AZ ÉLELMISZERJELÖLÉSSEL KAPCSOLATOS AKTUALITÁSOK, VÁRHATÓ VÁLTOZÁSOK OKSZ 2015. NOVEMBER 6. Kovács Krisztina osztályvezető Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Környezetvédelmi termékdíj tanácsadó
A logisztikai rendszer részei
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Élelmiszerszabályozás
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztók tájékoztatása
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
A kozmetikai termékekre vonatkozó szabályozás
VÁLTOZÁSOK AZ ÉLELMISZEREK JELÖLÉSÉBEN
Élelmiszerjelölés: az uniós rendelet-tervezetre vonatkozó tárgyalások aktuális kérdései.
Élelmiszerbiztonság a kereskedelemben.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
ÉLELMISZER-BIZTONSÁGI ISMERETEK
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
Az ÚJ UNIÓS jelölésI RENDelettel kapcsolatos főbb változások
1169/2011/EU jelölési rendelet
A kémiai biztonságról közérthetően
A kamarai garanciavállalás jogi kérdései
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
Magyarázatok a forintra váltott gyűjtőszámlahiteles jelzáloghitel elszámoló leveléhez Budapest, május 18.
Tojás prezentáció Kategória áttekintés…. Az elmúlt évben jelentős defláció ment végbe a kategórián, ami az év elején visszafordulni látszott,
Sérült bankjegyek és érmék átváltása Belházyné Illés Ágnes Magyar Nemzeti Bank Szakmai konzultáció október 6. MNB Antall József Konferenciaközpont.
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
INFORMÁCIÓK AZ ÚJ JELÖLÉSI, MAGYAR TERMÉK ÉS TRANSZZSÍRSAV RENDELETRŐL Szegediné Takács Mária oszt. vez. főmérnök Heves Megyei Kormányhivatal ÉBÁI – 2014.
Helyi termékek, azaz a kistermelői élelmiszer- előállítás Dr. Orbán Péter Igazgatóhelyettes főállatorvos.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az élelmiszerek jelölése, címkézése. Mi az élelmiszercímke? Az élelmiszercímke  az élelmiszerjelölés fontos eszköze, amely a fogyasztók egészségét, biztonságát,
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Hatósági díjak változása. BORÁSZATI DÍJTÉTELEK 1.1. A forgalomba hozatali engedély kiadásának és az ahhoz kapcsolódó analitikai vizsgálatok díja az alábbi.
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága Az élelmiszer-biztonság hazai jogforrási és ellenőrző szervei.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Felkészülés a karácsonyi vásárokra 1. Bevezetés – adventi készülődés fontossága, kedvezményes figyelemfelhívások, reklámok, akciós ajánlatok, esetlegesen.
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról szóló 44/2004. (IV. 28.) ESZCSM rendelet módosítása január Előadó: dr. Radics.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
MAGYAR KERESKEDELMI ENGEDÉLYEZÉSI HIVATAL HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG A KATONAI LISTA VÁLTOZÁSAI ZAKARIÁS GYŐZŐ HEH HADIIPARI ÉS HADITECHNIKAI.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Piacfelügyelet = Veszélyes termékek kiszűrése Az áruk és szolgáltatások biztonságosságával és megfelelőségével kapcsolatos ellenőrzési és felügyeleti feladatok.
Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara július 05. Dr. Koren János igazgató főállatorvos Dr. Szűcs Antal Élelmiszerlánc-felügyeleti Osztály Az élelmiszerlánc-felügyeleti.
Frisomat tervezői támogatás Böőr László értékesítési vezető.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Élelmiszerbiztonsági aktualitások:
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK II.
Veszprém Megyei Kormányhivatal
Általános forgalmi adó törvény 2017.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Az adatforrásokról és aktualizálási rendjéről
A 37/2014. (IV. 30.) rendelettel kapcsolatos szakmai fórumok kérdései
Változás-bejelentési adatszolgáltatások
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
Az élelmiszertermékek azonosságának megőrzése,
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Edelény, 2017 november 27 Kőváriné dr. Bartha Ágnes Kislépték , MAKE
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Előadás másolata:

AZ ÉLELMISZERJELÖLÉSSEL KAPCSOLATOS AKTUALITÁSOK, VÁRHATÓ VÁLTOZÁSOK OKSZ NOVEMBER 6. Kovács Krisztina osztályvezető Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH)

Az 1169/2011/EU rendelet új előírásai ben az előrecsomagolt élelmiszerek jelölési előírásairól rendezvénysorozat _eloadás_teljes_PDF.pdf

Az 1169/2011/EU rendelet 44. cikk Nem előrecsomagolt élelmiszer Csak az allergén megadása kötelező Az allergén megadás módja, részletei és minden egyéb előírás nemzeti hatáskör! Ha nem lenne szabályozva nemzeti szinten, akkor ki kellene írni minden esetben az allergént!

36/2014. (XII. 17.) FM rendelet Nem előrecsomagolt élelmiszerek: Pl. zsemle, kifli, egyéb péksütemények Pl. 10 dkg párizsi, sajt, amit a vevő kér és jelenlétében becsomagolnak Pl. kereskedelmi előrecsomagolt kakaós ostya Pl. vendéglátás során felkínált ételek Nem vonatkoznak a rendelkezések jelenleg az automatákban árult nem előrecsomagolt élelmiszerekre (kávé, tea, stb). DE! A notifikálandó jelölési rendelettervezet szerint vonatkozni fog rá!

2015. április 1-jétől kötelező tájékoztatás írásban Nem előre csomagolt élelmiszer végső fogyasztónak történő értékesítése - eladás helyén jól látható módon fel kell tüntetni: 1. élelmiszer neve 2. az élelmiszer nevéhez kapcsolódóan fel kell tüntetni: „Édesítőszerrel (édesítőszerekkel)” „Cukorral (cukrokkal) és édesítőszerrel (édesítőszerekkel)” 3. Narancssárga S (E 110), Kinolinsárga (E 104), Azorubin (E 122), Alluravörös (E 129), Tartrazin (E 102), Neukokcin (E 124) színezékek jelenléte esetén: „a színezék(ek) megnevezése vagy E-száma: a gyermekek tevékenységére és figyelmére káros hatást gyakorolhat”

VEGYES VÁGOTT SAVANYÚSÁG ÉDESÍTŐSZEREKKEL április 1-jétől kötelező tájékoztatás pultban pl. egy táblán

2015. április 1-jétől kötelező tájékoztatás a fogyasztó kérésére A nem előrecsomagolt élelmiszert forgalomba hozó vállalkozó átadja az átvevő gazdasági szereplő számára az élelmiszer azon adatait, amelyeket az előrecsomagolt élelmiszerek esetében a hatályos jogszabályok alapján kötelező feltüntetni. A végső fogyasztót kérésére tájékoztatni kell az egyéb jelölési információkról: Pl. összetevőkről, gyártóról, tárolási feltételekről, stb. Ennek módja nincs előírva! Szóban is elegendő. Pl. a kiskereskedelemben a pultban elhelyezett paprikás kolbász összetevőit a fogyasztó megkérdezheti és ezt a tájékoztatást a kereskedőnek meg kell adnia.

Nem előrecsomagolt termékek átadása pl. kiskereskedelmi forgalmazásra Például: csomagolatlan pékárúk csomagolatlan húskészítmények lédig savanyúságok Kísérő dokumentumban: Komplett jelölés, mintha csomagolt lenne (tehát nem csak az allergéneket!!!). Ezt egyszer is elég megküldeni, ha bármilyen változás történik, haladéktalanul újat kell küldeni.

