ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Az előadás vázlata 2. Adatok, eredmények ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN 1.A mérés célja a cél a mérőeszköz a minta az adatfelvétel körülményei 3. Konklúzió
a cél ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN adatgyűjtés a hozzáadott érték megállapításához a mérési, értékelési kompetencia fejlesztése képessé tenni a kollégákat a pedagógiai gyakorlatban adódó értékelési feladatok sikeres megoldására az értékelési szakterület célja?
a cél kérdőív Kiegészítő adatok: az előző 3 év kompetenciamérési, létszám, tanulmányi, bukási és lemorzsolódási adatai a mérőeszköz ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN az ismeretek, készségek, képességek, attitűdök, motívumok vizsgálata a feltételek, igények megállapítása
Struktúrája: I. Bevezető kérdések II. Az iskola értékelési rendszere III. Az iskolában folyó értékelési gyakorlat Indikátorkérdések Ismeret-ellenőrző kérdések Eldöntendő kérdések Nyitott véleménykérő kérdések Véleménykérő fokozatkérdések Kérdéstípusok: Az 5 dimenziós séma a mérőeszköz ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
típusa: rétegzett véletlena minta megoszlása: a.a. az iskolai besorolóadatok szerint
a mintab. iskolatípus szerint százalékban ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
a minta c. létszámkategória szerint (%) ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
a minta d. bukás-, lemorzsolódás és átlagkategória szerint KategóriaÁtlag Lemorzsolódás, bukás Átlag feletti növekvő 91 Átlag feletti változó 82 Átlag feletti csökkenő 73 Átlag körüli növekvő 64 Átlag körüli változó 55 Átlag körüli csökkenő 46 Átlag alatti növekvő 37 Átlag alatti változó 28 Átlag alatti csökkenő 19 ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
bukás21% lemorzsolódás8,4% tanulmányi átlag 3,01 az átlagok átlagai: a minta d. bukás-, lemorzsolódás és átlagkategória szerint
a mintaa kérdezettek besoroló adatai szerint (%) ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN igazgató/ közismereti tanár/ szakmai tanár 33/ 33 /33 férfi/ nő 41/59 főiskolai végzettség 40 egyetemi végzettség évesnél fiatalabb év között van évesnél idősebb 70 5 évnél kevesebb ideje van az iskolában éve van az iskolában évnél több ideje van az iskolában 68 értékelési végzettsége van 6
az adatfelvétel körülményei A személyes kikérdezés előnyei: ellenőrizhető a válaszolók köre kiegészítő információk 1. rész: rész: rész: 0,95 Az adatfelvétel időpontja: június A feldolgozás ITEM2 programmal történt. ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN a teljes kérdőív : 0.98 A kérdőív megbízhatósága (Cronbach alpha):
2. Adatok, eredmények ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN Bevezető kérdések
Az értékelés szempontjai a közismereti tárgyakban ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
Az értékelés szempontjai a szakmai tárgyakban ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
Belső tudásmérések az iskolákban ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
Külső tudásmérések az iskolákban
Képességmérések az iskolákban ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
Belső kérdőíves vizsgálatok
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN Külső kérdőíves vizsgálatok
Az értékelés tárgyai, eszközei a válaszok %-ában ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
Néhány adat
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN Az eltérő képességek kezelése
Az értékelés módjai a közismereti tárgyakban ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
Az értékelés módjai a szakmai tárgyakban ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
Az értékelendő tartalom
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN Az eszközök forrásai
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN Az értékelési rendszer néhány jellemzője
és a problémák ….. ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN
Igények a hatékonyabb értékelés érdekében
Külső Külső feltételek: 31 feltételek: 31társadalom oktatási rendszer fejlesztési program ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN Belső feltételek:10 pedagógus tantestület Egyéb feltételek
3. Konklúzió Mire van befogadókészség az intézményekben? o mérés, értékelés továbbképzések o lehetőség a hasonló intézményekkel tapasztalatcserére értékelési rendszer létrejöttének támogatása o eszközök, segédanyagok o folyamatos szakértői támogatás az intézményekben ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN a pedagógusok szakértelmének növelése
Köszönöm a figyelmet! Dr. Ranschburg Ágnes ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN