverzitás csökkenését eredményezik, és napjainkban döntően emberi eredetre vezethetők vissza (legalább 3 ok)? Hogyan zajlik a folyamat, és milyen következményekkel jár 1-1 faj eltűnése? Mondjon példát az utóbbi 100 évben eltűnt fajokra! Véleménye szerint milyen megoldások lehetnek, melyekkel csökkenthető a fajpusztulás sebessége? Hogyan tud ön részt venni ezekben?

Írásbeli feladatsorok 2004 feladatlap >> megoldások >> május feladatlap >> május megoldások >> október feladatlap >> október megoldások >> február feladatlap >> február megoldások >>

Írásbeli feladatsorok 2006 május feladatlap >> május megoldások >> október feladatlap >> október megoldások >> május feladat >> május megoldások >>

Ajánlott könyvek » Érettségi esszék nagykönyve - biológia (szerző: Horváthné dr. Hidegh Anikó) » A kétszintű biológia érettségi próbaérettségi nagykönyve - középszint (szerző: Szerényi Gábor) » A kétszintű szóbeli biológia érettségi kézikönyve (szerző: Szerényi Gábor) » Emelt szintű és középszintű írásbeli érettségi feladatsorok biológiából (szerző: Szerényi Gábor)