36/2014. (XII. 17.) FM rendelet allergének megadása A végső fogyasztót a vásárlást megelőzően tájékoztatni kell. Hogyan? -könnyen elérhetőnek kell lennie és a tájékoztatás megadása nem járhat a végső fogyasztó számára többletköltséggel -allergén nevére hivatkozással jól látható módon fizikai vagy elektronikus hordozón (pl. étlap/ itallap) -az adott nem előrecsomagolt élelmiszer eladásra kínálásának helyén kell feltüntetni (pl. pultban tábla: Zsemle – búzaliszt vagy Zsemle – 1. kód)

36/2014. (XII. 17.) FM rendelet allergének megadása -a tájékoztatás elérhetőségének helyére a végső fogyasztó figyelmét jól olvasható módon, a létesítményben elhelyezett fizikai vagy elektronikus hordozón fel kell hívni. Az allergénekről tájékozódjon a kihelyezett plakáton!

Szóban is közölhető az allergén információ, ha valamilyen módon erre felhívják a vásárló figyelmét (pl. táblával) és: a) a létesítményben folyamatosan jelen van az információ átadásáért felelős személy, b) a fogyasztó – kérésére – az információt haladéktalanul megkapja az élelmiszer átadásának helyén, a vásárlást megelőzően, c) az információ a létesítményben elérhető írásos dokumentumon alapul. Az allergénekről tájékozódjon az eladónál!

2015. július 1-jétől kötelező Az élelmiszer-vállalkozónak belső eljárást kell kidolgoznia az allergének jelenlétére vonatkozó szóbeli tájékoztatás megadásának módjáról és ki kell jelölnie a szóbeli tájékoztatás megadásáért felelős személyt. A belső eljárást fizikai vagy elektronikus adathordozón dokumentálni kell és a személyzet, valamint az ellenőrző hatóság számára könnyen elérhetővé kell tenni. A belső eljárásban az oktatásra is ki kell térni, amelyet dokumentumokkal tudni kell igazolni!

NEM CSOMAGOLT HALAK JELÖLÉSE december 13-tól 1379/2013/EU RENDELETE IV. fejezet és a 45. cikk a halfaj kereskedelmi megnevezését (MÉ előírás!), a halfaj tudományos megnevezését, a termelési módszert (pl. halászott) azt a területet, ahol a terméket halászták vagy tenyésztették (pl. Atlanti-óceán északkeleti része) a halak kifogására használt halászeszköz kategóriát (pl. Kerítőháló, vonóháló, horog) ÚJ! ha kiolvasztott, ezt a feliratot. A nem előrecsomagolt termékek esetében a fent felsorolt kötelező információk kiskereskedelmi értékesítés esetén olyan kereskedelmi tájékoztató eszközökkel adhatók meg a fogyasztók számára, mint például hirdetőtáblák vagy plakátok.

ÚJ! 1337/2013/EU rendelet alapján április 1-jétől: Húsfajták, amelyek esetében a származási országnak vagy az eredet helyének a megjelölése kötelező (közétkeztetés számára szántnál is): SERTÉSHÚS frissen, hűtve vagy fagyasztva JUH- ÉS KECSKEHÚS frissen, hűtve vagy fagyasztva BAROMFI HÚSA frissen, hűtve vagy fagyasztva A pultba kitett nem előrecsomagolt termékeknél a rendeletben előírtakat a pultban nem kell feltüntetni, de a fogyasztót kérésére tájékoztatni kell erről is!

64/2007. (VII. 23.) FVM-EüM rendelet az állati eredetű élelmiszerek forgalomba hozatalának és az értékesítés helyén történő élelmiszer előállításának élelmiszerhigiéniai feltételeiről 10. § (1) Az élelmiszer-vállalkozónak a 4. § (1) bekezdése szerinti hús előredarálása, előkészített hús, húskészítmény és feldolgozott halászati termék előállítása esetén a külön jogszabály szerinti gyártmánylapot kell készítenie. (4) Az (1) bekezdés szerinti termékek, valamint a kiskereskedelmi előrecsomagolt termékek esetében az élelmiszerek jelöléséről szóló rendelet szerinti jelölést kell alkalmazni. (Hatályát fogja veszteni és az új notifikálandó előírásban lesz szabályozva!)

64/2007. (VII. 23.) FVM-EüM rendelet szerinti hús előredarálása, előkészített hús, húskészítmény és feldolgozott halászati termék Az előrecsomagolt élelmiszereken kötelezően feltüntetendő adatokat kell jelölni, ha becsomagolják. („Mindent kell jelölni”!)

64/2007. (VII. 23.) FVM-EüM rendelet szerinti sajt darabolása, szeletelése, egyéb tejtermékek kimérése A kereskedelmi előrecsomagolt élelmiszereken kötelezően feltüntetendő „egyszerűsített” adatokat kell jelölni, ha becsomagolják. megnevezés nettó mennyiség lejárati idő (a kiskereskedelmi egység által meghatározott fogyaszthatósági idő vagy minőségmegőrzési idő nem haladhatja meg az előállító által meghatározott és jelölt fogyaszthatósági időt vagy minőségmegőrzési időt!) tárolási feltétel (a notifikálandó jelölési rendeletben lesz benne!) felelős élelmiszer-vállalkozó neve és címe. Minden egyéb adatot a fogyasztó kérésére rendelkezésre kell bocsátani. A kereskedelmi előrecsomagolt élelmiszereken kötelezően feltüntetendő „egyszerűsített” adatokat kell jelölni, ha becsomagolják. megnevezés nettó mennyiség lejárati idő (a kiskereskedelmi egység által meghatározott fogyaszthatósági idő vagy minőségmegőrzési idő nem haladhatja meg az előállító által meghatározott és jelölt fogyaszthatósági időt vagy minőségmegőrzési időt!) tárolási feltétel (a notifikálandó jelölési rendeletben lesz benne!) felelős élelmiszer-vállalkozó neve és címe. Minden egyéb adatot a fogyasztó kérésére rendelkezésre kell bocsátani.

Az élelmiszerekkel kapcsolatos kötelező tájékoztatást - meghatározott adatok kivételével – a vásárlás befejezését megelőzően kell rendelkezésre bocsátani, és azokat fel kell tüntetni a távértékesítést elősegítő anyagban, vagy más eszközökkel kell azokat rendelkezésre bocsátani. Minden adat (nem csak a rendelet szerinti jelöléseket jelenti!) kötelező a vásárlás befejezését megelőzően, kivéve: a minőségmegőrzési idő vagy a fogyaszthatósági idő. Az átadás időpontjában valamennyi kötelező adatot rendelkezésre kell bocsátani. A kötelező tájékoztatást kiegészítő költség felszámítása nélkül kell biztosítani. Notifikálandó rendeletben a nem előrecsomagolt élelmiszerekre is elő lesz írva ugyanez! Távértékesítés

Felelősségi körök 1169/2011/EU szerint: Elsődleges felelős az az élelmiszer-vállalkozó, akinek a neve vagy cégneve alatt forgalomba hozzák az élelmiszert. Ha ez a vállalkozó nem letelepedett az Unió területén, akkor az élelmiszert az uniós piacra behozó importőr a felelős. Éltv. szerint a gyártó és valamennyi forgalmazó felel a jelölésért. Megjelent az Éltv. módosítása!

Felelősségi körök 2. Gyártja: X Forgalmazza: Y Felelős: Y Gyártja: X Forgalmazza: Y Felelős: Y Forgalmazza: Y Felelős: Y Forgalmazza: Y Felelős: Y Gyártja: X Felelős: X Gyártja: X Felelős: X évi XLVI. törvény (Éltv. módosítása): 14. § (6) A 10. § (1) bekezdése szerinti jelölésért az élelmiszer előállítója, illetve valamennyi forgalmazója felelős. HATÁLYÁT VESZTETTE!!! évi XLVI. törvény (Éltv. módosítása): 14. § (6) A 10. § (1) bekezdése szerinti jelölésért az élelmiszer előállítója, illetve valamennyi forgalmazója felelős. HATÁLYÁT VESZTETTE!!! 1169/2011/EU szerint: Elsődleges felelős az az élelmiszer-vállalkozó, akinek a neve vagy cégneve alatt forgalomba hozzák az élelmiszert.

Felelősségi körök 3. Ha a jelölésen nincs magyar forgalmazó vagy gyártó: évi XLVI. törvény (Éltv. módosítása): 14. § (4) Az élelmiszer-, illetve a takarmány-vállalkozás felelős a takarmány, illetve az élelmiszer biztonságosságáért és minőségéért, valamint jelöléséért, amennyiben a forgalomba hozatalt kizáró vagy jelölési hibát ő okozta, vagy az általa is felismerhető lett volna. 1169/2011/EU szerint: A lánc valamennyi tagja felelősséggel tartozik a saját hatáskörén belül a jelölési információk meglétéért és pontosságáért. Pl.: a kereskedő a felelős, ha tudja vagy szakmai információk alapján tudhatja, hogy a jelölés nem megfelelő (pl. jelöletlen termék). Ha a jelölésen nincs magyar forgalmazó vagy gyártó: évi XLVI. törvény (Éltv. módosítása): 14. § (4) Az élelmiszer-, illetve a takarmány-vállalkozás felelős a takarmány, illetve az élelmiszer biztonságosságáért és minőségéért, valamint jelöléséért, amennyiben a forgalomba hozatalt kizáró vagy jelölési hibát ő okozta, vagy az általa is felismerhető lett volna. 1169/2011/EU szerint: A lánc valamennyi tagja felelősséggel tartozik a saját hatáskörén belül a jelölési információk meglétéért és pontosságáért. Pl.: a kereskedő a felelős, ha tudja vagy szakmai információk alapján tudhatja, hogy a jelölés nem megfelelő (pl. jelöletlen termék).

Menetrend a tápértékre Hatálybalépés: A megjelenéstől számított 20. naptól. Ettől a naptól kezdődik a 3 éves átmeneti időszak. 3 és 5 év között: A tápértékjelölés még önkéntes, de ha feltüntetik, akkor már az új szabályok szerint lehet. Továbbá, amennyiben az állítások vagy vitamin és ásványi anyag hozzáadása miatt kötelező a tápértékjelölés, akkor is az új szabályokat kell alkalmazni. 3 és 5 év között: A tápértékjelölés még önkéntes, de ha feltüntetik, akkor már az új szabályok szerint lehet. Továbbá, amennyiben az állítások vagy vitamin és ásványi anyag hozzáadása miatt kötelező a tápértékjelölés, akkor is az új szabályokat kell alkalmazni. Kötelező a tápértékjelölés is a hatályba lépéstől számított 5. évtől december december december december december december 13. Átmeneti időszak: Az átmeneti időszakban már alkalmazhatóak az új tápérték jelölési előírások (csak ez a rész a rendeletből)! Átmeneti időszak: Az átmeneti időszakban már alkalmazhatóak az új tápérték jelölési előírások (csak ez a rész a rendeletből)!

Átmeneti idők – csomagolóanyag december 12-ig december 12-ig Eddig lehet használni a régi tápértékjelölésű csomagolóanyagot. A forgalomba hozott termék a minőségmegőrzési idő lejártáig ill. a készlet erejéig forgalmazható. Csak új tápértékjelölésű csomagolóanyagot lehet használni. Eddig lehet használni a tápértékjelölés nélküli csomagolóanyagot. A forgalomba hozott termék a minőségmegőrzési idő lejártáig ill. a készlet erejéig forgalmazható.

Tápértékjelölés 1169/2011/EU rendelet szerint energiakJ/kcal zsírg amelyből - telített zsírsavakg - egyszeresen telítetlen zsírsavakg - többszörösen telítetlen zsírsavakg szénhidrátg amelyből - cukrokg - poliolokg - keményítőg rostg fehérjeg sóg vitaminok és ásványi anyagoka XIII. melléklet A. részének 1. pontjában megadott egységek kötelező önkéntes ZÁRT LISTA és sorrend!!!

Tápértékjelölés megjelenítése Az új rendelet szerint a tápértékjelölés formája : Ha van elegendő hely, akkor táblázatos formában, sorba igazított számokkal, Ha nincs elegendő hely egymás után sorba írva. Energia: kJ/kcal, zsír: g, amelyből telített zsírsavak: g, szénhidrát: g, amelyből cukrok: g, fehérje:g, só: g

A tápanyagok megadása A tápanyag adatoknak ÁTLAGÉRTÉKEKNEK kell lenniük, amelyek a következőkön alapulnak:  az élelmiszer előállító saját vizsgálatai, vagy  az összetevők ismert vagy tényleges átlagértékeiből végzett számítások, vagy  általánosan elfogadott irodalmi adatokból kiinduló számítások

A feltüntetendő energia tartalmakat az alábbi faktorokkal kell kiszámítani: - szénhidrát (a poliolok kivételével) 4 kcal/g – 17 kJ/g - cukoralkoholok (poliolok) 2,4 kcal/g – 10 kJ/g - fehérje 4 kcal/g – 17 kJ/g - zsír 9 kcal/g – 37 kJ/g - alkohol (etilalkohol) 7 kcal/g – 29 kJ/g - szerves savak 3 kcal/g – 13 kJ/g - élelmi rost 2 kcal/g – 8 kJ/g A feltüntetendő energia tartalmakat az alábbi faktorokkal kell kiszámítani: - szénhidrát (a poliolok kivételével) 4 kcal/g – 17 kJ/g - cukoralkoholok (poliolok) 2,4 kcal/g – 10 kJ/g - fehérje 4 kcal/g – 17 kJ/g - zsír 9 kcal/g – 37 kJ/g - alkohol (etilalkohol) 7 kcal/g – 29 kJ/g - szerves savak 3 kcal/g – 13 kJ/g - élelmi rost 2 kcal/g – 8 kJ/g Energiatartalom 1. Az energiatartalmat együtthatók alkalmazásával kell kiszámítani.  MÉ /496 számú előírás A. rész V. fejezete  1169/2011/EU rendelet XIV. melléklete Ez a két táblázat ugyanazokat az átváltási együtthatókat tartalmazza. Az energiatartalmat együtthatók alkalmazásával kell kiszámítani.  MÉ /496 számú előírás A. rész V. fejezete  1169/2011/EU rendelet XIV. melléklete Ez a két táblázat ugyanazokat az átváltási együtthatókat tartalmazza.

Tehát az átlagértékekből kell az energiaértékeket (a kcal és a kJ értéket is külön-külön) kiszámolni (tehát a kJ értéket már nem a kcal-nak a 4,2 szorzatával kell megállapítani). Energiatartalom 2. Leggyakoribb hibák: élelmi rost energiaértékét nem számolják bele (akkor is bele kell számolni, ha nincs feltüntetve a tápértéktáblázatban!) szerves savak energiaértékét nem számolják bele, pl. CITROMSAV savanyúságot szabályozó anyag hozzáadásánál!!!

A tápértéktáblázatban szereplő adatok hatósági ellenőrzése Problémát okozott, hiszen a számolt energiaértékek kivételével ÁTLAGÉRTÉKEK (pl. fehérje, szénhidrát, zsír, vitaminok, stb)! ÚTMUTATÓ az illetékes hatóságok részére a tápértékjelölésben feltüntetett anyagok ellenőrzése során alkalmazandó toleranciákról (MAGYAR nyelvű dokumentum). KEREKÍTÉSI SZABÁLYOKAT IS TARTALMAZ! Például: „Só” esetén ≥1 g / 100 g vagy ml a legközelebbi 0,1 g-ra 0,0125 g / 100 g vagy ml a legközelebbi 0,01 g-ra nincs jelen kimutatható mennyiség vagy a koncentráció ≤0,0125 g /100 g vagy ml „0 g” vagy „<0,01 g” tüntethető fel Például: „Só” esetén ≥1 g / 100 g vagy ml a legközelebbi 0,1 g-ra 0,0125 g / 100 g vagy ml a legközelebbi 0,01 g-ra nincs jelen kimutatható mennyiség vagy a koncentráció ≤0,0125 g /100 g vagy ml „0 g” vagy „<0,01 g” tüntethető fel

Jogszabálygyűjtemény Szakterületek Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság Jogszabályok Jogszabályok jegyzéke Élelmiszer - jogszabályok jegyzéke

Köszönöm a figyelmet!